Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Euro-Dollar in 2020

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Euro-Dollar in 2020

Bericht door Old Faithful »

Eind vorig jaar schreef ik:
Old Faithful schreef:
28 dec 2019, 13:44
Conclusie: Euro/dollar lijkt een poging te wagen een einde aan de dalende trend in de weekgrafiek te maken. Daarvoor is een koers boven het evg40 en de vorige top (3), beide rond 1.12, nodig. In de daggrafiek zien we dat de koers momenteel voor de vierde keer probeert boven dit niveau te komen.
dollarweek.JPG
In bovenstaande weekgrafiek is te zien dat dit niet is gelukt. De koers is er niet in geslaagd boven het 40 weeks exponentieel voortschrijdend gemiddelde te blijven. De steun van de vorige bodem is zelfs gebroken, waarmee de dalende trend in de weekgrafiek is bevestigd. Voor de komende maanden verwacht ik een duurdere dollar.
De afstand tot het dalend evg40 is behoorlijk, waardoor op korte termijn een pas op de plaats niet is uitgesloten.
Groet,

Old Faithful
Inges
Amerikakenner
Contacteer:

Re: Euro-Dollar in 2020

Bericht door Inges »

Ik weet niet wat er aan de hand is maar hij schiet omhoog de laatste paar dagen (zeker vandaag). Nu 1.134 :thumbup:
Groetjes, Inge
3x Canada en 9x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Pberndsen
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Pberndsen »

Ik ben geen econoom, maar lees dat alle aandelenbeurzen in de min staan. Dan is een betrouwbare valuta als de euro wellicht een alternatief?
Old Faithful
Amerika-expert

Ik had het even gemist. Ik volg de euro-dollar koers niet dagelijk, zeker niet nu ik voor wintersport in Ehrwald zit. Er heeft zich inderdaad een grote verandering voorgedaan.

Enkele weken geleden schreef ik:
De steun van de vorige bodem is zelfs gebroken, waarmee de dalende trend in de weekgrafiek is bevestigd. Voor de komende maanden verwacht ik een duurdere dollar.
De afstand tot het dalend evg40 is behoorlijk, waardoor op korte termijn een pas op de plaats niet is uitgesloten.
Het is wel iets meer geworden dan een pas op de plaats. Op onderstaande weekgrafiek zien we dat de koers de laatste twee weken omhoog is geschoten, boven de laatste top is gekomen en ook duidelijk boven het evg40 staat. Nu is de week nog niet helemaal voorbij en heeft de laatste candle nog niet zijn definitieve vorm, maar desondanks trek ik voorlopig de conclusie dat de voortzetting van de dalende trend een heel stuk minder waarschijnlijk is geworden.
euro-dollar week.JPG
Groet,

Old Faithful
Inges
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Inges »

desondanks trek ik voorlopig de conclusie dat de voortzetting van de dalende trend een heel stuk minder waarschijnlijk is geworden
Nou daar kan ik je nu al gelijk in geven. Hij tikte net zelfs al de 1,15 aan. Hoe kan dat nou zo snel gaan? Toch investeren in de veiligere euro?
Groetjes, Inge
3x Canada en 9x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Old Faithful
Amerika-expert

De technische analyse kijkt alleen naar de grafieken, niet naar de redenen voor de koersbewegingen. Als leek durf ik wel te zeggen dat
Ik ben geen econoom, maar lees dat alle aandelenbeurzen in de min staan. Dan is een betrouwbare valuta als de euro wellicht een alternatief?
niet waarschijnlijk is. In onzekere tijden is juist de dollar (en goud) een toevluchtsoord. De onverwachte sterke verlaging van de rente door de Fed zal waarschijnlijk wel een rol spelen. Wat de invloed van Brexit, Corona virus, ontwikkelingen in het Midden Oosten en onderhandelingen over handelsverdragen is, laat ik graag aan anderen over.

Ik heb de ontwikkelingen van de laatste tijd eens in een breder perspectief geplaatst. Daarvoor begin ik met de maandgrafiek van de afgelopen 40 jaar.
euro-dollar maand.JPG
We zien in deze grafiek een patroon van hogere bodems en hogere toppen waarbij de periode tussen toppen en bodems meerdere jaren beslaat. Na Top 2 rond 1.60 heeft de koers in februari rond 1,08 een (voorlopig?) dieptepunt bereikt. In dit patroon van de afgelopen 40 jaar zou het heel goed passen als de Euro-dollar koers in de buurt van de lijn door bodems 1 en 2 een bodem zou vormen en aan een nieuwe stijging beginnen. Daarvoor moet in mijn ogen aan drie voorwaarden worden voldaan:
1) De koers moet boven het laagste dieptepunt rond 1,08 een hogere bodem vormen.
2) De koers moet boven lijn A-A komen.
3) Vervolgens moet de koers boven lijn B-B komen. Er is dan ook sprake van een hogere top.
euro-dollar week.JPG
Tot voor kort was er in de weekgrafiek een duidelijk patroon van lagere toppen en lagere bodems onder een dalend 40 weeks exponentieel voortschrijdend gemiddelde. In februari werd met 1.077 nog een dieptepunt bereikt. De verwachting was dat de daaropvolgende stijging zou resulteren in een lagere top onder of in de buurt van het evg40. Er gebeurde echter iets zeer onverwachts. In zeer korte tijd kwam de koers duidelijk boven het evg40, steeg ook duidelijk boven de laatste top en het lijkt erop dat ook de voorlaatste top wordt uitgenomen. Dat laatste is nog niet zeker, omdat de week nog lang niet voorbij is en de koers aan het einde van de week nog onder die voorlaatste top kan sluiten. Het evg40 maakt wel een draai naar boven. Daarmee kunnen we stellen dat de huidige heftige stijging een einde aan de dalende trend in de weekgrafiek heeft gemaakt. Ook deze stijging zal niet eeuwigdurend zijn en ooit gevolgd worden door een correctie. De koers staat immers weer vrij ver boven het evg40. Die correctie kan als korte daling plaatsvinden of als zijwaartse beweging maar moet liefst boven en in ieder geval in de buurt van het evg40 eindigen. Daarmee zou voldaan worden aan de eerste van drie bovengenoemde eisen waaraan voldaan moet worden om van een definitieve trendomkeer op de zeer lange termijn te kunnen spreken. De kans daarop schat ik hoog in.
Groet,

Old Faithful
Old Faithful
Amerika-expert

In de technische analyse schets je een meest waarschijnlijk scenario en eventueel alternatieven. Vervolgens controleer je of aan de voorwaarden van dat scenario wel voldaan wordt of dat je analyse bijgesteld moet worden.

Anderhalve week geleden schreef ik aan de hand van de maandgrafiek:
We zien in deze grafiek een patroon van hogere bodems en hogere toppen waarbij de periode tussen toppen en bodems meerdere jaren beslaat. Na Top 2 rond 1.60 heeft de koers in februari rond 1,08 een (voorlopig?) dieptepunt bereikt. In dit patroon van de afgelopen 40 jaar zou het heel goed passen als de Euro-dollar koers in de buurt van de lijn door bodems 1 en 2 een bodem zou vormen en aan een nieuwe stijging beginnen. Daarvoor moet in mijn ogen aan drie voorwaarden worden voldaan:
1) De koers moet boven het laagste dieptepunt rond 1,08 een hogere bodem vormen.
3) Vervolgens moet de koers boven lijn B-B komen. Er is dan ook sprake van een hogere top.
En aan de hand van de weekgrafiek over de eerste voorwaarde:
Tot voor kort was er in de weekgrafiek een duidelijk patroon van lagere toppen en lagere bodems onder een dalend 40 weeks exponentieel voortschrijdend gemiddelde. In februari werd met 1.077 nog een dieptepunt bereikt. De verwachting was dat de daaropvolgende stijging zou resulteren in een lagere top onder of in de buurt van het evg40. Er gebeurde echter iets zeer onverwachts. In zeer korte tijd kwam de koers duidelijk boven het evg40, steeg ook duidelijk boven de laatste top en het lijkt erop dat ook de voorlaatste top wordt uitgenomen. Dat laatste is nog niet zeker, omdat de week nog lang niet voorbij is en de koers aan het einde van de week nog onder die voorlaatste top kan sluiten. Het evg40 maakt wel een draai naar boven. Daarmee kunnen we stellen dat de huidige heftige stijging een einde aan de dalende trend in de weekgrafiek heeft gemaakt. Ook deze stijging zal niet eeuwigdurend zijn en ooit gevolgd worden door een correctie. De koers staat immers weer vrij ver boven het evg40. Die correctie kan als korte daling plaatsvinden of als zijwaartse beweging maar moet liefst boven en in ieder geval in de buurt van het evg40 eindigen. Daarmee zou voldaan worden aan de eerste van drie bovengenoemde eisen waaraan voldaan moet worden om van een definitieve trendomkeer op de zeer lange termijn te kunnen spreken. De kans daarop schat ik hoog in.
Wat betreft de laatste zin kreeg ik al heel snel het deksel op de neus. In onderstaande weekgrafiek is te zien dat de koers duidelijk onder evg40 is gekomen en zelfs onder de laatste bodem. Daarmee is de eerste voorwaarde (een hogere bodem boven 1,08 en boven of in de buurt van het evg40) onmogelijk geworden.
euro-dollar week.JPG
Dat hoeft niet per se het einde van de mogelijke trendomkeer op de lange termijn te betekenen. Zolang de koers boven de stijgende lijn door bodems 1 en 2 blijft is een derde bodem boven die lijn nog mogelijk. Voor het gemak neem ik daarvoor het niveau van de bodem begin 2017 op 1,034. Vervolgens zou ook nog aan voorwaarde 2 en 3 moeten worden voldaan:
euro-dollar maand03.JPG

Het zijn bizarre tijden.
Groet,

Old Faithful
Old Faithful
Amerika-expert

Op 9 maart schetste ik aan de hand van de maandgrafiek de mogelijkheid dat er een einde zou kunnen komen aan de daling van de Euro t.o.v. de Dollar. De eerste voorwaarde daarvoor was dat de koers een bodem boven de steunlijn door bodem 1 en bodem 2 zou maken. Zie de maandgrafiek het bericht hierboven.

Op 19 maart bleek dat de koers een nieuw dieptepunt had gemaakt maar nog wel boven de steunlijn lag. Zie de weekgrafiek boven de maandgrafiek in het bericht hierboven.

In onderstaande weekgrafiek is te zien dat al in de week daarop de koers weer begon te stijgen, boven het 40 weeks exponentieel voortschrijdend gemiddelde kwam, boven dat evg40 een hogere bodem vormde en vervolgens de weerstandslijn van de vorige top doorbrak. We zien nu in de weekgrafiek een hogere bodem, een hogere top en een stijgend evg40: dus een stijgende trend. De koers is behoorlijk ver boven het evg40 gestegen. Een terugkeer op enig moment naar dat gemiddelde is waarschijnlijk, maar dat heeft geen gevolgen voor de stijgende trend, zolang de koers boven de vorige bodem en het evg40 blijft.

eurodollar-week.JPG

Conclusie: De kans is toegenomen dat de Euro het dieptepunt t.o.v. de Dollar heeft gezien. Nu nog de travelban opheffen en een geel of groen reisadvies voor de V.S. en we kunnen profiteren van de gunstiger koers.
Groet,

Old Faithful
Nessiezzz
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Nessiezzz »

Inderdaad, 1,18 nu. :thumbup:
Timothy555
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Timothy555 »

Zit te denken om er me nu een aantal duizend aan te schaffen - kan dan wel niet op reis maar dat komt wel eens terug, en tegen dan kan de koers helemaal ‘anders’ zijn...

Wat wordt er algemeen verwacht de komende maanden?
georgesken
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door georgesken »

Als we dat wisten waren we allemaal rijk binnenkort... :wink:
1992: Florida, 2004: LA-LA, 2007:10d Vegas, 2008: DEN-LAS, 2010: 10d LA-LAS, 2011: florida+cruise, 2012: florida+cruise ,2013: florida + cruise, 2015: 6d Vegas + 5d NY, 2016+2017+2018+2019:7d Vegas, 2022 6d Vegas+3D Boston, 2024: 9d Vegas, 2024: WAS+NY
Old Faithful
Amerika-expert

Inderdaad.
M.b.v. technische analyse kun je een analyse maken van het krachtenveld in de markt op dit moment en aan de hand daarvan een mogelijk scenario voor de toekomst schetsen. Er kunnen zich echter veranderingen in de markt voordoen.

Koersen hebben de neiging naar hun gemiddelde terug te keren.
Old Faithful schreef:
27 jul 2020, 16:18
De koers is behoorlijk ver boven het evg40 gestegen. Een terugkeer op enig moment naar dat gemiddelde is waarschijnlijk
Dat kan in de vorm van een korte daling of een wat langere zijwaartse beweging. Dat is mijn verwachting voor de komende dagen tot weken.
Old Faithful schreef:
27 jul 2020, 16:18
maar dat heeft geen gevolgen voor de stijgende trend, zolang de koers boven de vorige bodem en het evg40 blijft.
Voor de langere termijn verwacht ik op dit moment een verdere stijging van de euro t.o.v. de dollar.
Old Faithful schreef:
19 mar 2020, 13:54
In de technische analyse schets je een meest waarschijnlijk scenario en eventueel alternatieven. Vervolgens controleer je of aan de voorwaarden van dat scenario wel voldaan wordt of dat je analyse bijgesteld moet worden.
Het is dus nodig te blijven controleren of de situatie niet verandert.

Mark Twain zei al: Niets is zo moeilijk als voorspellen, zeker als het de toekomst betreft. :wink:
Groet,

Old Faithful
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Ga je echt een grote winst maken met een paar duizend dollar? Dan moet de koers wel enorm stijgen.
Timothy555
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Timothy555 »

Geen enorme bedragen natuurlijk. Maar €4200 of €4500 betalen is zomaar mogelijk op een aankoop van $5000. Da’s natuurlijk weer een aantal Euro’s die je anders kan gebruiken/sparen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer