Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Pioenroos
Amerikafan
Berichten: 200
Lid geworden op: 31 jul 2008, 02:59
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Corona virus

Bericht door Pioenroos »

Ik las toevallig dit vanmorgen op de site van KLM:

All passengers travelling to the United States of America will be questioned upon arrival to determine whether they’ve visited a location within the People’s Republic of China (excluding Hong Kong and Macau) within the preceding 14 days before the (attempted) entry into the United States of America. Those who haven’t, are free to travel without restrictions.

For those who have, however, strict regulations are in place:

U.S citizens and lawful permanent residents of the United States holding a Permanent Resident Card or Letter of Parole and other people that are exempted (e.g. foreigners that are spouses of U.S citizens) are only allowed to travel to the following airports:

John F. Kennedy International Airport (JFK), New York
Newark Liberty International Airport (EWR), New York
Chicago O’Hare International Airport (ORD), Illinois
San Francisco International Airport (SFO), California
Seattle-Tacoma International Airport (SEA), Washington
Daniel K. Inouye International Airport (HNL), Hawaii
Los Angeles International Airport (LAX), California
Hartsfield-Jackson Atlanta Airport (ATL), Georgia
Washington Dulles International Airport (IAD), Washington
Dallas/Fort Worth International Airport (DFW), Dallas
Detroit Metropolitan Wayne County Airport (DTW), Detroit

Passengers who have visited the People’s Republic of China in the 14 days preceding arrival in the United States of America and are not U.S citizens, permanent residents or exempted for any other reason, will not be allowed to enter the country.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Corona virus

Bericht door harryh »

Wanderlust schreef:
27 feb 2020, 10:01
harryh schreef:
25 feb 2020, 19:41
@covri een negatief reisadvies is niet voldoende om een vergoeding te krijgen:
Hoe gaat het eigenlijk wanneer de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert (bv. op last van de overheid)? Ik heb net een 4th of July tripje in Delta One geboekt...
Ik heb dit net meegemaakt voor een vlucht in Azië, mailtje gehad, vlucht geannuleerd, als ik niet binnen 28 dagen reageer ontvang ik automatisch betaalde reissom terug op cc, of voor die tijd contact opnemen en kosteloos omboeken.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Corona virus

Bericht door jojostravelusa »

Wij gaan over 14 dagen. Voorlopig maken we ons nog geen zorgen. Ik denk dat de kans daar, op dit moment tenminste, ongeveer even groot is als hier. Ik kan me wel voorstellen dat het vertraging geeft bij de douane bv.
Gebruikersavatar
Ineke
Amerikakenner
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 sep 2004, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Corona virus

Bericht door Ineke »

Ook wij vertrekken over 14 dagen (naar Florida) en alles hier lezend begin ik het nu toch ook wel een beetje benauwd te krijgen.

Nu maar heel hard duimen dat alles meevalt.....

gr, Ineke
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Corona virus

Bericht door Tipsy_1 »

Hier in Amerika zijn er alleszins veel van mijn collega's die behoorlijk "reageren" op het hele Corona gebeuren.
Gisteren op de trein en NY heel wat mensen met mondmaskers.
Collega's die nu allemaal heel dringend een griepprik willen.
Hamsteren van ontsmettingspakketen (zo van die onsmettende gel)
Super vaak van die ontsmettende gel aan hun handen smeren.
Vies kijken naar iedereen die kucht en daar achteraf onder elkaar ook echt iets over zeggen.
Niet naast mensen willen zitten die pas een vliegtuig genomen hebben, buiten de US geweest zijn of op grote internationale congressen geweest zijn.
En uiteraard bij binnenkomen meteen zeggen dat ze geen handen meer schudden.
Mij zou het niet verbazen dat als er een grotere uitbraak is in Europa dat er dan heel wat beperkingen komen op internationaal reizen.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7900
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Corona virus

Bericht door Pete.Z »

Net bekend dat ook in Nederland het eerste geval gevonden is, het zou mij ook niets verbazen als er inreisverboden komen voor landen waar het echt heerst. Kan nog spannend worden. :|
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Corona virus

Bericht door roelb »

Tja.. Ik was twee weken geleden in Taipei. Tijdens een ritje in de MRT (metro) zat ik eens om mij heen te kijken, en wij waren echt de enige zonder mondkapje, ook i nde stations. Zelfs een paar andere westerlingen liepen met zo'n (nutteloos) ding rond. Hotel (Hilton Sinban) was vrijwel leeg, rooftop pool afgesloten, zogenaamd vanwege "maintenance", maar bij even doorvragen in de executive lounge bleek het vanwege angst voor corona te zijn. Al het personeel met mondkapjes. Ook alle crew op de vluchten (China Airlines), ook in business, liep met mondkapjes.

Toen ik 's avonds in Taipei 101 op het observation deck stond kwam er opeens een alarmmelding over het mobiele netwerk (de taiwanese versie van "NL alert"), hoogste categorie (de rest heb ik uitstaan). Geen westerling die snapte wat het betekende en je kunt zo'n bericht niet copy-pasten naar Google translate. Dus een hoop onrust bij alle mensen die geen mandarijn spraken. Maar na wat ontcijferen met hulp van twee amerikanen bleek het niets anders te zijn dan een "wees voorzichtig en was uw handen" berichtje. En ik maar denken dat we in Nederland al misbruik maken van NL alerts voor onzinnige testberichten.

En nu zie je die overdreven reacties ook hier terug. Met name de mondkapjes hype, ondanks dat ze in 99% van de gevallen totaal nutteloos zijn.

Dat virus zelf vind ik op zich nog niet zo interessant. Wel de risico's die we lopen door overtrokken maatregelen van overheden die graag symboolpolitiek bedrijven. Bijvoorbeeld het risico dat je inderdaad een gekocht ticket niet kunt vliegen. Maar ook dat je ergens vast komt te zitten omdat een van de vele honderden mede-hotel gasten ergens ziek is. In Nederland is de RIVM gelukkig a-politiek en reageert ook heel kalm en bedaard. Maar je hoort nu in de media al verwijten dat er "te weinig gebeurd". En daarmee bestaat de kans dat er onder politieke druk toch allerlei maatregelen gaan komen die forse schade toebrengen aan de economie en onze vrijheid inperken, zonder dat daar daadwerkelijk aanleiding voor is.
Franka2410
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 nov 2019, 11:18
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Corona virus

Bericht door Franka2410 »

Wij vertrekken over 3 weken naar voor de eerste keer naar Amerika en ik begin me ook wel een beetje zorgen te maken. Inderdaad niet eens voor het virus zelf, meer voor eventuele reisrestricties, het niet toelaten van mensen uit bepaalde landen of zelfs het sluiten van vliegvelden..

Kunnen niks anders doen dan afwachten en hopen dat het allemaal toch meevalt.. :(
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Corona virus

Bericht door roelb »

Het sluiten van vliegvelden is het minst erge. Dan is de airline degene die verantwoordelijk is. Maar denied boarding omdat je in Zuid Nederland woont en er toevallig in Tilburg iemand ziek is, dat is een groter gevaar. Want dan is het jouw probleem.
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 972
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Corona virus

Bericht door stegeman »

Wil dat zeggen wanneer je als Nederlander keihard gespaard hebt (ik herinner me 2017 €10000 incl kids :shock: ) dat wanneer je op het vliegveld van Amerika komt bijv (of misschien Schiphol al) je vanwege Corona geval je de toegang tot Amerika geweigerd kan worden en er geen verzekering is die dit dekt en je gewoon alles kwijt bent als je zoals wij toen deden bij een reisbureau geboekt hebt? En als je zelf annuleerbaar geboekt hebt wellicht de meeste overnachtingen wel vergoed krijgt maar je bedrag voor de vluchten gewoon helemaal kwijt bent?!! (Auto hadden we beide keren dat je kon afzeggen vrij kort van tevoren nog. Weet niet of dat standaard is).
Zoveel geld kwijt zijn zal voor velen een enorme financiële klap betekenen en vaak betekenen geld kwijt en dus geen reis naar Amerika kunnen maken. Ook niet op een wat later moment.
Nu zou ik nooit meer via een reisbureau boeken maar toch de eerste keer geheel en de tweede keer deels... Voor onervaren mensen toch vaak wat je doet.
Pberndsen
Amerika-ontdekker
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 jan 2019, 20:09
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Corona virus

Bericht door Pberndsen »

Dat hangt van je verzekering af. Ik heb een anwb reis/annuleringsverzekering met terrorisme- en natuurrampendekking en daar valt het wel onder. Maar elke verzekering heeft weer andere voorwaarden.
Hard Rock Cafe.
Amerikafan
Berichten: 261
Lid geworden op: 26 jul 2017, 10:33
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus

Bericht door Hard Rock Cafe. »

roelb schreef:
27 feb 2020, 22:09
Het sluiten van vliegvelden is het minst erge. Dan is de airline degene die verantwoordelijk is. Maar denied boarding omdat je in Zuid Nederland woont en er toevallig in Tilburg iemand ziek is, dat is een groter gevaar. Want dan is het jouw probleem.
Wie zou dat controleren? Vrienden van ons zaten op de Westerdam. Ze waren alweer hoog en droog in Nederland terwijl de autoriteiten geen idee had hoe en wat.
Gebruikersavatar
Robbie&Irene
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 12 jan 2015, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Dordrecht

Re: Corona virus

Bericht door Robbie&Irene »

Tipsy_1 schreef:
27 feb 2020, 15:32
Niet naast mensen willen zitten die pas een vliegtuig genomen hebben, buiten de US geweest zijn of op grote internationale congressen geweest zijn.
En uiteraard bij binnenkomen meteen zeggen dat ze geen handen meer schudden.
Mij zou het niet verbazen dat als er een grotere uitbraak is in Europa dat er dan heel wat beperkingen komen op internationaal reizen.
Ik zie dat USA en Canada ook best al veel vastgestelde Corona-patienten heeft: https://www.nytimes.com/interactive/20 ... -maps.html Met name dus in Californie
covri
Amerikakenner
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 dec 2007, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: son en breugel

Re: Corona virus

Bericht door covri »

Wij gaan naar New York met z'n 4en. De tickets zelf geboekt, niet annuleerbaar. Maar we hebben een annulerings/reisverzekering. We dachten in geval van ziekte oid vallen we daar op terug.
Hotel niet- annuleerbaar geboekt. Waren er ons van bewust, zelfde gedachte: We dachten in geval van ziekte oid vallen we daar op terug.
Het hotel was zoveel goedkopen dat we ook willens en wetens het risico hebben genomen.
We hebben zeker wel nagedacht over niet annuleerbaar boeken maar hebben het risico genomen. We kunnen gelukkig de kosten zelf goed dragen.
En dan nu maar afwachten. We gaan met onze volwassen dochters, zou een bijzondere reis moeten worden.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona virus

Bericht door Almere vak V »

roelb schreef:
27 feb 2020, 22:09
Maar denied boarding omdat je in Zuid Nederland woont en er toevallig in Tilburg iemand ziek is, dat is een groter gevaar.
Ik denk dat je het nog heel rooskleurig voorschildert @roelb. Voor zover ze al "weten" waar Zuid-Nederland ligt. Ik denk ze dadelijk gewoon zeggen uit Nederland kom je er niet meer in. En als het echt verkeerd gaat dan blokken ze gewoon heel Europa.

Zover is het overigens nog lang niet. De status zoals vandaag is dat zolang je de afgelopen 14 dagen in China bent geweest dat je dan het land niet inkomt. Ben je daar niet geweest dan is er geen enkel probleem. Ben je als Amerikaan in China geweest dan mag je nog maar via 10 of 11 vliegvelden (de grotere...) Amerika binnen. Daar zul je dan binnenste buiten worden gekeerd.
Laatst gewijzigd door Almere vak V op 28 feb 2020, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Corona virus

Bericht door roelb »

Zeker.. Maar dat is een dagkoers, met deze regering worden er wel meer onnavolgbare maatregelen voor de buhne genomen. Feit is dat als de US (of enig ander land) je weigert, dat je daarmee over het algemeen niet kunt terugvallen op een verzekering.

Dus: blijf flexibel, leg niet te veel non-refundable vast en koop tickets direct bij een airline, dan heb je nog de meeste kans dat er iets te regelen valt, zoals kostenloos wijzigen of wellicht een refund.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona virus

Bericht door vana »

Pberndsen schreef:
28 feb 2020, 09:41
Dat hangt van je verzekering af. Ik heb een anwb reis/annuleringsverzekering met terrorisme- en natuurrampendekking en daar valt het wel onder. Maar elke verzekering heeft weer andere voorwaarden.
Corona valt niet onder terrorisme en natuurrampen. Op de site van de ANWB staat verder dit:
"Ik ben van plan om op vakantie te gaan. Nu lees ik over de uitbraak van het coronavirus. Daarom wil ik mijn vakantie afzeggen. Vallen deze kosten onder de dekking van mijn annuleringsverzekering?
Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden.
Behalve als je vóór 30 januari 2020 de dekking Extra Annuleringsredenen hebt afgesloten. En er sprake is van een besmettelijke ziekte met aantoonbare gezondheidsrisico’s voor jou als reiziger. Dan ben je wel verzekerd."


bron:https://www.anwb.nl/verzekeringen/coronavirusa
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Corona virus

Bericht door harryh »

Zie mijn eerdere post in dit draadje over annuleren:
Zelfs een negatief reisadvies is géén reden voor annulering. Daarom kun je meestal geen aanspraak maken op je annulerings- of reisverzekering, tenzij je een bepaalde aanvullende dekking had afgesloten. Het kan bijvoorbeeld wel onderdeel zijn van de dekking Terrorisme en Natuurrampen.

Van Elferen: "De dekking van een reisverzekering verschilt per verzekeraar. Bel dus altijd jouw verzekeraar om precies te weten hoe het zit."

Uit een rondgang van RTL Z blijkt dat je op moment van schrijven bij deze reisverzekeraars geen geld terugkrijgt als je annuleert vanwege het virus:

- ABN Amro
- ANWB (behalve als je vóór 30 januari een dekking Terrorisme en Natuurrampen hebt afgesloten)
- Allianz
- Unigarant
- Univé

En deze verzekeraars keren (onder voorwaarden) wel geld uit:
- Aegon: alleen als je een allrisk verzekering hebt
- Centraal Beheer: de verzekering moet wel afgesloten zijn voordat het ministerie van Buitenlandse Zaken het negatieve advies bekendmaakte.
- Europeesche: 75 procent van de kosten, alleen als je een allrisk verzekering hebt
- Interpolis: ja, op basis van het negatieve reisadvies. De verzekering moet wel afgesloten zijn voordat Buitenlandse Zaken het negatieve advies bekendmaakte.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Corona virus

Bericht door roelb »

Maar dat geldt indien er een negatief reisadvies wordt afgegeven voor je bestemming. Maar niet als een land je weigert omdat ze je een risico vinden op basis van waar je vandaan komt of bent geweest.

Mocht je ergens heen gaan waarvoor een negatief reisadvies is ingesteld maar je wilt toch gaan dan heb je nog een bijkomend probleem: veel reisverzekeringen zijn dan niet meer geldig.
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Corona virus

Bericht door Inges »

roelb schreef:
28 feb 2020, 12:08
Maar niet als een land je weigert omdat ze je een risico vinden op basis van waar je vandaan komt of bent geweest.
Nee wat doen ze dan? Ik wil in mei naar de USA maar zij vinden dat ik het land niet in mag vanwege het feit dat ik uit europa kom waar mogelijk een virus is maar ik ben verder niet ziek en ik wil zelf gewoon heen. Dan is het volgens mij op basis van een plotseling geweigerd visum (nee ik bedoel niet de esta ik bedoel echte entry). Volgens mij vergoed de annuleringsverzekering (in mijn geval ANWB zonder T&N) dan wel.
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer