Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 654
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door RuthdeLange »

Ik heb nog nooit een annuleringsverzekering gehad. Ik had in 2018 bij de vorige reis naar de US wel een reisverzekering.
En inderdaad - heb het nu uitgezocht - had ik alleen als ik op het moment van boeking (vorig jaar augustus) een annuleringsverzekering had gehad, kunnen annuleren bij een positieve test.
Kan nu niet meer. Dus maar hopen dat we niet positief testen.
Augustus vorig jaar ging ik er van uit dat het snel gedaan zou zijn met Corona.
ja, erg dom... ;-)

En die CC heeft dus geen zin want heb alles al geboekt. Wel met creditcard overigens.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Galapogos »

Ik heb ook nooit een annuleringsverzekering hoor. Je hebt er bij reizen naar Amerika vaak ook niet zoveel aan, aangezien veel reisonderdelen zoals autohuur, hotels, etc. vaak tot op het laatste moment sowieso al zonder kosten te annuleren zijn (als je slim boekt). Wat resteert zijn dan vaak de vliegtickets. Dat risico heb ik tot nu toe altijd zelf gedragen. Het was me de kosten van het verzekeren niet waard zeg maar.

Nu met het coronavirus is de situatie een beetje anders. Dat kan beide kanten op werken. KLM bijvoorbeeld heeft een heel flexibel omboek- en annuleringsbeleid waardoor een annuleringsverzekering voor sommige reizen al helemaal niet zinvol meer is. Maar als je geen flexibele tickets hebt kan een annuleringsverzekering nu juist wél nuttig zijn, al moet je de voorwaarden van die verzekering dan wel even goed checken om te zien of het niet kunnen reizen vanwege een positieve coronatest een geldige grond voor annulering is.

Een annuleringsverzekering kun je soms ook nog enige tijd ná het boeken afsluiten. Maar volgens mij gaat het dan meestal om een periode van enkele dagen tot enkele weken. Of er annuleringsverzekeringen zijn die je nu nog kunt afsluiten voor een reis die je afgelopen augustus hebt geboekt durf ik niet te zeggen. Dat kan weleens lastig worden.

Een reisverzekering kun je gelukkig nog afsluiten tot je vertrekt. Ik zou bij het kiezen van een reisverzekering dan wel even goed op de voorwaarden letten dit jaar, omdat die per verzekeraar nogal kunnen afwijken afhankelijk van het reisadvies van de Nederlandse overheid. Zie https://www.moneyview.nl/corona-reisverzekeringen

Mocht de VS tegen die tijd nog op code oranje staan en je toch wil reizen (er even van uitgaande dat de travel ban dan wél is opgeheven) dan kun je ook nog de OOM Tijdelijk in het buitenland-verzekering overwegen. Die geeft ook medische dekking als je zelf corona krijgt terwijl je bent in een land waar code oranje/rood van toepassing is. Die verzekering is echter wel wat duurder en moet je op tijd aanvragen. Mogelijk dat de 'normale' reisverzekeringen (zie overzichtje Moneyview) inmiddels ook betere dekking hebben bij code oranje. Ik heb al een tijdje niet meer gekeken.
Laatst gewijzigd door Galapogos op 01 jun 2021, 13:09, 2 keer totaal gewijzigd.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 654
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door RuthdeLange »

Dank je voor de uitgebreide informatie. Ik ga me er gauw in verdiepen!
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Division »

Annuleringsverzekeringen moeten binnen twee weken na het boeken van de reis zijn afgesloten om geldig te zijn voor/tijdens de reis. Anders zou iemand in augustus 2020 een reis kunnen boeken voor augustus 2021 en dan vanaf juli 2021 een annuleringsverzekering kunnen afsluiten waardoor er nauwelijks premie is betaald. Bij een reis met losse elementen wordt uitgegaan van het moment van boeken van het vliegticket.

Ik zit zelf met een doorlopende reisverzekering bij FBTO met een Europadekking. FBTO werkt met modules die je kan afsluiten voor de periode van de reis, behalve voor de annuleringsmodule. Stel ik boek augustus 2020 een ticket naar de VS voor augustus 2021, dan zet ik binnen 2 weken eerst de annuleringsmodule en Werelddekking aan. Dan betaal ik de komende 12 maanden voor die 2 modules, bovenop mijn basispremie van 2 euronogwat per maand. In juli 2021 zet ik de module 'Medische kosten in het buitenland' aan met ingang van 1 augustus 2021. Als ik 25 augustus weer terug ben, zet ik de module weer uit, samen met de Werelddekking en annuleringsmodule.
Afbeelding
TommyGun
Amerika-ontdekker
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 aug 2019, 15:23
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door TommyGun »

Voor die paar euro p/m heb ik gewoon een doorlopende reis- en annuleringsverzekering :thumbup:
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Galapogos »

Division schreef:
01 jun 2021, 13:48
Annuleringsverzekeringen moeten binnen twee weken na het boeken van de reis zijn afgesloten om geldig te zijn voor/tijdens de reis. Anders zou iemand in augustus 2020 een reis kunnen boeken voor augustus 2021 en dan vanaf juli 2021 een annuleringsverzekering kunnen afsluiten waardoor er nauwelijks premie is betaald. Bij een reis met losse elementen wordt uitgegaan van het moment van boeken van het vliegticket.
Met alle respect, maar die 'twee weken' bepaalt de verzekeringsmaatschappij zelf. Bij Allianz is het bijvoorbeeld 1 week. En waarom zou het bij een andere verzekeraar niet drie weken kunnen zijn? Of nog weer een andere termijn? Er is volgens mij geen wet die bepaalt hoe een verzekeraar dit moet regelen. 'Misgelopen premie' lijkt me ook niet altijd van toepassing, want je hebt ook kortlopende annuleringsverzekeringen waarbij de premie afhangt van de reisduur, niet van hoe lang je van tevoren hebt geboekt. De reden dat verzekeraars eisen dat je een annuleringsverzekering afsluit rond het moment dat je een reis boekt, lijkt me dat je op die manier mensen uitsluit die pas een annuleringsverzekering afsluiten op het moment dat de kans heel groot is dat ze die daadwerkelijk nodig hebben.
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Division »

Vrijwel alle verzekeraars hanteren een termijn van maximaal 7-14 dagen dat je na boeking een annuleringsverzekering kan afsluiten. Er zijn maar een handjevol verzekeraars die een afwijkende termijn, bv 4 tot 6 weken voor vertrek of laat het 3 weken na boeking zijn, nog aanmeldingen accepteren.

Bij kortlopende annuleringsverzekeringen is de premie afhankelijk van de reissom, meestal, 5-7%. Doorlopende annuleringsverzekeringen zijn op basis van de verzekerde som. De premie daarvoor is een percentage daarvan.
Afbeelding
Gast

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Gast »

TommyGun schreef:
01 jun 2021, 14:03
Voor die paar euro p/m heb ik gewoon een doorlopende reis- en annuleringsverzekering :thumbup:
Inderdaad...penny wise pound foolish, net als een doorlopende reisverzekering...super makkelijk en al goedkoper als je een paar keer een weekendje weggaat dan om deze per reis af te sluiten.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Galapogos »

Doorlopend is inderdaad al snel voordeliger dan kortlopend. Ik heb mijn doorlopende reisverzekering uiteraard wel opgezegd aan het begin van de coronacrisis. Want om nou premie te gaan betalen terwijl je niet op reis gaat, dat gaat me wat ver.
Timb
Amerikakenner
Berichten: 417
Lid geworden op: 06 okt 2015, 10:17
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Timb »

Reisverzekering en annuleringsverzekering allebei goed om af te sluiten doorlopend, maar het gaat hier volledig :offtopic: . Ik lees namelijk hier graag info of we binnenkort weer die kant op kunnen :thumbup:
Grouchy
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 jun 2019, 18:35
Aantal x V.S. bezocht: 100

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Grouchy »

Wel wat artikelen die het erover hebben, de meeste artikelen verwijzen wel naar de G7 en gesprekken tijdens de G7 top & waar o.a. ook de volksgezondsheids' ministers vooraf (3-4 Juni) met elkaar in gesprek gaan.
Die G7 top is toch wel een mooi moment om het o.a. over travel bans en het opheffen daarvan te hebben :)

Boris is o.a. bezig met de VS, die zijn echter wat huiverig om alleen voor het VK een travel bubble te openen:

https://archive.is/0dgd9
hke
Amerikakenner
Berichten: 523
Lid geworden op: 23 aug 2009, 13:21
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door hke »

update:

Eindelijk het geld van de 2020 usa reis teruggekregen van Budgetair.
boeking van 19-10-2019.

ik heb in feb van dit jaar nog vragen gesteld op dit forum.
ik kreeg toen het gevoel dat ik ongeveer de laatste was die nog geld moest terugkrijgen van Budgetair.
Achteraf bleek dat Budgetair het verkeerd had aangevraagd bij Virgin. Ik had zelf contact met Virgin gezocht en die vertelden me dat.
Maar goed eindelijk ook het laatste deel van de reis van 2020 teruggekregen. :thumbup:
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1913
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Frasi »

@hke Je bent niet de laatste hoor.
Ik had ook bij Budgetair geboekt (sept '19) en in maart '20 moeten annuleren. Zowel bij Budgetair als direct bij KLM geannuleerd en zonder enige reactie kreeg ik na 4 weken de vouchers rechtstreeks van KLM. 5 van de 6 vouchers heb ik gebruik voor een nieuwe boeking (over 7 weken; fingers crossed), de 6e voucher van €500 had ik laten staan. Omdat ik die toch niet ga gebruiken, heb ik 2 maanden geleden bij Budgetair de refund aangevraagd. Nu reageert Budgetair intussen wel op email en FB Messenger. Maar na 2 maanden nog geen geld terug. Wettelijk zou het binnen 7 dagen moeten en ik weet dat het langer duurt, aan de andere kant hebben ze me ook eerst al 12 met een voucher afgescheept. Dus Budgetair (en KLM) zijn nog bezig met afwerken en uitbetalen....
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Timb
Amerikakenner
Berichten: 417
Lid geworden op: 06 okt 2015, 10:17
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Timb »

Tip. Boek met creditcard. Ik had het geld van Budgetair binnen 2 weken weer terug.
SCOMMT
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 aug 2020, 14:57

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door SCOMMT »

Ik ben nieuw in dit topic, maar vorige week een vlucht geboekt van voor 14 augustus en terug op 24 augustus. Hopelijk eindelijk weer naar de schoonfamilie.

We zijn nog niet getrouwd, maar wel verloofd, dus helaas geen speciale regeling.
Denken jullie dat de proclamation tegen die tijd weg zal zijn?
Momenteel CR-1 in progress. Eind 2023/begin 2024 emigreren richting NJ
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7753
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door mtl »

Dat kan dagen, weken en wellicht wel maanden duren. M.a.w. het is totaal onbekend wanneer de travelban eindigt. Bidden en hopen maar.
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Division »

Er is niemand op dit forum die bij de Amerikaanse regering werkt, er is niemand waarvan de glazen bol ook echt werkt, er is ook echt niemand die inzage heeft in de beslissingen die Biden neemt. Dus ik snap niet waarom mensen steeds vragen stellen a la 'denken jullie dat de travel ban binnenkort opgeven zal worden?'.
Afbeelding
tomko
Amerikafan
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 jun 2018, 21:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door tomko »

Division schreef:
17 jun 2021, 19:01
Er is niemand op dit forum die bij de Amerikaanse regering werkt, er is niemand waarvan de glazen bol ook echt werkt, er is ook echt niemand die inzage heeft in de beslissingen die Biden neemt. Dus ik snap niet waarom mensen steeds vragen stellen a la 'denken jullie dat de travel ban binnenkort opgeven zal worden?'.
Klopt helemaal... zitten, afwachten en lijdzaam toezien en jezelf vastklampen aan ieder suggestief strohalmpje dat je naar het promised land leidt.... :thumbup:
tomko
Amerikafan
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 jun 2018, 21:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door tomko »

mtl
Amerika-expert
Berichten: 7753
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door mtl »

Die krachten zijn in het andere topic al aan de orde geweest. In ieder geval niks waar we wat mee kunnen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer