De totale zonsverduistering van 8 april 2024

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: De totale zonsverduistering van 8 april 2024

Bericht door Old Faithful »

Dank. De laatste twee afkortingen waren een stuk bekender. :thumbup:
Groet,

Old Faithful
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: De totale zonsverduistering van 8 april 2024

Bericht door Diederik52 »

Ik dacht, ik blaas deze topic maar weer eens nieuw leven in anderhalf jaar na de laatste post en twee jaar voor de eclips. In het komende jaar moet er toch serieus worden nagedacht over locatie, accommodatie, route, enz. want waarschijnlijk zal het in 2023 al wel moeilijk worden/zijn om te reserveren voor deze mega event.
Informatie al op veel websites, waaronder:
https://astronomy.com/news/2021/04/25-f ... ar-eclipse
https://nationaleclipse.com/maps.html
https://www.greatamericaneclipse.com/april-8-2024
http://xjubier.free.fr/en/site_pages/so ... =+20240408
https://eclipse2024.org/weather/weather_links.html
https://eclipsophile.com/2024tse/ bevat een zeer uitgebreide weerkundige analyse van het eclipspad met als conclusie dat het Edwards Plateau (oostelijk deel rond Junction) in Texas de beste plek is om te kijken (minste kans op bewolking).
Beginnen jullie plannen al vastere vorm aan te nemen en welke locatie zou het dan worden?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: De totale zonsverduistering van 8 april 2024

Bericht door hemmie »

Wij wonen in Houston, TX, en ik ga zo gauw dat kan een hotelkamer boeken. Ik had geloof ik Burnet op het oog. Wij houden de kinderen er een dag voor uit school, en moeten dus na de zonsverduistering direct terug naar Houston, dus ik wil zo oostelijk mogelijk blijven.
Terug in Texas!
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: De totale zonsverduistering van 8 april 2024

Bericht door Diederik52 »

Dan lijkt me Burnet een prima keus qua locatie (hoewel ik het niet ken :wink: ); iets van 100 mijl van de aanbevolen streek. Sowieso een bof dat je zo dicht in de buurt van het totale verduisteringstraject woont.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: De totale zonsverduistering van 8 april 2024

Bericht door hemmie »

Volgens mij is er niets in Burnet, behalve een hotel waar we met 5 op een kamer mogen. De voorkeur gaat eigenlijk uit naar kamperen bij bijvoorbeeld Inks Lake SP, maar dat kunnen we pas later boeken, dus eerst een backup hotel.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
iLoveStedentrips
Amerika-ontdekker
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 mei 2019, 10:52
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: De totale zonsverduistering van 8 april 2024

Bericht door iLoveStedentrips »

Diederik52 schreef:
19 apr 2022, 09:09
Beginnen jullie plannen al vastere vorm aan te nemen en welke locatie zou het dan worden?
Leuk dit topic! Mijn plannen hebben nog niet super veel vorm maar ben er zeker al mee bezig. Heb er zelfs een speciaal domein voor ingericht wat ik langzaam gaan vullen komende maanden. Lekker toepasselijke naam https://www.zonsverduistering2024.nl. Tevens een blogje gemaakt waar ik mijn beoogde reis ga delen en de kosten ga noteren https://www.rondreizennoordamerika.nl/z ... ka-canada/.

Ik weet nog niet exact waar ik ga verblijven maar het zal ergens in Texas zijn. Dus ik ga jullie "strijdplan" hier volgen :lol:
1997: Zuidwesten USA
2015: Florida
2017: Zuidwesten USA
2019: Las Vegas e.o.
2020: Florida
2023: Noordwest USA & West-Canada
Informatie en ervaringen op Rondreizen Noord-Amerika - Gratis informatiebladen downloaden - NP Kaart
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: De totale zonsverduistering van 8 april 2024

Bericht door Diederik52 »

Ook al Texas! De OP @Martin & Marianne schreven al Texas op het oog te hebben (in 2019/20...).
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: De totale zonsverduistering van 8 april 2024

Bericht door jojostravelusa »

Wij zouden in 2020 naar Texas, maar zijn daar nooit gekomen, anders dan ongepland in Dallas om daar de camper in te leveren i.p.v. in Las Vegas en de zoveelste geboekte vlucht te nemen (van hieruit lukte het wel om thuis te komen). Maar het staat nog op ons verlanglijstje en overwegen de mogelijkheid om dit dan in april 2024 te doen. Wordt gezellig daar :lol:
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: De totale zonsverduistering van 8 april 2024

Bericht door hemmie »

Is ook een hele goede tijd om Texas te bezoeken, in april is het al lekker warm, maar meestal nog niet té warm, ik zou het iedereen aanraden om ook om die reden voor Texas te kiezen. En meer dan genoeg te zien/doen als je je er een paar weken wil vermaken.
Terug in Texas!
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: De totale zonsverduistering van 8 april 2024

Bericht door Diederik52 »

Wat ik her en der aan een paar tips tot nu toe heb opgepakt:
- Reserveer je accommodatie een jaar van tevoren.
- Regel tijdig eclipsbrilletjes.
- Houd rekening met (sterk) verhoogde prijzen voor horeca en parkeren.
- Houd er rekening mee dat voorafgaand en vooral volgend op de verduistering de wegen overvol zijn (tot langdurig stilstaande files aan toe), dus kies je accommodatie op een geschikte plek voor de verduistering. Blijf 1 of meer nachten extra.
- Mijd bosrijke omgeving wegens optrekkend vocht (en dus nevelvorming).
- Mijd een stad want dan wordt het nooit echt duister (o.a. wegens automatisch geactiveerde verlichting).
- De kans op onbewolkte hemel wordt kleiner als je langs het totaliteitspad van zuid naar noord-oost gaat en bij lager gelegen gebieden.
- Op een hoog standpunt zie je de schaduw mooi aankomen.
- Trek voldoende tijd uit om de juiste spot te vinden en camera's e.d. (filters!) op te stellen en weet hoe je de verduistering moet fotograferen. Bewaar van de paar minuten dat het duurt ruim voldoende tijd om de sfeer echt te beleven en te merken hoe de natuur reageert. Dus voor de fotoamateur is het de vraag of je je tijd moet verdoen aan foto's; professionals publiceren die toch wel. Een videocamera laten lopen van publiek met de oh-ah kreten is wel leuk…

NB Op 25 oktober 2022 is alvast in Nederland tussen 11:08 en 13:03 uur een gedeeltelijke zonsverduistering. Tijdens het maximum van de verduistering om 12:23 uur wordt 33% van de diameter van de zon door de maan bedekt.

NB In de City of Waco, Texas, wordt een tamelijk grootschalig (zo lijkt het) meerdaags publieksevent georganiseerd rond 8 april 2024: https://lowell.edu/press-release-eclips ... r-eclipse/
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: De totale zonsverduistering van 8 april 2024

Bericht door hemmie »

Voor de geinteresseerden, deze datum is inmiddels op hotels.com boekbaar, ik heb een hotel in Kerrville, TX geboekt.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Hinko
Amerika-expert
Berichten: 4899
Lid geworden op: 01 aug 2011, 21:12
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: De totale zonsverduistering van 8 april 2024

Bericht door Hinko »

Gezellig, ik ook. Ik had een paar weken geleden al de Lonestar inn gereserveerd. Dit rechtstreeks via hun site. Die mogelijkheid is er nu niet meer.
Via Ebookers en Expedia kun je ook al boeken.
Ik heb ook nog een hotel in Kaufman en Lampasas. :oops: :mrgreen:
Alle grote ketens, zoals Wyndham en Choice, kun je volgens mij nog niet boeken.
Veel kan pas ergens in april 2023 denk ik.

Een paar maanden geleden een motel in Fredericksburg gemaild, of ik alvast kon reserveren.
Ja dat kon hoor. 1000 dollar per nacht :blink:

Nu 4 nachten voor 373 dollar :thumbup:
Welk hotel heb jij @hemmie?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: De totale zonsverduistering van 8 april 2024

Bericht door hemmie »

Lonestar inn😂
Eerdere deze week 1 kamer met 2 queens, maar we zijn met 5, dus mag eigenlijk niet. Gisteren kon ik er nog een 1 queen kamer bijboeken. Totaal iets van $140 voor die ene nacht.
Terug in Texas!
GoBucks
Amerikakenner
Berichten: 564
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:23
Locatie: The Buckeye State

Re: De totale zonsverduistering van 8 april 2024

Bericht door GoBucks »

Nou, zo te zien heb ik mazzel in Ohio. Ik rij 20-30 minuten noord-west en ik zit er midden in!
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: De totale zonsverduistering van 8 april 2024

Bericht door Diederik52 »

Wat leuk, eerste meldingen van reserveringen voor zonsverduistering op het forum!
@Hinko @hemmie @GoBucks : Hadden jullie bijzondere criteria voor de locatiekeuze van Kerrville resp. Kaufman, Lampasas, Fredericksburg? Bijv. klimaatgegevens, gegevens over clear skies e.d.? Texas lijkt op zich wel logisch.
Laatst gewijzigd door Diederik52 op 07 dec 2022, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: De totale zonsverduistering van 8 april 2024

Bericht door jojostravelusa »

Wij gaan met de camper en kunnen nog niet reserveren. We hebben 5 nachten Pedernales SP op het programma staan en gaan vandaaruit dan oook naar Fredericksburg, San Antonio en Austin. Wel wat kilometers, maar we redeneren dat alles dichtbij de 8e snel vol zal zijn en dit lijkt ons een mooie en redelijk gunstige plek. De 9e gaan we dan naar Brazos Bend SP.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: De totale zonsverduistering van 8 april 2024

Bericht door hemmie »

Wij wonen in Houston, kinderen moeten dinsdag weer naar school (maandag eigenlijk ook), dus we moeten na de zonsverduistering nog naar huis kunnen rijden. Oftewel, een zo lang mogelijke verduistering zo dicht mogelijk bij Houston.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Hinko
Amerika-expert
Berichten: 4899
Lid geworden op: 01 aug 2011, 21:12
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: De totale zonsverduistering van 8 april 2024

Bericht door Hinko »

@Diederik52
Ja dat vooral. Texas meeste kans, denk ik, op zon.
En welke plek ik precies wil zitten weet ik nog niet. Maar nu heb ik wat keuze, ook qua vliegvelden. Dallas / Austin.

En belangrijkste voor nu, in de genoemde plekken kon ik motels boeken. En betaalbaar.
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: De totale zonsverduistering van 8 april 2024

Bericht door Diederik52 »

Op de site weatherspark.com staan zeer uitgebreide weergegevens met grafieken, zowel gemiddelden als historisch per jaar. Nu moet je natuurlijk afwachten wat het werkelijk wordt maar je wil je toch ergens op baseren bij de planning. En dan zie je toch verschillen tussen locaties in Texas (bijvoorbeeld Del Rio, Junction, Fredericksburg, Austin) qua wolkenbedekking en regendagen, toch ook belangrijke zaken voor het doel...
Carmina
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mei 2016, 15:05
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: De totale zonsverduistering van 8 april 2024

Bericht door Carmina »

Wij zijn ook alweer plannen aan het maken. In 2017 waren we in Wyoming en in 1999 ergens in het noorden van Frankrijk.
Ik heb zojuist een motel geboekt in Texas. Maar eerlijk gezegd heb ik er niet veel vertrouwen in dat dit goed gaat.
Want vorige keer had ik 365 dagen van te voren een hotel geboekt in Casper in Wyoming, keurig voor ongeveer 80 dollar per nacht. Drie dagen later sloegen de boekingssites op hol: toen had de hotelwereld ook door dat er iets bijzonders ging gebeuren. Ik dacht toen tevreden: wij waren mooi op tijd. Maar een tijdje later kreeg ik een bericht dat onze boeking geannuleerd was wegens een misverstand...Yeah right :?
Gelukkig lukte het ons toen om nog wel een ander betaalbaar alternatief te vinden. Ik herinner me die moteleigenaar nog: hij was stomverbaasd dat zijn kleine motelletje opeens vol zat met Duitsers, Denen, Fransen en Britten.
We gaven aan dat we geen ontbijt nodig hadden, omdat we om 3 uur 's ochtends al weer weggingen om de file te vermijden. Hij lachte hartelijk en legde ons uit dat er daar in het noorden van Wyoming echt nooit file was, hoor. Wij lachten even vriendelijk terug.

We hebben op een mooie heuveltop, naast Duitsers en Canadezen genoten. We hadden voor de zekerheid de auto vol brandstof en voedsel. En daarna was het een eindeloze file naar het zuiden.
https://www.denverpost.com/2017/08/22/s ... 20on%20Aug

Ik vind deze site overigens heel waardevol voor informatie: http://xjubier.free.fr/en/site_pages/so ... oom=5&LC=1 Hier zie je de exacte tijden van de zonsverduistering per locatie.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer