Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door AnnInBC »

Ieder doet wat hij/zij wil, maar persoonlijk zou ik de komende maanden ook niet op een vliegtuig willen stappen. Bij ons hier in Vancouver, Canada (waar ik woon) horen we bijna dagelijks dat er mogelijk mensen op het vliegtuig zaten die mogelijk besmet waren en de mensen wat in de buurt van die persoon zaten moeten nu in quarantaine gaan. Dus, ook al zijn er plaatsen in de USA waar je het niet zal oplopen...je moet eerst het vliegtuig op om er te geraken en daar heb je volgens mij meer mogelijkheden om het corona virus op te pikken. Maar goed, dat is mijn mening.

Hou er ook rekening mee dat eens je in de USA zou zijn en er dan weer een lockdown zou komen dat je mogelijk niet terug naar je huis kan gaan voor langere tijd als de vluchten minder worden of zelfs gestopt.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door mtl »

Mooi dat die airlines van de travelban afwillen maar die willen ook gewoon geld verdienen.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Timothy555 »

@Division ik heb er me al bij neergelegd dat het niets zal worden hoor, alles is geannuleerd.

Maar mocht men mij de keuze geven, dan ben ik inderdaad weg. Heel wat mensen zijn risico-avers en ik zie vervolgens heel wat mensen in een kramp schieten (niet enkel hier, voor alle duidelijkheid) om te reizen, vliegen, dingen te doen,...

Als ik de cijfers een beetje bekijk, dan is:
- de kans dat je het virus krijgt kleiner dan dat je het niet krijgt
- de kans dat je eraan dood gaat in mijn leeftijdsgroep als het krijgt, immens veel kleiner dan dat je er gewoon niks van voelt.

Ik snap dat dit virus er is, ik snap dat het heel lelijk kan huishouden maar ik vind het erg beperkend dat iedereen voor mij beslist dat ik geen (klein) risico mag lopen/nemen.

In dat opzicht, en dat zullen velen niet begrijpen, ben ik ergens jaloers op de VS. Er is nu veel meer mogelijk. Ik ben trouwens ook jaloers op Nederlanders, ook bij jullie is meer mogelijk :wink:.

Kijk, mijn ma is iemand uit de risicogroep: niet jong meer, en hartpatiënt. Ik (of niemand) mag in haar buurt komen en ze komt amper buiten. Dat is een keuze is dat is zeker ok. Zij verlangt thans niet dat iedereen zijn leven pauzeert.

Verder heb ik 11 dagen geleden in een bomvol vliegtuig gezeten. Je gaat heus niet dood van vliegen. Mochten, ik zeg maar war, 30% van alle passagiers besmet raken, ik zou ook niet vliegen. Maar dat is niet zo. Dat zou duidelijk zijn en allang weer verboden zijn. Wat is de kans om op een vliegtuig besmet te raken? 1%? Minder? Die neem ik graag om op vakantie te kunnen.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1914
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Frasi »

En dit is nu precies de egoïstische instelling waardoor Covid-10 (met name in de VS) zo gierend uit de bocht vliegt. ikke, ikke, ikke.
Timothy555 schreef:
22 jul 2020, 08:46
ik vind het erg beperkend dat iedereen voor mij beslist dat ik geen (klein) risico mag lopen/nemen.
Dit is wat anders dan het gebruik van alcohol of drugs; je loopt niet alleen een risico voor jezelf maar je verspreid het potentieel ook naar anderen. Anderen die daar misschien minder bestand tegen zijn, zoals je eigen moeder.
Timothy555 schreef:
22 jul 2020, 08:46
de kans dat je het virus krijgt kleiner dan dat je het niet krijgt
Da's een leuke. Als je zo redeneert, geld dat dan niet voor alle ziektes en aandoeningen?
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door roelb »

Timothy555 schreef:
22 jul 2020, 08:46

Wat is de kans om op een vliegtuig besmet te raken? 1%? Minder? Die neem ik graag om op vakantie te kunnen.
Vele malen kleiner. Preprint paper van een statisticus op MIT geeft wat aanknopingspunten: Het risico om besmet te raken in een vliegtuig, in economy, zit tussen de 1 op de 7000 en 1 op de 14000, afhankelijk van hoe vol het toestel is. De kans om te overlijden komt dan ergens tussen de 1 op de 500.000 en 1 op de 770.000. Dat is een factor 50 hoger dan de kans om te overlijden door een crash van datzelfde vliegtuig, maar nog steeds erg klein.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Tipsy_1 »

@Timothy555 ik begrijp je volledig en deel grotendeels je mening al is die misschien egoistisch. Al wie risico groep is, bang is (wat ik ook begrijp, het is ook niet niks wat media en social media elke dag over ons uitstorten) of om welke reden graag thuis blijft moet dat zeker doen. Overigens, niet te jaloers worden op Amerika hoor, in de staat waar wij wonen mag inmiddels minder dan in Belgie :lol: (en het is heus niet zo dat Amerikanen egoistisch zijn, in mijn omgeving zijn er zeer veel mensen die al maanden amper buiten komen, self quarantainen nadat ze dan toch eens iets ondernomen hebben en mondkapjes worden massaal (!) gedragen, ook buiten. Binnen zijn ze verplicht. Beetje jammer dat Amerika de zwarte piet krijgt doorgeschoven (oei verkeerde uitdrukking in deze tijden :lol: ) - daar is vast ook veel politiek meegemoeid.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door d_vdploeg »

Ik kan mij alleen maar aansluiten bij de reacties van @Division en @Frasi. Ik begrijp goed dat er mensen zijn die dolgraag naar de VS willen, ik denk dat dit voor iedereen hier op het forum geldt.

De bereidheid om te gaan zal bij de een wat hoger zijn dan bij de ander. De een is angstiger dan de ander en heeft een andere thuissituatie waardoor we verschillende keuzes maken. We moeten dicht echt samen doen. M.i. is het op dit moment gewoon niet verstandig.

@Timothy555 Jij wilt misschien het risico nemen en loopt er redelijk makkelijk doorheen. Maar dat geldt niet voor iedereen. We weten inmiddels gelukkig meer van het virus maar ook een hoop nog niet. Zo is er ook een kans dat je zonder dat je het doorhebt je moeder of oma besmet en die er wel aan onderdoor gaat. Ik zou het mijzelf niet kunnen vergeven naar de VS te reizen (los van het feit dat dit nu niet eens kan!) daar een besmetting op te lopen zonder dat ik dat weet, wel mijn oma of moeder besmet en die er aan overlijdt of weken op de IC ligt en daar een paar jaar later nog last van heeft.

Bedenk dat het een collectief iets is he, je vindt het beperkend dat iedereen voor jouw beslist dat je geen klein risico mag lopen. En daar zit het hem nou net in. Als we dat los zouden laten en mensen zelf laten beslissen, dan weet ik wel wat er gaat gebeuren. Voor jouw is het een klein risico, maar voor mijn oma van 86 is het een groot risico. Dat maakt het complex en maakt dat de overheid in dit geval voor ons beslist.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Timothy555 »

Ik snap je hoor - maar daar gaat het hem ook om. Mijn ma, die wil me gewoon niet zien als ik vanuit het buitenland kom - en gelijk heeft ze. Die blijft op afstand hoor. Iedereen die risico loopt door leeftijd of onderliggende problemen zou zich moeten ‘quarantainen’, niet gewoon iedereen tout court.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door d_vdploeg »

Probleem is gewoon dat je niet altijd weet of je besmet bent. De baas van het RIVM dhr. Van Dissel (zeg maar de Mark van Ranst van Nederland, voor de Belgen hier op het forum) geeft aan dat 98% van de mensen de ziekte mild of zonder klachten doormaakt. Maar dan bestaat er nog wel de kans dat je het doorgeeft!

Hopelijk komt er snel een oplossing (vaccin, medicijn) want niemand wil dit nog jaren zo volhouden..
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 23 jul 2020, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Wanderlust »

roelb schreef:
22 jul 2020, 10:28
het risico om besmet te raken in een vliegtuig
Is er ook meer bekend over het risico om besmet te raken op een vliegveld?
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Martijn88
Amerikafan
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 jul 2017, 11:36
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Martijn88 »

@Wanderlust Vorige week zijn wij terug gevlogen vanuit Chicago, en ik moet zeggen dat ik de kans vele malen groter inschat dat je het oploopt in Nederland, bv in het OV of in de supermarkt. Ik ben geen viroloog, en weet niets van de aerosolen etc af, maar op de luchthaven verliep het inchecken heel gestructureerd. Iedereen hield afstand, bij de douane en security idem, er was ook bijna niemand, ik had 1 persoon voor mij. Op de luchthvaen zelf zijn alle winkels gesloten, met uitzondering van de Burger King en de duty free winkel direct na de security. Iedereen draagt mondkapjes en vind ergens een plekje om de afstand te bewaren. En ook in het vliegtuig was het zo leeg, dat 1.5m eigenlijk geen probleem was. Daarnaast hield iedereen zich redelijk aan de mondkapjes plicht, hoewel ik hem ook af en toe heb afgedaan in het vliegtuig om te kunnen eten/drinken en even normaal te kunnen ademen.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door bedeve »

En het bizarre is dat bij aankomst op Schiphol er geen enkele registratie van reizigers is.
Daar liep ik met mijn zorgvuldig ingevulde gezondheidsverklaring waar de luchtvaartmij mij op gewezen had.
Denk er aan dat u die bij u heeft.
Wie u bent, waar u vandaan komt, met wie u gevlogen heeft , welk vluchtrnummer , welke stoel , waar gaat u naar toe ?
Heeft u klachten ?
Keurig ingevuld , maar niemand die er naar vroeg ...
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Wanderlust »

@Martijn88 Goed om te horen! Ik ben benieuwd of dat hier op Schiphol ook zo is en of dat zo blijft, want ik heb toch het idee dat veel mensen op (vlieg)vakantie gaan, dan wel binnen Europa. Ik stelde de vraag, omdat het vaak gaat om filters etc in vliegtuigen, maar een luchthaven als grote, afgesloten ruimte lijkt mij eerlijk gezegd een groter risico (al ben ik óók geen viroloog :D). Maar jouw ervaring in Chicago klinkt geruststellend!
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door bedeve »

Harry schreef:
12 jul 2020, 22:31
Ik had van KLM in april met een paar dagen mijn geld terug, was wel een award ticket.
19 juli jl annuleerde ik mijn ticket .
De valutadatum van de terugbetaling op mijn creditcard is 20 juli
Het verschil in de wijze waarop klanten behandeld worden is toch on acceptabel .

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1257200 ... tijd-terug
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
Bjornftw
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jun 2015, 23:12
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Bjornftw »

bedeve schreef:
23 jul 2020, 10:04
Harry schreef:
12 jul 2020, 22:31
Ik had van KLM in april met een paar dagen mijn geld terug, was wel een award ticket.
19 juli jl annuleerde ik mijn ticket .
De valutadatum van de terugbetaling op mijn creditcard is 20 juli
Het verschil in de wijze waarop klanten behandeld worden is toch on acceptabel .

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1257200 ... tijd-terug
Mee eens. Ik begrijp de enorme drukte, maar heb soms idee of ze het er om doen. Buurman krijgt het binnen 2 dagen terug, en ik mag 2 maanden wachten..
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door bedeve »

In onze Orwelliaanse samenleving is iedereen gelijk.
De een is meer gelijk dan de ander.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door d_vdploeg »

Kan mij wel voorstellen in een commercieel bedrijf dat je bepaalde klanten voorrang geeft. In het geval van de luchtvaart bijvoorbeeld mensen met een bepaalde status in een spaarprogramma van een airline, of zoals @Harry aangeeft bij een bepaald type duurder ticket. De grootste klanten brengen nou eenmaal het meeste geld op. Of in het geval van de luchtvaart, de mensen die het vaakst vliegen of de duurdere tickets kopen. Zo werkt het gewoon.

Ik vind wel dat er een bepaalde doorlooptijd moet zijn, communiceer die ook en die mag best concreter zijn. KLM kan best op zijn website plaatsen dat de doorlooptijd van een refund nu x weken is. Geen leuke boodschap als je daar leest dat je 14 weken moet wachten, maar wel duidelijk. Je weet dan wel waar je aan toe bent.

Daarnaast zou het first in first out principe moeten gelden. Ik dien mijn refundaanvraag vandaag in, mijn buurman morgen, dan zou je verwachten dat ik eerder antwoord (lees geld) krijg.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 23 jul 2020, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door vana »

Dat sommige mensen vrij snel hun geld retour hebben ligt ook vaak aan het soort ticket.
Hoe is het geboekt, direct of via broker, is het een actie tarief e.d.
Sommige tickets zijn heel simpel en kunnen met een druk op de knop geannuleerd en refunded worden. Andere tickets zijn niet zo simpel en moeten naar een speciale afdeling gestuurd worden. Die komen op de (enorme) stapel en daardoor duurt het langer.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door d_vdploeg »

Ergens weet ik dat het zo werkt. Als ik op mijn werk een groot bedrag moet terugboeken dan heb ik daar ook akkoord voor nodig van mijn manager. Dan heeft het dus gewoon met mandaat te maken van een bepaalde afdeling of bepaalde type functies. Een ticket is een ticket. Brokers buiten beschouwing gelaten. Zou het niet om de financiële impact gaan?

Wat maakt, om het even bij KLM te houden, het verschil tussen een light ticket, standard ticket of business class ticket? Andere voorwaarden.. ok.. Waarom moet ik bij een light ticket 1x drukken en bij een business class ticket 3x.. Dat kunnen alleen maar procedures of mandaat binnen de organisatie zijn.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 23 jul 2020, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door vana »

Voor diegenen die bij Vliegwinkel hebben geboekt:

Ons ticket naar Phoenix (Lufthansa uitgevoerd door Eurowings) was op 30 april geannuleerd door Lufthansa.
Onze vlucht zou op 19 juli zijn.
We hebben daarna drie keer een mail van Vliegwinkel gekregen (20 mei, 11 juni en 30 juni) met het bericht dat onze refundaanvraag in behandeling was, dat het heel druk was en het verzoek om geduld te hebben, er werd aan gewerkt.
Geen van die keren heb ik gereageerd, ik heb rustig afgewacht.

Zojuist kreeg ik een mail van Vliegwinkel dat het restitutie verzoek is verwerkt door de luchtvaartmaatschappij en dat het geld binnen 10 dagen op onze rekening staat.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer