Creditcard fraude

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
josea
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 dec 2014, 12:20
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Veldhoven

Creditcard fraude

Bericht door josea »

Hallo,

Hierbij even mijn ervaring met mijn creditcard afgelopen vakantie (juni dit jaar) en de fraude die daarmee gepleegd is. Even ter waarschuwing en extra alertheid voor anderen?

Ik heb mijn creditcard maar een keer of zes gebruikt, en alléén bij hotels die ik zelf had gereserveerd vanuit NL met mijn creditcard. Alle overige betalingen zijn namelijk door mijn reispartner gedaan.

En toch is er kennelijk ergens een kwaadwillend persoon geweest, die de gegevens van mijn kaart heeft gebruikt om te frauderen. 12 juni kwamen we thuis en 16 juni checkten we nog eens de creditcard afschrijvingen, en er bleek inmiddels ruim $4000,00 afgeschreven te zijn aan allerlei verschillende Amerikaanse webwinkels, zelfs Netflix is er twee keer mee betaald. Allemaal van 12 t/m 16 juni. En toen niet meer natuurlijk, want hebben we meteen geblokkeerd.

Echter: ik was hem niet kwijt, dus het enige wat ik kan bedenken is dat iemand aan de balie van een hotel mijn gegevens van voor- en achterkant heeft gezien/gefotografeerd en daarmee betalingen heeft gedaan op internet. Hoe anders?
Dus ook bij gerenommeerde hotels (Best Western, Holiday Inn, Grand Canyon... geen idee waar) is het oppassen geblazen als je je kaart afgeeft!? Of heeft iemand anders nog een idee hoe dit kan gebeuren??

En hoe is dat te voorkomen? In restaurants geef je ook constant je kaart mee, waarna ze terugkomen met een bonnetje voor je. Ook daar kan iemand dus heel makkelijk die gegevens overnemen. Voortaan alleen nog maar de voorkant van je kaart laten zien? Is dat een oplossing?

Het wordt wel geregeld door de VISA waarschijnlijk, maar het is wel een hoop gedoe.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Creditcard fraude

Bericht door Njit »

Niet echt te voorkomen denk ik. Een foto is zo gemaakt.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Creditcard fraude

Bericht door sanook »

Als het om online aankopen gaat lijkt het me dat ze ook een CVC code gebruikt hebben die op de achterkant staat, dus dat zou betekenen dat iemand inderdaad een foto oid gemaakt heeft hiervan. Enige manier om dit te voorkomen is dat je je card niet uit het oog verliest als je hem afgeeft voor een betaling.
(Overigens moet ik voor iedere (online) aankoop met mijn Visa Card altijd een code genereren in de app voor de betaling)
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Creditcard fraude

Bericht door Njit »

Je zou de CVC code kunnen afplakken of doorstrepen. Moet je hem alleen wel zelf onthouden..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
GideonW
Amerika-ontdekker
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 sep 2017, 13:21
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Creditcard fraude

Bericht door GideonW »

josea schreef:
02 jul 2019, 11:05
En hoe is dat te voorkomen?
Volledig voorkomen is eigenlijk niet mogelijk. Creditcards zijn een betaalmiddel dat erg slecht beveiligd is. Er zijn allerlei manieren om creditcard fraude te plegen (denk aan skimming, want veel betaalterminals in de VS gebruiken nog steeds de magneetstrip i.p.v. de chip, of simpelweg het kopieren/fotograferen van kaart gegevens).

Daar staat tegenover dat CC maatschappijen doorgaans vrij goed zijn in het terugdraaien van transacties als er sprake is van fraude. Het is dus een kwestie van je CC afschrift goed in de gaten houden. Sommige banken / CC uitgevers bieden de mogelijkheid om een SMSje te laten sturen als er voor meer dan een bepaald bedrag wordt afgeschreven (of zelfs bij iedere transactie). Dat is een nuttige feature om direct gewaarschuwd te worden als er iets mis is.
Gebruikersavatar
MichelH
Amerikakenner
Berichten: 1154
Lid geworden op: 23 jun 2008, 16:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Creditcard fraude

Bericht door MichelH »

Ontzettend zuur natuurlijk, maar helaas niet te voorkomen zodra je je creditcard uit handen geeft. Ik denk persoonlijk niet dat hotelpersoneel van een grot keten er iets mee te maken zal hebben, deze mensen zijn toch vaak getraind en gescreend. Als zoiets vaker gebeurt dan hebben ze dat personeelslid snel in de smiezen. Veel logischer lijkt me dat je kaart geskimmed of gegevens zijn opgeslagen bij bv. een benzinestation of kleiner winkeltje / hotel / motel waar de beveiliging niet al te serieus wordt genomen. Lastig te achterhalen uiteraard, maar aangezien de kaart is gebruikt tussen 12 en 16 juni is het aannemelijk dat de kaartgegevens zijn achterhaald op 10 of 11 juni.

Gelukkig krijg je je geld (vaak) wel terug van de CC maatschappij.
Gebruikersavatar
josea
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 dec 2014, 12:20
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Veldhoven

Re: Creditcard fraude

Bericht door josea »

Maar ik heb mijn kaart alléén maar gebruikt bij een zestal hotels.... bij geen enkele andere gelegenheid heb ik betaald. :?
Gast

Re: Creditcard fraude

Bericht door Gast »

Mijn visa card is afgelopen maand ook ergens in de US geskimd (gebeurt regelmatig, helaas) en er is een betaling mee gedaan in een online webshop terwijl we nog op vakantie waren. Weliswaar geen €4000, maar toch...

Gelijk met een omweg gebeld met visa (21 juni), Kaart geblokkeerd, opgelost...ik snap het “vele gedoe” waarover je spreekt niet. De partner card werkte nog, evenals onze amex en master creditcards.

Ik heb er geen moment van wakker gelegen. Bij thuiskomst vorige week (26 juni) lag er een nieuwe pas op de mat, de betaling die onjuist was is gelijk teruggeboekt en ik heb een formulier ondertekend en opgestuurd dat ik geen toestemming heb gegeven.

Tot zover het gedoe. Wat was er bij jou zoveel gedoe? Je bent er voor verzekerd...stel je voor dat het met je bankpas was gebeurd....of dat het cash was wat gestolen was...DAN heb je wel gedoe...

Ook voorgaande jaren is het al een paar keer gebeurd (ook al eens preventief geblokkeerd vanwege transacties op een goksite die door de kleine bedragen (max€25 per keer, maar wel een behoorlijk aantal in korte tijd) wat de mensen bij visa opviel en ze mij hebben gebeld dat dit gebeurde) maar altijd keurig opgelost.

Ik ben juist blij dat het gebeurt met de CC en niet met een bankpas, of dat er cash wordt gestolen.

Ik weet niet hoe het proces gaat bij verlies van je CC, maar in het geval van fraude heb ik absoluut geen last gehad van enig gedoe.
Gast

Re: Creditcard fraude

Bericht door Gast »

Ik kijk tijdens de vakantie dagelijks op mijn cc app, zo zie ik ook gelijk of de hotels hun deposits weer vrijgeven.
Gebruikersavatar
josea
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 dec 2014, 12:20
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Veldhoven

Re: Creditcard fraude

Bericht door josea »

Nou, ik moet nog zien dat alles gecorrigeerd wordt door Visa, ik verwacht het eigenlijk wel. Maar we zagen het pas na vier dagen dus er was al behoorlijk geplunderd. 75 afschrijvingen van €7000 totaal. €3000 daarvan waren nog reserveringen, dus die werden meteen gecorrigeerd.
Verder schrok ik echt wel en zijn we een uur (!) bezig geweest om iemand aan de lijn te krijgen om te blokkeren (na kantoortijd krijg je alleen een Engels sprekend callcenter). Dan nog een fraudeformulier invullen en nu wachten hoe het opgelost wordt.... inderdaad niet héél veel gedoe, maar ik had het liever niet gehad.
Cash geld is uiteraard erger, maar dat had ik niet op zak...

Verder was eigenlijk meer mijn boodschap: pas op met je card uit handen geven, want ook bij “gewone” betrouwbare hotels kan het dus mis gaan. En dat had ik niet verwacht.
Gast

Re: Creditcard fraude

Bericht door Gast »

Er staat toch een nummer achterop je kaart wat je kunt bellen? Dat is als het goed is 24/7 bereikbaar. Ik heb midden in de nacht NL tijd gebeld met het nummer in Amsterdam, totale gesprek duurde 10 minuten. Mijn grootste uitdaging was dat mijn AT&T kaart niet toestond dat ik naar Nederland kon bellen, dus ik moest eerst op zoek naar mijn Nederlandse Sim kaart. (Kostte uiteindelijk alsnog €1 per minuut om te bellen maar soit.)

Je misbruik is verzekerd. Heb je de toegezonden verklaring al getekend en opgestuurd? Bij mij waren de bedragen die ik aangaf dat niet klopten al gelijk weer bijgeboekt. Jullie waren al thuis in NL toch?

Helaas ontkom je er niet aan om je kaart uit handen te geven...ik maak me er inmiddels al geen zorgen meer om.
Wel check ik regelmatig (meestal elke dag) even mijn afgeboekte bedragen in de CC app, zodat ik gelijk actie kan nemen als er iets niet klopt...dat zou in ieder geval mijn voornaamste tip zijn.
Gebruikersavatar
josea
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 dec 2014, 12:20
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Veldhoven

Re: Creditcard fraude

Bericht door josea »

Ik was al thuis toen het misbruik startte, de dag van thuiskomst is het begonnen. Toen checkte ik niet meer dagelijks mijn app.
En we konden inderdaad 24/7 bellen maar wel naar een internationaal callcenter. Wij hebben een creditcard via Qander, niet erg klantvriendelijk was het.
Ik verwacht wel dat het opgelost gaat worden, heb inderdaad een verklaring thuisgestuurd gekregen en ingevuld inmiddels.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7900
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Creditcard fraude

Bericht door Pete.Z »

Credit cards zijn absurd slecht beveiligd regen fraude, zeker online. Het is wel aan het verbeteren met codes de gegenereerd worden en dergelijke, maar de CC maatschappijen zijn zo makkelijk met terugbetalen omdat ze weten hoe slecht de beveiliging is. (En omdat ze goud verdienen natuurlijk)

Zelf twee keer mee gemaakt, waarvan een keer vermoedelijk bij een tankstation, en de tweede keer online. Alles netjes afgehandeld en supersnel terugbetaald.

Overigens, als er een Netflix account mee is betaald, moet daar toch een identiteit bij te vinden zijn?
Gebruikersavatar
josea
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 dec 2014, 12:20
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Veldhoven

Re: Creditcard fraude

Bericht door josea »

Ja, dat zou je denken, maar dat laat ik lekker aan de CC-maatschappij over :)
Ik weet niet welke middelen zij (= hun fraude-afdeling) allemaal tot hun beschikking hebben om de identiteit van iemand te achterhalen.
Gast

Re: Creditcard fraude

Bericht door Gast »

Bij mij was het misbruik bij de Apple online shop. Ik heb hierover met Apple gebeld, en zij konden exact zien wie er met welk adres had besteld en waar het was afgeleverd. Uiteraard gaven ze mij die gegevens niet, maar ze zei wel “Ask your bank to call us and we will share these details”.
Gebruikersavatar
pumi1000
Amerika-expert
Berichten: 1514
Lid geworden op: 25 nov 2009, 09:48
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Creditcard fraude

Bericht door pumi1000 »

Je weet nooit waar het gebeurd kan zijn.......onze kaart werd in maart jl. nog geblokkeerd vanwege fraude, wij waren gewoon hier in Nederland en ik zag in de bank app de betalingen nog niet. laatste gebruik was in juli vorig jaar en daarna alleen tickets betaald en hotels gereserveerd.
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 - west usa
2013 - oost usa
2014 - noordwest usa
2015 - ronde NY
2016 - west usa
2017 - Florida
2018 - west usa
2019 - west usa
2022 - noordwest usa
2023 - oost + zuid usa
2024 - west usa
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 972
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Creditcard fraude

Bericht door stegeman »

Misschien zeg ik wel wat doms hoor. Maar kan het niet ook zijn als je gewoon met je cc in je jas, portemonnee of wat ook geskimd kunt worden? Er zullen toch niet voor niets nu anti skim portemonnees verkocht worden. Heb me er vorige week maar een aangeschaft, omdat ik toch aan een nieuwe toe was. (En voor Mn man ook gelijk maar)
Maar tekens op apps kijken wat er vd rekening gaat?? Ik heb op vakantie wel andere dingen te doen dan online bezig te zijn eigenlijk :D
Gast

Re: Creditcard fraude

Bericht door Gast »

Tja die moeite om een app te openen... dat kost ook zo enorm veel tijd... ik maak in de restaurants ook gewoon kopieën van de afreken bonnetjes die ik achterlaat...kunnen ze er iig niets aan veranderen...bv de fooi. Kleine moeite en makkelijk te controleren met de app...kost ook twee seconden...
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4368
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Creditcard fraude

Bericht door Ruud2004 »

Je zal zien dat ook in de casus van TS alles keurig weer wordt terugbetaald, nieuwe kaart en klaar. Als het je overkomt is het vervelend en het geeft wat administratieve rompslomp, maar weegt wat mij betreft niet op tegen het gemak van een CC. Daarom belangrijk dat je altijd twee CC's hebt (van verschillende CC maatschappijen) en je je aan de voorwaarden van de CC maatschappij houdt. Ook kan het geen kwaad je kaart goed in de gaten te houden als je hem afgeeft. De afgelopen drie weken kan ik mij niet herinneren dat ik mijn CC heb afgegeven. In Canada al helemaal niet en in het stukje USA volgens mij ook niet, de betaalterminals (betalen met pincode) zie je gelukkig steeds vaker.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Creditcard fraude

Bericht door Njit »

stegeman schreef:
03 jul 2019, 00:15
Misschien zeg ik wel wat doms hoor. Maar kan het niet ook zijn als je gewoon met je cc in je jas, portemonnee of wat ook geskimd kunt worden? Er zullen toch niet voor niets nu anti skim portemonnees verkocht worden.
Dat gaat over contactloos betalen (RFID). Je creditcard heeft niet zo'n chip.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer