Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
covri
Amerikakenner
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 dec 2007, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: son en breugel

Corona virus / Travel ban

Bericht door covri »

Maken jullie je zorgen over het Corona virus? En dan bedoel ik natuurlijk ivm je komende reis naar USA?
Wij gaan eind mei naar New York en we hopen natuurlijk dat het dan weer rustig is. Maar het idee in een volgepakt vliegtuig te zitten, met ongetwijfeld hoestende en kuchende mensen, maakt me wel wat onrustig......
Laatst gewijzigd door Dude op 14 mar 2020, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast om de lading beter te dekken
Nils
Amerika-ontdekker
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 feb 2019, 12:13
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Corona virus

Bericht door Nils »

Ik moet eerlijk bekennen dat mij vanmiddag voor het eerst de angst bekroop dat het virus wel eens onze reis naar de VS in April kan verpesten. Nu zou dat gewoonweg jammer zijn maar we reizen naar de VS omdat ik deelneem aan de Boston Marathon en ik zou enorm balen als ik die kans straks noodgedwongen moet laten schieten.
Ik hoop dat de piek wat betreft verspreiding snel voorbij is alhoewel ik na de berichtgevingen van vandaag (Barcelona, Zwitserland, Tenerife) dit betwijfel.
Natasjava
Amerika-ontdekker
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 sep 2017, 09:19
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Corona virus

Bericht door Natasjava »

Ik kan ook wel volgen ja. Hoewel ik in het dagelijks leven hier totaal niet angstig oid over ben, weet ik niet of ik me wel gerust zou voelen op de luchthaven en in het vliegtuig... :( Weet sinds kort dat ik zwanger ben, dus dat maakt het natuurlijk nog erger...
2015: 7/9 - 14/9 - New York City - NY
2018: 27/4 - 20/5 - West Coast - CA, NV, UT, AZ
2020: East Coast - NY, NJ, DE, MD, VA, PA -> cancelled due to COVID-19 :(
2022: West Coast - CA
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona virus

Bericht door Almere vak V »

Ik verdien mijn boterham in Amerika. Ik woon er niet. Maar ik vlieg wel plusminus 30-35 keer per jaar op en neer. Zwaartepunt wat betreft mijn reizen ligt tussen half augustus en begin februari. Mijn baas heeft al gezegd als het straks echt fout dreigt te gaan moeten we zien je/jullie in Amerika te krijgen. Voordat de hele handel daar dadelijk stil komt te liggen. We hebben er een huis dus dat is geen probleem, maar mijn vrouw reageerde toch niet direct heel erg enthousiast.

De illusie dat het hier niet gaat komen, of Trump die zegt het onder controle te hebben betreft geen enkele garantie. Het kan twee kanten op in mijn optiek. Of het dooft dadelijk langzaam uit. En we gaan met zn allen vrolijk verder. Of het gaat de andere kant op en dan denk ik dat er paniek uitbreekt. Landen die op slot gaan. Vliegvelden die op slot gaan. En dan heb je de poppen echt aan het dansen. Dan gaat het maanden (jaren??) duren voordat we weer back to normal gaan.

Maar ik ben toch maar vast beginnen uit te leggen aan onze autistische dochter dat ons tripje eind mei naar EuroDisney wel is een dingetje kan worden.

Gelukkig hebben we een doorlopende reisverzekering met annulering. Die zou ik sowieso iedereen aanraden. En als je m nog niet hebt en je hebt wat in de planning staand dan zou ik kijken hoe je dat nog kunt regelen.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona virus

Bericht door mtl »

Als ik zie hoe het aan het verspreiden is in Europa dan is het zeker iets waar je over nadenkt. Maar wat kan je er aan doen?
Gebruikersavatar
Robbie&Irene
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 12 jan 2015, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Dordrecht

Re: Corona virus

Bericht door Robbie&Irene »

De enige kleine zorg die ik nu heb is dat de USA de boel op slot gooit en dus de geplande en betaalde reis straks in mei niet doorgaat. Qua ziekte denk ik dat deze goed te overleven is vergelijkbaar met een griep ,tis bijvoorbeeld geen miltvuur of iet dergelijks.
covri
Amerikakenner
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 dec 2007, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: son en breugel

Re: Corona virus

Bericht door covri »

Almere vak V schreef:
25 feb 2020, 18:36
Gelukkig hebben we een doorlopende reisverzekering met annulering.
Die hebben wij ook. Maar is het niet zo dat je alleen vergoed krijgt bij een negatief reis advies?
Nils schreef:
25 feb 2020, 18:08
Nu zou dat gewoonweg jammer zijn maar we reizen naar de VS omdat ik deelneem aan de Boston Marathon en ik zou enorm balen als ik die kans straks noodgedwongen moet laten schieten.
Dat zou zeker heel zuur zijn.....
Robbie&Irene schreef:
25 feb 2020, 19:21
Qua ziekte denk ik dat deze goed te overleven is vergelijkbaar met een griep
Ben ook niet zozeer bang voor de ziekte zelf, maar voor de eventuele gevolgen qua reizen.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Corona virus

Bericht door harryh »

@covri een negatief reisadvies is niet voldoende om een vergoeding te krijgen:
Heb ik een annuleringsverzekering nodig om geld terug te krijgen?
De meeste verzekeraars zien een virus niet als geldige reden om een reis te annuleren of eerder af te breken.

Oscar van Elferen, woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars, legt uit: "Een annuleringsverzekering gaat eigenlijk alleen over de situatie thuis. Als jij bijvoorbeeld ziek wordt of als er een naaste overlijdt, keert zo'n reisverzekering uit. Wat er gebeurt in het land van bestemming is voor zo'n verzekering niet relevant."

Zelfs een negatief reisadvies is géén reden voor annulering. Daarom kun je meestal geen aanspraak maken op je annulerings- of reisverzekering, tenzij je een bepaalde aanvullende dekking had afgesloten. Het kan bijvoorbeeld wel onderdeel zijn van de dekking Terrorisme en Natuurrampen.

Van Elferen: "De dekking van een reisverzekering verschilt per verzekeraar. Bel dus altijd jouw verzekeraar om precies te weten hoe het zit."

Uit een rondgang van RTL Z blijkt dat je op moment van schrijven bij deze reisverzekeraars geen geld terugkrijgt als je annuleert vanwege het virus:

ABN Amro
ANWB (behalve als je vóór 30 januari een dekking Terrorisme en Natuurrampen hebt afgesloten)
Allianz
Unigarant
Univé

En deze verzekeraars keren (onder voorwaarden) wel geld uit:
Aegon: alleen als je een allrisk verzekering hebt
Centraal Beheer: de verzekering moet wel afgesloten zijn voordat het ministerie van Buitenlandse Zaken het negatieve advies bekendmaakte.
Europeesche: 75 procent van de kosten, alleen als je een allrisk verzekering hebt
Interpolis: ja, op basis van het negatieve reisadvies. De verzekering moet wel afgesloten zijn voordat Buitenlandse Zaken het negatieve advies bekendmaakte.
jwensammy
Amerikafan
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 aug 2011, 09:21
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: The Netherlands

Re: Corona virus

Bericht door jwensammy »

Wij willen begin september weer naar noordwesten, wachten oa ivm Corona nog even af om te boeken.
RudydG
Amerika-ontdekker
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 nov 2013, 11:42
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus

Bericht door RudydG »

Wij wachten ook tot een en andere genormaliseerd is. Nu boeken geeft me geen goed gevoel, en daar draait het toch om bij een vakantie?
Zou wel eens een "road trip" met de eigen auto in Europa kunnen worden dit jaar ;-)
covri
Amerikakenner
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 dec 2007, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: son en breugel

Re: Corona virus

Bericht door covri »

Tsja, wij hebben maanden geleden al geboekt :D
En een roadtrip in Europa: geeft misschien ook een risico......
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Corona virus

Bericht door PSVwally »

Zou wel eens een "road trip" met de eigen auto in Europa kunnen worden dit jaar ;-)
Haha, ik zat van het weekend na te denken over dit.
Eerst om midden Mei misschien naar de Canarische eilanden of Tenerife te gaan. Het ene eiland op dit moment getroffen door bosbranden en zandstormen, het andere een hotel in lockdown.
Toen dacht ik aan een roadtrip door Oostenrijk en Noord-Italie....inmiddels ook diverse dorpen afgesloten.

Ik boek wel last minute denk ik :mrgreen:

Overigens kan ik me niet voorstellen dat het zowel in Europa als Amerika niet verder uit zal breiden de komende tijd voordat het zich wat zal herstellen. Als je al ziet hoe het in Azie de afgelopen week al een vlucht heeft genomen. Kan me niet voorstellen dat de luchtvaart diverse lijnen de komende weken weer gaat herstellen nu er juist meer besmettingen komen.
Ik merk het overigens ook aan diverse producten in mijn winkel die niet meer leverbaar zijn. Dit gaat nog wel een dingetje worden dit jaar
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona virus

Bericht door Almere vak V »

PSVwally schreef:
26 feb 2020, 06:30
Kan me niet voorstellen dat de luchtvaart diverse lijnen de komende weken weer gaat herstellen nu er juist meer besmettingen komen.
Het is wat mij betreft wachten tot het eerste westerse land die een vliegveld dicht gaat gooien. En dan is het hek echt van de dam...
Gebruikersavatar
miro
Amerikafan
Berichten: 287
Lid geworden op: 16 jul 2010, 03:42
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus

Bericht door miro »

Omdat we morgen op vakantie gaan en ik wat meer duidelijkheid wilde over het virus heb ik dit filmpje van de WHO https://www.youtube.com/watch?v=0KBvReE ... e=youtu.be bekeken.
Er wordt verteld dat er een kleine kans is op besmetting in een vliegtuig. Het virus is niet door de lucht overdraagbaar, maar alleen door druppels (niezen, hoesten). De inschatting is dat het virus op materialen een heel korte tijd kan overleven, dus de kans dat de vorige passagiers heeft geniest en jij nog besmet wordt door die druppels is klein.
Ik ga morgen vliegen (binnen Europa) en maak, omdat de turnaround time heel kort is, even de stoelleuningen en het tafeltje schoon ;-)
En dan gaan we toch maar 'gewoon' genieten en proberen niet aan Corona te denken.
USA: 2001-2010-2012-2013-2015-2016-2018-2023-2024
Overig:3xNieuw Zeeland en Australië, Curaçao, Azoren, meerdere cruises, veel van Europa
Diannedv
Amerika-ontdekker
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 jan 2013, 10:32
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: NL

Re: Corona virus

Bericht door Diannedv »

Ik ben 2 weken terug een paar dagen naar Amerika geweest.
Bij de gate werd gevraagd of je afgelopen 2 weken was afgereisd naar China. Ze gingen in je paspoort kijken naar stempels.
Anders mocht je Amerika dus niet in.

Er waren best veel mensen die wel een mondkapje droegen. Ook in de stad zelf (Los Angeles).
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Corona virus

Bericht door Wanderlust »

harryh schreef:
25 feb 2020, 19:41
@covri een negatief reisadvies is niet voldoende om een vergoeding te krijgen:
Hoe gaat het eigenlijk wanneer de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert (bv. op last van de overheid)? Ik heb net een 4th of July tripje in Delta One geboekt...
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Corona virus

Bericht door Inges »

Robbie&Irene schreef:
25 feb 2020, 19:21
De enige kleine zorg die ik nu heb is dat de USA de boel op slot gooit en dus de geplande en betaalde reis straks in mei niet doorgaat. Qua ziekte denk ik dat deze goed te overleven is vergelijkbaar met een griep ,tis bijvoorbeeld geen miltvuur of iet dergelijks.
Dat is ook datgene waar ik mij zorgen om maak. Niet zozeer om het virus maar wel dat de USA gaat zeggen "mensen uit besmette landen in europa komen er niet meer in" ongeacht of je ziek bent of niet. Daar zie ik ze wel voor aan (paniekvoetbal).

Ik heb een goede annuleringsverzekering maar ik vraag mij af hoe ze daar mee omgaan.
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Grouchy
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 jun 2019, 18:35
Aantal x V.S. bezocht: 100

Re: Corona virus

Bericht door Grouchy »

Wanderlust schreef:
27 feb 2020, 10:01
harryh schreef:
25 feb 2020, 19:41
@covri een negatief reisadvies is niet voldoende om een vergoeding te krijgen:
Hoe gaat het eigenlijk wanneer de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert (bv. op last van de overheid)? Ik heb net een 4th of July tripje in Delta One geboekt...
Je onvangt dan een email met meer informatie en je geld terug. Een andere optie is ome je vlucht veranderen, je reis moet dan wel vaak omgeboekt zijn voor een bepaalde datum.
De waivers zie je ook staan op hun websites, op het moment staat er bijvoorbeeld één voor China.

Over het algemeen zijn de airlines redelijk flexibel in dat soort situaties.
Gebruikersavatar
butterfly
Amerika-expert
Berichten: 1509
Lid geworden op: 23 okt 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Noord-Holland

Re: Corona virus

Bericht door butterfly »

Als Corona idd een griepsoort is, hoop ik dat het zich vanaf de lente vanzelf zal herstellen ( zoals de gewone griep). Wij gaan in juni naar Italië met de auto, maar ik heb alles voor de zekerheid wel annuleerbaar geboekt. Ik hoop dat als we eind september naar amerika gaan, alles weer een beetje is weggeebt. Maar ik deel wel de "angst"dat Amerika straks inwoners van alle besmette gebieden zal gaan weren.
Mimo_
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 feb 2020, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Corona virus

Bericht door Mimo_ »

Ik reis (voor het eerst) naar New York + New England, in mei dit jaar.
Ik maak me ook wel lichtelijk zorgen, ook voornamelijk over het vliegtuig omdat je dan in een relatief kleine ruimte met veel mensen zit. Anderzijds denk ik dat "me opsluiten" ook niet echt een oplossing is, aangezien het hier in BE ook elk moment kan 'uitbreken'. Dus ik probeer er niet te veel over na te denken. :blink:
Later dit jaar reis ik ook naar Japan en daar maak ik me iets meer zorgen over....
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer