Creditcard fraude

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Creditcard fraude

Bericht door sanook »

Dat het fijner zou zijn dat je het 4 dagen eerder al zou weten..., ik vind dit ook een nadeel van de Amex. En wees eerlijk, we leven niet meer in het stenen tijdperk. Alles gaat online en is direct beschikbaar, dus waarom zo lang wachten met de info naar de klant. Zelfs mijn gratis Revolut stuurt een push melding direct na een betaling.
Overigens, als Amex zelf vermoedt dat er iets niet in de haak is laten ze het wel direct weten middels sms en email, dat valt dan weer mee :)
Gebruikersavatar
habbekuk
Amerikafan
Berichten: 304
Lid geworden op: 16 apr 2017, 08:45
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Creditcard fraude

Bericht door habbekuk »

Klopt is ook geen probleem maar kan makkelijker. Zet het bij "in behandeling" dan heb
je direct overzicht.. Een push melding zoals Revolut is juist super nakijken afsluiten en klaar.

Als je fraude snel wilt oppakken dan moet alles actueel zijn.
Gast

Re: Creditcard fraude

Bericht door Gast »

Revolut is een leuk kaartje maar geen volwaardige creditcard.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Creditcard fraude

Bericht door sanook »

Het ging nu even om de notificatie na een betaling, niet om het feit dat het geen volwaardige creditcard is.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Creditcard fraude

Bericht door Coyote »

Terpies schreef:
09 jul 2019, 18:31
En wat is er mis als je er 4 dagen later achter komt? Dan is alles nog steeds gedekt qua verzekeringen....
Nou, als er iets mis is met mijn creditcard kom ik er liever meteen achter dan pas na 4 dagen en wellicht tientallen boekingen later incl. hoop rompslomp tijdens vakantie om alles weer recht te trekken.

Je kunt ook zeggen dat dat inderdaad een tekortkoming is bij AMEX.

Maar oh wacht, we mogen niets negatiefs over AMEX zeggen natuurlijk....

Zie nu toch al 2 zaken die mij niet bevallen aan AMEX: CVC code aan de voorkant (grotere kans op fraude met creditcard) en transacties die pas na dagen zichtbaar zijn.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Creditcard fraude

Bericht door Mrvanilla »

Dat viel mij ook op bij AMEX. Vind het een fijne kaart en er zitten zeker perks aan. Maar waarom het zo lang duurt voordat ik transacties zie verschijnen online is mij ook een raadsel. Het gaat mij ook niet per se om dekking bij fraude o.i.d. maar ook om gewoon actueel inzicht over je uitgaven te hebben. Mijn simpele bankkaart van de ING (Mastercard) heeft dat instant. Het is geen ramp, maar ben het wel met @sanook eens: het is 2019, ik wil alles instant en voor een high-end/premium creditcard verschaffer zou dit best beter kunnen.
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Creditcard fraude

Bericht door Coyote »

Wat ik een (klein) nadeel vind aan mijn Maestro creditcard van ABNAMRO (ICS) en de pinpasbetalingen cq opnames bij ING is dat het bedrag eerst gereserveerd wordt en fictief is. Ook staat er op dat moment geen koers bij. Die krijg je bij een creditcardbetaling helemaal niet te zien.

Een reservering geldt bij zowel betalingen in Euro`s als in een vreemde valuta, het fictief bedrag bij een betaling of opname in vreemde valuta. Het uiteindelijke bedrag dat afgeschreven wordt is altijd hoger dan het fictieve bedrag. Scheelt nooit zoveel, zeker niet bij kleine betalingen maar naarmate het afgerekende bedrag hoger wordt, worden de verschillen groter. Zo had ik mijn autohuur afgerekend in GBP. Het fictieve bedrag was EUR 9 lager dan het daadwerkelijk afgerekende bedrag. Vond ik best veel.

Ook dit zou met de huidige technieken niet meer nodig moeten zijn. Koers op moment van afrekenen is bekend en eventuele koersopslagen en kosten kunnen er gelijk bij gerekend worden.

Ter illustratie onderstaande betaling die ik vorig jaar bij Best Buy deed met mijn ING Betaalpas.

Roland
Bijlagen
BestBuy01.jpg
BestBuy01.jpg (98.59 KiB) 1589 keer bekeken
BestBuy02.jpg
BestBuy02.jpg (147.16 KiB) 1589 keer bekeken
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gast

Re: Creditcard fraude

Bericht door Gast »

Op mijn AMEX transacties zie ik USD bedrag, wisselkoers en opslag.
Op mijn VISA (ICS) zie ik alleen bedrag in USD.
Op mijn MasterCard (ING) zie ik USD bedrag, wisselkoers en opslag.
Op mijn ING betaal pas idem, USD bedrag, wisselkoers en opslag.

Zowel op ING MasterCard als VISA (ICS) zie ik reserveringen. Op AMEX krijg ik volgens mij geen reservering te zien (maar kan dit nu niet checken), vandaar dat je waarschijnlijk transactie pas ziet als deze definitief is, maar zal volgende keer nog eens opletten.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Creditcard fraude

Bericht door roelb »

Jawel hoor, ook bij Amex zie je reserveringen. Dat heet dan "In behandeling". Transacties in EUR zie ik altijd direct tot maximaal binnen een dag. Buitenlandse transacties zie je pas een dag later, omdat Amex inderdaad pas de transactie laat zien als het bedrag definitief vast staat, dus als de uiteindelijk wisselkoers vastgesteld is. En omdat alle grote kaarten altijd rekenen met een middenkoers over de gehele dag is dat definitieve bedrag pas bekend nadat die dag is afgesloten.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Creditcard fraude

Bericht door Coyote »

roelb schreef:
10 jul 2019, 10:37
En omdat alle grote kaarten altijd rekenen met een middenkoers over de gehele dag is dat definitieve bedrag pas bekend nadat die dag is afgesloten.
Bedoel je met 'alle grote kaarten' de creditcard maatschappijen? Omdat ik je daar geen koers ziet, weet je nooit welke koers gehanteerd wordt. Bij een betaling met je bankpas op dezelfde dag zie je nl. wel verschillende koersen en niet één middenkoers voor de hele dag.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Creditcard fraude

Bericht door roelb »

Ik weet dat in ieder geval ING een dagkoers hanteert. Volgens mij geldt dat ook voor ABN Amro. Het zou kunnen dat andere banken dat (inmiddels) anders doen, maar vroeger was het echt altijd de koers per dag. Bij ING kun je ook de gehanteerde (dag)koerslijsten downloaden.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Creditcard fraude

Bericht door Njit »

Op mijn Rabocard overzicht zie ik op dezelfde dag verschillende wisselkoersen. Die hanteren dus echt de koers van het moment.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Creditcard fraude

Bericht door Big Al »

Njit schreef:
09 jul 2019, 10:54
Is alleen wel aardig fraudegevoelig volgens mij. Kreeg van een hotel een formulier wat ik in diende te vullen om een extra dienst te kunnen garanderen. Ze vroegen of ik dit even wilde doorsturen:

- Formulier met Naam, CC nummer, vervaldatum, CVC code
- Foto voor en achterkant CC
- Doordruk CC (met potlood over CC heen krassen)

En dat dien je dan gewoon even per email op te sturen :o Ik snap dat zij garantie willen dat er geen gestolen CC gebruikt wordt. Maar als klant wil je ook de garantie dat je CC gegevens veilig zijn
Alsjemenou! Daar lusten de honden geen brood van...

Was dat in de VS? I.p.v. de gegevens een snelkoppeling naar de officiële website van de Payment Card Industry Security Standards Council sturen en verwijzen naar de PCI Data Security Standards...

https://www.pcisecuritystandards.org/

Overigens is toepassing van de PCI-DSS niet vrijwillig; er kunnen hoge kosten aan overtredingen zitten. Ook is het een goede basis voor een rechtszaak omdat de DSS de minimale beveiligingsstandaard is.
Gast

Re: Creditcard fraude

Bericht door Gast »

Hier in Seattle werken ze voornamelijk met handtekeningen. Ben daar geen fan van, extreem fraude gevoelig. Ik vraag ook kopien van bonnetjes. Ik zie nl ook alleen reserveringen. Eerst swipen ze je kaart en dan moet je bijv in een restaurant bedrag en tip invullen.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Creditcard fraude

Bericht door Marcopstal »

Kopieën van bonnetjes moet je altijd vragen, anders heb je nooit enig verweer als er iets fout is (en dat hoeft niet altijd opzettelijk te zijn).

Dat je het bedrag van de tip nadien invult is volgens mij in gans de VS een gangbare zaak.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Creditcard fraude

Bericht door Njit »

Big Al schreef:
11 jul 2019, 01:07
Alsjemenou! Daar lusten de honden geen brood van...

Was dat in de VS? I.p.v. de gegevens een snelkoppeling naar de officiële website van de Payment Card Industry Security Standards Council sturen en verwijzen naar de PCI Data Security Standards...
Yup, hotelketen in de US.

Afbeelding
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Creditcard fraude

Bericht door roelb »

Op de CVC2 na voldoet dit. Een imprint is geen kopie, omdat bij een imprint alleen de verhoogte letters en cijfers worden gekopieerd. Maar dan vragen ze daaronder wel weer om de CVC2, tja, degene die dit verzon heeft het niet begrepen.

Overigens ook bijzonder, want dit hotel zou je betalingsgegevens al moeten hebben als je daar hebt gereserveerd. Of was het een prepaid boeking waarbij de betaling door de OTA is afgewikkeld?
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Creditcard fraude

Bericht door Njit »

Yup, Prepaid boeking via Expedia (als reisagent).

Ze vragen naast de Imprint ook om een fotokopie van de voor- en achterkant van de Creditcard en van een PhotoID.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Creditcard fraude

Bericht door Coyote »

Zou voor mij al een reden zijn niet in zee te gaan met zo'n hotel, ook niet als reisagent.

Lijkt erop dat ze gehele boeking zelf willen doen ondanks dat het al via Expedia loopt. Dan zouden ze de betaalgegevens al moeten hebben. En een kopie van je legitimatiegegevens is al helemaal uit den boze. :shock:

Bezint eer ge begint... :wink:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gast

Re: Creditcard fraude

Bericht door Gast »

Marcopstal schreef:
11 jul 2019, 06:25
Kopieën van bonnetjes moet je altijd vragen, anders heb je nooit enig verweer als er iets fout is (en dat hoeft niet altijd opzettelijk te zijn).

Dat je het bedrag van de tip nadien invult is volgens mij in gans de VS een gangbare zaak.
Ik maak altijd fotos van de bonnetjes die ik achterlaat in het restaurant (en uiteraard neem ik een kopie mee). Dan kunnen ze achteraf niet met de bedragen knoeien (mits ik zelf duidelijk schrijf wat voor tip/eind bedrag ik vermeld).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer