Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Whitestreet
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 22 mei 2017, 23:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door Whitestreet »

Ik snap al jullie reacties, dank daar voor. Iedereen doet zijn betalingen en pin gedragingen op een eigen manier welke het beste voor diegene uitkomt. Maar dit topic was eigenlijk meer bedoeld als een hulpmiddel die iemand misschien zou kunnen gebruiken.
Ik weet zelf ook wel dat 2 CC's makkelijker zijn dan 1. een 2.500 of 10.000 CC of dat maakt mij ook allemaal niet zo veel uit. Die tweede kaart komt heus wel, het was alleen wat kort dag toen ik de tweede aan ging vragen, en dacht "Hoe groot is de kans dat er wat gebeurd" dus nam ik de gok.
Extra toeslagen op het pinnen met een debet of creditkaart maken mij echt niet zoveel uit. 1000 dollar op zak hebben vind ik ook geen probleem, dat is soms in 3 dagen weer op. Ieder doet zijn vakantie op eigen manier.

Kortom, als ik mijn CC had behouden de hele vakantie stond er op het einde ook een bedrag open van 6.500 op de kaart.
Nu heb ik vrijwel alles gepind (Met uitzonderingen van de hotels)
Stel dat ik het geld (wat ik nu heb gepind) op een CC van 2.500 had gezet en die vervolgens was kwijtgeraakt was ik verder van huis.
Ik had ook mijn pinpas kunnen kwijtraken.... Of mijn hele portemonnee... Als, als, als.

Ik ben vaker op vakantie geweest met een CC en vond dit een prima manier, ider zijn ding. Ik heb dit niet neer gezet om een discussie te starten :wink:
Laatst gewijzigd door Whitestreet op 28 jun 2019, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
2018 Florida / 2019 Westkust
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door harryh »

Eens over het laatste, wat je deelde was anders bedoeld, waarvoor dank @Whitestreet.

Je vergeet overigens wel dat je niet de echte middenkoers berekend krijgt want dat is het verdienmodel van banken, zie de koersen en kosten in dit voorbeeld:
image.png
Gebruikersavatar
SpaceAce
Amerika-expert
Berichten: 3604
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:15
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door SpaceAce »

Whitestreet schreef:
28 jun 2019, 16:30
Stel dat ik het geld (wat ik nu heb gepind) op een CC van 2.500 had gezet en die vervolgens was kwijtgeraakt was ik verder van huis.
Ik had ook mijn pinpas kunnen kwijtraken.... Of mijn hele portemonnee... Als, als, als.
Behalve dan dat je met cash je geld kwijt bent en met de CC je verzekert bent. Ook wat je er zelf nog op zet.

Maar inderdaad, wat betreft je oorspronkelijke bedoeling van het topic: dank je. Er zullen zeker mensen zijn die er wat aan hebben. Een gewaarschuwd mens telt tenslotte voor twee!
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
covri
Amerikakenner
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 dec 2007, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: son en breugel

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door covri »

Wat een vervelende ervaring lijkt me dit. Bedankt voor het uitgebreide verhaal over de oplossing.

Wij zijn net terug uit de usa en hebben 1 keer 40 dollar gepind. Van thuis hadden we van vorig jaar nog 23 dollar. Verder hebben we in die 4 weken alles met Ingpasje (=debet) of met visa betaald. Tm de koffie van 1 dollar bij de Mac. :wink:
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 972
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door stegeman »

Nu vraag ik mij af. Wat als je wel een andere extra cc had gehad? Is het dan niet ook zo dat je de cc waarmee geboekt hebt zou moeten overhandigen? Of doen ze daarnet moeilijk over dat het een andere is?
We hebben trouwens maar 1 van €1000 en 1 van €2500. Op de eerste zetten we nog wel extra saldo maar hebben bijna alles al betaald. (Op 2 hotels na)
Dank voor het delen. Dit sterkt me eigenlijk in het feit dat we een tweede kaart hebben nu. Hoe vervelend ook voor jullie, maar wat gelukkig ook goedgekomen is
Gast

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door Gast »

Whitestreet schreef:
28 jun 2019, 16:21
Njit schreef:
28 jun 2019, 13:42
je hebt elke keer transactiekosten voor het pinnen. Lijkt mij een aardig nadeel.
1000 Dollar pinnen en 5 tot 10 dollar transactiekosten.. Valt wel mee toch? Dit doe ik maar 4 keer in mijn vakantie
Waarom zoveel? Wij doen alles met cc. Voor de zekerheid 2 st totaal 15 k . Wat is het voordeel ? Ik had 800 usd bij en 350 over na 3 weken.

Dank voor bijdrage 👍👍
Gast

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door Gast »

Njit schreef:
28 jun 2019, 15:29
Cindy1969 schreef:
28 jun 2019, 14:53
Het is nooit gelijk verwerkt in de Rabo app en dat vind ik niet handig.
Dat is niet mijn ervaring met de Rabo App. Als ik iets afreken met de CC staat het bedrag er gelijk in..
Bij ING idem, het staat er gelijk als reservering in je overzicht. Heel handig , ook bij ICS ( Bijenkorf)
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 972
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door stegeman »

Extra geld op cc storten is gewoon verzekerd trouwens.
Gast

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door Gast »

Betalen met een fatsoenlijke CC levert ook nog een voordeel op dat alles gedekt is tegen verlies, diefstal en beschadiging. Cash is nooit verzekerd, ook niet bij verlies.

Wij rekenen alles af met CC in de US. Helaas dit jaar wederom VISA kaart ook geskimd (onze default CC in de US), dus gelijk laten blokkeren. Bedrag is gelijk teruggeboekt door VISA, dus keurig opgelost.
We hebben ook nog partner cards en ook nog AMEX en MasterCard, dus altijd backup.

Cashback doen we met onze debet ING kaarten, bij target lukt dit altijd (tot $40).

Overigens, nooit problemen gehad om eventueel een andere CC te gebruiken dan bij boeking aangegeven, als je je maar gewoon kan legitimeren. Als ze vragen kun je toch antwoorden dat je je kaart moest laten blokkeren? Wie zou daar problemen mee hebben?

Zie het nut van een revolut card niet in (ook al heb ik hem wel gratis aangevraagd). Die paar cent die het scheelt per dollar merk je uiteindelijk toch niet uit en de nadelen wegen niet op tegen de voordelen.

Apple pay is overigens wel super handig, ook bij de pomp.
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door SuzieQ »

Bij hotels.com kun je niks aanpassen. Super vervelend heb ik ondervonden.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door harryh »

@Terpies, de dekking van CCs voor beschadiging etc is een wassen neus heb ik ondervonden. Er blijkt in de ICS (= ABN Amro Verzekeringen) voorwaarden te staan dat ze als laatste uitkeren als je ergens anders ook verzekerd bent. Ik moest aantonen dat mijn inboedelverzekering niet wilde uitkeren toen ik iets wilde claimen. Ik had m'n redenen om daar niet te willen claimen (ging om inboedel - hoog eigen risico), maar helaas, ICS wilde niet uitbetalen.

Dan vind ik hun ca. 2% opslag waar je niets voor krijgt toch de moeite om met TransferWise Mastercard debit card te betalen. Ik gebruik m'n CC enkel nog voor vliegtickets, heb een ervaring met een faillissement van een vliegmij waar ICS wel snel uitbetaalde. En voor het reserveren van een huurauto, omdat het verplicht is; bij inleveren betaal ik dan met debit card, niet met CC.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4368
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door Ruud2004 »

Ook een voordeel van een CC, de Platinum MasterCard van ING geeft ook dekking op je eigen risico mbt autohuur, werkt prima heb ik ondervonden. (tot 500 Euro per gebeurtenis, 1500 Euro per jaar)
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door harryh »

In de VS is er geen eigen risico bij schade autohuur ;) maar daar heb je uiteraard wel wat aan in andere landen.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4368
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door Ruud2004 »

Afgelopen week kwam het eigen risico in Canada bij ons type huurauto op 232 Euro. Schade waar ik op doelde was in Nederland en was veel hoger.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gast

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door Gast »

harryh schreef:
30 jun 2019, 10:47
@ Terpies, de dekking van CCs voor beschadiging etc is een wassen neus heb ik ondervonden. Er blijkt in de ICS (= ABN Amro Verzekeringen) voorwaarden te staan dat ze als laatste uitkeren als je ergens anders ook verzekerd bent. Ik moest aantonen dat mijn inboedelverzekering niet wilde uitkeren toen ik iets wilde claimen. Ik had m'n redenen om daar niet te willen claimen (ging om inboedel - hoog eigen risico), maar helaas, ICS wilde niet uitbetalen.
Je licht er 1 specifiek geval uit, waarbij jij zelf de keus maakt om niet via de meest voor de hand liggende verzekering te willen claimen, met reden, zoals je zelf aangeeft. Ik zal eens in de voorwaarden van mijn cc’s Kijken of die daar ook zo in genoemd staan...ik heb er nog nooit mee te maken gehad gelukkig. (Behalve dan de fraude na skimmen, maar dat wordt elke keer keurig opgelost).

Uit mijn eigen omgeving ken ik diverse gevallen waarbij claimen en uitkeren vrij probleemloos ging, bv diefstal van een tas met zojuist bij een andere winkel aangeschafte kleding uit een pashokje, vergoed krijgen hiervan lukt je niet als je met pin of cash betaald hebt.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door Coyote »

Blijft vervelend je creditcard verliezen, zeker in Amerika. Je hebt het in ieder geval goed opgelost zo te lezen. :thumbup:

Toch snap ik niet waarom je überhaupt zoveel geld cash in handen wilt hebben en dat ook nog met een creditcard opneemt. Daar is het nl. mee begonnen. Een grote cash opname met je creditcard. Waarom geen opname met je betaalpas? Dan betaal je 1,2% koersopslag, € 2 + 1,2% koersopslag of € 3,50 + 1,2% koersopslag. E.e.a. afhankelijk van het pakket dat je hebt bij de Rabobank. Met je creditcard betaal je € 4,50 + 2% koersopslag. Gezien de grote opname met je creditcard was dat al een aardige kostenpost.

Je zult je redenen hebben maar waarom niet vanaf het begin alles zoveel mogelijk met je creditcard betalen? Heb je ook minder cash nodig. Bovendien 'zie' je beter waar het geld blijft.

Persoonlijk heb ik nooit meer dan $ 200 op zak. Daar betaal ik ontbijt, avondeten + tips van en heb altijd geld achter de hand voor cash afrekenen bij de pomp (indien nodig). Rest betaal ik zoveel mogelijk met creditcard. Van koffie bij de Starbucks tot entree uitstapjes, motels, brandstof en (kleine) boodschappen. Opnames doe ik met de betaalpas en af en toe afrekenen in winkels/tankstation indien mogelijk. Dit werkt lang niet altijd met een betaalpas in Amerika, met creditcard nog nooit problemen gehad iets af te rekenen.

Gezien het ongemak die het je heeft opgeleverd, je dag was verloren na het ontekken van het verlies plus alle rompslomp in de dagen erna, zou ik een creditcard nooit op een wijze gebruiken zoals jij doet. Doe ik dan ook niet en nog nooit gedaan.

Dit bovenstaande meer als tip voor iemand om niet in dezelfde situatie als jou te belanden. :wink:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door harryh »

Terpies schreef:
30 jun 2019, 13:24
Je licht er 1 specifiek geval uit, waarbij jij zelf de keus maakt om niet via de meest voor de hand liggende verzekering te willen claimen, met reden, zoals je zelf aangeeft.
Ik heb een klacht bij ICS ingediend omdat er toen nog op de website stond: "Daarmee zijn al uw (online) aankopen wereldwijd minimaal 180 dagen verzekerd bij verlies, diefstal en beschadiging.".
Dat hebben ze daarna aangepast in "Daarmee zijn vrijwel al uw (online) aankopen wereldwijd minimaal 180 dagen verzekerd bij verlies, diefstal en beschadiging." ;)
vinceG
Amerikakenner
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 apr 2013, 10:53
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: amsterdam

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door vinceG »

SuzieQ schreef:
30 jun 2019, 05:48
Bij hotels.com kun je niks aanpassen. Super vervelend heb ik ondervonden.
Bij Hotels.com hoef je ook niet aan te passen. Bij het boeken online kies je voor direct betalen of in hotel betalen. Kies je ervoor om in het hotel te betalen moet je een cc opgeven ter garantie, maar hier hoef je niet perse mee te betalen en hoef je dus ook niet te veranderen. Kies je voor direct betalen dan is alles al betaald en heb je evt nog een betaalmiddel nodig ter reservering als een hotel dit gebruikt (om minibar mee te betalen etc) of om de lokale toeristenbelasting te betalen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door roelb »

Er is maar een gevaar hierbij, en dat is dat sommige hotels een autorisatie doen voordat je er bent. En als die mislukt er mogelijk de kans is dat je kamer wordt weggeven aan een ander. Zeker als je bijvoorbeeld pas heel laat aankomt op een superdrukke locatie kan dat wel eens het geval zijn.

En als je dan die kaart, waarmee je hebt gereserveerd, hebt geblokkeerd, dan krijgt die hoteleigenaar dus geen autorisatie. En dan zal die wellicht geneigd zijn om de kamer ergens in de avond oid weg te geven aan een walk-in.

Maar goed, over het algemeen kun je de gebruikte kaart gewoon wijzigen. Sowieso is het geen enkel issue als je bij het inchecken een andere kaart afgeeft.

Algemeen ben ik het helemaal met de opmerkingen van @Coyote eens. Geld opnemen met een credit card is echt niet handig. Zonde van de provisie. Gewoon je debit card (pinpas) gebruiken. En nogmaals het advies, dat ik hier echt al jaren blijf herhalen: ga _nooit_ met een enkele kaart op reis, waar dan ook ter wereld. Een tweede kaart hoeft je geen cent te kosten. Sterker nog, het kan je zelfs wat opleveren. Vraag iemand hier om een Amex referal en je hebt een jaar lang gratis een gold card, met bonuspunten (=geld), een reisverzekering en een hoop andere voordelen op de koop toe. Plus dat je ook nog iemand blij maakt met de referal bonus.

Ander groot voordeel van Amex is, zoals @Marjolijne inderdaad al aangeeft, dat een nieuwe kaart wereldwijd binnen een dag geregeld is. Dat kun je bij een Mastercard van een bank of bij een Visa van ICS echt vergeten. En nog een voordeel, niet onbelangrijk in de hier geschetste situatie, Amex stuurt je automatisch (en kostenloos) een mailtje als zij een transactie weigeren voor een oude of geblokkeerde kaart. Met daarin ook de bedrijfsnaam van de acceptant. Dus je zou het direct zien als een hotel alsnog probeert om een autorisatie te doen, iets waar je dan direct even achteraan kunt bellen.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Creditcard verloren/gestolen.. En nu??

Bericht door sanook »

roelb schreef:
30 jun 2019, 21:25
Amex stuurt je automatisch (en kostenloos) een mailtje als zij een transactie weigeren voor een oude of geblokkeerde kaart. Met daarin ook de bedrijfsnaam van de acceptant
Zo'n situatie heb ik eind mei gehad maar ik heb GEEN email of wat voor notificatie dan ook van Amex gehad. Op 13-5 werd mijn Amex Gold geblokkeerd vanwege een frauduleuze transactie. Op 17-5 zou een hotelreservering betaald worden (via Agoda) van mijn geblokkeerde Amex card maar geen bericht gehad van Amex. Gelukkig wel van Agoda dus kon ik alsnog actie ondernemen. Later is er nog een bedrag teruggestort op mijn oude card van een andere geannuleerde reservering, dat ging gelukkig wel goed.
Bij Revolut kreeg ik wel direct een push melding via de app als er een betaling niet lukte.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer