Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Nessiezzz
Amerikafan
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Nessiezzz »

Er waren 2 hotels die niet meewerkte aan vrijwillige annulering, hier heeft mijn doorlopende annuleringsverzekering (Deck) zonder problemen de kosten gedekt. Kost me minder dan 60 pj voor het hele gezin. En ga best vaak weg (vallen ook dagjes uit, weekendjes weg etc onder) dus bevalt mij positief.

Daarnaast kan er van alles gebeuren (ziekte, overlijden in thuisland etc) waaraan ik die paar euro's per jaar best wil uitgeven.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Galapogos »

Ik kan me best voorstellen dat een annuleringsverzekering af en toe handig kan zijn, maar het gaat over het algemeen over risico’s die je ook prima zelf kunt dragen. Daarmee vind ik die verzekering toch echt een stuk minder belangrijk dan een reisverzekering.

Ik reis al bijna twintig jaar zonder annuleringsverzekering, en heb ook nog nooit een situatie gehad dat ik er een beroep op had kunnen doen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door roelb »

krisu2 schreef:
04 jun 2020, 14:07
- in de voorwaarde staat voor nieuwe reisdatum datum voor 30/11 dezelfde reisklassen na 30/11 met dezelfde boekingsklasse, wat is het verschil? tussen reisklasse en boekingsklasse
Bij een ticket dat je koopt geldt voor elk segment (reis van vertrekpunt naar eindbestemming) een "boekingsklasse", of in het engels "fare class". Dat is een eenletterige code die, in combinatie met een set tariefregels voor het bijbehorende tarief, gebruikt wordt in het systeem van alle IATA airlines om prijsdifferentatie (maar ook differentatie in bijvoorbeeld flexibiliteit) te kunnen toepassen bij de verkoop van tickets. Voor elke vlucht limiteert de airline vervolgens het aantal stoelen dat in zo'n klasse verkocht mag worden cq beschikbaar is.

Stel dat je een bestaand ticket hebt waarop je heenvlucht AMS-LAS in X staat. Als je gaat herboeken na 30/11, en een nieuwe vlucht AMS-LAS uitkiest waar geen stoelen in X meer beschikbaar zijn, maar wel in V, dan zul je het prijsverschil moeten betalen tussen X en V in het toen door jou geboekte tarief.

Vertrek je voor 30/11 dan hanteert KLM echter een cabin-to-cabin herboekingsbeleid. Dus: economy naar economy, business naar business, ongeacht wat de gekochte boekingsklasse / fare class was en wat er beschikbaar is op de nieuwe vlucht.
- met nieuwe reisdatum bedoelen ze de herboeking, is het mogelijk mijn tickets te herboeken voor volgend jaar juli
- de reis kan je herboeken op voorwaarde dat de de reis nog niet heeft plaatsgevonden, bedoelen ze hiermee dat ik de reisdatum niet meer kan veranderen na 21/7
Volgens mij geef je aan dat er sowieso een vlucht is gecancelled door de airline. Je kunt dus ook gewoon om een refund vragen. Doe je dat niet, dan kun je de waarde van deze tickets (dus de prijs die je er voor hebt betaald) gebruiken voor een nieuwe boeking. Als je wilt boeken voor volgend jaar juli dan zul je even moeten wachten totdat het flight schedule gepubliceerd is, en dat is 330 dagen voor de datum. Boeken voor volgend jaar juli kan dus pas in september.

De laatste zin betekent simpelweg dat je niet eerst kunt reizen, en daarna het geld van die tickets nog een keer kunt gebruiken. Maar je helpt de airline wel door voor de vertrekdatum te zorgen dat het ticket leeg is, ofwel alle vluchten gecancelled zijn.

Als je pas in juli 2021 wilt reizen zou ik gewoon een refund vragen. Die extra 15% geldt immers alleen als je voor 31/10 boekt en je nieuwe vertrekdatum voor 15/6/2021 ligt. Jij wilt daarna reizen dus kunt daar niet van profiteren.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Timothy555 »

Ik heb net een gesprek gehad met mijn reisBIJSTANDverzekaar.

Een aparte annulatieverzekering heb ik niet (ik gebruik mijn gold creditcard om te betalen zodat bepaalde dingen wél gedekt zijn), dus daar gaat het hier niet over.

Als ik ga reizen, of dat nu binnen Europa of erbuiten is, dan garandeert men mij medische bijstand tot €100.000 per persoon.
Voor USA & Canada kan dit, zoals steeds, voor een eenmalige bijpremie van €50/maand opgetrokken worden naar €1.000.000 (wat ik vorige keer gedaan heb, en nu ook plan te doen) voor de tijd dat je er bent.

De reisbijstand geldt zelfs op vandaag, bij negatief reisadvies: stel dat ik ergens vastzit en daar mijn been breek, COVID19 oploop of andere dringende medische zorg nodig heb --> gewoon gedekt.

De ENIGE uitzondering, en ik heb het op 'papier' (mail), zijn landen die in staat van oorlog verkeren.

Voorts zal de verzekering tussenkomen voor €100/persoon/nacht tot maximaal 5 dagen extra, en tot €500/persoon herboekingskosten van je airline.

Het al dan niet 'oranje' zijn van een bestemming heeft geen enkele invloed op dekking. Er staat trouwens letterlijk in mijn algemene voorwaarden dat 'pandemiën en epidemiën' onder het dekkingsbeleid vallen.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Galapogos »

De moraal van dit verhaal is denk ik dat het goed is om goed uit te zoeken wat je verzekering al dan niet dekt. Dat is per verzekering anders. Voor de goede orde: er zijn wel degelijk genoeg (Nederlandse) reisverzekeraars die aangeven dat hun reisverzekering niet geldig is in gebieden waar volgens de (Nederlandse) overheid een oranje reisadvies geldt. Maar er zijn er dus ook die wél gewoon dekken.

Over de situatie in België durf ik niets te zeggen. Ik heb zojuist wel geleerd dat het Vlaamse woord voor 'reisverzekering' klaarblijkelijk 'reisbijstandsverzekering' is. 8)
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Wanderlust »

Ik heb zojuist een zgn Melding klacht naleving passagiersrechten luchtvaart ingediend bij de Inspectie Leefomgeving en Transport, omdat KLM nog steeds weigert restitutie te bieden voor vluchten die geannuleerd zijn voor 15 mei, terwijl de minister heeft aangegeven dat zij dit moeten doen:


Uw melding is belangrijk
Met uw melding kan de ILT nagaan of luchtvaartmaatschappijen hun verplichtingen nakomen.
De ILT treedt handhavend op als een luchtvaartmaatschappij de passagiersrechten steeds weer overtreedt. De ILT kan niet handhaven op individuele claims, maar adviseert u over de stappen die u verder kunt ondernemen.
FYI voor mensen die ook tegen hun wil een voucher hebben gekregen (voor een door de luchtvaartmaatschappij geannuleerde vlucht)
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Gebruikersavatar
asv60
Amerika-expert
Berichten: 1861
Lid geworden op: 15 jul 2009, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 40
Locatie: Noord-Holland

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door asv60 »

@Thimoty555 over welke Gold credit card heb je het? American Express?
Al mijn blogs op: https://www.daneleens.blogspot.com
Als je mee wilt lezen stuur me dan een pb met je emailadres.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Harry »

aronneke schreef:
04 jun 2020, 10:18
Hoi,

Heeft er hier iemand ook toevallig ervaring met een overnachting geboekt via Hotwire, via Hot Rates? In de voorwaarden stond destijds dat deze boeking non-refundable was. Dit was voor mij OK toen ik het in december boekte. Het gaat om 3 nachten in het Palazzo voor dik 600 dollar, dus toch een fiks bedrag.
Zijn er hier mensen die een cancellation hebben aangevraagd, en toch een refund hebben kunnen krijgen?


Aankoop is gedaan via de VISA card. Ik quote een stuk van VISA, de 180 dagen aankoopverzekering:
Iemand hier ervaring mee toevallig?
2. U annuleert de reis zelf
Als u de boeking volgens de voorwaarden heeft geannuleerd en u krijgt uw geld (minus de eventuele annuleringskosten) niet terug, dan is het in veel gevallen mogelijk om de betaling via ICS te betwisten. Voor de volledigheid: een negatief reisadvies heeft geen invloed op de mogelijkheden om een betaling met uw creditcard te betwisten.
Uiteraard verdient dat niet de schoonheidsprijs, maar wederom voor 600 dollar is een flink bedrag.

Latere toevoeging: Ik denk dat ik de VISA quote verkeerd interpreteer, en dat dit geen optie is voor ons
Ik heb een Hotwire hotrate geannuleerd en mijn geld volledig teruggekregen. (Zelfs een paar euro meer ivm koersverschil. :lol: )
Gewoon geregeld via het formulier op de website van Hotwire, ze volgen hierbij de annulerings voorwaarden van het geboekte hotel, ik had 4 nachten geboekt in het Magnolia hotel in Dallas ook voor zo’n 600 dollar en heb steeds gekeken op de website van het hotel naar de annulerings voorwaarden, in eerste instantie liep de annulering periode tot eind april, later maakten ze daar eind juni van en toen heb ik de aanvraag gedaan, na een paar dagen stond het geld weer op de Amex. Je kunt dus even op de site van het Palazzo/Venetian kijken of je voldoet aan hun voorwaarden om te annuleren en dan de aanvraag indienen.
dmoorc
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 nov 2019, 20:45
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door dmoorc »

Ik kreeg melding van Hotwire dat ze voorlopig voor bepaalde hotelketens maar verblijf tot eind juni kunnen terug betalen. Vermits ik voor 2 juli had geboekt gingen zij dit verder opvolgen en alsnog het HotRate hotel terug betalen als de einddatum zou opschuiven... mijn reservatie was ook zonder annulatieverzekering omdat ik rekende op de verzekering van mijn Gold card ( wat in normale omstandigheden voldoende zou zijn).
2001: Arizona, Utah, Nevada, New Mexico, Texas
1995: Florida
1990: Boston
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Timothy555 »

asv60 schreef:
04 jun 2020, 16:44
@Thimoty555 over welke Gold credit card heb je het? American Express?
Een (Belgische) ING-gold VISA.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1230
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door IngridUSA »

Nog even over de annuleringsverzekering: als je alles altijd annuleerbaar boekt inderdaad misschien minder interessant. Alhoewel ik niet weet of airlines altijd zo flexibel zijn. Zal er wellicht ook liggen aan welke airline en de omstandigheden.
Maar als je als gezin via een reisbureau een vakantie boekt van tien-/twaalfduizend euro en een van je ouders wordt ernstig ziek (of nog erger), dan ben je mooi de sigaar zonder annuleringsverzekering. Ook al zou je dan het risico financieel kunnen dragen...
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Ing »

roelb schreef:
04 jun 2020, 15:43

Maar voor een normale trip naar de USA is zo'n annuleringsverzekering toch ook helemaal niet zo relevant?
Dat is wel een persoonlijke keuze en hangt ook af van je situatie. In mijn geval heb ik al best een aantal keer gebruik moeten maken van mijn annuleringsverzekering ivm overlijden van een familielid of van een familielid van een reisgenoot. En die bijdragen zijn een stuk hoger dan de premies die ik elkaar betaal voor annulering. Ik boek mn hotels en auto ook meestal zo lang mogelijk annuleerbaar, maar vluchten en bij sommige (concert)tickets is dat niet mogelijk.
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door roelb »

Tuurlijk, als je van dat soort pakketreizen koopt dan voegt het echt iets toe.

Maar als je zelf je reizen samenstelt - ik heb nog nooit iets anders gedaan in mijn leven - dan ligt het echt anders. Hotels zijn echt geen issue, vrijwel altijd refundable te regelen. En als dat dan een keer echt niet kan of veel scheelt, tja, dan neem je bewust een risico.

Voor tickets geldt, als je gewoon normale tickets koopt, niet extreem ver vooraf, en met enige regelmaat vliegt, dat zo'n ticket altijd nog wel bruikbaar is. De normale geldigheidsduur van een ticket is 1 jaar, en de change fee voor een intercontinentaal ticket is meestal EUR 150. Dus binnen 1 jaar na de issue date kun je er nog op vliegen, waarbij je dan alleen die 150 euro kwijt bent. Dat vind ik een heel acceptabel risico. En bij overlijden van een van de personen in de reservering kun je bij vrijwel alle airlines sowieso een volledige refund krijgen.

Dan hou je dus de standaard zaken over waar een annuleringsverzekering tegen kan beschermen: ontslag, ziekte of overlijden van directe familie, etc. Maar zodra het daar net buiten valt zul je het toch zelf moeten dragen. Overlijden van een goede vriend bijvoorbeeld, waar je echt niet de uitvaart kunt skippen, is je eigen risico. Als je dan een pakketreis hebt heb je wel echt een probleem. Heb je alles zelf geregeld dan is dat probleem beperkt en kun je zelf bekijken wat de beste oplossing is: paar dagen schuiven, helemaal annuleren, etc.
Superdork1
Amerikafan
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 nov 2019, 23:50
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Superdork1 »

Galapogos schreef:
04 jun 2020, 16:28
De moraal van dit verhaal is denk ik dat het goed is om goed uit te zoeken wat je verzekering al dan niet dekt. Dat is per verzekering anders. Voor de goede orde: er zijn wel degelijk genoeg (Nederlandse) reisverzekeraars die aangeven dat hun reisverzekering niet geldig is in gebieden waar volgens de (Nederlandse) overheid een oranje reisadvies geldt. Maar er zijn er dus ook die wél gewoon dekken.

Over de situatie in België durf ik niets te zeggen. Ik heb zojuist wel geleerd dat het Vlaamse woord voor 'reisverzekering' klaarblijkelijk 'reisbijstandsverzekering' is. 8)
Nee, er is in dit geval geen enkele Nederlandse reisverzekering die de kosten dekt als je nu naar Amerika afreist. Sommige dekken inderdaad een code oranje land, maar dan staat er bij dat je het gevaar niet mag opzoeken of iets in die aard. Meestal is er bij een code oranje een specifiek reisadvies dat je bijvoorbeeld niet de jungle in mag vanwege een onstabiele politieke situatie of juist niet in de grote stad kan komen vanwege onlusten. De rest van dat land kan je dan wel bezoeken.

Nu is de situatie zo dat in heel Amerika code oranje heeft vanwege Covid-19. Je kan het niet ontwijken. Ga je toch dan negeer je het advies en ga je het gevaar opzoeken. Dat kan grote gevolgen hebben als je de hulp van je reisverzekering moet inschakelen.

Superfijn dat iedereen hier op het forum met goedbedoelde adviezen de ander helpt, maar realiseer je dat sommige lezers de informatie die je plaatst voor waar aannemen. Denk dus even goed na voordat je iets gaat posten, en zet niet zomaar iets neer waar je niets vanaf weet.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Galapogos »

Heb je alle bovenliggende comments gelezen? Het lijkt er niet op.
Als ik of een andere verzekerde ziek in het buitenland wordt door het coronavirus en ik moet worden opgenomen. Zijn de medische kosten dan verzekerd?
Ja, maar alleen als je de dekking Medische kosten hebt meeverzekerd. De kosten zijn dan verzekerd tegen kostprijs. Medische kosten in het buitenland zijn in de basis verzekerd op je zorgverzekering. Het kan zijn dat de vergoeding op de zorgverzekering gemaximeerd is. Dit is afhankelijk of je een aanvullende verzekering hebt afgesloten.

Ik ga ondanks een ontradend reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken naar een gebied waar het coronavirus heerst. Ben ik dan toch verzekerd?
Ja, je bent gewoon verzekerd voor de door jou afgesloten dekkingen op de reisverzekering. Uiteraard raden wij je aan om het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken op te volgen.
Bron: https://www.anwb.nl/verzekeringen/coronavirus

Daar is toch geen woord Chinees aan?
Superdork1
Amerikafan
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 nov 2019, 23:50
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Superdork1 »

Galapogos schreef:
04 jun 2020, 20:33
Ja, je bent gewoon verzekerd voor de door jou afgesloten dekkingen op de reisverzekering
Met andere woorden, je bent verzekerd zoals op je polis staat. En ga dan je polis maar eens goed lezen..
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Galapogos »

ANWB schrijft in hun FAQ gewoon heel duidelijk en specifiek dat er ondanks een ontradend reisadvies van het ministerie in verband met het coronavirus, gewoon dekking is. En verder schrijven ze ook nog eens heel specifiek dat wanneer je in het buitenland zelf het coronavirus krijgt en wordt opgenomen in het ziekenhuis, de medische kosten zijn verzekerd tegen kostprijs (mits je medische kosten hebt meeverzekerd, uiteraard).

Als jij dat anders wilt interpreteren dan hoe het er staat, doe dat dan vooral. Maar beticht mij er dan verder niet van dat ik ergens 'niets vanaf weet'. Ik draag gewoon onder bronvermelding een statement van een verzekeraar aan. Wat een ieder verder met die informatie doet, moet hij of zij zelf maar weten.

En hier laat ik het verder bij.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Timothy555 »

Superdork1 schreef:
04 jun 2020, 20:41
Galapogos schreef:
04 jun 2020, 20:33
Ja, je bent gewoon verzekerd voor de door jou afgesloten dekkingen op de reisverzekering
Met andere woorden, je bent verzekerd zoals op je polis staat. En ga dan je polis maar eens goed lezen..
Dat heb ik gedaan. Ik heb bovendien zwart op wit op papier staan dat ze me zullen helpen als ik naar een ‘oranje’ land ga, behoudens oorlog.
dennis118
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2016, 21:59
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door dennis118 »

Timothy555 schreef:
04 jun 2020, 21:25
Superdork1 schreef:
04 jun 2020, 20:41


Met andere woorden, je bent verzekerd zoals op je polis staat. En ga dan je polis maar eens goed lezen..
Dat heb ik gedaan. Ik heb bovendien zwart op wit op papier staan dat ze me zullen helpen als ik naar een ‘oranje’ land ga, behoudens oorlog.
begint al aardig op een (burger) oorlog te lijken, met al die rellen momenteel. Maar dat is weer een andere discussie :D
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7755
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door mtl »

Plus dat met al die samenscholingen de kans op corona groter is. :o
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer