Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Pberndsen
Amerika-ontdekker
Berichten: 70
Lid geworden op: 29 jan 2019, 20:09
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door Pberndsen »

Volgens mij verlies je het recht op een refund als je zelf akkoord gaat met een voucher. Dit weet ik niet zeker. Er zijn ook vouchers die na een jaar alsnog terugbetaald worden, geen idee of dat bij united zo is.
Corv
Amerikakenner
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door Corv »

@Stan.Gobien
dutchplanespotters.nl
Linksboven klikken op airports dan op departures. Dan datum en kan je het vluchtnummer terugzoeken
Gebruikersavatar
theovg
Amerikafan
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 okt 2008, 10:15
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door theovg »

Wij hadden ook vouchers van United, zelf geannuleerd. Op een gegeven moment heb ik gevraagd of ze ze om konden zetten naar ETC omdat die twee jaar geldig zijn. Maar na zes weken hebben ze het geld teruggestort op mijn creditkaart.
sandpatt
Amerikafan
Berichten: 137
Lid geworden op: 07 okt 2015, 21:58
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door sandpatt »

Ik had ook ingestemd met vouchers bij United.
United wist mij toen te vertellen dat wanneer ik mijn voucher (of eigenlijk Future Travel Credit) niet gebruik tegen een bepaalde datum (22/10) deze automatisch worden omgezet naar een refund.
Bezochte staten: AL, AZ, CA, FL, GA, IL, NC, NV, NJ, NY, SC, TN, TX, UT, VA, (DC)
Poohbear
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:24
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Poohbear »

@Jolanda68 Vandaag hebben wij de terugbetaling ontvangen op onze credit card. Het is nog onduidelijk of dit een terugbetaling is van vliegtickets.nl of als gevolg van de betwisting. Ik vermoed het laatste omdat het bedrag gelijk is aan het bedrag dat wij hebben betaald. Dus inclusief de boekingskosten. Ben benieuwd of we van vliegtickets.nl gaan horen dat we de boekingskosten moeten betalen :wink:
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door moon29 »

Ik had een paar weken geleden al al WTC doorgegeven dat we geen gebruik gingen maken van onze vlucht op 31 augustus naar Canada en verzocht om een voucher (enige optie toen). Onze tickets waren geboekt bij Air Canada.

Echter nu bleek dat ze nog een extra bevestiging van mij wilden en daarop nog aan het wachten waren, en daarbij meldde ze dat er nu ook een mogelijkheid was tot restitutie van ons geld.
Echter dat zou wel 3 tot 6 maanden duren voordat we het geld dan zouden ontvangen ivm lange afhandeltermijn bij Air Canada.

Ik heb voor die restitutie optie gekozen.

Nu melden ze: afhandelings termijn duurt MINSTENS 3 tot 6 maanden, maar kan ook langer zijn en dat ze 20 euro per persoon inhouden voor deze restitutie aanvraag.

Mijn vragen aan jullie:
- is dit bij jullie ook zo gegaan (WTC of andere tussenpersoon)?
- mogen ze zomaar na restitutie al te hebben aangevraagd ineens achteraf gemeld dat dit 40 euro kost?
- waarom kosten per persoon? Het is toch 1 boeking is 1 handeling? (al aan hen gevraagd, ze zegt nee is handeling per ticket)
- wat vinden jullie ervan dat ze eerst zeggen dat het TOT 6 maanden kan duren en nu ineens dat het MINiMAAL 3 tot 6 maanden duurt?
- Moet ik dit maar gewoon allemaal accepteren of heb ik een andere keus? (het gaat me niet eens om de 40 euro, maar wel om de manier waarop: vooraf niets van zeggen en nadat werkt gedaan is zeggen 'oh ja, komen nog kosten bij')

gr. Monique
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Galapogos »

Mijn persoonlijke mening: als ze zwart op wit beloven dat je je geld terugkrijgt, dan zou ik dat gewoon accepteren en de wachttijd plus 40 euro kosten voor lief nemen.

Mocht WTC uiteindelijk niet betalen, dan sta je met hun schriftelijke verklaring sterk als je via de creditcardmaatschappij alsnog je geld terug wilt vorderen (er van uitgaande dat je de tickets met creditcard hebt betaald).

Dat het zo lang duurt is natuurlijk niet netjes, en die 40 euro is misschien ook niet helemaal kosher. Maar de vraag is hoeveel energie je er in wilt steken, en of het überhaupt iets zou veranderen.
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door moon29 »

Galapogos schreef:
28 jul 2020, 16:47
Mocht WTC uiteindelijk niet betalen, dan sta je met hun schriftelijke verklaring sterk als je via de creditcardmaatschappij alsnog je geld terug wilt vorderen (er van uitgaande dat je de tickets met creditcard hebt betaald).
Normaal betaal ik tickets altijd per creditcard idd, maar omdat je bij WTC voor multicity niets online kunt regelen en dus een aanbod met factuur per mail ontvangt is deze helaas per bank overgemaakt.
Grouchy
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 jun 2019, 18:35
Aantal x V.S. bezocht: 100

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Grouchy »

Misschien kan je het zelf proberen bij Air Canada met je PNR/booking reference?

Zelf nog nooit extra kosten hoeven te betalen, da's ook één van de redenen waarom we altijd rechtstreeks direct bij (bepaalde) airlines boeken en bepaalde andere airlines & OTA's mijden. Scheelt een hoop tijd, ergenis en tienzduizenden Euro's.

Laatste refund hierzo nam 1 dag in beslag (up to two billing cycles)
Air Canada zegt zelf dat het ongeveer tussen 6 en 8 weken duurt (*Unless otherwise stated by applicable law = EU261 -> zeven dagen), minstens 3 tot 6 maanden betekend dat iemand daarzo voor bankje aan het spelen is.
Om daarvooor ook nog eens 40 Euro voor neer te leggen, nee dank je...
Poohbear
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:24
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Poohbear »

Galapogos schreef:
28 jul 2020, 16:47

Mocht WTC uiteindelijk niet betalen, dan sta je met hun schriftelijke verklaring sterk als je via de creditcardmaatschappij alsnog je geld terug wilt vorderen (er van uitgaande dat je de tickets met creditcard hebt betaald).
Ik begrijp deze insteek. Dat zouden we normaal ook hebben gedaan. Maar de gebrekkige communicatie, het gewoon niet reageren op berichten vind ik totaal niet klantvriendelijk. Ja in het begin was het druk, maar er kwam gewoon geen verbetering in. Dat maakte ons wat nerveus over een mogelijke faillissement. Wij dachten eerst dat het gedekt was via SGR, maar dankzij dit forum erachter gekomen dat dit niet het geval was. Alles bij elkaar opgeteld, besloten de weg via de creditcard maatschappij in te zetten en met succes. Ook de boekingskosten zitten erbij.
Poohbear
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:24
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Poohbear »

Grouchy schreef:
28 jul 2020, 17:13
(*Unless otherwise stated by applicable law = EU261 -> zeven dagen), minstens 3 tot 6 maanden betekend dat iemand daarzo voor bankje aan het spelen is.
Om daarvooor ook nog eens 40 Euro voor neer te leggen, nee dank je...
Precies dit ja. Ik heb het gevoel dat de brokers ook meedoen om zoveel mogelijk cash in kas te houden... Maar ja het is maar een gevoel. We hebben hier wel van geleerd. Volgende keer rechtsreeks bij een vliegmaatschappij.
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door moon29 »

Tja, volgende keer gaan we ook rechtstreeks boeken, maar met dit ben ik het toch niet helemaal mee eens:
Grouchy schreef:
28 jul 2020, 17:13
Zelf nog nooit extra kosten hoeven te betalen, da's ook één van de redenen waarom we altijd rechtstreeks direct bij (bepaalde) airlines boeken en bepaalde andere airlines & OTA's mijden. Scheelt een hoop tijd, ergenis en tienzduizenden Euro's.
Op het moment van boeken waren de tickets bij Air Canada rechtstreeks namelijk 160 euro per ticket (!) duurder dan de prijs waar WTC mee kwam. Voor exact dezelfde vlucht/tijd/luchthaven/vluchtnummer.
Dat was de reden dat we via hen boekten. En in het verleden al eens eerder met veel voordeel vol tevredenheid bij hen geboekt.

Maar goed, nu op deze manier heb ik er ook bittere nasmaak bij....Aan het voordeel van de tickets heb ik nu immers niets meer.
Maar goed, dat was toen niet te voorzien.
Grouchy
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 jun 2019, 18:35
Aantal x V.S. bezocht: 100

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Grouchy »

Veel airlines hebben zoiezo een 'lowest' price/fare garantie zonder de boekings/CreditCard kosten van een OTA.
Eventuele besparingen via een OTA zijn peanuts vergelijken wat je bespaart door direct via de airline te boeken bij IRROPS, schedule & ticketing changes en andere onverwachte factoren. Als je veel vliegt dan kan het hard gaan.

Een OTA in tegenstelling tot airlines blijft meestal strikt de T&C volgen met weinig/geen coulance & geeft niks cadeau en het duurt vaak veel langer.
Maak een verandering, cancel een vlucht of als ten gevolge van een schedule change of een IRROP je volgende vluchten/PNR's affected zijn.....Succes met je OTA en de CC charges.
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6814
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Stan.Gobien »

Via FlightAware heb ik gezien dan onze originele geplande vlucht van 10 juni (AMS -IAH) met United gevlogen heeft.
Ik had reeds de maand voordien de tickets omgezet in vouchers, een aanbod van United.
Heb ik alsnog recht om een terug betaling te eisen? Of moet ik blij zijn met de vouchers.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Galapogos »

Als de vlucht volgens planning is uitgevoerd heb je volgens mij niet zonder meer recht op geld terug. United heeft zelf geen policy dat ze de tickets restitueren als je er geen gebruik van wilt/kunt maken, voor zover ik weet. Ze gaven (en geven) wel vouchers voor vluchten waar je geen gebruik van wilt/kunt maken, maar die heb je dus al. Ik denk niet dat je er verder meer uit kunt halen.

Dat gezegd hebbende, onze United-tickets krijgen we wel gerestitueerd van Cheaptickets.com, waar we geboekt hebben. Dit gaat om vluchten in augustus/september, die waarschijnlijk wel volgens planning worden uitgevoerd. Maar dat zijn dan wel vervangende vluchten voor de vluchten die we oorspronkelijk geboekt hadden. We gingen initieel akkoord met de vluchtwijziging, maar krijgen nu dus toch op eigen verzoek ons geld terug omdat we afzien van de vlucht.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Ruud2004 »

@moon29
Bij ons gelijke ervaring met WTC, dwz niet al te snel met reacties op mijn mailtjes en ook de mededeling dat de refund bij American Airlines lang kan duren. Aanvraag refund is door WTC bijna twee maanden geleden voor ons in gang gezet, vwb bijkomende kosten heb ik nog niets gehoord. Daar heb ik ook geen begrip voor, ik betaal immers al 39 Euro boekingskosten.

Maar eens zien hoe het verder verloopt, volgende week maar eens een update vragen. Ik heb nog wel wat geduld, blijft een bijzonder jaar.

Ps Ook autoverhuurder AutoEurope rekende ons bij annulering 20 Euro Coronakosten. Ook eenzijdig de spelregels veranderd. Heb ik duidelijk wat van gevonden, maar schoot er niets mee op.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door harryh »

Onze vluchten voor 7 juli met Lufthansa (naar Azië deze keer) werden gecanceld, vandaag al de refund ontvangen :thumbup:

O ja, de refund van KLM voor gecancelde vluchten op 2 april heb ik, ondanks een "spoedstatus" een paar weken terug en de bevestiging van het terugstorten, klacht, ILT melding, DOT enz, nog steeds niet ontvangen...
covri
Amerikakenner
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 dec 2007, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: son en breugel

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door covri »

De kosten die wij hadden voor annulering bij Gate1, kregen wij terug van onze annuleringsverzekering. Refund van Gate1/Tix binnen een week binnen.
El_guti2
Amerika-ontdekker
Berichten: 97
Lid geworden op: 30 mei 2018, 14:02
Locatie: Alblasserwaard

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door El_guti2 »

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen. De refund bij Gate1/Tix. Ik ben namelijk al 2 maanden aan het pushen maar krijg alleen maar het antwoord dat ik moet afwachten.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door vana »

dejong89 schreef:
20 jul 2020, 14:29
Na aanleiding van mijn bericht van 16 juli over de terugbetaling van Vliegwinkel.nl

Het geld staat weer op rekening. :thumbup:
@dejong89 Heb jij het hele betaalde bedrag retour gekregen?.Ik kreeg bericht van vliegwinkel dat ze het bedrag van de tickets van € 1564 zouden storten op mijn creditcard. Vandaag kreeg ik de storting binnen op mijn visa maar het was maar € 1292. Heel vreemd. Ik heb ze al gemaild, maar dat zal wel weer even duren ben ik bang.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer