Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Ilene
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 mar 2020, 09:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Ilene »

@PSVwally
Het gaat er niet om of je vandaag vliegt, maar dat er een begin is :)
Ik heb persoonlijk daar niets te zoeken, maar als Europa het begin is dan kan het, hopelijk, binnen een aantal maanden al weer mogelijk zijn om naar de Verenigde Staten te vliegen
Timb
Amerikakenner
Berichten: 417
Lid geworden op: 06 okt 2015, 10:17
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Timb »

Precies. Het lijkt op een voorzichtig begin.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door mtl »

Het is inderdaad een begin. Al zullen die vluchten voorlopig niet voor toeristen zijn. Een weekendje Barcelona zit er nog niet in.
Miquel
Amerikafan
Berichten: 238
Lid geworden op: 26 aug 2014, 21:27
Locatie: Alkmaar

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Miquel »

Vandaag ook maar de vouchers aangevraagd.. volgend jaar maar een nieuwe kans om naar onze favoriete vakantieland te gaan.. 8)
Gebruikersavatar
Bravy
Amerikafan
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 jan 2009, 09:27
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Bravy »

Zoals eerder gemeld, wij hebben geboekt bij Priceline, hebben volgens mij KLM-tickets (ticketnummer begint met 074), maar de vluchten worden uitgevoerd door Delta (vertrek 8 juli). Delta stuurde gisteren (o.a.) dit:
image.png
image.png (18.61 KiB) 2559 keer bekeken
Vluchten zijn (nog) niet geannuleerd, maar wij hebben een aantal zaken geboekt (camper, excursies) die we nog met beperkte kosten (€ 1100) tot 6 weken van tevoren zelf kunnen annuleren; daarna gaat het meer kosten. Als we moeten wachten tot de vlucht geannuleerd wordt zitten we waarschijnlijk al binnen die 6 weken. Aangezien ik tot de risicogroep behoor voor wat betreft corona willen wij deze zomer sowieso al niet meer vliegen, maar de reis uitstellen tot volgend jaar. Maar als Delta volgend jaar alleen maar duurdere vluchten heeft gaat ons dat natuurlijk ook extra geld kosten. Wat is wijsheid? :?:
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: (Alaska)
Superdork1
Amerikafan
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 nov 2019, 23:50
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Superdork1 »

Het eerste deel van onze vlucht van 13 juli naar Amerika is gisteren geannuleerd. Heen naar Las Vegas met United, met tussenstop Chicago, en terug op 4 augustus uit LA met Lufthansa. Geboekt bij Lufthansa. United heeft de vlucht naar Chicago geannuleerd.

Lufthansa biedt vouchers aan via de website. Met de vouchers kan je je vlucht één maal opnieuw boeken. De boeking moet je doen voor 31 augustus en de uiterste vertrekdatum is 30 april 2021. Voor ons geen optie omdat we pas in juli 2021 weer op vakantie kunnen.

Gisteravond heb ik gelijk contact gezocht met Lufthansa, via de chatbot in Facebook Messenger. Je krijgt dan eerst een bot met standaard vragen en antwoorden. Als je vraagt "Can I chat with customer service?", word je doorgeschakeld naar de klantenservice. Ik heb mijn situatie uitgelegd en gevraagd of een refund mogelijk is. Binnen 5 minuten had ik al antwoord en nog 5 minuten later was het geregeld. We krijgen een full refund van de tickets en seat reservations. Je krijgt een bevestigingsmail dat je boeking is geannuleerd, maar hier staat niet in dat je een refund hebt aangevraagd of toegewezen gekregen. Dit willen ze ook niet naar je toe zenden. Daarom raad ik iedereen aan om een refund aanvraag niet telefonisch te doen maar via de chat, dan heb je in ieder geval iets op papier staan. Overigens vind ik dat ik keurig geholpen ben en ik hoop het geld binnen een paar weken op mijn rekening terug te hebben.
Laatst gewijzigd door Superdork1 op 05 mei 2020, 10:44, 2 keer totaal gewijzigd.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door mtl »

@Bravy Tja, wat is wijsheid. Wat vind jij het belangrijkst? Dat de reis alsnog gemaakt wordt of jouw gezondheid? Je zegt zelf dat je tot de risicogroep behoort. Ikzelf zou het besparen van geld nooit boven mijn gezondheid plaatsen. Maar dat is mijn persoonlijke mening, uiteindelijk beslis jij.
Superdork1
Amerikafan
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 nov 2019, 23:50
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Superdork1 »

Bravy schreef:
05 mei 2020, 09:45
Wat is wijsheid?
Ik geloof nooit dat de vluchten door gaan 8 juli, en als dat wel zo is dan moet je je afvragen hoe relaxed je vakantie zal zijn..

Als je volgend jaar wil gaan, en de vouchers zijn zolang geldig, dan maakt het toch niets uit of je een refund krijgt of een voucher? Als de tickets volgend jaar duurder zijn moet er sowieso geld bij. Of je nu een voucher hebt of dat je gewoon betaald, dat maakt niets uit.

Je weet zeker dat je niet wil gaan dit jaar, dan kan je de camper en dergelijke ook annuleren. Ik zou daar niet te lang mee wachten.
Gast

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Gast »

En wat als de vliegmaatschappij waar je een voucher van hebt niet meer bestaat? Of wat als je een vlucht via een andere maatschappij wilt boeken?

Geld wat je in je zak houdt kun je niet kwijtraken...ik heb daarom niks met vouchers en zou altijd alles er aan doen om gewoon mijn geld terug te krijgen.

Tegen de tijd dat je dan weer wilt vliegen heb je gewoon weer volop keus, en kun je je geld gewoon overal gebruiken.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door harryh »

Bravy schreef:
05 mei 2020, 09:45
hebben volgens mij KLM-tickets (ticketnummer begint met 074)
Ik had ook 1 KLM vlucht en 3 Delta vluchten bij KLM geboekt, 074 tickets. KLM annuleerde die, de voucher aanvraag (met recht op refund na 12 maanden) vond bij KLM plaats, niet bij Delta. Op basis van jouw 074 ticket verwacht ik dat je naar KLM wordt gestuurd. En KLM zal je naar Priceline sturen waar je gekocht hebt.

Nu zegt Priceline dat je zelf online per vlucht moet cancellen. Dat zou je kunnen proberen. Maar omdat er niet geannuleerd is zul je het met voucher/e-credit moeten doen.

Omboeken bij KLM is ook een optie maar heeft in jouw geval weinig voordeel; alleen als je vóór 30 november zou vertrekken kun je zonder bijbetalen omboeken naar een ticket in dezelfde klasse.

KLM vouchers zijn te gebruiken tot 31 december 2021 en kunnen worden gebruikt op vluchten van KLM, Air France, Delta Air Lines, Virgin Atlantic en Kenya Airways. Je kunt je voucher gebruiken om een vlucht te boeken die plaatsvindt na de vervaldatum van de voucher, dus ongeveer 330 dagen na 31 dec 2021.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Timothy555 »

Hypothetisch: stel dat ik een KLM-voucher krijg voor mij en m’n vrouw, kan ik dan:

- deze vouchers gebruiken voor mij alleen (bvb: het ticket is duurder geworden of ik wil business vliegen)

- deze vouchers gebruiken voor mij en iemand anders dan m’n vrouw?

- 1 voucher gebruiken voor 1 reis, en een andere voor een tweede reis?
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 856
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Tantelotje »

Misschien naïef maar ik ben er maar vanuit gegaan dat Delta niet zomaar om zal vallen. Dat hoop ik dan. :wink:

Wij hadden een soort van hetzelfde dilemma als @Bravy: wil ik nog wel op vakantie deze zomer. Wij hebben besloten dat we dat niet willen. In ieder geval niet waarbij ik afhankelijk ben van een vlucht om thuis te komen. En daarom hebben wij zelf de tickets geannuleerd. Met vouchers waarbij geboekt moet worden voor 30-09-2022, dus waarmee je tot een eind in 2023 kunt reizen, ga ik er van uit dat ik ze ooit nog een keer kan verzilveren.

In Bravy's geval heeft langer wachten ook nog gevolgen voor accommodatie etc. Want leuk als je geld terugkrijgt voor je tickets, maar als je vervolgens je accommodatie niet meer kosteloos kunt annuleren ben je alsnog veel meer kwijt dan in het geval een vliegtuigmaatschappij om zou vallen en je je voucher niet kunt gebruiken. En gezien de steun die KLM al krijgt, moet je er maar vanuit gaan dat dit niet gebeurt.

Ik zou dat risico wel durven nemen. Sterker nog: dat hebben wij al genomen.
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
Bianca B
Amerika-ontdekker
Berichten: 58
Lid geworden op: 15 apr 2019, 23:18
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Bianca B »

Superdork1 schreef:
05 mei 2020, 10:09
Het eerste deel van onze vlucht van 13 juli naar Amerika is gisteren geannuleerd. Heen naar Las Vegas met United, met tussenstop Chicago, en terug op 4 augustus uit LA met Lufthansa. Geboekt bij Lufthansa. United heeft de vlucht naar Chicago geannuleerd.

Lufthansa biedt vouchers aan via de website. Met de vouchers kan je je vlucht één maal opnieuw boeken. De boeking moet je doen voor 31 augustus en de uiterste vertrekdatum is 30 april 2021. Voor ons geen optie omdat we pas in juli 2021 weer op vakantie kunnen.

Gisteravond heb ik gelijk contact gezocht met Lufthansa, via de chatbot in Facebook Messenger. Je krijgt dan eerst een bot met standaard vragen en antwoorden. Als je vraagt "Can I chat with customer service?", word je doorgeschakeld naar de klantenservice. Ik heb mijn situatie uitgelegd en gevraagd of een refund mogelijk is. Binnen 5 minuten had ik al antwoord en nog 5 minuten later was het geregeld. We krijgen een full refund van de tickets en seat reservations. Je krijgt een bevestigingsmail dat je boeking is geannuleerd, maar hier staat niet in dat je een refund hebt aangevraagd of toegewezen gekregen. Dit willen ze ook niet naar je toe zenden. Daarom raad ik iedereen aan om een refund aanvraag niet telefonisch te doen maar via de chat, dan heb je in ieder geval iets op papier staan. Overigens vind ik dat ik keurig geholpen ben en ik hoop het geld binnen een paar weken op mijn rekening terug te hebben.
Ben benieuwd....wij hebben tickets van Brussels Airlines, vertrek op 25 juni naar New York. Ze hebben zelfde annuleringsvoorwaarden als Lufthansa. Onze vlucht is nog niet geannuleerd, we wachten rustig af... Iemand van de klantenservice die ik aan de telefoon had 2 weken geleden zei dat waarschijnlijk iets gaat veranderen ( termijn van 30 april 2021 wordt verlengd) en we zouden om kunnen boeken voor eind juni 2021. Eigenlijk belachelijk dat hun voucher niet eens een jaar geldig is!
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1914
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Frasi »

Timothy555 schreef:
05 mei 2020, 13:01
Hypothetisch: stel dat ik een KLM-voucher krijg voor mij en m’n vrouw, kan ik dan:
- deze vouchers gebruiken voor mij alleen (bvb: het ticket is duurder geworden of ik wil business vliegen)
- deze vouchers gebruiken voor mij en iemand anders dan m’n vrouw?
- 1 voucher gebruiken voor 1 reis, en een andere voor een tweede reis?
Helaas komen KLM vouchers met beperkingen. Uit de (algemene EMD) voorwaarden:
  • De voucher kan gebruikt worden door de eigenaar ervan;
  • door passagiers met dezelfde achternaam;
  • en door passagiers die samen met de eigenaar van de voucher reizen op het moment dat de voucher wordt verzilverd.
  • U kunt max. 2 vouchers per passagier en max. 3 vouchers per boeking inwisselen.
Dus het lijkt erop dat alleen jouw optie 3 mogelijk is.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Gast

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Gast »

En Lufthansa stevent op een bankroet af....daar ga je dan met je vouchers....

https://edition.cnn.com/2020/05/05/busi ... index.html

Hopelijk gaan ze accoord met verkopen belang aan de Duitse overheid:

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/04/ak ... j-a3998616
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Timothy555 »

Frasi schreef:
05 mei 2020, 19:18
Timothy555 schreef:
05 mei 2020, 13:01
Hypothetisch: stel dat ik een KLM-voucher krijg voor mij en m’n vrouw, kan ik dan:
- deze vouchers gebruiken voor mij alleen (bvb: het ticket is duurder geworden of ik wil business vliegen)
- deze vouchers gebruiken voor mij en iemand anders dan m’n vrouw?
- 1 voucher gebruiken voor 1 reis, en een andere voor een tweede reis?
Helaas komen KLM vouchers met beperkingen. Uit de (algemene EMD) voorwaarden:
  • De voucher kan gebruikt worden door de eigenaar ervan;
  • door passagiers met dezelfde achternaam;
  • en door passagiers die samen met de eigenaar van de voucher reizen op het moment dat de voucher wordt verzilverd.
  • U kunt max. 2 vouchers per passagier en max. 3 vouchers per boeking inwisselen.
Dus het lijkt erop dat alleen jouw optie 3 mogelijk is.
Passagiers die samen met de eigenaar van de voucher reizen op het moment dat de voucher wordt verzilverd —> ik die tickets boek voor mij en een goede vriend zou dus kunnen zolang ik mijn voucher gebruik (als de tickets goedkoper zijn bijvoorbeeld), maar dus niet die van m’n vrouw als zij zelf niet meegaat?

In ieder geval, bedankt voor deze duidelijke uitleg!
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1914
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Frasi »

Zo lees ik het ook: je kan wel het ticket van een meereizende vriend (gedeeltelijk) betalen met jouw voucher, maar je kan hier niet de voucher van je vrouw voor gebruiken. Tenzij de vriend dezelfde achternaam heeft als jouw vrouw (dus haar familie is).
Ik begrijp uit de voorwaarden dat alleen naar de achternaam wordt gekeken, niet naar de voornaam. Of het geslacht gelijk moet zijn wordt niet benoemd...
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
eborn
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jan 2011, 20:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door eborn »

Voor mensen met een prepaid bij Hertz zou ik even het nieuws rondom Hertz in de gaten houden. Ze schijnen ook richting een officieel faillissement aan te sturen.
2005: NYC/Las Vegas, 2008: NYC/Las Vegas, 2009: Orlando/Naples, 2011: San Diego, 2013: Orlando, 2020: Orlando, 2023: Orlando, 2024: Orlando
manhattan
Amerikafan
Berichten: 113
Lid geworden op: 10 mar 2011, 22:54
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door manhattan »

Onze camper reservering is geannuleerd. Had ze een paar dagen geleden al gemaild en toen gaven ze al aan dat dat eraan zat te komen en ik dus beter even kon wachten zodat we het geld terug krijgen. (Ipv al omboeken of 25% kwijt zijn)
0BC93A6F-34E2-4058-9390-D5ADA11B1BD6.png
Gast

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Gast »

eborn schreef:
05 mei 2020, 22:13
Voor mensen met een prepaid bij Hertz zou ik even het nieuws rondom Hertz in de gaten houden. Ze schijnen ook richting een officieel faillissement aan te sturen.
Ehhh..prepaid bij Hertz? Dat is echt heel bijzonder...ik betaal bij Hertz pas als ik mijn huurauto daar weer heb ingeleverd...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer