Stop Grand Canyon Tramway

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Stop Grand Canyon Tramway

Bericht door jojostravelusa »

Gisteren zag ik op National Geographic een hele mooie documentaire. 2 fotografen hebben de hele Grand Canyon, van oost naar west, gelopen. Dit was hun 2e poging. De eerste was grandioos mislukt. Iets ten oosten van Tusayan kwamen ze bij de samenvloeiing van de Colorado en de Little Colorado River. Hier zijn projectontwikkelaars van plan om een kabelbaan naar beneden de canyon in te bouwen, met zowel boven als beneden verschillende gebouwen. De bedoeling is dat er dan per dag 10.000 mensen de canyon in kunnen. De Navajo's daar zijn er, in mijn ogen terecht, zwaar op tegen en hebben er een rechtszaak van gemaakt, die ze in 2017 gewonnen hebben, maar een dag later zijn de projectontwikkelaars al weer verder gegaan met de plannen.


Waar we eigenlijk nooit zo bij stil staan, denk ik, is het ongelooflijke aantal helikopters wat aan de westkant van het park per dag heen en weer vliegt en in de canyon landt. Bij Heli Alley, zoals het genoemd wordt, zijn er dagelijks 400 helikoptervluchten. Van rust in een National Park is hier dus geen sprake meer. Dit kwam ook in de documentaire voor. Het is heel aantrekkelijk, want hartstikke mooi en leuk en wij hebben in 1995 ook een helikoptervlucht vanuit Tusayan gemaakt, we mochten niet de canyon in daar, maar als je dit gezien hebt en er over nadenkt, wordt het eigenlijk toch een beetje gênant.
Laatst gewijzigd door Dude op 29 dec 2019, 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tot nader order de links verwijderd die verwijzen naar de petitie
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Stop Grand Canyon Tramway

Bericht door Galapogos »

Ligt dit verhaal niets iets gecompliceerder? Ik weet er het fijne niet van hoor, maar het plan om die hele poppenkast op te tuigen komt toch van de Navajo zelf? Ik denk dat je in het kader van dit verhaal eigenlijk niet kunt spreken van 'de navajo' als één groep.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Stop Grand Canyon Tramway

Bericht door bedeve »

" Ik denk dat je in het kader van dit verhaal eigenlijk niet kunt spreken van 'de navajo' als één groep " lees ik
Tsja; heel vaak is de werkelijkheid iets anders dan je zelf bedenkt.
De Navajo als een groep is niet erg waarderend spreken over Navajo Nation.
Navajo Nation heeft een eigen overheids systeem die zeggenschap heeft over hun gebied in Arizona.
Eigen wet en regelgeving eigen politie, eigen rechtspraak, eigen tijd van alles eigen ...
Ga eens op bezoek in hun hoofdstad Window Rock en je komt alles te weten.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Stop Grand Canyon Tramway

Bericht door PSVwally »

Het klopt dat de Navajo ook uit meerdere stammen en onderdelen bestaat. Er zijn zowel voor als tegenstanders binnen de navajo en hopi voor dit project. Het zou sommige oergoden kunnen verstoren. Aan de andere kant zijn er Navajo Natives die het plan mee ontwikkelden.
Van rust in een National Park is hier dus geen sprake meer. Dit kwam ook in de documentaire voor. Het is heel aantrekkelijk, want hartstikke mooi en leuk en wij hebben in 1995 ook een helikoptervlucht vanuit Tusayan gemaakt, we mochten niet de canyon in daar, maar als je dit gezien hebt en er over nadenkt, wordt het eigenlijk toch een beetje gênant.
Sja, wij vliegen de halve wereld over in een flink verbruikend vliegtuig, rijden 1000-en kilometers in een paar weken in een veel te grote auto en lopen in gebouwen rond op plekken waar het buiten 40 graden is en waar de airco voor standje stijve tepels zorgt....de wereld verandert en zal blijven veranderen en misschien vliegen we over 50 jaar wel op schone energie zonder teveel geluid.
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Stop Grand Canyon Tramway

Bericht door WeernaardeVS »

jojostravelusa schreef:
27 dec 2019, 16:25
Van rust in een National Park is hier dus geen sprake meer.
Rust is natuurlijk relatief, in zijn algemeenheid zijn denk ik veel Nationale Parken niet rustig (veel mensen), maar valt de geluidsoverlast mee, denk ik.

Maar ik ben het wel met je eens. Ik heb de documentaire ook een tijd geleden gezien. Ik begrijp dat het prachtig is om met een helicopter/vliegtuig over de Grand Canyon, Napali coast of waar dan ook te vliegen. Maar ik heb veel moeite met de impact die het heeft op de omgeving.
Het is geen noodzaak (en ja, vliegen naar de VS is ook geen noodzaak, maar wel de meest efficiënte manier om er te komen). Je kunt ook naar een uitzichtpunt lopen en daar genieten van het uitzicht. Waarom moet het allemaal zo makkelijk worden gemaakt?
Dat geldt m.i. voor de Tramway. Het oostelijk deel is een mooi stuk Canyon, rustig en waar je in stilte kunt wandelen/kamperen. Het is jammer om dat te verpesten door een kabelbaan aan te leggen. De impact op de natuur en dieren is groot en de enorme hausse aan toeristen zal allerlei nieuwe problemen met zich meebrengen, zoals afval/toiletten/vervuiling rivier. Het lijkt wel hoe makkelijker je het mensen maakt, hoe onverschilliger ze omgaan met plek waar ze zijn.

Een jaar of 12 geleden hebben wij langs de Napali coast gewandeld. Gelukkig waren er niet veel helicopters toen, maar ze waren wel storend aanwezig. Het mooie van dat soort plekken is ook de stilte.
PSVwally schreef:
28 dec 2019, 00:15
de wereld verandert en zal blijven veranderen en misschien vliegen we over 50 jaar wel op schone energie zonder teveel geluid.
Ja, uiteraard. Maar je kunt ook nu zelf je keuzes maken. Wel vliegen naar de VS, maar heb je dan die veel te grote auto daadwerkelijk nodig? Moet je per sé met die helicopter boven de GC als je de impact weet en je ook lopend bij mooie uitzichtpunten komt?

Ik begrijp goed dat zo'n Tramway geld in het laatje kan brengen, waarbij ik mij afvraag bij wie het geld terecht komt. Echter, ik denk dat je op zo'n uniek stuk natuur zuinig moet zijn. Wil je het bezoeken, dan zul je naar beneden én naar boven moeten lopen. Dan komen ook de mensen die oprecht geïnteresseerd zijn en er moeite voor willen doen. Niet degenen die iets af willen vinken op hun bucketlist.
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Stop Grand Canyon Tramway

Bericht door ingrid14 »

De plek waar ze erover denken om dit te bouwen ligt buiten het National Park, op grondgebied van de Navajo Nation.
Het is dus de Navajo Nation zelf die over de toestemming bevoegd is, niet de project ontwikkelaars.

De helicopter vluchten die landen in de Grand Canyon doen dit ook buiten het National Park, op grondgebied van de Navajo Nation.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer