Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Almere vak V »

vana schreef:
17 apr 2020, 12:02
Interessant artikel ivm het isoleren van ouderen:
Zeker interessant!

De pijn zit m wat mij betreft vooral in het laatste stukje:
Koude logica
Maar verlies door de kille cijfers vooral niet het zicht op de koude logica waarvan de we-gaan-de-economie-weer-aanzetters zich bedienen. Want ‘blijf jij maar even thuis’, hoe zouden de economieliefhebbers zich dat precies voorstellen? In feite zeg je daarmee, tegen een paar miljoen medeburgers: blijf jij maar even weg uit onze restaurants, concertzalen, winkels, sportscholen, bioscopen en zaterdagsmarkten. Stop maar met je vrijwilligerswerk en, mocht je dat hebben, je goedbetaalde bijbaan als commissaris of bestuurder.
Wat gebeurd er met die restaurants, concertzalen, winkels, sportscholen, bioscopen en zaterdagsmarkten als er helemaal niemand komt??

Dan het stukje over het aantal mensen die gaan sterven:
Van de besmette tieners overlijdt dan 0,007 procent, volgens de Britse cijfers; van de twintigers 0,03 procent, van de dertigers 0,08 procent. Daarna loopt het op: van de veertigers sterft 0,16 procent, van de vijftigers 0,60 procent, van de zestigers 1,93 procent. Reken dat om in aantallen, en je komt uit op 50 duizend Nederlanders die een voortijdige verstikkingsdood sterven: de Watersnoodramp van 1953, keer twintig.
50.000 doden klinkt natuurlijk als enorm veel. Maar er overlijden sowieso gemiddeld 155.000 mensen per jaar. En nogmaals, het merendeel van deze mensen is ziek, oud of ziek en oud. Je hoort mij nergens zeggen dat het minder erg is. Maar deze mensen hadden al niet het beste vooruitzicht. In mijn directe omgeving zijn er volgens de geleerden 5 mensen overleden aan de gevolgen van Corona. Maar van de 5 waren er 3 ziek, nog zieker en het allerziekst. De andere twee waren oud, tot extreem oud.

155.000 doden per jaar zijn er dus ongeveer 3.000 in de week. Er overlijden nu gemiddeld 2.000 mensen extra per week aan de gevolgen van Corona. Ondanks alle maatregelen. Klinkt het me niet echt heel veel beter in de oren dan het Britse model.

Het voorbeeld van de Watersnoodramp slaat nergens op. Laten we dan er voor het gemak de tweede wereldoorlog bij pakken. Kleine 200.000 doden in Nederland op een bevolking van de helft van nu. Dus dan zouden we het hebben over 400.000 doden teruggerekend naar het huidige inwonersaantal. Dan valt die 50.000 toch hartstikke mee?! :shock:

Het is een vaststaand feit dat mensen gaan overlijden door dit hele gebeuren. Maar dat gebeurd in welk model dan ook. De kunst is nu het model te vinden waarin dat het minst gebeurd. En wat mij betreft in combinatie met het gegeven dat de economie zo min mogelijk schade oploopt.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door roelb »

vana schreef:
17 apr 2020, 12:02
Interessant artikel ivm het isoleren van ouderen:

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ou ... ~bc3501c6/
Alleen wordt hier m.i. toch enigzins oneerlijk met de getallen omgegaan. De volkskrant roept 50k, maar neemt daarbij wel de categorie 60-70 jaar mee - waar de meeste sterfgevallen inzitten, 46000 om precies te zijn als je de cijfers uit dat britse onderzoek volgt. Ga je kijken naar de categorie tot 50 jaar, of eventueel tot 60 jaar, dan ligt het heel anders.

Als je vrije circulatie toelaat tot 50 jaar, dus zonder enige maatregel, dan zouden er, op basis van de getallen uit dat Britse onderzoek minder dan 6000 mensen overlijden aan covid-19. Dat zijn veel mensen, maar het perspectief is dat er sowieso ongeveer dit aantal personen sowieso overlijden in deze leeftijdscategorie. in 2018 overleden bijvoorbeeld 5625 personen van 49 jaar of jonger (bron: CBS).

Als er geen enkele overlap tussen die twee groepen zou zitten dan praat je dus tot 50 jaar over een verdubbeling van de sterftekans. Maar er zal op zijn minst enige overlap zijn, zeker gezien de constatering dat in Nederland, tot nu toe, het grootste deel van de mensen die overlijdt al iets anders had en dus wellicht al een grotere kans om dit jaar te overlijden. Maar maximaal een verdubbeling. Wat je daar dan precies voor waardeoordeel aan verbindt is subjectief. Maar de vraag die je aan de bevolking tot 50 jaar moet voorleggen is dus eigenlijk: kiest je voor (a) de situatie zoals nu, of (b) volledige vrijheid (maar zonder fysiek contact met 60+'ers), met daarbij dan een verdubbelde kans om dit jaar te overlijden. Ik denk dat ik wel weet waar het overgrote deel voor kiest. En vermoedelijk kun je die kans ook nog fors verlagen doordat de kennis is toegenomen: kwetsbare groepen zijn inmiddels gewaarschuwd en kunnen zelf beschermingsmaatregelen nemen om de kans op besmetting te verkleinen.

Kijk je ook naar de groep 50 tot 60 dan zie je een verwachte sterfte van 15.000 personen, ten opzichte van ca 9000 personen die normaal jaarlijks overlijden in die groep. Dat wordt al steviger, dus extra voorzorgsmaatregelen voor deze groep lijkt me ook niet onverstandig. Maar dan nog zijn het geen extreem schokkende aantallen. Ja, elke dode is er een te veel, maar de dood blijft onderdeel van het leven. Wat is een betere keuze? Een kalenderjaar eenmalig een verdubbeling van het aantal doden, of de andere 99.9% van de bevolking onnodig beperken in hun vrijheid - en daarmee en-passant ook nog de economie verder om zeep helpen, met alle toekomstige effecten die daarbij te verwachten zijn, ook op de levensverwachting van die resterende 99.9%, die dan misschien 99.92% zal zijn.
Gebruikersavatar
Fiesta68
Amerikakenner
Berichten: 505
Lid geworden op: 23 aug 2010, 12:31
Partner van: KingKong65
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: Gent

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Fiesta68 »

Hallo

Wij hebben een boeking met vertrek 05-06-2020 en terug op 29-06-2020 naar LA (KLM).
Vandaag enkele mails met wijzigingen ontvangen, maar tot nu toe zou de vlucht nog doorgaan.
Ik voorzie dat deze reis niet zal doorgaan, maar m'n echtgenoot wil nog afwachten :?: .

Vraag me af het niet beter zou zijn om de vlucht uit te stellen naar een andere datum?
Of toch afwachten tot wanneer KLM de vlucht zelf annuleert? En opteren voor een voucher?

Omwille van het werk zou het lukken om de reis uit te stellen naar november 2020
(misschien half oktober 2020, maar da's een vraagteken), is dit wel een goede periode om die kant uit te gaan?
Hoofddoel was om Yosemite eens grondig te bezoeken (Maripsa Grove, Glacier Point Road, Tioga Pass Road)
en Angels Landing wandelen (ik tot aan de kettingen) en nog andere....

Onze globale route is (nu nog) als volgt:
LA - Joshua Tree - Sedona - Grand Canyon - Zion - Snow Canyon - Cathedral George -
Las Vegas - Death Valley - Reno - South Lake Tahoe - Yosemite - SeKi - LA

Grtjs
F68
2011-05--2013-07--2015-08--2019-06--2020-06+10--2023-06--2024-05: Zuidwesten
2012(2x)-2015-2016-2017-2018-2019-2020-nov2021-2022(2x)-2023 Florida
2012-07: Noordoosten
2014-06: Zuidelijke Staten
2016-08: Texas
2017-07: Noordwesten
2018-07: Hawaii
georgesken
Amerikakenner
Berichten: 1177
Lid geworden op: 18 feb 2009, 12:15
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door georgesken »

Interessante opmerking van viroloog Van Ranst hierover ook. Je ziet nu duidelijk meer sterfgevallen dan normaal deze maanden wat aan Corona te wijten is. Maar in het najaar verwacht hij minder sterfgevallen dan gemiddeld omdat een deel van de mensen die normaal dan zouden sterven, nu door het virus sneller overleden zijn. En als je het dan op jaarbasis gaat bekijken zal het totale aantal sterfgevallen waarschijnlijk niet veel schelen tov een gemiddeld jaar.
1992: Florida, 2004: zuidwesten LA-LA, 2007:10d Vegas, 2008: zuidwesten DEN-LAS, 2010: 10d LA-LAS, 2011: florida+cruise, 2012: florida+cruise ,2013: florida + cruise, 2015: 6d Vegas + 5d NY, 2016+2017+2018+2019:7d Vegas, 2022 6d Vegas+3D Boston
Gebruikersavatar
asv60
Amerika-expert
Berichten: 1859
Lid geworden op: 15 jul 2009, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 40
Locatie: Noord-Holland

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door asv60 »

Ik ben benieuwd of er straks verschillen in aantallen zieken/doden zijn met Zweden waar geen lockdown is.
Al mijn blogs op: https://www.daneleens.blogspot.com
Als je mee wilt lezen stuur me dan een pb met je emailadres.
barbara1977
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2019, 14:03

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door barbara1977 »

fiesta, wat apart. Ik ben gisteren gebeld door Travelnauts, onze reisorganisatie dat ze onze reis hebben geannuleerd. Wij zouden 2 juli vertrekken voor een rondreis door het zuidwesten. Reden, KLM heeft alle vluchten geannuleerd tot en met 3 jul (alle vluchten naar Amerika)
Gebruikersavatar
Fiesta68
Amerikakenner
Berichten: 505
Lid geworden op: 23 aug 2010, 12:31
Partner van: KingKong65
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: Gent

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Fiesta68 »

@barbara1977 Hier staat alles nog ingepland

- 05/06/2020 - Brussel - Amsterdam 10:15 - 11:15
- 05/06/2020 - Amsterdam - LA 15:30 - 17:40

- 29-06-2020 - LA - Amsterdam 12:30 - 08:00
- 30-06-2020 - Amsterdam - Brusssel 09:00 - 09:45

Ik verwacht wel dat deze eerstdaags geannuleerd zal worden.
2011-05--2013-07--2015-08--2019-06--2020-06+10--2023-06--2024-05: Zuidwesten
2012(2x)-2015-2016-2017-2018-2019-2020-nov2021-2022(2x)-2023 Florida
2012-07: Noordoosten
2014-06: Zuidelijke Staten
2016-08: Texas
2017-07: Noordwesten
2018-07: Hawaii
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door vana »

@ Wauw Roelb ik ben blij dat die keuze niet alleen bij de groep onder de 50 ligt!
Als je zelf in die groep zit zou je wel anders piepen denk ik (laat me raden, jij behoort zelf niet tot die groep? En/of hebt geen dierbaren in die groep?)
Je praat over een hele groep mensen alsof het cijfertjjes izijn, geen mensen. Ik vind het heel triest dat er mensen zijn die de economie belangrijker vinden dan mensenlevens en een kille keuze lauter gebaseerd op cijfers maken, voor hun eigen vrijheid van bewegen.
En dat in een land waar je, ook al gaat het slecht met de economie nog altijd een goed vangnet hebt en niet van de honger hoeft om te komen.
Ik trek me terug uit deze discussie, ik merk dat het me heel erg kwetst.
Nessiezzz
Amerikafan
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Nessiezzz »

Fiesta68 schreef:
17 apr 2020, 13:40
Hallo

Wij hebben een boeking met vertrek 05-06-2020 en terug op 29-06-2020 naar LA (KLM).
Vandaag enkele mails met wijzigingen ontvangen, maar tot nu toe zou de vlucht nog doorgaan.
Ik voorzie dat deze reis niet zal doorgaan, maar m'n echtgenoot wil nog afwachten :?: .

Grtjs
F68
Ik zou 'm annuleren. Je kan echt geen fatsoenlijke reis maken in die periode.
Kijk eens naar September? Kan je 'm gratis omzetten bij KLM. En veel hotels (mijn ervaring) hebben alsnog meegewerkt aan gratis annulering ook al stond dit niet in de voorwaarden.
Succes!
Gebruikersavatar
Fiesta68
Amerikakenner
Berichten: 505
Lid geworden op: 23 aug 2010, 12:31
Partner van: KingKong65
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: Gent

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Fiesta68 »

September lukt jammer genoeg niet op professioneel gebied (ik kan geen verlof krijgen dan :roll: ).
We kunnen idd gratis de vluchten wijzigen en alle hotels zijn gratis te annuleren ( 1 non refundable, maar hun policy is aangepast).
2011-05--2013-07--2015-08--2019-06--2020-06+10--2023-06--2024-05: Zuidwesten
2012(2x)-2015-2016-2017-2018-2019-2020-nov2021-2022(2x)-2023 Florida
2012-07: Noordoosten
2014-06: Zuidelijke Staten
2016-08: Texas
2017-07: Noordwesten
2018-07: Hawaii
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door roelb »

vana schreef:
17 apr 2020, 14:15
@ Wauw Roelb ik ben blij dat die keuze niet alleen bij de groep onder de 50 ligt!
Als je zelf in die groep zit zou je wel anders piepen denk ik (laat me raden, jij behoort zelf niet tot die groep?
Dit bedoel ik dus. Veel mensen kunnen simpelweg niet meer reeel nadenken als het over ziekte of overlijden gaat. Mensen gaan dood, dat is onderdeel van het leven, we zijn niet onsterfelijk. Als we dat nu eens leren te accepteren dan kunnen we in onze maatschappij wellicht wat minder krampachtig hierover praten. Want uiteindelijk is het gewoon statistiek - hoe "koud" het ook klinkt.

Ja, ik val binnen die groep (veertigers), en ja, ik accepteer graag een verdubbeling van mijn kans om dit jaar te sterven om gewoon weer normaal verder te kunnen met het leven. Een verdubbeling van een kans die zeer klein is is nog steeds zeer klein.

Vergeet ook niet dat er vermoedelijk overlap zal zijn tussen die verwachte coronadoden en de regulier te verwachten doden (zie de eerdere opmerking van @georgesken). En vergeet ook niet dat binnen die leeftijdscategorien de risico's niet gelijk verdeeld zijn: als ik zo het nieuws volg dan lijkt het me zeer aannemelijk dat de risico's voornamelijk liggen bij mensen die al iets anders mankeren. En dat betekent dus dat je ook aan risicobeheersing kunt doen. Mensen die weten dat ze meer risico lopen kunnen er voor kiezen om meer voorzorgsmaatregelen te nemen.

Dat vraagt trouwens wel om nader onderzoek. Jammer dat de dataset over alle Covid-19 gevallen wereldwijd niet gewoon geanonimiseerd beschikbaar is, inclusief dus specifieke data over voorgeschiedenis en verloop van die ziekte. Want nu zijn het vooral medici die kijken naar beperkte, lokale datasets. Je zou willen dat juist datawetenschappers gaan analyseren op een zo breed mogelijke dataset. Ik heb zo'n vermoeden dat je met voldoende data vrij nauwkeurig de risicogroep kunt bepalen en daarme met eenvoudige en beperkte maatregelen het grootste deel van de maatschappij gewoon kunt laten leven.

Vergeet ook niet: dit gaat niet zomaar weg. Alle biologen geven ook aan dat zo'n virus niet verdwijnt, zelfs niet onder de huidige maatregelen, en ook niet als je ze nog strenger maakt. Dus uiteindelijk zullen we gewoon moeten leven, of je het nu krijgt of over 1 jaar, je krijgt het een keer. En voor een heel groot deel van de samenleving lijkt dat, op basis van de nu gepubliceerde cijfers, slechts een licht verhoogd risico op te leveren en dus gewoon te kunnen, zonder dat daar heel erg veel mensen aan overlijden.
Gebruikersavatar
Coyote Buttes
Amerikafan
Berichten: 375
Lid geworden op: 26 mar 2020, 12:26
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Coyote Buttes »

Ondertussen zit ik al 4 dagen te wachten op vliegtickets.nl om mijn reis om te boeken van april naar december.
Dat moet via een mail en nog steeds geen bericht.

De prijs van de tickets (United Airlines) die ik had verzocht zijn in de afgelopen dagen al meer dan 220€ per ticket gestegen.
Dat wordt waarschijnlijk een aanbieding waar ik geen genoegen mee neem.

Dit is echt geen doen zo.

Ik denk dat wij als klant straks gewoon alle geleden verlies gaan betalen doordat de prijs gewoon dik en dik omhoog gaat.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14282
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Coyote »

Fiesta68 schreef:
17 apr 2020, 13:40
Omwille van het werk zou het lukken om de reis uit te stellen naar november 2020
(misschien half oktober 2020, maar da's een vraagteken), is dit wel een goede periode om die kant uit te gaan?
Hoofddoel was om Yosemite eens grondig te bezoeken (Maripsa Grove, Glacier Point Road, Tioga Pass Road)
en Angels Landing wandelen (ik tot aan de kettingen) en nog andere....
Half oktober tot november is nog een prima tijd om Amerika te bezoeken. Misschien niet overal waar jullie doel nu ligt, maar Amerika is meer dan dat gebied. Al overwogen om de vakantie dan naar een ander deel te verplaatsen? Op die manier kun je dan toch je (welverdiende) vakantie vieren.

Persoonlijk: geef mij een ticket naar een willekeurige gebied in Amerika en ik vermaak mij prima! :D

Overigens denk ik nog steeds dat men beter nog even kan wachten met het boeken van tickets naar Amerika. Plannen maken is natuurlijk prima!

Nu de eerste voorzichtige positieve ontwikkelingen zich laten zien (zowel in Amerika als hier in Nederland) verbaas ik mij erover (of eigenlijk ook niet, zo is de mens :roll: ) dat er gelijk alweer gedacht wordt dat het over een x-aantal maanden weer business as usual is. Ga er maar vanuit dat, zolang er geen vaccin is, heel veel zaken nog op een laag pitje gezet moeten worden en daar is reizen naar Amerika er eentje van...

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Nessiezzz
Amerikafan
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Nessiezzz »

Fiesta68 schreef:
17 apr 2020, 14:32
September lukt jammer genoeg niet op professioneel gebied (ik kan geen verlof krijgen dan :roll: ).
We kunnen idd gratis de vluchten wijzigen en alle hotels zijn gratis te annuleren ( 1 non refundable, maar hun policy is aangepast).

Ah dat is jammer. Nou er komt een ander moment dat je gaat, nog even wachten dan (in geval van annulering).

Vorig jaar zuid-west gedaan in September (11 heen) en dat was zeer aangenaam. Ook 's avonds nog!
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14282
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Coyote »

vana schreef:
17 apr 2020, 14:15
Je praat over een hele groep mensen alsof het cijfertjjes izijn, geen mensen. Ik vind het heel triest dat er mensen zijn die de economie belangrijker vinden dan mensenlevens en een kille keuze lauter gebaseerd op cijfers maken, voor hun eigen vrijheid van bewegen.
Ik denk dat je het iets anders moet bekijken. Zo raar is het niet wat @roelb zegt. Ik vind het heel logisch klinken en kan me daar dan ook wel in vinden.

Ja, ik was voor de strenge maatregelen maar die moeten wel een tijdelijk karakter hebben. We zien voorzichtig positieve berichten maar we zijn er nog lang niet. En met de huidige maatregelen duurt het ook nog wel even. We kunnen niet nog een jaar op deze wijze doorgaan, dat houdt geen enkel land vol. Zowel op economisch als op persoonlijk vlak niet. Dan moet je dus gaan nadenken hoe we op de beste manier met het Covid 19 virus om kunnen gaan. Daarbij moet je niet direct ideeën afschieten want dan komen we nergens.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Fiesta68
Amerikakenner
Berichten: 505
Lid geworden op: 23 aug 2010, 12:31
Partner van: KingKong65
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: Gent

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Fiesta68 »

Een ander deel was ook m'n gedacht, het hoeft geen 30 graden te zijn,
we zijn al content met temperaturen tussen 15 à 22 graden, zo lang er maar geen sneeuw is.
We zitten ook met een luxe-probleem, ons verlof moet tegen het einde van dit jaar er door zijn.
Vakantie in eigen land :roll: zien we eigenlijk niet zitten.
2011-05--2013-07--2015-08--2019-06--2020-06+10--2023-06--2024-05: Zuidwesten
2012(2x)-2015-2016-2017-2018-2019-2020-nov2021-2022(2x)-2023 Florida
2012-07: Noordoosten
2014-06: Zuidelijke Staten
2016-08: Texas
2017-07: Noordwesten
2018-07: Hawaii
Nessiezzz
Amerikafan
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Nessiezzz »

roelb schreef:
17 apr 2020, 14:43
vana schreef:
17 apr 2020, 14:15
@ Wauw Roelb ik ben blij dat die keuze niet alleen bij de groep onder de 50 ligt!
Als je zelf in die groep zit zou je wel anders piepen denk ik (laat me raden, jij behoort zelf niet tot die groep?
Dit bedoel ik dus. Veel mensen kunnen simpelweg niet meer reeel nadenken als het over ziekte of overlijden gaat. Mensen gaan dood, dat is onderdeel van het leven, we zijn niet onsterfelijk.

Fijn als je eigen gedachten ook worden opgeschreven door een ander.

Helaas, hoe hard het leven ook is. Als er mensen leed hebben, heel erg naar en vreselijk.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Almere vak V »

roelb schreef:
17 apr 2020, 13:24
Alleen wordt hier m.i. toch enigzins oneerlijk met de getallen omgegaan. De volkskrant roept 50k, maar neemt daarbij wel de categorie 60-70 jaar mee - waar de meeste sterfgevallen inzitten, 46000 om precies te zijn als je de cijfers uit dat britse onderzoek volgt. Ga je kijken naar de categorie tot 50 jaar, of eventueel tot 60 jaar, dan ligt het heel anders.
Dit bedoel ik dus. Er wordt met getallen gegooid zonder enige onderbouwing. Ja, de Watersnoodramp...

Nogmaals, al vaker hier aangehaald. Tijdens de griepepidemie van 2 jaar geleden overleden er bijna 10.000 mensen in Nederland. Iemand daarvoor weken thuis opgesloten gezeten??
georgesken schreef:
17 apr 2020, 13:43
Je ziet nu duidelijk meer sterfgevallen dan normaal deze maanden wat aan Corona te wijten is. Maar in het najaar verwacht hij minder sterfgevallen dan gemiddeld omdat een deel van de mensen die normaal dan zouden sterven, nu door het virus sneller overleden zijn. En als je het dan op jaarbasis gaat bekijken zal het totale aantal sterfgevallen waarschijnlijk niet veel schelen tov een gemiddeld jaar.
Dit is dus precies wat @Terpies en ik hier al weken roepen. Zijn er dadelijk aan het eind van de rit ook daadwerkelijk meer doden te betreuren.

Mooi voorbeeld. Gisteren zijn er 144 mensen overleden een Corona. Op een gemiddelde dag in Nederland overlijden er 420. Het is al bekend dat je die 144 niet kunt optellen bij die 420. En wat deze viroloog dus aangeeft. Het merendeel van de mensen die nu sterft hadden geen vooruitzicht op een leven van nog eens tientallen jaren. Dus op jaarbasis gaan we amper een verschil zien. Dus, bescherm de kwetsbaren. En laat de rest hun ding doen!
vana schreef:
17 apr 2020, 14:15
Als je zelf in die groep zit zou je wel anders piepen denk ik (laat me raden, jij behoort zelf niet tot die groep? En/of hebt geen dierbaren in die groep?)
Ik ben in de 50. En ben het voor 100% eens met @roelb ! En ja, ik heb dierbaren genoeg in deze groep(en). Heb er zelfs al 5 virtueel mogen begraven. Maar alle 5 ziek, tot zwaar ziek. Allemaal boven de 60 tot ver boven de 60. De oudste was 91.
vana schreef:
17 apr 2020, 14:15
Je praat over een hele groep mensen alsof het cijfertjjes izijn, geen mensen.
Als er 50.000 doden genoemd worden dan mag iedereen dat verschrikkelijk vinden en dan is het allemaal prima. Als iemand dan keurig netjes uitlegt wat en waar je de verschillen kunt vinden dan zijn het in enen kille cijfertjes. Nee, dat zorgt er juist voor dat we geen emotionele beslissingen gaan nemen die a. nergens op gebaseerd zijn. En b. straks nog veel meer problemen veroorzaken. En dan hebben we het niet alleen maar over de economie.
vana schreef:
17 apr 2020, 14:15
En dat in een land waar je, ook al gaat het slecht met de economie nog altijd een goed vangnet hebt en niet van de honger hoeft om te komen.
Nee! Wij hebben helemaal geen goed vangnet. Dat was wellicht 20 jaar geleden zo maar nu bij lange na al niet meer. Als je nu in deze tijd nog steeds denkt dat wij in een verzorgingsstaat leven dan heb je het goed mis. Of kan jij straks rondkomen van €600 in de maand?? Dan heb ik verder niks gezegd...
Hoe denk je dat het vangnet er straks uitziet als het merendeel van de mensen geen baan meer heeft omdat het merendeel van de ondernemers failliet is gegaan. Wie gaat die premies dan betalen om de uitkeringen van te betalen?
vana schreef:
17 apr 2020, 14:15
Ik trek me terug uit deze discussie, ik merk dat het me heel erg kwetst.
Je voelt je gekwetst omdat je het op jezelf betrekt.

Ik ben 51. Al 35 jaar astmapatient. Ik vlieg me drie slagen in de rondte voor mn werk. Kan nu vanuit huis mn werk "prima" doen. Het moet niet te lang duren, maar ik zet me wel ff schrap. Maar het gaat niet om mij! Het gaat om mijn kinderen! Die moeten weer naar school kunnen. Die moeten weer kunnen gaan werken. Die moeten nu aan hun toekomst gaan werken. En als ik een (heel klein...) stukje van mijn toekomst zou moeten opgeven om er voor te kunnen zorgen dat mijn kinderen straks hopelijk eenzelfde toekomst hebben als dat jij en ik dat hebben dan doet ik graag! Heel graag! Ik tenminste wel...

En omdat we op een Amerikaforum zitten. Ik ben heel blij dat er 75 jaar geleden miljoenen jongemannen uit dat land bereid waren om voor onze toekomst te vechten. En daar waren de kansen op overlijden iets anders dan met dit virus...
roelb schreef:
17 apr 2020, 14:43
Ja, ik val binnen die groep (veertigers), en ja, ik accepteer graag een verdubbeling van mijn kans om dit jaar te sterven om gewoon weer normaal verder te kunnen met het leven. Een verdubbeling van een kans die zeer klein is is nog steeds zeer klein.
Amen!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door roelb »

Hear hear!
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door babarage »

Jammer Vana dat je je gekwetst voelt door de discussie. Het klinkt misschien hard en heel erg cijferig maar ik denk echt dat dit soort discussies ook gevoerd moeten worden om heldere keuzes te maken. Boel op slot gooien was prima idee maar is niet houdbaar. Je moet nu echt gaan nadenken hoe verder. Hoe kunnen we onze toekomst goed houden. Met z’n allen binnen zitten kost ons uiteindelijk economisch de kop. Dus moet je kijken wat mogelijk is en waar de risico’s zitten. En gebaseerd op feiten en cijfers keuzes maken. En de cijfers geven nu toch echt aan dat de risico’s bij ouderen en kwetsbaren zitten. En dus moet in die wellicht in die groepen nu de opoffering gemaakt worden voor het grote goed. En even voor de helderheid, ik zit in die kwetsbare groep dus ga er volledig van uit dat ik nog langer de Sjaak ben dan de gemiddelde Nederlander en ik was al een week of 2 voor deze maatregelen ingingen in sociale isolatie gegaan. Vind ik dat fijn en leuk? Nee. Maar ik heb wel graag dat niet de hele wereld in stort. Als ik daar voor moet binnen blijven dan is dat zo.

Ik denk zelfs verder. Misschien gaat op een gegeven moment mijn gezonde man weer buitenshuis werken en bewegen. En als dat een te groot risico voor mij vormt moeten we misschien zelfs tussen ons isolatie instellen. Vind ik dat fijn en leuk? Nee maar misschien is dat dan wat ik kan bijdragen aan de maatschappij. Zorgen dat ik niet ik het ziekenhuis kom (iig niet door Corona) en de druk op de zorg verhoog.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer