Steenkolen Engels -

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Karin12
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2020, 11:12

Steenkolen Engels -

Bericht door Karin12 »

Na 4 jaar sparen gaan mijn man en ik aankomend jaar dan eindelijk naar ZW-Amerika, dankzij dit forum hebben wij al veel kennis opgedaan voor onze reis!

Engels hebben wij van vroeger uit nooit mee gekregen en de kennis van de engelse taal is dan ook zeer beperkt, lees; steenkolen engels :oops: En dan voornamelijk in spraak/grammatica. Wij vroegen ons af hoe de Amerikanen hier tegenover staan? Zijn ze juist extra behulpzaam of gaat het voor wat irritaties zorgen?

Verder waren wij benieuwd hoe Amerikanen verder zijn qua beleefdheid, gastvrijheid, normale gebruiken die wij in Nederland niet kennen en waar we een beetje rekening mee zouden kunnen houden. Heeft iemand daar misschien een artikeltje van, of zelf ervaring wat echt typisch Amerikaans is ?
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Steenkolen Engels -

Bericht door Trails »

De Amerikanen zijn heel vriendelijk en behulpzaam, ook als je Engels niet zo goed is.
Wij zijn de laatste 2 keren met een camper geweest en als we iets niet wisten van aansluitingen of iets dergelijks vroegen we gewoon de buurman. Ze zijn altijd bereid te helpen, is onze ervaring.

Belangrijkste tip:
fooi geven. Overal. In restaurants zo'n 20% van het bedrag vóór de tax. Behalve als de service echt slecht is.
Ook in hotels $ 1-2 per persoon voor het kamermeisje.
Ing
Amerikakenner
Berichten: 830
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Steenkolen Engels -

Bericht door Ing »

Karin12 schreef:
05 jan 2020, 11:26
Engels hebben wij van vroeger uit nooit mee gekregen en de kennis van de engelse taal is dan ook zeer beperkt, lees; steenkolen engels En dan voornamelijk in spraak/grammatica. Wij vroegen ons af hoe de Amerikanen hier tegenover staan? Zijn ze juist extra behulpzaam of gaat het voor wat irritaties zorgen?
Bijna alle Amerikanen die ik heb ontmoet vinden het vooral bewonderenswaardig dat Nederlands/Europeanen/Niet-Amerikanen meer talen spreken dan alleen hun eigen taal en dat ze allemaal hun best doen om een beetje Engels te spreken. Mijn ouders spraken aan het begin alleen maar steenkolen Engels (inmiddels is het wat beter) en iedereen begreep hen altijd en nooit irritaties.. Ik zou me er zeker geen zorgen over maken! Amerikanen zijn vaak erg behulpzaam, willen je de juiste kant op wijzen etc.
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Steenkolen Engels -

Bericht door boonens »

@Karin12 Geweldig dat jullie die mooie reis gaan maken! Maak je vooral niet druk over de kwaliteit van je Engels.
1. Karig steenkolen Engels is nog altijd beter dan de tienduizenden Aziatische/Franse/Russische toeristen die compleet geen Engels spreken, of een deel van de Zuid-Amerikaanse migranten die al jaren in de VS wonen maar de taal ook niet machtig zijn.
2. Zoals Trails zegt; de gemiddelde Amerikaan is best behulpzaam en zal je echt niet de rug toekeren als je je niet goed kan redden met de taal. Zie punt 1, ze zijn wel wat gewend. Daarnaast ook vaak bewust van het feit dat ze zelf ook niet verder komen dan 'hallo' in welke andere taal dan ook.
3. Je kan er nu toch niet veel meer aan doen, dus het heeft geen zin om je er zorgen over te maken :wink:

V.w.b. je tweede vraag; google eens op 'Amerikaanse gebruiken' en je komt heel wat websites tegen die dit kort en bondig voor je schetsen. Een korte (generaliserende) samenvatting voor ZW-Amerika;
- In winkels & horeca is men doorgaans zeer gastvrij. Je wordt altijd begroet met 'Hi, how are you?'. Een simpel: "I'm fine, thank you" of "Fine, how are you?" is voldoende als antwoord. Iets gekocht/geboekt etc.? Na de transactie ben je niet meer zo interessant. Dit klinkt misschien niet heel respectvol, maar wacht maar tot je weer in NL bent...je zal het missen :lol:
- In een restaurant komt de rekening al op tafel als duidelijk is dat je niets meer zal bestellen. Je betaalt deze pas wanneer je klaar bent.
- Gerechten met elkaar delen? Geen enkel probleem!
- Bestel alleen een voorgerecht als je barstende honger hebt, als je deze deelt of in een restaurant in een wat luxer segment zit (doorgaans wat prettiger porties).
- De gemiddelde Amerikaan die je tegenkomt op straat is beleefd en vriendelijk. Je zal geregeld worden aangesproken en zodra men door heeft dat je uit Europa komt is er vaak interesse in je verhaal. Meer dan eens met de intentie zelf een verhaal te vertellen ("You're from the Netherlands? I have a nephew that lives in Sweden!"). 80% van dit soort gesprekken eindigt met:"Well, welcome to the United States!". Probeer weg te blijven van gesprekken over Trump/politiek/wapens.
- Geef fooi aan iedereen die (beroepsmatig) een dienst verleent (handig overzicht). Behalve als je bestelt aan een (koffie/fastfood/etc.) counter. Er is een trend dat ze ook hier proberen een fooi te ontfutselen, maar **** 'em :mrgreen:
- Openbare toiletten / gastentoiletten zijn overal aanwezig en doorgaans erg schoon. De privacy van de hokjes is doorgaans wat minder; grote kieren tussen deuren en beperkte hoogte van de muurtjes.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Steenkolen Engels -

Bericht door harryh »

Eens met onderstaande, ik zou er wel aan willen toevoegen dat de vriendelijkheid en geduld op drukke plaatsten wel eens wat minder kan zijn. Denk aan restaurants of winkels in of vlakbij een National Park, Disney enz. Ik zou een vertaal app achter de hand houden.
Er zijn wel wat sites te vinden die helpen met de meest gemaakte fouten in de uitspraak.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Steenkolen Engels -

Bericht door Galapogos »

Er zijn maar weinig landen waar het zo makkelijk rondreizen is als in de VS. Zo'n beetje iedereen in de toeristenindustrie is ontzettend vriendelijk. Ik kan me niet voorstellen dat het steenkolenengels een probleem zal vormen. Veel plezier op reis!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41975
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Steenkolen Engels -

Bericht door Martin & Marianne »

Het al inderdaad echt geen probleem zijn. Maar waarom zou je niet proberen ondertussen wel je Engels iets op te krikken? Kijk eens naar Amerikaanse series en films en let op wat er gezegd wordt. En lees wat eenvoudige Engelse boeken. Hoe beter je je verstaanbaar kunt maken (en juiste grammatica is dan echt niet het belangrijkste) en hoe beter je de mensen begrijpt, hoe meer je van je vakantie zult genieten.

Marianne
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Steenkolen Engels -

Bericht door boonens »

Martin & Marianne schreef:
05 jan 2020, 15:28
Hoe beter je je verstaanbaar kunt maken (en juiste grammatica is dan echt niet het belangrijkste) en hoe beter je de mensen begrijpt, hoe meer je van je vakantie zult genieten.
Dat hoeft niet perse zo te zijn, denk ik. De VS is onze voornaamste vakantiebestemming, maar af en toe kiezen wij voor een trip naar Azië. Juist omdat wij daar de taal niet begrijpen/lezen/spreken, brengt dat extra avontuur en verwondering. Je hebt het idee dat je nog verder van huis bent.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Steenkolen Engels -

Bericht door Hockey »

Martin & Marianne schreef:
05 jan 2020, 15:28
Het al inderdaad echt geen probleem zijn. Maar waarom zou je niet proberen ondertussen wel je Engels iets op te krikken? Kijk eens naar Amerikaanse series en films en let op wat er gezegd wordt. En lees wat eenvoudige Engelse boeken.
In aanvulling op deze tip, de website: NU Beter Engels met dagelijks een email met een kleine test om je Engels te verbeteren.
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 972
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Steenkolen Engels -

Bericht door stegeman »

Geen last van gehad. In tegendeel. Nu kan ik best goed Engels maar maakte toch door niet nadenken een blunder bij de brandweerkazerne op 9/11 die we bezochten (man is brandweerman dus dat is een telkens terugkerend dingetje op onze reizen). Ze kwamen net volbepakt terug van een loodzware oefening vanwege het eren van 9/11. Maakten wat foto’s en ik wilde de brandweerman ook fotograferen. Dus ik zei:” can i shoot you” waarop de commandant erg moest lachen en me wel begreep en in het Engels antwoordde : “ja joh, je schiet iedereen maar neer” ...
En met het zeer slechte Engels van mijn man alleen maar in lachwekkende situaties beland waar ze altijd nog hartelijk om konden lachen. Altijd alleen maar vriendelijke behulpzaamheid ervaren.

Tip: zorg voor internet kaartje Amerika. Zowiezo erg handig!
Google translate weet veel ... (alhoewel die er ook wel eens naast zit)
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Steenkolen Engels -

Bericht door IngridZw »

Waarom wij o.a. Amerika zo'n fijn land vinden is inderdaad de vriendelijkheid/behulpzaamheid en de gastvrijheid van de mensen. Je voelt je welkom. Vooral tijdens het rondje Denver hebben we dit als heel prettig ervaren. Misschien omdat de mensen in die gebieden wat traditioneler zijn dan in het zuidwesten ?. We hebben nl. gemerkt dat het soms wel verschilt waar je bent. Ook tijdens onze laatste reis door de zuidelijke staten viel het ons op dat, behalve het personeel in de hotels en restaurants, de plaatselijke bevolking daar toch wat gereserveerder is en minder bereid is tot een praatje. Maar daar zijn de meningen misschien verschillend over.

Wij hebben tot nu toe ook hele goede ervaringen met het personeel, de vrijwilligers en de rangers in de parken. Je voelt gewoon het enthousiasme als je met ze praat en het plezier dat ze hebben in hun werk.

Amerikanen zijn over het algemeen trots op hun land en op de vlag. Dat zie je overal en vooral tijdens de ceremonies op nationale feestdagen.
En wat betreft de taal. Wij hebben vaak gemerkt dat mensen je soms spontaan aanspreken. Dan is het wel prettig (ook al is wat gebrekkig Engels) dat je een gesprekje met ze kunt voeren. Vinden ze heel leuk.

In Amerika gebruiken ze 110 volt i.p.v. 220 maar dat wist je waarschijnlijk wel. Wij nemen vanuit Nederland altijd een aantal stekkers mee die daar in het stopcontact passen.

Tot slot zomaar wat verkeersregels. Bijvoorbeeld bij een kruispunt. Als er alleen stopborden staan moet iedere bestuurder stoppen. Ook al is er geen verkeer. Bestuurders rijden vervolgens op volgorde van aankomst verder. Dat gaat heel gemoedelijk.
Anders dan bij ons is het toegestaan om bij een rood verkeerslicht rechts af te slaan. Tenzij het op borden anders is aangegeven.
Hou je ook zeker aan de snelheid. Ook al denk je dat er op kilometers afstand geen politie in de buurt is. Ze verschijnen zomaar uit het niets. Het is ons overkomen. Er zijn meerdere sites waar je uitgebreid de verkeersregels kunt lezen.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Steenkolen Engels -

Bericht door sanook »

Trails schreef:
05 jan 2020, 12:21
fooi geven
De reden dat verwacht wordt dat je fooi geeft is omdat de fooi deel uitmaakt van het salaris. Dus ook als je de service minimaal vond tóch (de minimale) fooi geven.
Minimaal is 15-18% (paar jaar geleden was het 15%, nu eigenlijk al 18%), normaal 18-20%, als je heel tevreden bent 20-22%.
En er wordt gezegd dat je de fooi geeft over het bedrag excl tax. Dat is misschien wat lastig om uit te rekenen ter plaatse maar daar zijn ook apps voor (bv tip n split) waar je dat allemaal al van te voren in kan stellen. Je kan natuurlijk ook gewoon de fooi geven over het bedrag incl de tax als je dat eenvoudiger vindt.
stegeman schreef:
05 jan 2020, 22:26
zorg voor internet kaartje Amerika
Wat bedoel je hiermee ?
IngridZw schreef:
06 jan 2020, 01:24
verkeersregels
Inderdaad die STOP borden, zorg ervoor dat je ook echt stilstaat. Zelfs als er niemand anders op/bij het kruispunt is. Meestal staat er nog een bordje onder het STOP bord. Bv All way of 4-way. Dit betekent dat degene die het eerste aan kwam ook weer het eerste mag rijden. Of er staat een bordje 2-way, dit betekent dat je alleen het verkeer op de kruisende weg voorrang moet geven. Voor het verkeer wat uit de tegenovergestelde richting komt gelden de normale voorrangsregels.
Bij het rechts afslaan bij een rood verkeerslicht heb ik wel eens gelezen dat je in dit geval ook (3 seconden!) stil moet staan, kan zijn dat dit per staat anders is.
Nog een belangrijk iets in het verkeer wat wij helemaal niet kennen: de Schoolbus. Als deze ergens stopt om kinderen in/uit te laten stappen dan is het niet toegestaan om de bus te passeren. Dit geldt ook als je vanuit de tegenovergestelde richting komt !
Er zullen ongetwijfeld nog wel meer afwijkende verkeersregels zijn.
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 972
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Steenkolen Engels -

Bericht door stegeman »

Ik bedoel daarmee dat wanneer je een kaartje koopt (€35 ongeveer) voor in je mobiel voor internet (en evt bellen) hebben wij als ideaal ervaren in Amerika. Daar waar we navigatie niet helemaal vertrouwden (bijv op zoek naar een trailhead) tikten wij het in in Google maps en navigeerde de telefoon ons perfect naar de plek. We hadden 200 belminuten naar Nederland en binnen Amerika gratis bellen. Wat ook goed uitkwam doordat ik zo ziek ben geworden op reis. Voor dit topic bedoelde ik dat je met datzelfde internet dus ook eenvoudig een an ander kunt vertalen op de telefoon snel. Bijv in een supermarkt. Je zoekt iets en je weet het woord niet. Telefoon erbij en dan kom je er goed uit en kun je het vragen. Kan me voorstellen dat dat handig kan zijn als je Engels niet zo goed is.
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Steenkolen Engels -

Bericht door knaapje »

@ingridZw verkeersregels

Niet tegen de rijrichting in parkeren.
Karin12
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2020, 11:12

Re: Steenkolen Engels -

Bericht door Karin12 »

Fijn om te lezen dat jullie het allemaal wel eens zijn dat het geen probleem gaat opleveren. Neemt toch een stukje onzekerheid weg. We gaan ons best doen, en wat mooie blunders zoals hierboven beschreven hoort er ook wel weer bij :lol:

Google translate staat inderdaad al op onze telefoon gereed, maar gaan het proberen zo min mogelijk te gebruiken.

Het geven van 15-20% fooi was ons inderdaad al bekend.
Thanks voor jullie input :thumbup:
Gast

Re: Steenkolen Engels -

Bericht door Gast »

Wat ook handig is om te weten is dat de verkeerslichten meestal aan de overkant van een kruispunt (of in het midden diagonaal over de kruising hangen).

We hebben ooit eens met een stel in een restaurant in de US gesproken die meldden dat de verkeerslichten vanaf de zijkant zo slecht zichtbaar waren (lees: ze keken dus naar de verkeerslichten van de andere zij richting) ....dat die veilig en heelhuids zover gekomen waren verbaasde ons ten zeerste...

En het klopt inderdaad dat bij rechts afslaan je tot volledige stilstand moet komen, 3 seconden regel, om verkeer dat voorrang heeft (motorvoertuigen, maar ook voetgangers!) voorrang te geven (ook al loopt er geen voetganger!).

Hier staat het uitgelegd:
https://m.wikihow.com/Make-a-Right-Turn-at-a-Red-Light
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Steenkolen Engels -

Bericht door jojostravelusa »

Er wordt vaak gesteld dat Amerikanen wel vragen stellen, maar eigenlijk niet geïnteresseerd zijn in het antwoord. In korte, vluchtige gesprekjes is dat misschien zo, maar als je wat langer met de mensen optrekt (bv. tijdens een dagexcursie) dan kunnen er hele leuke gesprekken ontstaan en blijken ze wel degelijk geïnteresseerd in het antwoord en hoe e.e.a. in Europa gaat. Ze begrijpen vaak niets van ons kleine landje. Ook als je Engels niet al te best is, kun je leuke gesprekken hebben. Daar ben ik van overtuigd.
De "gemaakte" vriendelijkheid in winkels vind ik toch een stuk prettiger dan het knorrige gedrag hier of het totaal negeren van klanten. Ik zal nooit de eerste keer in de supermarkt vergeten toen ik net terug was van ons eerste Amerikareis in 1995. We waren al snel gewend geraakt aan de vriendelijkheid en service daar en ik zette hier zonder na te denken mijn mandje met een paar boodschappen zo op de band. De chagrijnige reactie van de kassière was: "u moet alles op de band zetten." Maar dan ook echt heel vervelend. Ik had meteen heimwee.
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Steenkolen Engels -

Bericht door Dude »

sanook schreef:
06 jan 2020, 08:51

Nog een belangrijk iets in het verkeer wat wij helemaal niet kennen: de Schoolbus. Als deze ergens stopt om kinderen in/uit te laten stappen dan is het niet toegestaan om de bus te passeren. Dit geldt ook als je vanuit de tegenovergestelde richting komt !
Er zullen ongetwijfeld nog wel meer afwijkende verkeersregels zijn.
Behalve als er een middenberm tussen zit, dan hoeft dit niet.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Steenkolen Engels -

Bericht door sanook »

Wat me ook opvalt is hoeveel afstand Amerikanen houden als ze op een kruispunt afslaan en er voetgangers op een zebrapad lopen. Ze rijden echt niet door tot vlak voor het zebrapad maar blijven er zover mogelijk vanaf al stilstaan, ook als ze denken dat er een (nog) voetganger aan zou kunnen komen. En ze gaan pas rijden als de voetgangers weer helemaal op de stoep zijn.
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4239
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Steenkolen Engels -

Bericht door ingrid14 »

Eens met bovenstaande tips.
Ik heb er op mijn blog enkele verzameld op de pagina USA: praktisch en regeltjes.
Misschien staat er nog iets handigs bij voor jullie.

Over dat steenkolen Engels zou ik me echt geen zorgen maken.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer