Reis SenS-USA: rondreis nr. 3. Waar naartoe?

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
SenS-USA
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 feb 2018, 15:29
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis SenS-USA: rondreis nr. 3. Waar naartoe?

Bericht door SenS-USA »

Beste forumleden,

Graag wil ik jullie advies over een nieuwe te bezoeken gebied.
Wij zijn in 2017 voor het eerst naar de USA geweest en hebben toen het zuidwesten bezocht (San Francisco - Yosemite - Sequoia - Death Valley - Las Vegas - Zion - Bryce - Page - Monument Valley - Grand Canyon - Los Angeles).

Dit vonden wij zo gaaf dat we afgelopen zomer (2019) nogmaals een roadtrip gemaakt hebben. Deze keer een rondje vanuit Denver. We hebben bezocht: Great Sand Dunes - Moab (Arches, Canyonlands, DHPSP) - Capitol Reef - Bonneville Saltflats - Craters of the Moon - Grand Teton - Yellowstone - Cody - Devils Tower - Black Hills (Mount Rushmore, Badlands, Custer) - Rocky Mountains NP - Denver.

Wij vonden deze tweede reis denk ik nog mooier dan de eerste. Vooral de afwisseling in natuur vonden we fantastisch. Van zand naar rode rotsen, naar zout naar bos en water, de geisers en gekleurde poelen, enz!

Wij zjn meer natuur dan stadsmensen en houden van wandelen (vaak kiezen we wandelingen van 5-10 km of meerdere korte op een dag), kajakken.

Nu willen we in de zomer (juli-aug) van 2021 graag weer een mooie route doen en daarbij vraag ik jullie hulp. Wat is een mooi gebied om naar toe te gaan?
We zijn beide reizen met de auto geweest + cabins/tenthuur/hotels/motels. De aanstaande reis zijn we niet meer samen, maar met ons aanstaande kindje van 1 jaar. Het tempo zal dan dus waarschijnlijk ook een stuk lager liggen. Het zal de bedoeling zijn 3/3,5 week te gaan.

Alvast dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Rondreis nr.3. Waar naartoe?

Bericht door Galapogos »

Moet het per sé in de VS zijn, of mag Canada ook? Je zou een one-way van Calgary naar Vancouver (of omgekeerd) kunnen doen. Je kunt dat de parken in de Canadese Rocky Mountains bezoeken, zoals Banff, Jasper, Yoho, Kootenay en Waterton Lakes. Je kunt deze reis dan combineren met een bezoek aan het prachtige Glacier NP in de VS. Juli/augustus is hier een uitstekende tijd voor.

Mocht afwisseling van landschappen belangrijk zijn, dan zou je eventueel een one-way van Seattle naar San Francisco kunnen overwegen. Je hebt dan kust, bos, bergen en -afhankelijk van de route- woestijnlandschap in één reis. Nationale parken in dat gebied zijn Olympic, Mount Rainier, Crater Lake, Redwood en Lassen Volcanic. Andere bezienswaardigheden in dat gebied zijn bijvoorbeeld de Columbia River Gorge, Mount St. Helens, Mount Hood, de Oregon Coast en de stad Seattle.

Ik zou ook graag nog een keer een rondreis maken door Texas en New Mexico, maar juli/augustus lijkt me daar niet de juiste periode voor.
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 972
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Rondreis nr.3. Waar naartoe?

Bericht door stegeman »

Nu hebben wij ook nog maar 2 lange reizen van 4 weken gemaakt (1x keer Canada rockies, VC en VC island en Amerika Glacier, yellowstone, GT, Mount Rainier en afgelopen jaar het rondje zuidwest Amerika)maar ik durf wel te zeggen dat wanneer je voor Canada gaat je zeker geen spijt krijgt. Met wat je al gezien hebt zou ik Rocky Mountains Canada richting glacier NP in Amerika( aanrader!) en dan richting Vancouver en Vancouver Island.

Of anders evt wat wij zelf de volgende keer van plan zijn : vliegen op SF dan Lake tahoe, Redwood NP etc (div moois stopt langs kust). En dan via het national Park Met tropisch regenwoud. Links van Seattle (ben de naam even kwijt) met de boot over naar Victoria op Vancouver Island. Daar een en ander bekijken, naar Vancouver en dan terugvliegen vanaf Seattle.

Maar als je de icefield parkway in Canada nog niet hebt gezien zou ik voor de eerste optie gaan denk ik
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Rondreis nr.3. Waar naartoe?

Bericht door WeernaardeVS »

Overweeg inderdaad ook Oregon en Washington. Wij hebben in 2018 een rondje SF-Seattle-SF gedaan in bijna 6 weken.
Highlights in reisvolgorde (uit mijn hoofd): Yosemite, Lake Tahoe, Lassen, Crater Lake, Bend/John Fossil Day beds, Portland/Columbia river gorge, Mount St Helens, Mt Rainer, Seattle, Norrth Cascades, Olympic. Verder langs de kust weer terug naar SF, met Redwoods NP en Point Reyes.
Onderweg hebben we ook andere state parks bezocht/als overnachtingsplek gebruikt (tent).

Qua weer hebben wij alleen in Olympic 1 dag regen gehad. Verder prachtig weer, bij Bend/Lake Tahoe ruim 30 graden.
De kustroute was toen wij er waren (juli/aug) zeer mistig. Wij vonden het wat minder prettig om nog een week elke dag mist te hebben, alhoewel het wel mooie foto's heeft opgeleverd ;-).

Het hele rondje zou ik jullie afraden gezien de tijd en jullie kindje. Omgeving Lake Tahoe en Bend (en alles wat er tussen ligt) zou ik zeker aanraden voor jullie. Qua weer en mogelijkheden om te wandelen. Op verschillende campgrounds kun je ook yurts huren. Misschien ook leuk.
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Rondreis nr.3. Waar naartoe?

Bericht door Almere vak V »

Niet zo moeilijk! Oregon en Washington. Sprak hij geheel onbevooroordeeld... :wink:
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 972
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Rondreis nr.3. Waar naartoe?

Bericht door stegeman »

Ja. Olympic national Park bedoelde ik. Kon toch niet op die naam komen. Zo irritant. Als je deze regio doet zou ik doen wat wij van plan zijn denk ik. Vliegen op SF en dan langzaam omhoog en terug vanaf Seattle. Mount Rainier nemen we zelf dan niet mee omdat er er al geweest zijn, maar dat is zeker ook een prachtig NP!

Voor ons staat dit dus op de planning een volgende keer (plus Vancouver Island erbij), maar ik heb eerlijk gezegd niet de illusie dat dit Amerika deel mooier is dan Canada 🇨🇦.
Iemand van jullie zowel Rocky Mountains Canada richting Vancouver (island) gedaan en ook Oregon / Washington (SF omhoog richting Seattle). Ben toch wel benieuwd nav dit topic wat de voorkeur heeft voor iemand die beide gedaan heeft. Blijf dit ook even volgen en ben ook benieuwd waar topicstarter nu voor gaat kiezen
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Rondreis nr.3. Waar naartoe?

Bericht door WeernaardeVS »

Almere vak V schreef:
07 jan 2020, 16:47
Niet zo moeilijk! Oregon en Washington. Sprak hij geheel onbevooroordeeld...
Ik wachtte al op jouw reactie :wink:
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Rondreis nr.3. Waar naartoe?

Bericht door WeernaardeVS »

@Stegeman: volgens mij heeft Olympic NP geen tropisch regenwoud, maar gewoon regenwoud :wink:

Een jaar of twaalf geleden zijn wij in Canada van Calgary naar Vancouver gegaan. Ik durf niet te zeggen wat mooier/leuker was. Ook die reis was prachtig, maar anders. Toen hebben we motels/hotels/cabins geboekt, veel gewandeld, met nog heel veel sneeuw in mei. NW Amerika hebben we in de zomermaanden gedaan.
Vancouver Island hebben wij toen geschrapt om nog een paar dagen in de buurt van Vancouver te wandelen.
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 972
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Rondreis nr.3. Waar naartoe?

Bericht door stegeman »

Haha ja.... ben daar dus nog niet geweest. Hopelijk de volgende reis! Niet tropisch dus :D
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Rondreis nr.3. Waar naartoe?

Bericht door Almere vak V »

WeernaardeVS schreef:
09 jan 2020, 15:03
Ik wachtte al op jouw reactie
Fijn dat ik aan de hoogespannen verwachtingen heb kunnen voldoen!!
stegeman schreef:
07 jan 2020, 21:46
Iemand van jullie zowel Rocky Mountains Canada richting Vancouver (island) gedaan en ook Oregon / Washington (SF omhoog richting Seattle). Ben toch wel benieuwd nav dit topic wat de voorkeur heeft voor iemand die beide gedaan heeft.
Als je op zoek bent naar afwisseling dan zou ik kiezen voor Oregon/Washington. Als je rust wil (nog meer rust...) dan zou ik kiezen voor Canada.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Rondreis nr.3. Waar naartoe?

Bericht door Almere vak V »

stegeman schreef:
05 jan 2020, 21:28
En dan via het national Park Met tropisch regenwoud.
De regen kan met enige regelmaat tropisch zijn. De temperatuur zelden... :wink:
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Rondreis nr.3. Waar naartoe?

Bericht door WeernaardeVS »

Het Hoh Rainforest deed toen wij er waren zijn naam eer aan. :lol:

We zijn niet bang voor een beetje regen, maar dit was dusdanig dat je binnen 5 minuten ook met regenjas compleet doorweekt zou zijn. Zonder regenjas binnen 1 minuut ;-)
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
SenS-USA
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 feb 2018, 15:29
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Rondreis nr.3. Waar naartoe?

Bericht door SenS-USA »

Geweldig, wat veel reacties! Bedankt!

Zoals ik het nu bekijk zal het zeker Oregon/Washington worden. Het regenwoud en de kust spreken mij aan :thumbup: (en al dat andere moois wat genoemd is).
De optie om dit te combineren met Vancouver Island vind ik gaaf en daar ga ik zeker naar kijken, Ook of het haalbaar zal zijn om de Icefield Parkway mee te nemen. Waarschijnlijk zal niet alles lukken... haha.

Ik zal de komende tijd een een route in elkaar zetten en dan kom ik graag bij jullie terug!
SenS-USA
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 feb 2018, 15:29
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Rondreis nr.3. Waar naartoe?

Bericht door SenS-USA »

Hallo forumleden,

De reis waar ik in 2020 inspiratie voor vroeg...staat op de planning voor juli/aug 2025! Ongeveer 3,5 week, 2 volwassenen en zoon van dan 5jaar. Het is de bedoeling om naar Californië, Oregon en Washington te gaan. Ik heb al e.e.a. gelezen en een opzetje gemaakt. Hierop graag jullie advies. Ik vind dat er veel verplaatsingen zijn. 2/3 nachten op een plek is wel fijn, maar ik zie nu ook niet zo goed hoe dat anders kan zonder veel heen en weer rijden (we huren denk ik een SUV, geen camper). Mocht je nog parels missen (altijd ;)) of specifiek leuke tips hebben voor leuke plekken met een 5 jarige, dan hoor ik ze heel graag! Ook tips mbt tijdverdeling welkom! Op het einde is Olympic denk ik wat ruim + nog 1 of 2 dagen over in te vullen onderweg.

Afbeelding
Bijlagen
image.png
image.png (31.63 KiB) 1397 keer bekeken
SenS-USA
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 feb 2018, 15:29
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Rondreis nr.3. Waar naartoe?

Bericht door SenS-USA »

En dat ziet er dan zo uit:

Afbeelding
Bijlagen
image.png
image.png (273.52 KiB) 1397 keer bekeken
SenS-USA
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 feb 2018, 15:29
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Rondreis nr.3. Waar naartoe?

Bericht door SenS-USA »

of zo.... ;) San Francisco hebben we in een eerdere reis al aangedaan en is geen must in deze reis.
image.png
image.png (225.81 KiB) 1385 keer bekeken
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Rondreis nr.3. Waar naartoe?

Bericht door Martin & Marianne »

Een volle dag Painted Hills is niet nodig. En kijk eens naar Olympic NP; je maakt daar geen rondje?
Als SF geen must is is de tweede optie ook niet gek, schrijf die ook eens per dag uit. Als je een spreadsheet gebruikt is het wel zo handig om je vertrek- en aankomstplaats in verschillende kolommen te zetten, dan kun je makkelijker wijzigingen doorvoeren. En als je dan in de Van kolom verwijst naar de Naar kolom (dus in cel B3 zet je:=C2) hoef je maar 1 kolom in te vullen.

Misschien heb je voor de route iets aan ons 2006-en 2015-verslag.

Marianne
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis SenS-USA: rondreis nr. 3. Waar naartoe?

Bericht door Old Faithful »

Ik zou ook kiezen voor optie 2. Zo kun je Mount Rainier N.P. en Mount St Helens N.M. meenemen.
De Painted Hills vormen samen met de Sheep Rock Unit en de Clarno Unit het John Day Fossil Beds N.M. De Painted Hills zijn het mooist in de late middag en vroege avond. The Oregon Hotel in Mitchell is een goede plek om te overnachten. Als je van Bend komt, heb je misschien genoeg tijd om door te rijden naar de 50 km verder gelegen Sheep Rock Unit met het Thomas Condor Paleontology Center. Op weg naar de Columbia River Gorge zou je nog een korte stop bij de Clarno Unit kunnen maken.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis SenS-USA: rondreis nr. 3. Waar naartoe?

Bericht door jojostravelusa »

Vergeet bij John Day Fossil Beds NM behalve de Painted Hills ook de Sheep Rock Unit niet. Die is heel mooi met de pastelgroene bergen. De Clarno Unit vonden we het minst bijzonder. Eigenlijk kun je in Oregon makkelijk een hele vakantie doorbrengen. Verder naar het oosten is het ook heel mooi. Wij zijn net terug van een rondje Vancouver - Washington - Oregon - Idaho - Oregon - Washington - Vancouver.
Je zou ook nog kunnen overwegen om het Californische stuk te laten vallen en je meer op Oregon te concentreren.
Ons verslag is net klaar. Wie weet haal je er wat uit.
https://2023washingtonenoregon.blogspot.com/
SenS-USA
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 feb 2018, 15:29
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis SenS-USA: rondreis nr. 3. Waar naartoe?

Bericht door SenS-USA »

Bedankt voor jullie reacties! Dat zet altijd aan tot denken en aanpassen :) Ik dacht ik opper eens een voorzetje...haha...maar nu toch al hier veel uurtjes ingestoken. Dat is nog lang wachten tot 2025 ;)
Ik ben het 'rondje' gaan uitwerken, maar ik denk dat ik het stuk kust dan toch wat te veel van het goede zal vinden, hoe prachtig het ook zal zijn. Nu dus de 'slinger' wat specifieker uitgewerkt en daar wat nieuwe stops aan toegevoegd. Dank ook voor jullie reisverslagen, heb al leuke tips genoteerd.

Van Seattle naar Port Angeles/Forks zie ik een mogelijkheid via boot en via weg. Wat raden jullie aan?
En advies mbt tijd bij Lake tahoe? En is er tussen Lake Tahoe en San Francisco nog een leuke stopplek?

Dit is het (voorlopig)geworden:
image.png
image.png
image.png
Alle tips van harte welkom!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer