Tent kamperen in de VS

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
sep
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 nov 2009, 22:13
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door sep »

Wij hebben die ervaring dus totaal niet. En je wilt niet weten hoeveel regen er over ons heengekomen is! Tentjes hielden alles droog, afgezien van die ene keer waar ik al over schreef, en dat was goed op te lossen. Met de exemplaren die we daarna kochten nooit problemen gehad. De waterkolom van het doek bij de Decathlon tenten is 2000 mm, ben ik niet van onder de indruk. Maar ik had dat review inderdaad ook gelezen. Als tegenhanger is er deze, van 20 september 2020:

I don't understand why some of these reviews say this tent isn't waterproof. I'm camping two nights at Cumberland Falls in Kentucky and it just rained all day and night. I'm dry, the seams held, nothing on the floor is wet. It also kept out the bugs.

Misschien heeft die andere reviewer gewoon pech gehad. Geen idee. En om het nu op de constructie te gooien...Hij heeft het ook over 'standing water', daaruit begrijp ik dat hij in een paar centimeter water heeft gestaan. Dat is natuurlijk niet handig.
Wij legden trouwens wel altijd een zeil onder de tent. Dat moet je wel naar binnen vouwen zodat het niet uitsteekt, anders loopt het water zo via het zeil onder je tent en lig je op een waterbed :mrgreen: (misschien had die man dat niet goed gedaan?). Maar eerlijk gezegd, we kamperen al ons hele leven, en de lichtgewicht tentjes die we vroeger hadden lekten altijd een beetje. Een beetje water is niet het einde van de wereld. De goede exemplaren van Egyptisch katoen hadden dat probleem niet, maar daar betaalde je je scheel aan. Gingen dan wel weer 20 jaar mee.

Dit kochten we meestal als onderzeil: https://www.walmart.com/ip/Hyper-Tough- ... /913533276 Maar een simpeler en dunner stuk plastic kan natuurlijk ook prima, zeker als het maar voor een paar dagen is.

Ik zou er niet te veel over inzitten. Je ziet overal op de campgrounds die Ozark-tentjes tenslotte. Er kan eens iets misgaan maar dat kan ook met een dure tent. Dan ruil je 'm weer om. En vergeet niet: je slaapt er alleen maar in he? Bij extreem slecht weer kun je zelfs je slaapzak nog in de auto leggen :D

Succes met beslissen!

Saskia
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door TradeMarkNL83 »

Oké goed om te horen! Ja het meerendeel van de reviews is ook goed. Je kan altijd een keer pech hebben natuurlijk. En het is zeker zo dat je er alleen maar in slaapt en maar een paar dagen, maar na een stevige dag hiken is een beetje nachtrust toch leuk :D Bedankt voor de tip van het zeil! Nu wachten tot de campgrounds van Sequoia en/of Yosemite te reserveren zijn. Lodgepole Sequoia en Potwisha gaan een maand van te voren open, Dorst Creek lijkt me erg mooi maar is helemaal niet te reserveren. Stoney Creek is wel al te reserveren voor mijn reisperiode.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door Galapogos »

Mummyslaapzakken zijn lichter (want compacter) dan ‘dekenmodellen’ (de rechthoekige slaapzakken), en sluiten vaak aan de bovenkant beter af, waardoor de warmte beter in de slaapzak blijft. Dat gezegd hebbende, ik vind ze vrij claustrofobisch. Zelf heb ik een iets ruimere slaapzak (soort van tussenmodel). Mijn vriendin zweert echter bij haar mummyslaapzak. Smaken verschillen.

Ons 3-persoons tentje (dus te gebruiken door 2 personen...) van Vaude gebruiken we nu al vier Amerika-reizen en hij is daarnaast ook meegegaan naar enkele festivals hier in Nederland. Dat is echt een superaankoop geweest. Zeer windvast en waterdicht, heel snel op te zetten en af te breken, en nog compact ook. We hebben er geloof ik 125 euro voor betaald bij een bedrijf dat in de zomer georganiseerde kampeervakanties organiseert, en na iedere zomer alle tenten van dat seizoen weer verkoopt, inclusief garantie. Tweedehands dus, maar hij zag er nog gloednieuw uit. We waren op die manier wel iets meer kwijt dan bij Decathlon/Walmart, maar zeker geen spijt van gehad.

Mijn ervaring met self-inflatable matjes is dat die vaak vrij zwaar zijn en niet heel compact opvouwen. De opblaasbare matjes die je zelf moet opblazen zijn een stuk compacter en lichter. Kan wel relevant zijn als je er mee naar Amerika gaat en je binnen je bagagelimiet wil blijven. Je kunt die overigens met een klein pompje van nog geen 50 gram oppompen, als je geen zin hebt om te blazen. :P
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door TradeMarkNL83 »

Ja sorry ik bedoelde ook een matje dat je zelf moet opblazen, dat lijkt me het beste. Mooie overzichtelijke site met verslagen en wandelingen heb je trouwens!
sep
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 nov 2009, 22:13
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door sep »

@Galapogos Helemaal gelijk wat betreft het gewicht van die selfinflating matjes. Toch nemen wij ze elke keer mee, we hebben echt dat comfort nodig met onze ouwe botten.:wink: Maar als je dat niet uitmaakt kun je zeker met lichter toe. Al weet ik dan niet wat de isolatiewaarde is, en elke keer als wij temperaturen rond het vriespunt of zelfs ver daaronder hadden waren we wel erg blij met de goede isolatie. Ook bij hitte isoleerden ze goed, op een snoeihete ondergrond hadden we het toch redelijk aangenaam. Wat ook wel een punt is misschien is de prijs van de matjes die je zelf op moet blazen. Een prima investering natuurlijk als je vaker gaat, maar als je dat nog niet zeker weet best een uitgaaf. Ter plekke kun je ook wel iets vinden wat voldoet, qua prijs en qua ligcomfort denk ik alleen nemen wij die gok nooit. Maar ik ken mensen die prima slapen op een goedkoop luchtbed van $10, mogelijkheden genoeg dus.

@TradeMarkNL83 Helemaal gelijk: prachtige site van Galapogos! Daar moet ik maar eens in de leer :wink:
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door ClaireVHaut »

TradeMarkNL83 schreef:
29 mar 2021, 13:49
. Je hebt mensen die erbij zweren (gok ook deels vanwege de compactheid) maar ik kan me altijd maar moeilijk voorstellen dat dat comfortabel ligt. Al hangt dat misschien ook van je gewicht af. Ik vraag me ook altijd af of het op de kampeerplekken van die nationale parken ‘s nachts en ‘s ochtends een beetje doen is qua geluid. Ik bedoel kun je er een beetje slapen of hoor je al gauw mensen op de plek naast je?
ik heb matjes van exped. Ik heb de syn en down mat . Die liggen echt heel fijn en ik ben zeker niet de lichtste. Het zijn geen SI maar je krijgt er een soort opblaaszak bij (nozzle bag) en dat werkt verbazend snel . Wij hadden tent en matjes en de rest van de reutemeteut binnen een half uur voor elkaar. Wij hadden in onze laatste rondreis 12 verplaatsingen met de tent en dat was goed te doen.


https://www.exped.com/netherlands-belgi ... egory/mats

Ik heb dus een variant met dons en dan de grootste maat en een syn mat (synthetisch) deze is iets dunner. Beiden wegen echt heel weinig. Ik had mijn koepeltent mee (Decathlon https://www.decathlon.nl/p/gezinstent-a ... mc=8378237), 2 slaapzakken en 2 mattten en dat was samen 18 kilo (wij hadden 1 x extra bagage voor onze kampeerspullen en daar kon ook nog ander spul bij qua gewicht. Wij lieten wel de haringen thuis , die kochten we ter plekke opnieuw.

Geluid: tja.. als je pech hebt sta je tussen snurkende mensen, dat was bij ons in Canada de ergernis soms .. oordoppen doen wonderen
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4965
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door hemmie »

Ik heb in mijn backpacktijd wel een mummy slaapzak gehad, maar vond het nooit echt fijn. Nu een ruimere versie van de mummy, en dat is idaal. Nog redelijk compact en lekker warm, maar toch nog bewegingsvrijheid.

Vroeger veel geslapen op een self inflating matje van 3,5cm, nu we autokamperen overgestapt op 5cm. Prima voor mij, ik geloof niet dat ik dikker zou willen, maar ik weeg niet zo veel, dat scheelt wellicht.

In mijn jonge jaren ook wel eens 9 maanden lang op zo'n heel dun foam matje geslapen, moet ik nu niet meer aan denken, maar kon ik toen prima hebben😂
Terug in Texas!
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door TradeMarkNL83 »

Bedankt voor de linkjes @ClaireVHaut, ik ga er eens goed naar kijken. Geen goedkoop merk zie ik volgens mij al ;) Ik zoek wel een béétje comfort dus denk dat ik dan voor een matje toch wel uitkom op 7cm. En jouw verslagen mogen er ook zijn hoor @sep :clap:
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door RuthdeLange »

Dutchess schreef:
29 mar 2021, 23:44
Zelf heb ik afgelopen week een grotere en isolerende versie van de Klymit voor het eerst gebruikt en heb er prima op geslapen.
Ik was zelf van plan om het matje dat Sep/ Saskia noemt (Ayacucho matje, 7,5 cm dik) te kopen. Maar ik zie dat het matje dat jij noemt nog lichter maar ook breder en dikker is.
Alleen lees ik ergens dat je deze zelf op moet blazen. Klopt dat?
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door RuthdeLange »

sep schreef:
02 apr 2021, 17:47
Dit kochten we meestal als onderzeil: https://www.walmart.com/ip/Hyper-Tough- ... /913533276
Saskia, ik had eerder al bedacht dat ik onderzeiltjes voor onze tenten wilde kopen (heb ik in Europa nooit gedaan overigens) maar las ook verschillende visies over de maat. Sommigen zeggen dat hij kleiner moet zijn dan de tent maar anderen laten hem juist er (voor) uitsteken omdat je dan niet meteen vanuit de modder de tent in stapt.
Bedoel jij nu dat je het deel dat te groot is bovenlangs terug klapt en onder de tent stopt?
Voor mijn dochter koop ik namelijk wel dat Ozark tentje (voor mezelf dus Decathlon vanwege het slechte slapen) en wil haar ook graag droog houden bij regen ;-)
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door Galapogos »

Volgens mij moet je zorgen dat regenwater het onderzeil niet kan bereiken. Dus het onderzeil moet zeker niet ‘uitsteken’. Als je tent een voortent heeft, is het wellicht wél fijn als het onderzeil daar doorloopt.

Zo werkt het bij onze tent en bijbehorende onderzeil in ieder geval. Dit zeil zit onder het grondzeil van de binnentent, en loopt door in de voortent. Maar de buitentent is groter, dus regenwater kan het onderzeil niet bereiken.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4965
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door hemmie »

Klopt. Wij hebben nu een onderzeil behorend bij de tent (grote 8-persoons), precies dezelfde maat als de binnentent. Vroeger hadden we kleine 2-persoonstentjes, dan deden we er gewoon een stuk plastic onder (afdekplastic uit de doe-het-zelfwinkel), en we zorgden dat die overal netjes ingestopt was en nergens uitstak.
Terug in Texas!
sep
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 nov 2009, 22:13
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door sep »

@RuthdeLange Wat @hemmie zegt: dat dus :wink: In de VS kochten we het dikkere grondzeil omdat we dat dan ook voor andere doeleinden konden gebruiken. Zo hebben we het één keer gebruikt om over ons binnententje te spannen bij wijze van dak, toen we het dakje van ons tentje per ongeluk hadden laten liggen op de vorige campground :mrgreen: Het zag er namelijk erg dreigend uit. Achteraf dreven alle buien over en was het dus niet eens nodig geweest. In Europa nemen we altijd een veel dunner stuk plastic mee, te koop als tentluier bij campingzaken maar afdekplastic werkt natuurlijk ook, en waar het uitsteekt proppen we het er even onder. Werkt ook prima. Je hebt op die manier net een extra laagje onder je grondzeil. Na de vakantie gaat het de container in want schoonmaken is geen doen. Je schrijft dat je het alleen voor het Ozark-tentje wilt gebruiken, maar ik zou het onder beide tenten zo doen. Kost (bijna) niks en weegt niks.


Saskia
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door TradeMarkNL83 »

Dutchess schreef:
29 mar 2021, 23:44
Zelf heb ik afgelopen week een grotere en isolerende versie van de Klymit voor het eerst gebruikt en heb er prima op geslapen. Het vroor beide nachten, dus wel extra fleece kleding gedragen en goede donzen slaapzak gebruikt. Ik vond de extra breedte van dit matje heel fijn, ik rolde er niet vanaf als ik me omdraaide. Ik heb 'm afgelopen december eigenlijk impulsief gekocht (goede aanbieding), maar na deze korte test nog geen spijt van.
Ik ben ook wel gecharmeerd van die Klymit-matjes vanwege die V-vorm. Lees er ook goeie dingen over. Wel een gedoe met al die verschillende modellen zeg. Maar de insulated luxe is sowieso goed voor mij want lang en breed, r-waarde 4.4 en in de 7cm dik. Wel gek dat ie via Amazon VS nog het goedkoopste is…

Hoe zit het overigens met die diktes? Ik zie 3cm, 5, 7,5, 9…Is dikker simpelweg meer comfort? Of isoleert dikker ook weer minder goed, vanwege bv meer lucht erin?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door Dutchess »

RuthdeLange schreef:
05 apr 2021, 09:44
Maar ik zie dat het matje dat jij noemt nog lichter maar ook breder en dikker is.
Alleen lees ik ergens dat je deze zelf op moet blazen. Klopt dat?
Ja, dat klopt, het is niet self-inflating, en daarom ook een stuk lichter. Er staat in de beschrijving dat het 20-30 keer blazen is, maar voor mij was het 30-40 keer. Ik zit er over te denken om misschien zo'n pompje te kopen als ik eens een goede aanbieding zie.

Wat ik ook fijn vind van dit matje is dat het vrij geruisloos is als je je erop beweegt, dat is niet bij alle matjes zo.
TradeMarkNL83 schreef:
05 apr 2021, 20:57
Hoe zit het overigens met die diktes? Ik zie 3cm, 5, 7,5, 9…Is dikker simpelweg meer comfort? Of isoleert dikker ook weer minder goed, vanwege bv meer lucht erin?
Het ging mij om meer comfort - ik slaap vnl. op m'n zij en dan heb ik voor m'n heupen en schouders wat meer ondersteuning nodig. Isolatie hangt af van dikte en materiaal, dus even de R-waardes vergelijken.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door TradeMarkNL83 »

Ja ik slaap ook wel veel op m’n zij dus die breedte vind ik wel fijn. De R-waarde is 5 zie ik, dat is meer dan ik nodig heb. De goedkopere niet-insulated heeft een waarde van 1.3. Dat zou in principe ook voldoende moeten zijn voor mij reis waarbij het ‘s nachts rond de 10 graden is?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door Dutchess »

Ja, voor 10°C (50°F) en warmer zou 1.3 genoeg moeten zijn - hangt ook van je slaapzak af natuurlijk. Hier is een redelijke samenvatting over het kiezen van slaapmatjes: How to Choose Sleeping Pads
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door ClaireVHaut »

TradeMarkNL83 schreef:
03 apr 2021, 16:26
Bedankt voor de linkjes @ClaireVHaut, ik ga er eens goed naar kijken. Geen goedkoop merk zie ik volgens mij al ;) Ik zoek wel een béétje comfort dus denk dat ik dan voor een matje toch wel uitkom op 7cm. En jouw verslagen mogen er ook zijn hoor @sep :clap:
ze staan nog wel eens op marktplaats.

HEt zijn echt hele fijne matjes, de nozzlebag is ideaal bij opblazen.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
TradeMarkNL83
Amerikakenner
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2019, 12:02
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door TradeMarkNL83 »

Goed punt van Marktplaats, altijd de moeite om even te kijken. En het lijkt me zeker ook een fijne mat. Gaat nu tussen de Synmat UL LW (of Synmat 7 LW, UL hoeft eigenlijk niet en de 7 heeft nog een hogere R-waarde ook: 2,9 vs 4,8) en de Insulated Static V Luxe. Voordeel van de Exped-matjes is dat ik daar zo te zien wel even op kan proefliggen bij de Bever dus daar ga ik sowieso een keer langs eerst.
Laatst gewijzigd door TradeMarkNL83 op 06 apr 2021, 13:08, 2 keer totaal gewijzigd.
sep
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 nov 2009, 22:13
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door sep »

@TradeMarkNL83 Even ter overweging: die temperatuur van 10 graden 's nachts is een gemiddelde. Dat betekent dat je daar een behoorlijk stuk boven of onder kunt zitten. Verder hangt het ook af van op welke hoogte je kampeert. In elk geval zou ik bij aanschaf van een matje niet van die 10 graden uitgaan maar iets nemen wat ook tot laten we zeggen +4 nog aardig isoleert. Onze eigen matjes hebben R6.4, en dat hebben we meer dan nodig gehad. Maar als je nog niet zo'n ervaren kampeerder bent en eerst eens uit wilt zoeken of het bevalt, zou ik er echt niet zoveel geld aan uitgeven. Dan kun je heus met een goedkoper exemplaar, al dan niet self-inflating, wel even toe. Slapen doe je echt wel na een dagje ingespannen hiken :wink: De belangrijkste keuze zou in dat geval voor mij zijn: meenemen vanuit huis of ter plekke kopen. Heeft allebei voor- en nadelen. Weet je echter zeker dat je zult blijven kamperen, dan kun je natuurlijk een duurdere aanschaf overwegen. Proefliggen: altijd doen, hoewel mijn ervaring is dat je pas na een paar nachten slapen echt weet of je er blij mee bent...

Markplaats is zeker een optie, maar dan moet je in dit geval wel zeker weten dat ze nog goed en heel zijn. Ik ben een fervent marktplaatsbezoeker en -handelaar maar voor dit soort dingen ga ik toch liever voor nieuw, behalve als ik heel veel vertrouwen in de verkoper heb.


Succes in elk geval!
Saskia
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer