Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Jacobien
Amerika-ontdekker

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Jacobien » 02 jun 2020, 15:40

Wij vliegen op 8 juli vanuit Amsterdam naar San Francisco en op 29 juli vanuit Las Vegas naar huis. Beide keren rechtstreeks en met KLM.

Beide vluchten staan er nog gewoon in.

Jacobien
Amerika-ontdekker

Bericht door Jacobien » 02 jun 2020, 15:46

@roelb waar kan je die informatie vinden?

roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door roelb » 02 jun 2020, 15:51

Timothy555 schreef:
02 jun 2020, 15:40
Gesteld dat reizen gewoon kan tegen dan, en KLM schrapt een bepaalde vlucht waar je op zit... Dan heb je toch het recht om een andere vlucht te kiezen bij hen of een van de partners zoals Delta/AF, op data dat dit voor jou past (bijvoorbeeld: dag vroeger vertrekken als de uren anders zijn)?
Ja hoor, dat is sowieso geen probleem. Normaal gesproken heb je bij een schedule change eenmalig de mogelijkheid om voor de gewijzigde sector een alternatieve route te kiezen, dat mag op dezelfde dag, maar ook 1 dag eerder of later. Zolang je gewoon direct bij de airline hebt geboekt is dat een kwestie van even bellen. Het is wel verstandig om voordat je belt precies te weten welke route je wilt: vluchtnummers + tijden. Dan is het zo geregeld.

Als er geen alternatief is waardoor je met minder dan 90 minuten (bij DL, bij KL volgens mij 2 uur) vertraging op je bestemming kunt aankomen dan heb je ook altijd de mogelijkheid om het hele ticket te cancellen en te refunden. Als je op je strepen gaat staan heb je dat recht onder EU261 sowieso bij een cancellation, zelfs als het alternatief je precies op hetzelfde tijdstip op je bestemming krijgt. Normaal gesproken althans. Delta doet niet moeilijk (maar je moet in sommige gevallen wel lang wachten op je refund). AF/KLM doet wel lastig.
Laatst gewijzigd door roelb op 02 jun 2020, 15:55, 2 keer totaal gewijzigd.

roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb » 02 jun 2020, 15:52

Jacobien schreef:
02 jun 2020, 15:46
@roelb waar kan je die informatie vinden?
Naar de seat map kijken en stoeltjes tellen? ;-)

Wanderlust
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Wanderlust » 02 jun 2020, 15:56

Als ik dit zo lees, ben ik blij dat ik geen reisverzekering heb afgesloten:
Wie deze zomer op vakantie wil en denkt het risico van een nieuwe corona-uitbraak te ondervangen met een reisverzekering komt mogelijk bedrogen uit. Onderzoeksbureau MoneyView waarschuwt dat veel verzekeraars de annuleringsdekking in hun polis zo hebben aangepast, dat een nieuwe virusuitbraak niet meer gedekt wordt.

De annuleringskosten worden niet zomaar meer vergoed, blijkt uit een vergelijking onder grote verzekeraars. Wordt een reis door de reisorganisatie zelf geannuleerd, dan is er nog wel het recht op compensatie. Raakt de reiziger zelf ziek dan ook, maar is wel een doktersverklaring nodig. In quarantaine moeten, is geen verzekerde gebeurtenis.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021 entrant

Timothy555
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Timothy555 » 02 jun 2020, 16:00

@roelb Je zou dus verwachten dat ze die business-class zetels gaan afprijzen.

Ik nam contact met ze op voor mijn vlucht van 22 september, het segment Brussel - AMS - LAS.

Ik vroeg hen de prijs om dit segment te upgraden naar business. Opleg van €5.540. Dat is dus de OPLEG, bovenop de 1350 Euro die ik al betaald heb, en dan zit je nog in economy in het terugkeren.

Wil graag eens 'n keer business doen, en tot €600 opleg per passagier doe ik het gewoon. Maar dit is gewoon absurd voor mij. M'n reis zou dubbel zo duur gaan worden :D

Edit: Bedankt voor je antwoord op m'n vorige vraag. Een annulatie/refund is niet wat ik wil. Ik zou dan eventueel gewoon BRU-JFK-LAS via Delta willen en 1 dag eerder. Reden is dat je met KLM via AMS geen risico hebt op vlucht missen door rij bij immigrations. Je komt om 14u15 aan op LAS.
Via Delta is dat later, en véél later als je de krappe connectie op JFK mist zoals ik voorhad (pas na middernacht in het hotel in LAS).

Dan hangt mijn eerste dag er sowieso aan, en daar heb ik geen zin in :wink:

Jacobien
Amerika-ontdekker

Bericht door Jacobien » 02 jun 2020, 16:13

CJ81 schreef:
02 jun 2020, 15:29
Onze klm vlucht op 30 juli naar Las Vegas staat er ook nog in. Op basis van de meldingen hier over het wegvallen van vluchten lijkt het erop dat klm elke maandag de vluchten die 7 a 8 weken later vertrekken bekijken en annuleren. Wij wachten nu nog af maar verwachten eigenlijk dat maandag 15 juni onze vlucht eruit gehaald zal worden.
Als dat klopt zou onze vlucht van 28 juli van Las Vegas naar huis, deze week of volgende week geannuleerd moeten worden. Ben benieuwd

Claubo
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Claubo » 02 jun 2020, 16:17

Ik heb zonet weer contact gehad met Lufthansa, weer 30 minuten naar een vreselijk muziekje moeten luisteren, maar vervolgens een alleraardigste medewerker gesproken.
Nu telefonisch bevestigd dat de heenvlucht naar Denver vervalt, we kunnen op de volgende vlucht mee vanuit Frankfurt, die gaat (zoals Harry al heeft vermeld) om 13:25 uur, dan vertrekken we 2,5 uur later.
Maar we kunnen ook refund aanvragen of rebooken. Ik ga het vanavond nog eens bespreken met de achterban. Mocht Amerika open gaan, dan kan ik me buiten alle lastige zaken ook voorstellen dat het een stuk rustiger zal zijn dan normaal qua toeristen. Das miss ook wel positief (denk ik miss een beetje onnozel :))

Edit:
Als wij deze vlucht nemen, kunnen we dan later alsnog besluiten om om te boeken naar zomer 2021?
Laatst gewijzigd door Claubo op 02 jun 2020, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.

roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb » 02 jun 2020, 16:21

Timothy555 schreef:
02 jun 2020, 16:00
Ik nam contact met ze op voor mijn vlucht van 22 september, het segment Brussel - AMS - LAS.

Ik vroeg hen de prijs om dit segment te upgraden naar business. Opleg van €5.540. Dat is dus de OPLEG, bovenop de 1350 Euro die ik al betaald heb, en dan zit je nog in economy in het terugkeren.
Als je vooraf upgrade, dan wordt je ticket gewoon herberekend. Met de huidige coronaregels is dat precies hetzelfde als nu cancellen, een voucher nemen en daarna zelf opnieuw boeken.

Jammer dat je dit nu pas zegt. Tot een paar dagen geleden waren er namelijk hele gunstige fares en had je AMS-LAS retour in business kunnen doen voor ca EUR 1400 retour. Die fare was geldig tot en met 31/5, vliegdata tot end-of-schedule. Enige eis was dat er 120 dagen voor vertrek geticket was. Dus voor 22 september had je uiterlijk op 25 mei moeten boeken. Had je zelf nog even naar Amsterdam moeten rijden, want volgens mij was die fare niet geldig vanaf BRU. Maar met de waarde van je huidige tickets er af (je zegt EUR 1350, wel fors voor economy, maar goed) had je dus maar een paar tientjes per ticket hoeven bij te betalen.

Zou je dat op dit moment willen doen dan betaal je EUR 3096,42 retour in Z, BRU-LAS, vertrek op 22/9, retour ergens in oktober. Als je beide keren de directe KL vlucht AMS-LAS wilt wordt het EUR 3101.35. Dus je zou dan EUR 1750 moeten bijbetalen bij je tickets die je nu hebt. Waar die 5000 euro vandaag komt snap ik dus niet. Of is dit het bedrag voor meerdere tickets bij elkaar opgeteld?

Wil je gewoon een keer een upgrade, kijk dan of het wordt aangeboden bij online check-in of ga bij het inchecken naar een counter en vraag daar of er day-of-departure upgrades beschikbaar zijn. Omdat je vliegt vanaf BRU kun je ook in Amsterdam naar een KLM desk lopen en daar vragen of er een upgrade beschikbaar is. Als die er is kun je dat ter plekke regelen en kun je daarna direct doorlopen naar de lounge.

Bij de online checkin is het een vaste prijs of een aantal mijlen. Voor AMS-LAS moet je rekenen op EUR 500-900 of 60k tot 120k mijlen. Hoe dat bedrag precies tot stand komt weet niemand, en of je het aanbod wel of niet krijgt kan per passagier verschillen, voor dezelfde vlucht.

Vraag je het bij de balie, desk of gate dan krijg je een ander aanbod, en zijn er vaak meerdere combinaties van mijlen met geld mogelijk. Dat aanbod staat vast en rolt uit de computer, dus je kunt niet onderhandelen oid. Je moet dan denken aan bijvoorbeeld EUR 800, of EUR 500 + 30k mijlen, EUR 300+60k mijlen of EUR 0 + 110k mijlen. Dat is dus alleen voor die ene vlucht en per passagier. Meestal is dat aanbod gunstiger dan het aanbod dat je bij online checkin krijgt. Maarja, vol is vol, en in de 22 uur tussen online check-in en je aanwezigheid op het vliegveld kunnen alle beschikbare stoelen inmiddels vergeven zijn.

aronneke
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door aronneke » 02 jun 2020, 16:46

Hi,

Ik kom er zelf niet helemaal aan uit, maar er zitten vast meerdere mensen in dit schuitje.
Ik heb geboekt bij Cheaptickets:
Amsterdam - Seattle (KL6033 uitgevoerd door Delta), 22-8-2020
Las Vegas - Amsterdam (DL9670 uitevoerd door KLM) 12-9-2020

Cheaptickets schrijft dat ik zelf bij de luchtvaartmaatschappijen moet aankloppen voor eventuele vouchers. Zowel bij KLM als Delta kun je nu kosteloos omboeken of een voucher aanvragen.

Ik ben voornemens om een voucher aan te vragen, en volgend jaar september de geplande reis te maken. Nu is mijn vraag: Krijg ik straks 2 losse vouchers, en zou ik bij een volgende vlucht 2 enkeltjes moeten boeken? Of krijg ik 1 voucher die ik bij beide maatschappijen terug in kan leveren?

Alvast bedank! :thumbup:
Zuid-Westen september 2012
Mid-Westen september 2014
Zuid-Westen september 2016
Noord-Westen/Canada september 2020 (?)

harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 52

Bericht door harryh » 02 jun 2020, 16:51

@aronneke Je krijgt één voucher voor je hele boeking, van de maatschappij waar je ticket door is uitgegeven, dus voor beide vluchten. Als je ticketnummer met 074 begint is het een KLM ticket/voucher, als het met 006 begint is het van Delta.
Laatst gewijzigd door harryh op 02 jun 2020, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Timothy555
Amerikakenner

Bericht door Timothy555 » 02 jun 2020, 16:54

@roelb ik heb je een pb gestuurd om het off-topic te beperken.

roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb » 02 jun 2020, 16:57

Je hebt sowieso alleen iets te maken met de airline die het ticket heeft uitgegeven. Dat kun je zien aan de eerste drie cijfers van het ticketnummer. 006 = Delta, 057 = Air France, 074 = KLM. Je hebt een enkel ticket, dus krijgt ook een enkel tegoed. En dat zul je (in principe) ook weer moeten uitgeven bij dezelfde airline. Technisch is het mogelijk om een AF/KLM EMD voucher in te zetten bij een aankoop bij Delta, maar dat moet dan sowieso telefonisch en het is geen standaard procedure. Dat geldt ook de andere kant op.

Wel vreemd dat Cheaptickets je naar de airline stuurt. Normaal gesproken zal de travel agent die het ticket heeft geissued ook degene moeten zijn die het verzoek tot annuleren afwikkelt.

Waarom ga je niet gewoon? Eind augustus zal alles redelijk back-to-normal zijn.

aronneke
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door aronneke » 02 jun 2020, 17:01

@roelb Ik ben ontzettend aan het twijfelen.. Aan de ene kant hoop ik zeker op de "full experience" en zou ik spijt hebben als ik cancel en alles back to normal is. Aan de andere kant ben ik ontzettend van de zekerheden, en wil ik graag weten waar ik aan toe ben.. Als ik nu cancel/verplaats heb ik wat meer rust voor mezelf :D
Wellicht heb ik de website van Cheap Tickets niet helemaal juist geinterpreteerd
Zuid-Westen september 2012
Mid-Westen september 2014
Zuid-Westen september 2016
Noord-Westen/Canada september 2020 (?)

roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb » 02 jun 2020, 17:15

Timothy555 schreef:
02 jun 2020, 16:54
@roelb ik heb je een pb gestuurd om het off-topic te beperken.
Ik denk dat je dat even opnieuw moet doen, want ik had al 30 berichten daar staan, en dat is blijkbaar de limiet. Net opgeschoond.

Timothy555
Amerikakenner

Bericht door Timothy555 » 02 jun 2020, 17:27

@roelb net gedaan, laat me weten als het niet gelukt is. :wink:

roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb » 02 jun 2020, 17:30

Nope, niets.

Maar vraag het anders in het vliegticket prijzen topic oid, dan kunnen anderen er wellicht ook nog een voordeel uithalen.

Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry » 02 jun 2020, 17:53

In juli nog geen KLM vluchten non-stop naar Las Vegas wel San Francisco en Washington erbij.

https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... stemmingen

Timb
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Timb » 02 jun 2020, 18:02

Ik heb bij BudgetAir geboekt. 1 vlucht is gecanceld door BA. Heeft het überhaupt zin om ba te bellen om mijn vlucht om te boeken of zullen ze me toch weer verwijzen naar BudgetAir die nergens op reageert?

Wanderlust
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Wanderlust » 02 jun 2020, 18:04

Let op:

Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021 entrant

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer