Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Claubo
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Claubo » 30 mar 2020, 12:38

Dank je voor je reactie.
Klopt, het vluchtnummer begint met LH, de stoelreserveringen hebben we gemaakt bij United.

Hoe is het verder verlopen met annuleren en refund bij Lufthansa, wat zijn de mogelijkheden?

Kevin77
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Kevin77 » 30 mar 2020, 13:50

Mijn hele verhaal staat op pagina 38 van dit topic.
Ik heb na de mail dat de tickets zijn geannuleerd niets meer gehoord. Ze hebben het superdruk dus ik zal geduld moeten hebben.

Claubo
Amerika-ontdekker

Bericht door Claubo » 30 mar 2020, 16:26

Dank je, ik heb het gelezen. Veel succes verder!

harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 52

Bericht door harryh » 31 mar 2020, 00:10

"Het kabinet zal het gebruik van vouchers door luchtvaartmaatschappijen om een passagier tegemoet te komen bij een geschrapte vlucht tijdelijk gedogen, stelt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) maandag in een brief aan de Tweede Kamer."

https://www.nu.nl/economie/6041406/kabi ... terug.html

manhattan
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door manhattan » 31 mar 2020, 08:16

What to do... mijn vriend, zoontje en ik zouden 29 mei naar New York vliegen en vanaf daar 3 week met een camper rondreizen. Omdat mijn vriend zijn werkgever dit jaar besloot de bouwvak in te voeren heeft mijn vriend 2 weken onbetaald verlof opgenomen. Nu wil zijn werkgever dat we deze week laten weten of we gaan of niet. Zo niet kan mijn vriend zijn onbetaald verlof nog annuleren.. rot keuze aangezien nog niets 100% duidelijk is. Straks gaan ze wel vliegen kunnen we niet annuleren en zijn we 3000 euro kwijt. Geld waar we heel lang voor gespaard hebben. Het zou ook onze laatste grote Amerika reis worden vanwege kosten etc. Geen idee waar k nu goed aan doe..

groennom
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door groennom » 31 mar 2020, 08:23

Wij hebben (hadden) gepland staan om 15 mei 6 dagen NY te doen met zijn vieren. Als je de berichten leest over hoe het daar nu is, en wat eraan zit te komen ga ik ervan uit dat het zeker nog niet mogelijk is daar heen te gaan in mei. Maar zeker weten doe je het nooit. Ik kan mijn hotel en vlucht nog annuleren en heb dus nog geen haast. Als ik (maar dat is persoonlijk) het deze week zou moeten bepalen dan zou ik annuleren. De gok nemen door langer te wachten en 3.000 euro op het spel zetten is voor mij (maar ook dat is persoonlijk) een te groot bedrag.

Maar erg lastig en vervelend ... Succes met de keuze

Klinki
Amerika-newbie

Bericht door Klinki » 31 mar 2020, 08:37

Wij zouden 30 mei voor een camperreis van 26 dagen. Aanbetaling gedaan en de rest moet nog betaald worden. Maar nu is het afwachten, als ze weer gaan vliegen hoe wordt het dan. Nog steeds een voucher. Wel allemaal heel onzeker.

Mies2301
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Mies2301 » 31 mar 2020, 09:28

manhattan schreef:
31 mar 2020, 08:16
What to do... mijn vriend, zoontje en ik zouden 29 mei naar New York vliegen en vanaf daar 3 week met een camper rondreizen. Omdat mijn vriend zijn werkgever dit jaar besloot de bouwvak in te voeren heeft mijn vriend 2 weken onbetaald verlof opgenomen. Nu wil zijn werkgever dat we deze week laten weten of we gaan of niet. Zo niet kan mijn vriend zijn onbetaald verlof nog annuleren.. rot keuze aangezien nog niets 100% duidelijk is. Straks gaan ze wel vliegen kunnen we niet annuleren en zijn we 3000 euro kwijt. Geld waar we heel lang voor gespaard hebben. Het zou ook onze laatste grote Amerika reis worden vanwege kosten etc. Geen idee waar k nu goed aan doe..
Heb je via een reisbureau geboekt en als je dat hebt gedaan al contact met hen opgenomen om te kijken wat de mogelijkheden zijn qua annuleren / verplaatsen?

mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl » 31 mar 2020, 09:32

De situatie in New York is heel slecht en ik geloof niet dat alles in mei weer normaal is. Inderdaad nu contact opnemen waar je geboekt hebt!

manhattan
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door manhattan » 31 mar 2020, 09:39

Ik heb alles los geboekt. Camper via usa-reisen en tickets (Eurowings) via gate1. Lijkt mij dat je nu nog niet kan annuleren/verplaatsen..

Mies2301
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Mies2301 » 31 mar 2020, 10:02

Vliegtickets bij Eurowings is nu tot 31 maart kosentloos omboeken, maar dat is vandaag. Ik verwacht dus wel dat die termijn verlengd gaat worden.
https://www.eurowings.com/nl/informeren ... onditionen

Camper even contact opnemen met USA Reisen.

GuiTo
Amerika-ontdekker

Bericht door GuiTo » 31 mar 2020, 10:53

manhattan schreef:
31 mar 2020, 09:39
Ik heb alles los geboekt. Camper via usa-reisen en tickets (Eurowings) via gate1. Lijkt mij dat je nu nog niet kan annuleren/verplaatsen..
Ook maar een bijdrage vanuit mij. Wij hebben 20-5 tm 10-6 een rondreis vanuit LA met camper gepland staan. Tickets (Delta) geboekt via Gate1 en camperhuur (Cruiseamerica) via Drive-usa (usa-reisen).

Delta biedt momenteel wijzigingsopties tm 31-5, maar lukt mij niet om dit direct online te doen. Mogelijk omdat tickets via Gate1 zijn geboekt of omdat de terugreis na 31-5 valt? Vooralsnog geen verdere actie op ondernomen, zit nog even in de afwachtmodus. Gate1 rekent normaliter wijzigingskosten door, is me nog niet helder of ze dat in het geval van COVID-19 ook doen. Hoop het uiteindelijk alsnog direct via Delta te kunnen regelen.

Gisteren telefonisch contact gehad met Usa-reisen. Camperhuur loopt blijkbaar via FTI Touristik. Vooralsnog kan er gratis geannuleerd/gewijzigd worden voor reisdata t/m 30-4. Mocht de reis daarna plaatsvinden, geldt vooralsnog de reguliere regeling (tot 30 dagen voor vertrek, 25% van de totale kosten).

Wij wachten vooralsnog even af. De tickets maak ik me niet druk om (waarschijnlijk een voucher, maar pas in januari 2020 geboekt dus voldoende tijd voor een nieuwe plannen en gelukkig ook de flexibiliteit). Camperhuur vind ik wat spannender, maar zou ons vooralsnog €350 kosten obv de reguliere regeling. Erg zonde geld en baal er wel een beetje van, maar gelet alles wat er speelt valt een dergelijk bedrag ook wel weer te overzien naar mijn idee...

Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Ruud2004 » 31 mar 2020, 11:29

harryh schreef:
31 mar 2020, 00:10
"Het kabinet zal het gebruik van vouchers door luchtvaartmaatschappijen om een passagier tegemoet te komen bij een geschrapte vlucht tijdelijk gedogen, stelt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) maandag in een brief aan de Tweede Kamer."

Ons kabinet spreekt een beetje voor zijn beurt denk ik. Hoewel wel te verwachten, ons kabinet en de luchtvaartmaatschappijen bepalen niet of deze pandemie (met alle Travel-Bans als gevolg) tot overmacht/onvoorziene omstandigheden behoren. Zal wel, iedereen ziet de impact van deze pandemie, maar hier zal toch eerst een rechter wat van moeten vinden. Ik denk dat een dergelijke uitspraak er nog niet is.

Edit:
Zie onder een link naar richtlijnen vanuit de EU hoe om te gaan met 261/2004. Ik heb het even snel gescand, ik lees alleen uitleg over "The Right to choose between reimbursement and rerouting". Als we het dan hebben over reimbursement, komt het woord voucher niet voor.

https://ec.europa.eu/transport/sites/tr ... 830_en.pdf

Voor de duidelijkheid, het gaat mij niet om compensatie als mijn vlucht geannuleerd wordt. Het gaat mij om terugbetaling van mijn tickets. Ik zit, om diverse redenen, niet op een voucher te wachten.
Laatst gewijzigd door Ruud2004 op 31 mar 2020, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16 Florida
2012 ZW-Waikiki
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 NW USA/SW Canada
2018 NO Canada/USA
2019 NW Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com

mayco
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door mayco » 31 mar 2020, 11:55

Wij gaan 21 September naar de San Francisco voor een 'ritje' naar Las Vegas. Hoop van harte dat alles tegen die tijd voor een groot gedeelte is opgelost. Zelf de tickets geboekt via KLM en de hotels via booking (gratis anuleren) de auto via sunny cars met anulerings verzekering. Ga er van uit dat indien het niet doorgaat KLM ook een goede regeling gaat treffen. Het is nu eenmaal zo op dit moment. We zitten allen in de wachtkamer. Hoop dat iedereen die getroffen gaat worden op korte termijn in ieder geval voldoende gecompenseerd gaat worden. Sterkte allemaal.

Markstaal
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Markstaal » 31 mar 2020, 12:20

Het blijft gissen allemaal. Wij zouden in oktober vertrekken voor een maand rondreizen door de zuidelijke staten. Hebben gelukkig 3 week geleden toch besloten om eerst niet te boeken, hopelijk is het rond die tijd weer te doen.
2012: Florida
2014: Zuidwesten
2016: Texas
2017: Zuidwesten
2018: Zuidwesten Video
2019: Noordwesten Video
2019: Zuidwesten
2021: Deep South

LAWRENCIO
Amerika-ontdekker

Bericht door LAWRENCIO » 31 mar 2020, 12:34

Ik en mijn neefje zouden 15 Juli vertrekken naar Chicago voor onze Route 66 road trip t/m 23 Augustus richting Los Angeles. Een aantal hotels/motels die we geboekt hebben, hebben ons vanuit hunzelf geannuleerd vanwege 'omstandigheden'... Echter, de vliegtickets blijven vooralsnog staan? Hopen dat we binnenkort wat meer te weten komen. Ik ga er vanuit dat het allemaal niet doorgaat deze zomer, dus hopen dat we kunnen omboeken naar de zomer van 2021.
2012: Oostkust, Westkust/South-West, Memphis (TN)
2021: Route 66

dickdale
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door dickdale » 31 mar 2020, 12:38

Meisje22 schreef:
29 mar 2020, 16:37
Net een mail van Expedia, we krijgen een airline tegoed. We zouden 24/4 vliegen met united. Hebben een pakketreis geboekt incl auto en accommodatie. Daar wordt niets over gezegd. Enkel over het tegoed voor de vlucht. In hoeverre zijn ze verplicht de gehele reissom terug te storten op onze rekening. Weet iemand dit?
Hier ben ik ook erg benieuwd naar. Wij zouden 27-04 naar NYC gaan en hebben een vlucht, hotel, transfer en een NYC City pas geboekt via Expedia.

Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met Expedia?
2009: NY en rondje FL
2011: Rondje LAX, SFO, LAX
2014: Rondje Denver
2015: Rondje Washington DC-Niagara Falls-Manhattan-Philidelphia-Washington DC
2016: Rondje Salt Lake City
2019: Rondje Nashville en Strandvakantie Daytona Beach
2021: NY met de nichtjes

cvr
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 21

Bericht door cvr » 31 mar 2020, 12:41

Ook ik ben benieuwd naar jullie mening/advies:

wij hebben geboekt met KLM DUS-AMS-LAX op 2 mei en 9 mei retour. Wij gaan er uiteraard vanuit dat dit niet doorgaat en ik las in dit topic een interessante mogelijkheid om om te boeken naar een andere datum tegen gelijke kosten in dezelfde cabine (economy). Dat heeft voorlopig onze voorkeur.

Nu heeft KLM onze heenreis verzet van zaterdag 2 mei naar vrijdag 1 mei en het is me niet helemaal duidelijk wat daar de gevolgen van (kunnen) zijn. Blijven alle rechten op omboeken gelijk op deze nieuwe reis of moeten we nu in actie komen?

Meba
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Meba » 31 mar 2020, 14:01

cvr schreef:
31 mar 2020, 12:41
Ook ik ben benieuwd naar jullie mening/advies:

wij hebben geboekt met KLM DUS-AMS-LAX op 2 mei en 9 mei retour. Wij gaan er uiteraard vanuit dat dit niet doorgaat en ik las in dit topic een interessante mogelijkheid om om te boeken naar een andere datum tegen gelijke kosten in dezelfde cabine (economy). Dat heeft voorlopig onze voorkeur.

Nu heeft KLM onze heenreis verzet van zaterdag 2 mei naar vrijdag 1 mei en het is me niet helemaal duidelijk wat daar de gevolgen van (kunnen) zijn. Blijven alle rechten op omboeken gelijk op deze nieuwe reis of moeten we nu in actie komen?
Mijn heenreis is ook verzet van 2 mei naar 1 mei, helaas verwacht ons reisbureau dat ook deze vlucht geannuleerd gaat worden...
Mocht mijn vlucht geannuleerd worden dan krijg ik een voucher van TUI
Ik denk dat jij het beste contact kan opnemen met KLM om de mogelijkheden te bespreken.

Aviatortje
Amerika-newbie

Bericht door Aviatortje » 31 mar 2020, 14:02

harryh schreef:
31 mar 2020, 00:10

De minister kiest ervoor om de Inspectie niet te laten handhaven, maar reizigers kunnen nog steeds een terugbetaling vorderen als een voucher geen optie is. De wet is namelijk niet veranderd; die beslissing ligt bij de Europese wetgevers.
Een rechter moet oordelen of deze situatie airlines vrijwaart om een voucher in plaats van terugbetaling te bieden. Tenzij reizigers zin/tijd/geld hebben om zelf te procederen, zal dit waarschijnlijk voornamelijk slechts voor mensen met rechtsbijstand een optie zijn.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer