Creditcard fraude

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Creditcard fraude

Bericht door Ruud2004 » 03 jul 2019, 15:54

Dat "roze kaartje", zelfs mijn vaarbewijs werd even bekeken en akkoord bevonden. :mrgreen:
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16 Florida
2012 ZW-Waikiki
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 NW USA/SW Canada
2018 NO Canada/USA
2019 NW Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com

Big Al
Amerikakenner

Bericht door Big Al » 03 jul 2019, 21:56

josea schreef:
02 jul 2019, 18:04
Maar ik heb mijn kaart alléén maar gebruikt bij een zestal hotels.... bij geen enkele andere gelegenheid heb ik betaald. :?
Er is een vrij grote kans dat het geringe gebruik van je kaart nu net de oorzaak is van de vele fraudelente betalingen. De grote banken stellen namelijk een betalingsprofiel op voor elke kaart. Als het betaalpatroon daar teveel vanaf wijkt wordt de betalingspoging automatisch geblokkeerd.
Njit schreef:
03 jul 2019, 09:38
Het risico wat je loopt door RFID is overigens beperkt. Je bankpas gaat maar tot 25 euro. Voor AMEX is het $30. VISA denk ik hetzelfde.
Het is hier heel gebruikelijk dat de limiet veel hoger is - kan gemakkelijk $500 of zelfs nog meer.
knaapje schreef:
03 jul 2019, 14:31
@roelb
Ik zorg er nu voor een kopie bij me te hebben met daarop een paar gegevens onleesbaar gemaakt en geef deze af.
Uit nieuwsgierigheid, wat voor informatie staat er op een paspoort dat beschermd moet worden? Ik vind nu juist dat NL daar heel gretig naar is. Als je ergens overnacht moet dat door het verblijf aan de autoriteiten gerapporteerd worden. Ik wordt in NL ook voortdurend om mijn geboortedatum gevraagd en die wordt vervolgens afgedrukt (bijv. bij de NS).

Wat die fraude betreft, de bank van de CC die ik het meest gebruik stuurt mij binnen een paar seconden een bevestiging van de betaling, zowel via SMS als via de applicatie (push). Mocht er fraude gepleegd worden dan zie ik dat op hetzelfde moment dat de betaling gedaan wordt.

Terpies
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Terpies » 03 jul 2019, 22:01

In de mrz (machine-readable zone) van je paspoort staat je BSN nummer (SSN in de US), naast alle overige gegevens zoals volledige naam en geboortedatum. Daarmee kan je redelijk eenvoudig indentiteitsfraude plegen.

Overigens...dit BSN nummer staat op op je rijbewijs, maar dan op de achterkant.

josea
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door josea » 03 jul 2019, 22:17

Big Al schreef:
03 jul 2019, 21:56
josea schreef:
02 jul 2019, 18:04
Maar ik heb mijn kaart alléén maar gebruikt bij een zestal hotels.... bij geen enkele andere gelegenheid heb ik betaald. :?
Er is een vrij grote kans dat het geringe gebruik van je kaart nu net de oorzaak is van de vele fraudelente betalingen. De grote banken stellen namelijk een betalingsprofiel op voor elke kaart. Als het betaalpatroon daar teveel vanaf wijkt wordt de betalingspoging automatisch geblokkeerd.

Dat snap ik dan niet; als ik die kaart nauwelijks gebruik, en opeens worden er op een dag tien tot twintig betalingen mee gedaan in Amerikaanse webwinkels; dan mag dat toch wel een afwijkend betaalpatroon genoemd worden?

Ik vond het inderdaad ook heel apart dat er vanuit de CC-company nog niet gereageerd was op het afwijkende gebruik van de card.

bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve » 03 jul 2019, 23:14

Njit schreef:
03 jul 2019, 08:54
Dat gaat over contactloos betalen (RFID). Je creditcard heeft niet zo'n chip.
De creditcard van ons allemaal heeft wel zo' n chip.
the proof of the pudding is in the eating

Big Al
Amerikakenner

Bericht door Big Al » 03 jul 2019, 23:14

Ik neem aan dat dit patroon wel veel meer voorkomt, voornamelijk bij Europese kaarthouders. De kaart wordt thuis vrijwel nooit gebruikt en dan opeens (tijdens de zomervakantie) gebruikt men hem alsof hij in brand staat.

Tussen haakjes, ben ik de enige die de ironie opmerkt van het motto "Er gaat niets boven Groningen" (van bedeve)...? Ik heb er overigens jaren gewoond en de meeste familieleden wonen er nog.
Laatst gewijzigd door Big Al op 03 jul 2019, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Terpies
Amerika-expert

Bericht door Terpies » 03 jul 2019, 23:17

bedeve schreef:
03 jul 2019, 23:14
De creditcard van ons allemaal heeft wel zo' n chip.
Die van die link voor een jaar gratis? :thumbup:

josea
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door josea » 03 jul 2019, 23:33

Oeps... dubbel.

Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25
Contacteer:

Bericht door Coyote » 04 jul 2019, 09:19

roelb schreef:
03 jul 2019, 14:47
Een acceptant mag volgens de PCI DSS richtlijnen bijvoorbeeld geen CVV opslaan, alleen kortstondig voor het uitvoeren van autorisatie.
Dat doen ze ook niet. Ze maken een kopie van de voorkant van de creditcard en legitimatiebewijs. CVV staat op achterkant dus die wordt nooit opgeslagen op deze manier.

Ook ik geef mijn rijbewijs dan en dat heeft nog nooit problemen opgeleverd.

Ik overnacht meestal bij de motels van Wyndham of Choice Hotels. Niet de meest luxe motels maar zeker geen slechte motels. Het is ook heel verschillend. Bij de één is het tonen van je rijbewijs voldoende, bij de ander willen ze alles hebben terwijl in beide gevallen de reservering al vastligt met een creditcard dan wel reeds betaald is.
roelb schreef:
03 jul 2019, 11:48
Een slecht engels sprekende indier bij de receptie van dat hotel (Lakeview inn, Centralia) wilde inderdaad een kopie maken van kaart + rijbewijs. Natuurlijk geweigerd, aangeboden dat hij gewoon een autorisatie mag doen, maar de kaart niet fysiek mag kopieren. Dat was onvoldoende. Ter plaatse hotels.com gebeld en de situatie uitgelegd. Die hebben daarop het hotel gebeld en ge-eist dat hij ons de geboekte kamer gaf. Dat wilde de meneer niet en refunden ook niet. Hotels.com heeft daarop natuurlijk direct gerefund en wij zijn naar een Garden inn 30 mijl verderop gegaan. Dit soort dingen zijn dus ook de reden dat ik eigenlijk alleen nog in chain hotels verblijf en daar gebeurt dit gewoon niet.
Zulk soort situaties zit ik niet op de wachten in Amerika. Je zult maar op een drukke zaterdagavond gereserveerd hebben in een toeristisch gebied en voet bij stuk houden. Succes met het vinden van een betaalbare overnachting in de omgeving... :?

Ik snap dat ik een zeker risico loop met het laten kopieëren van mijn id + creditcard, ben er ook niet echt blij mee. Maar aan de andere kant, wat willen ze met alleen voorkant van mijn NL-rijbewijs? Creditcard kunnen ze in principe kwaad mee maar zonder CVV/CVC code online al een stuk lastiger. Komt bij dat ik tijdens vakantie de uitgaven van de creditcard scherp in de gaten houd en altijd weet wát ik betaal met creditcard en betaalpas. Mocht het misgaan kan ik snel ingrijpen voor zover ICS dat dan al niet gedaan heeft. En als ik lees dat bij een aantal regelmatig naar Amerika reizende forumleden een creditcard al meerdere malen geblokkeerd is ivm fraude en bij mij in al die 24 keer nog nooit, vraag ik mij ook af, hoe dan?

Roland
Since 1982: 25 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.

knaapje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 30

Bericht door knaapje » 04 jul 2019, 12:59

@Njit
Knaapje schreeef:
03 jul 2019, 14:31
@roelb
Ik zorg er nu voor een kopie bij me te hebben met daarop een paar gegevens onleesbaar gemaakt en geef deze af.
Uit nieuwsgierigheid, wat voor informatie staat er op een paspoort dat beschermd moet worden? Ik vind nu juist dat NL daar heel gretig naar is. .........….gevraagd en die wordt vervolgens afgedrukt (bijv. bij de NS).

Zoals genoemd BSN nummer en meestal zet ik met viltstift een streep over de foto of ik zet er groot "copy" op, met een zwarte stift gaat dat meestal ook over een paar letters of cijfers heen]

Terpies
Amerika-expert

Bericht door Terpies » 04 jul 2019, 14:15

Coyote schreef:
04 jul 2019, 09:19
Dat doen ze ook niet. Ze maken een kopie van de voorkant van de creditcard en legitimatiebewijs. CVV staat op achterkant dus die wordt nooit opgeslagen op deze manier.
Bij Amex staat de CVV code op de voorkant. CVV is ook afwijkend, want bij AMEX is deze 4 cijfers ipv 3.

roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door roelb » 04 jul 2019, 22:28

Coyote schreef:

Nee hoor, bij een Amex staat die gewoon op de voorkant.

Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote » 05 jul 2019, 05:46

Terpies schreef:
04 jul 2019, 14:15
Bij Amex staat de CVV code op de voorkant. CVV is ook afwijkend, want bij AMEX is deze 4 cijfers ipv 3.
Ik heb geen Amex dus heb dat probleem niet. Wel raar om een ´beveiligingscode´ op de voorkant te plaatsen bij de overige creditcard gegevens.

Weet niet of er vaker misbruik van Amex kaarten wordt gemaakt maar zou het op deze manier kunnen verklaren.

Roland

Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit » 05 jul 2019, 08:49

Snap ook niet zo goed waarom je dat op de voorkant zou zetten..

Afbeelding

roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door roelb » 05 jul 2019, 10:33

Op de achterkant staat overigens ook nog een code, het card ID, maar die wordt in normaal betalingsverkeer niet gebruikt.

Maar goed, iemand kan ook gewoon voor- en achterkant kopieren. Of even de drie cijfers onthouden bij het maken van de kopie en die er met de hand bijschrijven zodra jij weg bent. Securitytechnisch voegt het niet veel toe of het nu voor- of achterkant is. Credit cards moeten gewoon niet gekopieerd worden. Het is ook nergens voor nodig. Een hotel kan gewoon elektronisch een autorisatie nemen.

hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie » 05 jul 2019, 16:28

Over die cvc code, ik heb amerikaanse credit cards (visa), op de nieuwste versie staat voorop alleen mijn naam, nummer, expiration dat en cvc staan allemaal achterop.
Terug in Texas!

Big Al
Amerikakenner

Bericht door Big Al » 06 jul 2019, 01:13

Coyote schreef:
roelb schreef:
03 jul 2019, 14:47
Een acceptant mag volgens de PCI DSS richtlijnen bijvoorbeeld geen CVV opslaan, alleen kortstondig voor het uitvoeren van autorisatie.
Het nummer van de kaart mag ook niet worden opgeslagen onder de PCI-DSS. Bovendien mag niemand die daar geen direct belang (voor een betaling) bij heeft met die informatie in aanraking komen. Een kopie maken van een CK is vrijwel altijd een overtreding van de PCI-DSS.

Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote » 06 jul 2019, 07:29

roelb schreef:
05 jul 2019, 10:33
Maar goed, iemand kan ook gewoon voor- en achterkant kopieren. Of even de drie cijfers onthouden bij het maken van de kopie en die er met de hand bijschrijven zodra jij weg bent. Securitytechnisch voegt het niet veel toe of het nu voor- of achterkant is. Credit cards moeten gewoon niet gekopieerd worden. Het is ook nergens voor nodig. Een hotel kan gewoon elektronisch een autorisatie nemen.
Maar daar let ik dus wel op als ze een creditcard door de lezer halen of kopieren. Dat ze niet het CVC nummer lezen of er een kopie van maken.

Ben het met je eens dat het niet zou horen. Je hebt immers al gereserveerd danwel betaald met je creditcard en hiervoor hebben ze authorisatie gekregen. Hetzelfde geldt voor je id, ook dat hoort niet. Ze mogen gegevens ervan noteren maar een kopie maken hoort niet. Mogen we in Nederland ook niet (tenzij bijv. een bank/werkgever het nodig heeft om jou te identificeren in hun systeem, alleen dan mag het).

Misschien een volgende keer maar eens een opmerking over maken als het weer gebeurt. :wink:

Roland

Terpies
Amerika-expert

Bericht door Terpies » 06 jul 2019, 11:15

Gelukkig staan ook de amex en visa kaarten binnenkort in Apple pay, dus dan krijgt geen enkele acceptant meer mijn bankpas of CC gegevens.

Big Al
Amerikakenner

Bericht door Big Al » 06 jul 2019, 23:32

Terpies schreef:
06 jul 2019, 11:15
Gelukkig staan ook de amex en visa kaarten binnenkort in Apple pay, dus dan krijgt geen enkele acceptant meer mijn bankpas of CC gegevens.
Veel betaalpunten in de V.S. accepteren contactloos betalen (nog) niet, inclusief hotels...

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer