Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Ruud2004 » 12 mei 2020, 18:24

Europese-commissie heeft gesproken en zegt te gaan handhaven op de regelgeving. :roll:

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... annulering
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com

Timothy555
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Timothy555 » 12 mei 2020, 18:36

Slecht nieuws dit. Tenzij je je eigen individuele belangen voor een vliegtuigticketje boven dat van een hele maatschappij zet,
die duizenden rechtstreeks en onrechtstreeks werk geeft en tegelijkertijd honderdduizenden reizigers per jaar op hun bestemming brengt.

Dat krijg je dan, als onze eigen prutserige (Belgische) Test-Aankoop gaat druk uitoefenen.

Karinkazi
Amerikafan

Bericht door Karinkazi » 12 mei 2020, 20:29

tomko schreef:
10 mei 2020, 14:56
wij hadden een vlucht naar miami via philadelphia geboekt via british airways met american airlines, americans airlines heeft deze vlucht geannuleerd. BA heeft ons omgeboekt op een duurdere snellere vlucht via london heathrow. Best netjes!
Voor wanneer?

Superdork1
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Superdork1 » 12 mei 2020, 21:23

Timothy555 schreef:
12 mei 2020, 18:36
Slecht nieuws dit. Tenzij je je eigen individuele belangen voor een vliegtuigticketje boven dat van een hele maatschappij zet,
die duizenden rechtstreeks en onrechtstreeks werk geeft en tegelijkertijd honderdduizenden reizigers per jaar op hun bestemming brengt.
Is dat sarcasme, of meen je het echt? Jaarlijks worden er miljarden euro's winst gemaakt door de maatschappijen en nu moet de klant, die zelf ook de dupe is door de corona crisis, voor de kosten opdraaien? Zodra er weer gevlogen mag worden krijg je, failliet of niet, een snelle doorstart en is elke maatschappij binnen no time weer in de race voor de beste tickets. Dienst niet geleverd = geld terug, zo moeilijk is het allemaal niet. Trouwens, de belastingbetaler betaalt ook al de overheidssteun van vele miljarden!

Timothy555
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Timothy555 » 12 mei 2020, 23:23

Het was toch echt wel serieus bedoeld - de winst blijft niet in de maatschappij plakken maar zal vaak uitgekeerd zijn of geïnvesteerd zijn - in normale tijden is er geen enkele reden om op obscene hoeveelheden cash te zitten.

Het probleem is dat de maatschappijen dat geld niet hebben om jou en mij terug te betalen - het geld dat je betaalt bij het boeken van je ticket hebben ze allang uitgegeven aan andere dingen. Moet er eens een vlucht geannuleerd worden dan zijn er wat terugbetalingen, en duurt het even zoals met die IJslandse vulkaan dan kan het ook nog.

Dit kent z’n gelijke niet, en de consument kan nu écht wel de vliegtuigmaatschappij ten gronde richten, en alle consumenten die toch voor een voucher kozen in de kou zetten omdat de maatschappij failliet is.

Vliegtuigmaatschappijen zorgen ervoor dat de wereld klein is. 50 jaar geleden ging je niet zomaar even een week of 2-3 naar de States of Azië. Ik zou er dan ook alles aan doen om deze niet failliet te laten gaan als overheid: niet verplichten tot terugbetaling in geld, staatsgarantie’s en staatssteun, en tijdelijk de lonen van het personeel (gedeeltelijk) betalen zoals in België en het V.K. gebeurt (er zullen nog landen zijn).

Je wil het economische kerkhof niet kennen als ze overkop gaan. In België kondigt Brussels Airlines een banenverlies aan van 25%.

Als jij en ik een ticket van 300,400,700,... euro moeten laten schieten (worst case dan nog), is dat enorm jammer, ik moet ook werken en sparen om dat te betalen, maar failliet gaan we er niet aan. Indien dat toch zo is was het in de eerste plaats allicht niet verstandig op reis te gaan.

roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door roelb » 13 mei 2020, 00:11

Regels zijn regels, en die gelden voor iedereen, ook voor een airline. Niet geleverd is geld terug. En als je als bedrijf graag geld wilt lenen van je klanten dan kun je ze eventueel een aanbod doen, maar het is aan hen om daarover te beslissen.

Het is verder aan de overheid om een bedrijf steun te verlenen als er, door dit soort bijzondere omstandigheden ongewenste faillissementen zouden ontstaan. Het is expliciet /niet/ aan de overheid om de regels naast zich neer te leggen of burgers of organisaties actief toe te staan om de regels te overtreden. Dat is het einde van de rechtsstaat en het begin van een bananenrepubliek - en m.i. zijn we dat begin in Nederland al gepasseerd met een minister die expliciet haar handhavingsorganisatie heeft opgedragen de ogen dicht te knijpen. Gelukkig wordt die minister nu teruggefloten door Brussel, daar lijkt men gelukkig meer respect te hebben voor de pijlers waarop onze maatschappij gebouwd is.

harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 52

Bericht door harryh » 13 mei 2020, 00:18

Precies. En het is aan iedereen individueel of hij/zij aan een vliegmij een lening dmv het accepteren van een voucher wil verstrekken of een refund wil. De vliegmij zou dat trouwens best mogen stimuleren door voordelen aan vouchers te verbinden t.o.v. een refund. Want straks krijg je geen zelfde ticket meer voor de waarde van je voucher, dat wordt bijbetalen.

sunnyrojo
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door sunnyrojo » 13 mei 2020, 07:39

Misschien in de vorm van niet bijbetalen? (uiteraard op een zelfde vergelijkbare vlucht, maar later)
Wij hebben vouchers gekregen en willen deze gaan gebruiken voor een vergelijkbare vlucht maar dan in december, ik denk dat we dat inderdaad maar z.s.m. moeten boeken.
Florida 2011, 2013, 2014,2016, 2018 en 2019 augustus , december bezoek onze Villa Maggiore Davenport, april 2020 Bezoek Villa Maggiore , augustus 2020 bezoek Villa Maggiore Davenport https://www.maggiorevilla.com/blog/
2015, 2017, 2020 Westkust USA,

Ron Notenboom
Amerikakenner
Partner van: Sjaan
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Bericht door Ron Notenboom » 13 mei 2020, 07:47

Wie niet kan vliegen moet zijn geld terugkrijgen, vindt de Europese Commissie - https://nos.nl/l/2333688
Reisverslag 2018: https://www.pindat.com/reis/dagboek/not ... s-usa-2018
2010: New York + California
2011: Florida
2014: Florida
2015: Zuid West USA
2018: Utah-Nevada-Wyoming-Colorado
2020: Oregon + Washington

chippie777
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door chippie777 » 13 mei 2020, 08:23

Ik ben benieuwd of dit advies ook echt uitgevoerd gaat/kan worden. Het geld is er niet dus moet ergens vandaan komen. Het moeten terugbetalen van tickets is een prima regel in normale tijden om zo de maatschappijen geen vrijbrief te geven om lukraak te annuleren. Maar wat er nu gebeurt kent z’n weerga niet. Dit heeft niets te maken met slecht ondernemerschap. Aan de andere kant wil je als eenvoudige consument gewoon je geld terug. Ik vind het een dilemma. Ik ben bang dat als dit echt moet gaan gebeuren vele maatschappijen failliet gaan en dan sta je als consument gewoon echt met lege handen of in ieder geval achteraan in de rij met de ander schuldeisers.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com

Mies2301
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Mies2301 » 13 mei 2020, 08:39

@chippie777, het heeft eigenlijk voor een groot deel wel te maken met slecht ondernemerschap.
Ik heb bij bijvoorbeeld Disney geannuleerd en had 4 dagen later het geld op mijn credit card staan. De vliegtuigmaatschappijen hebben er voor een groot deel een potje van gemaakt met die neerwaartse spiraal voor de goedkoopste tickets.
Het blijft toch bizar dat het soms/vaak goedkoper is om naar Los Angeles te vliegen, dan om de trein naar Parijs te pakken? En dan bestaan de vliegtickets nog voor een groot deel uit toeslagen en belastingen.

chippie777
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door chippie777 » 13 mei 2020, 08:58

Waar ik bang voor ben is dat men gewoon faillissement aanvraagt en als nieuwe onderneming doorgaat. Daar sta je dan als consument, geld/ticket weg en ook geen voucher. En inderdaad geen goedkope tickets meer dus voor heel veel mensen geen jaarlijkse (Vlieg)vakanties meer. Misschien wel goed, ik weet het oprecht niet maar dat de wereld er anders uit gaat zien mbt het reizen dat lijkt mij wel zeker. En dat het de consument geld gaat kosten ook.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com

mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl » 13 mei 2020, 09:59

Misschien is het maar beter zo. De aarde wordt al zoveel belast door het vele toeristische reizen die in de hand worden gewerkt door belachelijk laag geprijsde vliegtickets. En ja, ik heb er ook van geprofiteerd. Maar het kan best wel minder.

Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Tantelotje » 13 mei 2020, 10:17

Inderdaad, wat Chippie777 zegt.
Natuurlijk zijn er regels en die moeten nageleefd worden. Maar ik vind ook da je in buitengewone situaties (lijkt me dit een typisch voorbeeld van) ook moet kunnen kijken naar andere opties. Want als iedereen z'n geld terug wil, is het snel klaar natuurlijk.

Dat gezegd hebbende ben ik het ook eens het harryh en sunnyrojo. Maak de voorwaarden van de vouchers aantrekkelijker. Dus gelijkwaardige vlucht/klasse etc. tegen zelfde prijs. En lange geldigheidsduur van de tickets.
Er zal een grote groep zijn die toch van plan is de reis die dit jaar niet door kan gaan op een ander moment wel te doen. Ik zie dan niet zo het voordeel in van geld terugkrijgen, zolang je de mogelijkheid hebt om hetzelfde terug te kopen wat je eerst had gekocht. Dus eens dat daar wat aan gedaan moet worden.

De opmerkingen 'gered van onze belastingcenten' vind ik altijd een beetje irritant. Het gaat erom dat er vele tienduizenden banen gered worden van mensen die voor een vliegmaatschappij werken, voor het vliegveld of in de keten die daarbij hoort. En die keten is vaak groter dan je vooraf bedenkt.
Als je eigen ticket of het terugbetalen hiervan belangrijker is dan vele tientallen duizenden banen, in zo'n uitzonderlijke situatie als deze, dan vind ik daar wel wat van. Bij mij klotst het geld ook niet tegen de plinten. Maar ik ga zeker niet failliet aan een vliegticket voor een vakantie. Ik ga er van uit dat dit voor de meeste mensen geldt.

Critici zullen nu zeggen dat dit de zaak omdraaien is, en dat de rekening niet bij de consument moet worden neergelegd. Nou, daar ben ik het maar deels mee eens. De rekening moet niet volledig bij de consument gelegd worden. Maar ik heb niet de indruk dat het voor vliegtuigmaatschappijen een walk in the park is. Wij als consument hebben al die jaren geprofiteerd van bizar goedkope vliegtickets. Nu hebben we pech. Zolang de lasten verdeeld worden, vind ik een voucher in plaats van geld terug prima.

En dat tickets duurder worden vind ik niet per definitie een slecht teken. Laat ons er allemaal (inclusief mezelf) maar eens wat meer bewust van worden dat het helemaal niet zo normaal is om de wereld over te vliegen. Dat dit zijn prijs heeft. En dan bedoel ik niet alleen in geld.
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2020: ZW Canada Iets in Europa

https://jurgenencharlotte.blogspot.com/

Marielleh
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Marielleh » 13 mei 2020, 10:47

Tantelotje schreef:
13 mei 2020, 10:17
De opmerkingen 'gered van onze belastingcenten' vind ik altijd een beetje irritant. Het gaat erom dat er vele tienduizenden banen gered worden van mensen die voor een vliegmaatschappij werken, voor het vliegveld of in de keten die daarbij hoort. En die keten is vaak groter dan je vooraf bedenkt.
Als je eigen ticket of het terugbetalen hiervan belangrijker is dan vele tientallen duizenden banen, in zo'n uitzonderlijke situatie als deze, dan vind ik daar wel wat van. Bij mij klotst het geld ook niet tegen de plinten. Maar ik ga zeker niet failliet aan een vliegticket voor een vakantie. Ik ga er van uit dat dit voor de meeste mensen geldt.
Daarbij; wie denk je dat de tienduizenden uitkeringen gaan betalen? Wederom gemeenschapsgeld. Linksom of rechtsom kost dit de gemeenschap (en dus iedere burger) veel geld.
www.hamakyreis.wordpress.com

2000 Jaar au pair in CT en een trip van NY via Florida en het zuiden naar LA
2002 Noordoost VS Zuidoost Canada
2019 Zuidoosten
2020 ̶F̶l̶o̶r̶i̶d̶a̶

Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V » 13 mei 2020, 10:58

Ron Notenboom schreef:
13 mei 2020, 07:47
Wie niet kan vliegen moet zijn geld terugkrijgen, vindt de Europese Commissie - https://nos.nl/l/2333688
En dan heb je er als EU dus helemaal geen bal van begrepen. KLM heeft voor 4 miljard aan tickets uitstaan. Als ze die terugbetalen gaan ze failliet. Als ze failliet gaan denk ik niet dat degene die een ticket terug moeten krijgen als eerste in de rij staan.
chippie777 schreef:
13 mei 2020, 08:23
Het moeten terugbetalen van tickets is een prima regel in normale tijden om zo de maatschappijen geen vrijbrief te geven om lukraak te annuleren. Maar wat er nu gebeurt kent z’n weerga niet.
Nood breekt wetten. Je wilt niet dat er door het omvallen van KLM honderduizenden mensen zonder werk komen te zitten. Enig idee wat dat kost?
Tantelotje schreef:
Maak de voorwaarden van de vouchers aantrekkelijker. Dus gelijkwaardige vlucht/klasse etc. tegen zelfde prijs. En lange geldigheidsduur van de tickets.
Er zal een grote groep zijn die toch van plan is de reis die dit jaar niet door kan gaan op een ander moment wel te doen. Ik zie dan niet zo het voordeel in van geld terugkrijgen, zolang je de mogelijkheid hebt om hetzelfde terug te kopen wat je eerst had gekocht. Dus eens dat daar wat aan gedaan moet worden.
Helemaal eens. Maak het aantrekkelijk voor de mensen. Dat je die voucher niet eeuwig geldig laat zijn lijkt me helder. Maar maak er voor mijn part 5 jaar van. Dan zorg je er mijn inziens ook voor dat niet iedereen binnen nu en een jaar "gratis" in het vliegtuig zit en verspreid je de boel ook nog een beetje.
Tantelotje schreef:
Mensen lijken niet te begrijpen dat de uitkeringen die we straks voor al deze mensen moeten betalen ook van "onze belastingcenten" gedaan gaat worden.

harryh
Amerika-expert

Bericht door harryh » 13 mei 2020, 11:21

En dus zou KLM er verstandig aan doen nu deze uitspraak er ligt om z.s.m. hun voucher beleid aan te passen voordat iedereen zijn/haar geld gaat terughalen en alles omklapt. Als mijn vlucht geannuleerd werd/wordt zou ik moeten kunnen kiezen voor een voucher of geld terug, en maak vouchers aantrekkelijker dan geld terug. Ik wil ze best steunen maar daar mag iets tegenover staan zoals bv zelfde klasse kunnen vliegen zonder bijbetaling, een voucher niet alleen voor iemand met dezelfde achternaam te kunnen gebruiken enz.
Goed dat het toestaan van de wetgeving omzeilen nu van de baan is. Als er democratisch besloten wordt dat de wetgeving moet worden aangepast dan moet je dat doen.

Elsie199
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Elsie199 » 13 mei 2020, 11:37

dejong89 schreef:
07 mei 2020, 23:47
Bijna al onze Airbnb's en hotels zijn inmiddels terugbetaald. Binnen 1 week zelfs. Heel netjes.

Expedia mailt mij nu het volgende.
Wanneer je weer kunt reizen, staan we voor je klaar en willen we je opties bieden. Daarom willen we je graag de optie geven om in de plaats van een volledige terugbetaling een voucher ter waarde van 115% van je oorspronkelijke boeking te ontvangen
In dit geval was de overnachting 200 euro. Dat is 30 euro extra.
Ik heb deze optie niet eerder voorbij zien komen. Ik moet voor 12 mei reageren en anders krijg ik " gewoon" mijn geld retour.
Wow heel fijn dat je alles van Airbnb's en hotels hebt teruggekregen. Ik wacht nog op mijn geld. Maar hoop echt snel weer op reis te kunnen! :thumbup:

In de tussentijd probeer ik nog wat meer geld van Airbnb terug te krijgen... schijnbaar mogen ze volgens NL wet geen servicekosten rekenen aan huurder en verhuurder, dus kun je dit terugclaimen. Toch weer mooi meegenomen! Kwam erop via Consumentenbond: https://www.claimservice.nl/claims/airbnb/

Ruud2004
Amerika-expert

Bericht door Ruud2004 » 13 mei 2020, 12:04

harryh schreef:
13 mei 2020, 11:21
En dus zou KLM er verstandig aan doen nu deze uitspraak er ligt om z.s.m. hun voucher beleid aan te passen voordat iedereen zijn/haar geld gaat terughalen en alles omklapt. Als mijn vlucht geannuleerd werd/wordt zou ik moeten kunnen kiezen voor een voucher of geld terug, en maak vouchers aantrekkelijker dan geld terug. Ik wil ze best steunen maar daar mag iets tegenover staan zoals bv zelfde klasse kunnen vliegen zonder bijbetaling, een voucher niet alleen voor iemand met dezelfde achternaam te kunnen gebruiken enz.
Goed dat het toestaan van de wetgeving omzeilen nu van de baan is. Als er democratisch besloten wordt dat de wetgeving moet worden aangepast dan moet je dat doen.
Hier zou ik ook mee kunnen leven Harry, maar dan wel een voucher regeling die "gegarandeerd" wordt door Europese of landelijke overheden. Behalve op regelgeving wijzen, zou de EU hier ook het initiatief in kunnen nemen. Nu doet iedere lidstaat of luchtvaartmaatschappij maar wat hem uitkomt c.q. goeddunkt. Mevr. Cora v Nieuwenhuizen die zo makkelijk (maar wellicht verstandig) akkoord ging met vouchers is nu ook aan zet.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com

harryh
Amerika-expert

Bericht door harryh » 13 mei 2020, 12:52

EU initiatief: Ik hoop het maar verwacht het niet @Ruud2004. Want als de NL regering nog steeds zou zeggen een oogje toe te knijpen dan gaat de EU zich hier echt niet verder aan branden. Er ligt nu wel een basis voor consumenten organisaties en de stap naar de rechter wordt weer mogelijk.

***Edit*** https://nos.nl/artikel/2333737-europese ... risis.html
Voorlopig onderneemt de Europese Commissie nog geen juridische stappen tegen Nederland. Bij overtredingen van EU-wetten stapt de commissie vaak naar het Europees Hof om een uitspraak te vragen.
Ook van vandaag https://ec.europa.eu/commission/pressco ... nda_20_870
14. As a passenger, what are my rights for cancelled transport services or package travels in the context of the coronavirus pandemicc?

Passengers and travellers can be reassured that their rights are protected. The EU passenger rights regulations provide for passenger rights in the case of cancellation of transport services. The Package Travel Directive provides the necessary protection for the travellers who booked a travel package with a tour operator. In the case of a cancellation by the carrier, passengers have the choice, to be offered reimbursement or re-routing. As re-routing is hardly applicable under the present circumstances, the choice is mostly about possible different forms of reimbursement.

Under the passenger rights regulations, reimbursement of the full cost of the ticket is due 7 days following the passenger's request in the cases of air, sea and inland waterways transport, 14 days after the offer has been made or the request has been received for bus and coach transport and one month after the request of the passenger in the case of rail transport. Under the applicable rules, the reimbursement can be made in money or via a voucher. However, reimbursement by means of a voucher can only take place if the passenger agrees to it.

Under the Package Travel Directive, if a package trip is cancelled due to “unavoidable and extraordinary circumstances”, travellers have the right to get a full refund of any payments made for the package, without undue delay and in any event within 14 days after termination of the contract. In this context, the organiser may offer the traveller reimbursement in the form of a voucher. In both cases, this possibility to get a voucher does not deprive the travellers of their right to reimbursement in money.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer