Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door nieuwenoord »

Mee eens, hier hier tickets voor het gezin van de oudste, maar geen alternatief qua gezamenlijke vakanties het eerste jaar.
Kobrakai
Amerika-ontdekker
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 mar 2015, 20:23
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: België

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Kobrakai »

roelb schreef:
18 mar 2020, 12:15
@ChristaDoel: Je bent beschermd door EU261. Vlucht gecancelled is (a) recht op rerouting of (b) geld terug, naar keuze van de reiziger. United zal zich aan de wet moeten houden voor vluchten die vertrekken vanuit Europa.
Hoe werkt dat juist? We hebben bewust nog niet gekozen om onze vlucht van Parijs -> London -> LA te laten omzetten in een voucher, en ik kreeg zonet de mail dat de vlucht Parijs -> London geannuleerd is en we hiervoor een nieuw voorstel gekregen hebben. Het komieke is dat de nieuwe vlucht 3 uur later aankomt dan dat onze connectie naar LA vertrekt :clap:

Ze geven ons enkele opties:

You have been rebooked on flight BA 0309 Charles de Gaulle (Paris) Terminal 2A - Heathrow (London) Terminal 5 on Wed 01 Apr 2020, 12:10
Your flight BA 0303 Charles de Gaulle (Paris) Terminal 2A - Heathrow (London) on Wed 01 Apr 2020, 07:25 has been cancelled
Your new flights are detailed below. We hope you find these acceptable.

If you do not wish to accept the re-booked flight(s) you may choose an alternative flight and may also change other flights in your booking free of charge, subject to availability.
You may obtain a full refund by cancelling your entire booking.
There is no requirement to contact your travel agent unless you wish to change your flights.
To re-book the cancelled flight(s) to an alternative destination please contact your original booking agent. This may require additional paym
ent.

Als ik echter doorklik op Cancel & Refund Flight, piepen ze plots al weer iets anders:

Future Travel Voucher Application
This voucher can be used as part payment towards a future booking. It must be redeemed for travel on flights taken within 12 months of the date of the first flight in your original booking - please fill out this form to receive your voucher.


Ik wil echter helemaal geen voucher, enerzijds niet zeker dat we nog een lange vlucht gaan boeken in de komende 12 maand, anderzijds wil ik ook niet afhangen van 1 maatschappij die dan waarschijnlijk net duurder zal zijn dan een ander.

Hoe pakt men zoiets aan?

EDIT: Speelt het feit dat er ook een vlucht London > LA in zit een rol in deze tijden van Brexit?
Kobrakai
Amerika-ontdekker
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 mar 2015, 20:23
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: België

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Kobrakai »

https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... ncellation

Annulering van uw vlucht
Met annulering bedoelen we hier het volgende:

uw oorspronkelijk vlucht wordt geschrapt en u moet een andere vlucht nemen
het vliegtuig vertrekt wel, maar moet terugkeren naar de luchthaven en u wordt overgeboekt op een andere vlucht
uw vlucht landt op een andere luchthaven dan op uw ticket vermeld staat, tenzij:
u ermee ingestemd heeft om (onder vergelijkbare voorwaarden en zo snel mogelijk) via een alternatieve route naar uw oorspronkelijke bestemming of naar een andere, door u goedgekeurde bestemming te reizen. In dat geval wordt dit beschouwd als vertraging, niet als annulering;
de luchthaven waar u landt, in de buurt van dezelfde stad of in dezelfde regio ligt als uw oorspronkelijke bestemming. In dat geval wordt dit beschouwd als vertraging, niet als annulering.
Wordt uw vlucht geannuleerd, dan heeft u recht op terugbetaling, een alternatieve vlucht of een terugvlucht, evenals op hulp en schadevergoeding. U heeft recht op schadevergoeding als u minder dan 14 dagen voor de geplande vertrekdatum op de hoogte bent gesteld. De luchtvaartmaatschappij moet kunnen bewijzen dat en wanneer u persoonlijk van de annulering op de hoogte bent gesteld. Kan zij dit niet, neem dan contact op met de nationale autoriteitenpdf , die u verder kunnen helpen.

Er hoeft echter geen schadevergoeding te worden betaald als de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat de vlucht is geannuleerd als gevolg van buitengewone omstandigheden, en dat zij er alles aan heeft gedaan om annulering te voorkomen. De luchtvaartmaatschappij moet dit bewijzen aan de hand van bijv. logboeken of incidentenrapporten. Zij moet dit bewijs aan de nationale handhavingsinstantie en de passagiers geven, overeenkomstig de nationale bepalingen inzake toegang tot documenten.

Bij het inchecken aan de balie, een kiosk of online moet u via een schriftelijke of elektronische mededeling duidelijk worden gewezen op uw EU-rechten als vliegtuigpassagier. Werd u het instappen geweigerd, werd uw vlucht geannuleerd, had uw vlucht meer dan twee uur vertraging bij vertrek of kwam u met veel vertraging aan op uw eindbestemming, dan moet de luchtvaartmaatschappij u schriftelijk meedelen hoe u een schadevergoeding en hulp kunt krijgen.
Gast

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Gast »

roelb schreef:
18 mar 2020, 12:23
Jazeker, overmacht speelt geen rol. Als de airline jouw vlucht cancelled heb je het recht om je geld terug te vragen. Artikel 5a icm artikel 8, lid 1a van EU261. Je hebt echter geen recht op een extra vergoeding.
Leuk die regels omtrent EU261 maar de situatie gaat helaas niet altijd op:

Ik had op zondagochtend om 7.40 uur een vlucht van AMS naar Malaga (easyjet, want weinig andere mogelijkheden). Ondanks het afkondigen van de noodtoestand in Spanje is de vlucht niet gecancelled maar gewoon vertrokken.
Aangezien ik niet aan boord was sta ik geregistreerd als 'no show' en dus geen recht op compensatie.

Wel kreeg ik zondagmiddag gelijk een vlucht annulering binnen voor de terugvlucht (die vandaag zou plaatsvinden). Ik ben hier door EasyJet wel keurig voor gecompenseerd maar omdat de uitgaande vlucht (belachelijk genoeg) wel is doorgegaan ondanks de afkondigde noodtoestand in Spanje heb ik volgens EU261 geen recht op compensatie (en EasyJet weigert ook te vergoeden vanwege de 'no show').
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5014
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door harryh »

@Kobrakai zoals al eerder gezegd is het gedeelte over schadevergoeding nu niet van toepassing, voor de meelezers wel even handig om te vermelden, of beter, nu maar even niet quoten, het is al ingewikkeld genoeg voor sommige mensen ;)
Mbt jouw andere post: "You may obtain a full refund by cancelling your entire booking.": Niet zelf doen, dan vervallen je rechten op teruggave.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5014
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door harryh »

@Terpies da's waardeloos van Easyjet pfff. Mijn doorlopende annuleringsverzekering keert uit bij een oranje en rood reisadvies. Voor Spanje was dit op jouw reisdag 15 maart oranje, misschien kun je daar nog wat mee?
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 2020
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door dejong89 »

De grens tussen de Verenigde Staten en Canada wordt gesloten voor personenverkeer dat niet noodzakelijk is. President Trump laat op Twitter weten dat de twee landen dit samen hebben besloten. Hij belooft dat de grenssluiting de handel niet zal beïnvloeden. Wanneer de sluiting ingaat, is nog onbekend.
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
Martijn88
Amerikafan
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 jul 2017, 11:36
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Martijn88 »

@Kobrakai

Wellicht helpen rule 24 en 27 over cancellations en refunds je wat verder:

https://www.united.com/ual/en/us/fly/co ... riage.html
Gast

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Gast »

harryh schreef:
18 mar 2020, 14:45
@Terpies da's waardeloos van Easyjet pfff. Mijn doorlopende annuleringsverzekering keert uit bij een oranje en rood reisadvies. Voor Spanje was dit op jouw reisdag 15 maart oranje, misschien kun je daar nog wat mee?
ik ga het nu idd alsnog proberen te claimen via mijn AMEX reis en annuleringsverzekering
Kobrakai
Amerika-ontdekker
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 mar 2015, 20:23
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: België

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Kobrakai »

harryh schreef:
18 mar 2020, 14:29
@Kobrakai zoals al eerder gezegd is het gedeelte over schadevergoeding nu niet van toepassing, voor de meelezers wel even handig om te vermelden, of beter, nu maar even niet quoten, het is al ingewikkeld genoeg voor sommige mensen ;)
Mbt jouw andere post: "You may obtain a full refund by cancelling your entire booking.": Niet zelf doen, dan vervallen je rechten op teruggave.
Dank Harry, je hebt gelijk.
Vind de compensatie ook helemaal niet belangrijk, de luchtvaartmaatschappijen zullen het al lastig genoeg hebben. Maar voor een niet geleverde dienst wil ik wel mijn geld terug :-).

Wat bedoel je verder met "niet zelf doen"? Het document dat verwijst naar de voucher ga ik zeker niet invullen, maar ik zal toch zelf iets moeten doen voor de refund? Of moet ik gewoon letterlijk NIETS doen en de vluchtdatum laten verstrijken? (01/4).
Loop ik dan niet het risico dat ik stilzwijgend akkoord ga met de nieuwe voorgestelde vlucht? (die helemaal geen steek slaagt, want die land voordat mijn volgende vertrekte, samen geboekt).

Dank :)
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5014
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door harryh »

Kobrakai schreef:
18 mar 2020, 16:36
Wat bedoel je verder met "niet zelf doen"? Het document dat verwijst naar de voucher ga ik zeker niet invullen, maar ik zal toch zelf iets moeten doen voor de refund? Of moet ik gewoon letterlijk NIETS doen en de vluchtdatum laten verstrijken? (01/4).
Ik bedoel daarmee: Wacht zo lang mogelijk of de maatschappij niet gaat annuleren, dan heb je de meeste keuze (refund/voucher/omboeken). Als je zelf annuleert heb je volgens die zelfde EU regels geen recht op refund door de maatschappij; Als ze je zelf laten weten te annuleren kun je de refund procedure daarna veilig opstarten.
Maar als je niets hoort inderdaad niet laten verstrijken want dan kan het als no-show worden gezien, zie @terpies z'n bericht.

Ik zit zelf in hetzelfde schuitje, heb voor onze vlucht van 2 april nog niets gehoord, ik blijf afwachten.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2502
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Dutchess »

Tipsy_1 schreef:
18 mar 2020, 12:04
Ivm counties die ze dichtgooien: ik vind het best lastig om goed geinformeerd te blijven over de US situatie net omdat elke county/state het anders aan pakt. Ik snap zelfs de maatregelen in mijn eigen staat niet 100% :-(.
Dat ben ik met je eens, het valt niet mee om het bij te houden, maar het is dan ook een heel groot land.

Kan je nagaan als je je in deze situatie bevind: They went off the grid. They came back to coronavirus.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door roelb »

@Kobrakai kreeg, zover ik het begreep, een cancellation notice met een voorstel voor een alternatief, met daarbij de mededeling dat de andere optie een full refund was en hij daarvoor kon kiezen door te cancellen. In dat geval is het helder en voldoet de airline netjes aan de regels. Je kunt dan dus rustig ingaan op het aanbod om te cancellen en je geld terug te krijgen.

Maar zolang je origineel geboekte vlucht gewoon ingeboekt is dan moet je niet zelf gaan cancellen. Dan heb je inderdaad geen recht op je geld terug, al zul je dan bij veel tickets wel gewoon de waarde van het ticket behouden, en bij KLM/AF/Delta en vele anderen deze dagen ook nog zonder aftrek van change fees. Maar die waarde dien je dan dus wel weer bij de airline uit te geven, meestal binnen 1 jaar.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door ClaireVHaut »

Grens tussen VS en Canada gaat dicht! Zojuist op Canadese nieuws..
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door ClaireVHaut »

En inderdaad.. vooral niet ZELF annuleren, maar wacht totdat je vlucht definitief niet doorgaat en de maatschappij cancelt.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
pukvg
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 jul 2019, 11:27
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door pukvg »

Wij zouden van 1 t/m 8 April naar Montreal, Canada gaan. Dit zit er helaas niet in. Wij hebben geboekt via gate1 en zouden op de heenvlucht vliegen met aircanada en op de terugvlucht met Brussels airlines.
Vandaag kregen wij van gate1 een e-mail met de volgende 3 opties:
1. Ik wil niets wijzigen
Ik bevestig dat ik kan en mag reizen en wens mijn huidige boeking te behouden. Let op: het kan nog steeds voorkomen dat de luchtvaartmaatschappij je vluchten wijzigt of annuleert. Houd daarom onze e-mails in de gaten en bekijk de actuele vluchtstatus op de website van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. Kies ook voor deze optie indien je je vluchten al rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij hebt gewijzigd.

2. Ik wil wijzigen
Ik kan vanwege reisbeperkingen momenteel geen gebruik maken van mijn boeking. Indien mogelijk, wil ik mijn bestaande boeking wijzigen naar een latere datum. Bij veel maatschappijen is het mogelijk de waarde van je bestaande ticket(s)* in je boeking te behouden en voor een latere datum te gebruiken. Kijk hiervoor op de website van de airline. De wijzigingsprocedure sturen wij in een aparte e-mail, nadat je deze keuze hebt geselecteerd. Houd er rekening mee dat hier kosten aan verbonden zijn.

3. Ik wil annuleren
Ik wil geen gebruik maken van mijn boeking en wens deze te annuleren. Gate1.nl zal een restitutie aanvragen voor de onderdelen die volgens de voorwaarden van het ticket restitueerbaar zijn. Houd er rekening mee dat tickets vaak niet restitueerbaar zijn, met uitzondering van de (luchthaven-)belastingen*.
Het liefste zouden wij ons geld gerestitueerd krijgen, maar dat zal zo goed als onmogelijk zijn. Daarna zou voor eens een voucher met de waarde van het ticket de beste optie zijn. Hierbij zitten we dan alleen wel met twee verschillende maatschappijen.
Wat zou de beste optie zijn om te bevestigen? We zouden ook graag een andere bestemming hebben, omdat we voor een specifiek event op deze locatie vlogen. We hebben namelijk maar 24 uur om te antwoorden
ChristaDoel
Amerika-ontdekker
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 okt 2016, 15:28
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door ChristaDoel »

driel24 schreef:
18 mar 2020, 13:33
harryh schreef:
18 mar 2020, 12:28
@ChristaDoel een wat leesbaarder versie van de EU regels o.a. in het geval van annulering zoals nu vind je op hun eigen website https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... ncellation
Het is zo duidelijk als wat.....
Maar hoe krijg ik het voor elkaar als Delta airlines alleen een voucher wil geven.

Veel zullen zeggen, wees daar blij mee.
Maar als je geen mogelijkheden hebt vanwege werk of school heb je er werkelijk niets aan.
Dat is inderdaad wat ik me ook afvraag. We hebben inmiddels contact gehad met flysmarter, hadden al meerdere mails gestuurd maar kregen steeds terug dat we pas 3 dagen voor vertrek datum geholpen zouden worden. Pas bij het noemen van de EU261 kregen we ineens binnen 5min een (nogal kribbige) reactie met de uitleg dat als zij namens ons een claim zouden indienen het maanden kon duren voor we reactie kregen van United Airlines, ook kost het geld om de claim in te dienen en zagen zij het niet rooskleurig in omdat united niet echt wil toegeven om refunds uit te keren. Wij zien door de bomen het bos niet meer, want hoe krijg je ooit je geld terug als je er volgens de wet recht op hebt maar united hier gewoonweg niets mee doet?
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5014
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door harryh »

@roelb de berichten van @Kobrakai zijn volgens mij tegenstrijdig, hij quote die mail over refund maar als hij doorklikt krijgt hij enkel de optie voor een voucher, zo lees ik zijn post. In dat geval zou ik niet voor dat voucher gaan maar contact opnemen en vragen hoe hij van het refund aanbod gebruik kan maken.
MvdBrink
Amerika-ontdekker
Berichten: 55
Lid geworden op: 28 sep 2013, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door MvdBrink »

@roelb We hebben je advies ter harte genomen en er is nu voor morgen een ticket geboekt met KLM. Kan ze morgen niet vliegen omdat KLM niet meer vertrekt kan ze eventueel vrijdag met Lufthansa vliegen.Een van die twee zal hopelijk nog wel terugkeren naar Europa. Fingers Crossed
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door roelb »

Tja.. Dat is lastig. Sowieso ligt het allemaal weer wat anders als je via een reisagent hebt geboekt. Da airline is de partij die gebonden is aan EU261, niet de reisagent. En die mag er ook andere voorwaarden op na houden, bijvoorbeeld kosten in rekening brengen om namens jou te bemiddelen. Sommige doen dat helemaal niet.

Voor de toekomst: boek niet bij dit soort tussenpersonen en kies ook bewust bij welke airline je wel boekt. Er zijn airlines die zich netjes aan de regels houden en airlines die er alles aan doen om zo min mogelijk te hoeven betalen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer