De technische analyse kijkt alleen naar de grafieken, niet naar de redenen voor de koersbewegingen. Als leek durf ik wel te zeggen dat
Ik ben geen econoom, maar lees dat alle aandelenbeurzen in de min staan. Dan is een betrouwbare valuta als de euro wellicht een alternatief?
niet waarschijnlijk is. In onzekere tijden is juist de dollar (en goud) een toevluchtsoord. De onverwachte sterke verlaging van de rente door de Fed zal waarschijnlijk wel een rol spelen. Wat de invloed van Brexit, Corona virus, ontwikkelingen in het Midden Oosten en onderhandelingen over handelsverdragen is, laat ik graag aan anderen over.
Ik heb de ontwikkelingen van de laatste tijd eens in een breder perspectief geplaatst. Daarvoor begin ik met de maandgrafiek van de afgelopen 40 jaar.
We zien in deze grafiek een patroon van hogere bodems en hogere toppen waarbij de periode tussen toppen en bodems meerdere jaren beslaat. Na Top 2 rond 1.60 heeft de koers in februari rond 1,08 een (voorlopig?) dieptepunt bereikt. In dit patroon van de afgelopen 40 jaar zou het heel goed passen als de Euro-dollar koers in de buurt van de lijn door bodems 1 en 2 een bodem zou vormen en aan een nieuwe stijging beginnen. Daarvoor moet in mijn ogen aan drie voorwaarden worden voldaan:
1) De koers moet boven het laagste dieptepunt rond 1,08 een hogere bodem vormen.
2) De koers moet boven lijn A-A komen.
3) Vervolgens moet de koers boven lijn B-B komen. Er is dan ook sprake van een hogere top.

Tot voor kort was er in de weekgrafiek een duidelijk patroon van lagere toppen en lagere bodems onder een dalend 40 weeks exponentieel voortschrijdend gemiddelde. In februari werd met 1.077 nog een dieptepunt bereikt. De verwachting was dat de daaropvolgende stijging zou resulteren in een lagere top onder of in de buurt van het evg40. Er gebeurde echter iets zeer onverwachts. In zeer korte tijd kwam de koers duidelijk boven het evg40, steeg ook duidelijk boven de laatste top en het lijkt erop dat ook de voorlaatste top wordt uitgenomen. Dat laatste is nog niet zeker, omdat de week nog lang niet voorbij is en de koers aan het einde van de week nog onder die voorlaatste top kan sluiten. Het evg40 maakt wel een draai naar boven. Daarmee kunnen we stellen dat de huidige heftige stijging een einde aan de dalende trend in de weekgrafiek heeft gemaakt. Ook deze stijging zal niet eeuwigdurend zijn en ooit gevolgd worden door een correctie. De koers staat immers weer vrij ver boven het evg40. Die correctie kan als korte daling plaatsvinden of als zijwaartse beweging maar moet liefst boven en in ieder geval in de buurt van het evg40 eindigen. Daarmee zou voldaan worden aan de eerste van drie bovengenoemde eisen waaraan voldaan moet worden om van een definitieve trendomkeer op de zeer lange termijn te kunnen spreken. De kans daarop schat ik hoog in.