Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Katja
Amerika-expert
Berichten: 3080
Lid geworden op: 18 apr 2009, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Katja » 14 mei 2020, 17:23

Timothy555 schreef:
14 mei 2020, 16:29
Ik snap je Katja, en in geval van annuleren door de maatschappij krijg je dat ook terug (soms moet je wachten, ja).

In het geval het vliegtuig toch gaat, maar jij niet wil om gelijk welke reden, is mijn zeer bescheiden mening dat je dan het probleem ook niet zomaar op de vliegtuigmaatschappij mag afschuiven. Zij leveren dan de dienst die je kocht, en hebben ook niet om heel deze miserie gevraagd.
Helemaal mee eens. Het gaat er vooral om dat er voor sommige vakanties vouchers uitgegeven worden die niet omgezet worden naar geld, ook niet op een later moment. En ik kan me voorstellen dat het dan heel erg zuur is als je gewoon echt je geld kwijt bent en het tegen de regels van de EU is.

Maar het is al een achterhaalde discussie las ik net want het kabinet heeft inmiddels besloten dat je bij een geannuleerde reis recht hebt op geld terug.

Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 12613
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Coyote » 14 mei 2020, 17:33

Almere vak V schreef:
14 mei 2020, 13:20
Rutte heeft een punt door te zeggen dat er blijkbaar geld is om op vakantie te gaan. Maar ik begrijp ook dat mensen voor (enigszins) hetzelfde geld dezelfde dienst/danwel vakantie geboden willen krijgen. We weten allemaal dat vliegtuigmaatschappijen, vakantieorganisaties ergens de kosten van moeten gaan betalen. En die gaan betaald worden uit verhogingen en die verhogingen mogen wij, de consument gaan betalen.
Dat snap ik. Maar we weten nu nog niet wat die prijzen gaan doen straks. Dat is nu nog koffiedik kijken. Als het reizen straks weer op gang komt willen ze natuurlijk ook graag passagiers vervoeren. Voor het hetzelfde geld vallen ticketprijzen straks (eerst) lager uit.

Of gaan mensen straks ook geld teruggeven aan de vliegmaatschappijen als blijkt dat ze een goedkoper ticket kunnen krijgen voor hun voucher...? :think:

Roland
Since 1982: 25 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.

harryh
Amerika-expert
Berichten: 2528
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 52
Locatie: NL

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door harryh » 14 mei 2020, 17:45

Coyote schreef:
14 mei 2020, 17:33
Voor het hetzelfde geld vallen ticketprijzen straks (eerst) lager uit.
Optimist ;). Met al die extra maatregelen, minder capaciteit enz. lagere prijzen? Lijkt me niet...

harryh
Amerika-expert
Berichten: 2528
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 52
Locatie: NL

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door harryh » 14 mei 2020, 19:23

En het kabinet gaat nu ook mee met het EC advies en doet de oproep om vouchers te accepteren als dat financieel geen probleem is :clap:

https://www.nu.nl/coronavirus/6051238/k ... aling.html
Het kabinet gaat vliegmaatschappijen toch vragen om consumenten de optie te geven hun geld terug te vragen als vakanties vanwege het coronavirus zijn geannuleerd.
Vanwege het standpunt van de Europese Commissie is het kabinet nu ook overstag gegaan, schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen (Luchtvaart) donderdag aan de Tweede Kamer.
De bewindsvrouw doet vanwege "de uitzonderlijke situatie die is ontstaan" wel een beroep op de passagiers om de vouchers die luchtvaartmaatschappijen aanbieden alsnog te accepteren. Maar alleen als dat financieel "niet bezwaarlijk" is, voegt ze eraan toe.

Terpies
Amerika-expert
Berichten: 2874
Lid geworden op: 06 nov 2015, 10:16
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Terpies » 14 mei 2020, 21:46

@Mies2301 Geldt helaas niet voor iedereen:
Het gaat alleen om passagiers van wie de vlucht de komende periode geannuleerd gaat worden. Zij krijgen de keuze tussen een voucher of cash. “Gegeven echter de omvang van de crisis en de hoeveelheid annuleringen zal de verwerkingstijd langer zijn. Wij vragen begrip hiervoor,” schrijft KLM op de website.

Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5459
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Tolkamer
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Harry » 15 mei 2020, 09:45

KLM gaat de vouchers aantrekkelijker maken, ook al uitgegeven vouchers. :thumbup:

https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... meer-waard

mtl
Amerika-expert
Berichten: 6045
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door mtl » 15 mei 2020, 09:47

chippie777 schreef:
14 mei 2020, 16:30
Echter zoon lief zou in augustus naar NY gaan. Gespaard voor een ticket en geboekt bij KLM, vlucht met Delta. Hij kan afwachten, of is het toch wijsheid om nu te herboeken of te kiezen voor een voucher? Lastige keuze voor hem. Gokken dat KLM de vlucht cancelt kan natuurlijk ook, maar wat als de vlucht gewoon doorgaat maar je eigenlijk helemaal niets te zoeken hebt in NY? (Als ze je al toelaten)
Hoe denkt je zoon erover? Ik heb geen idee hoe de situatie tegen die tijd is. Maar ik heb begrepen dat vooral New York en omgeving zwaar getroffen is door het corona-virus. En ik denk niet dat in augustus alles weer normaal is. Ikzelf zou er weinig zin in hebben om in een stad te zijn waar veel zaken dicht zijn en waar iedereen met mondkapjes loopt.

harryh
Amerika-expert
Berichten: 2528
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 52
Locatie: NL

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door harryh » 15 mei 2020, 10:28

Zag het ook @Harry:
Om ervoor te zorgen dat niet alle passagiers van geannuleerde vluchten hun geld terugvragen, nu dat weer mogelijk is, maakt KLM de vouchers 15 procent meer waard. Dit geldt ook voor vouchers die de luchtvaartmaatschappij al eerder heeft uitgegeven.
Passagiers wiens vlucht al vóór afgelopen donderdag (14 mei) geannuleerd is, krijgen dus ook een betere voucher. Dat geldt niet voor de mogelijkheid om geld terug te vragen: dat is voor hen niet mogelijk, maar alleen voor passagiers van vluchten die sinds 14 mei geannuleerd zijn.

Franka2410
Amerika-ontdekker
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 nov 2019, 11:18
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Franka2410 » 15 mei 2020, 10:33

Hoe zouden ze dat gaan doen dan, met die 15% meerwaarde op reeds uitgegeven vouchers? Denk dat dat in de praktijk erg lastig gaat worden..

Ik heb ongeveer 1,5 maand geleden al 4 vouchers ontvangen voor vluchten in maart en in juni. Twee van deze vouchers heb ik gebruikt om nieuwe tickets te boeken naar NY, voor 21-11-2020 tot 27-11-2020 (alhoewel ik ook mijn twijfels heb of dat door kan gaan, maar dat zien we tegen die tijd wel), de andere twee vouchers staan nog in mijn mailbox.

Hoe gaan ze me hier dan de 15% meerwaarde voor geven? Zeker voor de vouchers die al zijn ingeleverd wordt dat erg lastig denk ik. Terwijl het toch om grote bedragen gaat, dus 15% meerwaarde is zeker een aardig bedrag.

Pberndsen
Amerika-ontdekker
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2019, 20:09
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Pberndsen » 15 mei 2020, 10:46

Dan sturen ze toch gewoon een nieuwe voucher twv die 15% die je dan voor stoelkeuze, bagage of een andere boeking kan gebruiken.

d_vdploeg
Amerikafan
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door d_vdploeg » 15 mei 2020, 16:05

Ik lees trouwens op de site van de KLM niet direct iets over dat alle vouchers (ook reeds uitgegeven) die 15% erbij krijgen.

Verschillende media (o.a. AD en NU.nl) berichten hier wel over. Ik heb mijn vouchers ook al in de mailbox.. 27 april ontvangen, 14 april aangevraagd voor onze gecancelde vlucht naar JFK van 28 mei.

Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12835
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door vana » 15 mei 2020, 21:26

Voor wie een gecancelde vlucht van Lufthansa heeft, ik kreeg zojuist een mail met nieuwe ruimere opties.

Our offer for rebooking, vouchers and refunds
The expanded route network offers you, our valued customers, more options for rebooking existing or canceled tickets to a variety of travel destinations, in accordance with the applicable conditions. As I wrote in my last letter, any ticket booked until May 15, 2020, which was affected by a flight cancellation, can be rebooked one time free of charge. You can also apply the value of your booking to a new ticket at a later date. Additionally, your travel date and destination can be changed in our route network. In this case, the rebooking must be made by January 31, 2021 and your new trip must begin by December 31, 2021. For a new confirmed travel date up to December 31, 2020, we will give you an additional € 50 toward bookings changed by August 31, 2020. Should you prefer a refund, this option is also available. We are increasing the capacities in order to process refunds more quickly.
Reisverslagen USA, Canada, Thailand en Italië https://marenger.wordpress.com/

Gebruikersavatar
pumi1000
Amerikakenner
Berichten: 1267
Lid geworden op: 25 nov 2009, 09:48
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door pumi1000 » 15 mei 2020, 22:32

@vana

Dat is goed nieuws! Op de website staat het nog niet. Onze vlucht is pas in juli, dus nog even afwachten.
1998-2010-2011 florida
2012 - west usa
2013 - oost usa
2014 - west en noordwest usa
2015 - rondje NY
2016 - west usa
2017 - Florida
2018 - west usa
2019 - Florida + west usa
2020 - corona
2021 - noordwest usa

Superdork1
Amerikafan
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 nov 2019, 23:50
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Superdork1 » 15 mei 2020, 22:48

vana schreef:
15 mei 2020, 21:26
Should you prefer a refund, this option is also available. We are increasing the capacities in order to process refunds more quickly.
Dat is niets nieuws, als je contact op neemt met Lufthansa klantenservice kun je een refund aanvragen. Deze wordt bij een geannuleerde vlucht ook toegewezen. Het probleem bij Lufthansa is dat ze niet aangeven binnen welke termijn ze de refund terugboeken en ook niets bevestigen via mail. Al 2,5 maanden geven ze aan dat ze de capaciteit gaan verhogen en dat iedereen snel zijn geld terug krijgt. Klanten wachten al weken tot maanden op teruggave.

Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12835
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door vana » 15 mei 2020, 22:56

pumi1000 schreef:
15 mei 2020, 22:32
@vana

Dat is goed nieuws! Op de website staat het nog niet. Onze vlucht is pas in juli, dus nog even afwachten.
Onze vlucht ook, 19 juli, maar hij is al geannuleerd.
Reisverslagen USA, Canada, Thailand en Italië https://marenger.wordpress.com/

Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12835
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door vana » 15 mei 2020, 23:06

@Superdork1 Het stond nooit op de site van Lufthansa dat je een refund kon krijgen. En we kregen nu dus een mail van ze met deze regeling.
De Duitse regering stond ook toe dat er vouchers werden uitgedeeld i.p.v. een refund. Na de beslissing van de EU gaan ze dit dus ook aanpassen blijkbaar.

Dat het lang duurt voor je je voucher of refund krijgt lijkt me niet zo vreemd. De rijen voor een aanvraag zijn ellenlang en gaan meestal ook nog op datum van je vlucht.
Wij hebben via een brooker geboekt, dus we wachten het gewoon rustig af, we willen toch nog niet boeken voor volgend jaar. We komen vanzelf een keer aan de beurt.
Reisverslagen USA, Canada, Thailand en Italië https://marenger.wordpress.com/

Superdork1
Amerikafan
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 nov 2019, 23:50
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Superdork1 » 16 mei 2020, 00:23

Op de site van Lufthansa stond inderdaad niets maar wel op social media. Klanten die vragen om een refund voor een geannuleerde vlucht wordt geadviseerd contact op te nemen met de klantenservice via telefoon. Ik raad je aan om dit niet telefonisch te doen maar via bijvoorbeeld Messenger. Dan heb je altijd bewijs mocht je het nodig hebben. Via de chatbot kan je doorgeschakeld worden met de klantenservice.

Surfergirl
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 feb 2020, 12:43
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Surfergirl » 16 mei 2020, 10:07

Dankjewel Anna.
Hebben jullie inmiddels jullie geld teruggekregen?

Gebruikersavatar
pumi1000
Amerikakenner
Berichten: 1267
Lid geworden op: 25 nov 2009, 09:48
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door pumi1000 » 16 mei 2020, 10:14

@vana
Waar vlogen jullie naar toe? Wij hebben LAX als bestemming op 11 juli.

Die voucher is veranderd, want dat was eerst met geldigheid tot 30 april 2021 en dat is nu dus heel 2021 wat betekent ook zomermaanden. Geld terug optie was er al, maar niemand heeft tot nu toe geld ontvangen.
1998-2010-2011 florida
2012 - west usa
2013 - oost usa
2014 - west en noordwest usa
2015 - rondje NY
2016 - west usa
2017 - Florida
2018 - west usa
2019 - Florida + west usa
2020 - corona
2021 - noordwest usa

Gebruikersavatar
Mier37
Amerika-ontdekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 26 aug 2018, 22:07

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Mier37 » 16 mei 2020, 10:35

Ik begin hem nu toch wel een beetje te knijpen.
We hebben vorig jaar onze tickets geboekt via cheaptickets bij United voor 24 mei t/m 16 juni.
Nu heb ik alleen tussentijds vluchtwijzigingen gehad (opeens extra overstap via Newark bv.) maar vooralsnog is onze vlucht nog niet gecanceld. We zouden over 8 dagen vertrekken. Ik zie via Schiphol informatie dat er gewoon United vluchten vertrekken, maar we mogen het land niet in. En we hadden ons er al weken bij neergelegd dat het um niet gaat worden dit jaar..
Ik heb een aantal maal contact gezocht met Cheaptickets, maar die geeft niet thuis, op een standaard mail na. Via FB iemand gelezen die in hetzelfde schuitje zit, deze zou a.s. woensdag vertrekken.Zij had contact gelegd met United, die aangaven dat ze bij Cheaptickets moest zijn omdat ze niet wisten hoeveel ze voor haar (bulk)ticket betaald had. Ze konden een krediet geven van 24 maanden, maar dit moest via cheaptcikets geregeld worden. Ze konden haar van de vluchtlijst afhalen, maar topicstartster was bang voor wat Cheaptickets dan zou gaan doen.

Ik had al via via vernomen, dat we afhankelijk zijn van de coulance van de vliegmaatschappij. Maar cheaptickets laat niets meer horen..
Ze hoeven in ons geval eigenlijk niets te refunden heb ik begrepen :-?

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer