(reis)verzekering altijd drama als je wilt claimen

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
sanook
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

(reis)verzekering altijd drama als je wilt claimen

Bericht door sanook » 15 jun 2019, 10:59

Al meer dan 20 jaar betaal ik premie voor een doorlopende reisverzekering en nog nooit heb ik iets geclaimd. Tijdens onze laatste trip door Californië is er een ruit ingeslagen van de huurauto en is er een rugzak gestolen met daarin een cameratas (zonder camera want die had ik bij me), enkele accessoires van de camera en nog wat andere dingetjes. Gelukkig niks waardevols, alles bij elkaar opgeteld een waarde van zo'n 260 euro waarvan 147 euro recente aankopen waren (< 2 jaar) waarvan de bonnetjes nog aanwezig zijn.

Het voorval was bij het palace of fine arts in San Francisco waar we 's ochtends om 9:50 aankwamen om wat foto's te maken. Het was nog rustig (want gebouw gaat pas om 10u open) dus geparkeerd op de parkeerplaats, camera gepakt en foto's gemaakt. Om 10:15u weer terug bij de auto en toen bleek de ruit van de linker achter portier ingeslagen en de rugzak (die onder/achter de voorstoel lag) gestolen. Ik heb sterk het vermoeden dat de dader ons aan heeft zien komen en ons gadegeslagen heeft toen wij uitstapten en hij dus wist waar de rugzak ergens moest liggen.

Dit leek me een mooie gelegenheid om eens gebruik te maken van mijn reisverzekering. Ik online de schadeclaim gedaan (waarbij ik maar max 6 items op kon geven die gestolen waren...) en 2 dagen later een berichtje of ik kon omschrijven wat er gebeurd was, dus keurig verteld hoe en wat. Krijg ik weer 2 dagen later een bericht dat er niet uitbetaald gaat worden omdat de rugzak niet onder een rolhoes of hoedenplank lag. In onze huurauto (Ford Explorer) was echter geen rolhoes en/of hoedenplank aanwezig. Juist daarom plaatste ik de rugzak zoveel mogelijk onder de voorstoel als we uit de auto waren, in mijn optiek de meest onzichtbare plek in de auto.

Ik dus zeer teleurgesteld in mijn reisverzekering. Ik weet dat ze volgens de voorwaarden gelijk hebben maar je verwacht, als je al zo lang premie betaalt (voor meerdere verzekeringen) zonder ooit maar iets geclaimd te hebben, dat je toch wat coulance/krediet zou krijgen, ook omdat het (met eigen risico eraf en wat oudere items waar geen bon meer van is) om een bedrag van max 100 euro zou gaan wat uitbetaald zou moeten worden.
Ik heb dit ook medegedeeld aan mijn verzekering en als ze mij niet tegemoet komen zal ik zeker overwegen om de verzekering (incl andere verzekeringen die ik daar nog heb lopen) elders onder te brengen.

Omdat ik de meeste aankopen bewust met mijn Credit Card betaald heb dacht ik dat ik daar dan misschien zou kunnen claimen (aankoopverzekering) maar daar ben ik maar niet eens aan begonnen want in de voorwaarden zag ik al staan dat items < 50 eur niet geclaimd kunnen worden net als items die zich in een voertuig bevonden.

Lang verhaal kort, dit is voor mij een bevestiging dat verzekeringen eigenlijk niets voorstellen. Als je de verzekering wilt afsluiten lijkt alles zo mooi maar als je in de praktijk wilt claimen blijkt dat er zoveel haken en ogen zijn dat het gewoon zeer lastig is om uitbetaald te krijgen. Voor mij zijn het allemaal laaielichters...
Laatst gewijzigd door sanook op 15 jun 2019, 11:10, 3 keer totaal gewijzigd.

kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Re: (reis)verzekering altijd drama als je wilt claimen

Bericht door kalaman » 15 jun 2019, 11:06

Een verzekeringsmaatschappij geeft jou een paraplu maar als het regent vragen ze hem terug...
Is spijtig genoeg zo bij de meeste maatschappijen :( .

sanook
Amerika-expert

Bericht door sanook » 15 jun 2019, 11:08

Mooie omschrijving !

Christian
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17
Contacteer:

Bericht door Christian » 15 jun 2019, 11:19

Een wijze les die iedereen hier uit kan halen is:
Lees eerst de voorwaarden waaraan een bepaalde claim moet voldoen voor je de claim opstuurt.

In dit geval had je dan dus aan kunnen geven dat hij onder de hoedenplank lag bijv.

Men is vaak te eerlijk om zo een grotere kans te krijgen op uitbetaling (want eerlijkheid duurt het langst), terwijl de smerige verzekeraars juist de oneerlijke partij is en zich altijd verschuild achter de kleine letters om maar niet te hoeven betalen.

sanook
Amerika-expert

Bericht door sanook » 15 jun 2019, 11:32

Die voorwaarden had ik van te voren doorgenomen en daarin staat:

Ligt de bagage in een motorrijtuig?
En wordt de bagage gestolen uit het motorrijtuig? Dan betalen we alleen als de bagage
uit het zicht en in een afgesloten ruimte was opgeborgen. Bijvoorbeeld in de kofferbak
afgedekt met een hoedenplank of rolhoes.

Ik interpreteer dit als dat de bagage niet per definitie onder een hoedenplank of rolhoes moet liggen, als het maar uit het zicht ligt. (ik heb dit aangekaart bij de verzekering, nog geen antwoord op gehad)

Maar inderdaad, het lijkt beter om je verhaal aan te passen aan de voorwaarden om zo zekerder te zijn van uitbetaling...

vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana » 15 jun 2019, 11:51

Ik heb zelf heel andere ervaringen met reisverzekeringen (en andere verzekeringen)
-Mijn portemonnee met visacard en rijbewijs e.d, was gestolen uit mijn rugzak in Amerika: alle kosten vergoed gekregen.
-Fototoestel laten vallen en kapot, helemaal vergoed gekregen.

-Mobiel thuis laten vallen; nieuw glas vergoed gekregen via de inboedelverzekering (is nu niet meer volgens mij)
-Schuur en schutting in brand gestoken door een pyromaan: alles vergoed, tot de laatste schroef aan toe, de schuur is zelfs opnieuw geschilderd.
-Lekkage in badkamer; alles vergoed gekregen, zelfs nog een eerdere schade aan de douchewand.

Ik vind het een beetje makkelijk om verzekeringsmaatschappijen als oplichters neer te zetten terwijl het gewoon in de verzekeringsvoorwaarden staat (en niet in de hele kleine lettertjes, het staat heel duidelijk in alle voorwaarden vermeld)
En wat die coulance betreft; bijna iedereen is al heel lang verzekerd en heeft zijn verzekering meestal nooit nodig (gelukkig). Hoe gaan ze het verklaren als jij het iets wel vergoed krijgt en je buurman niet omdat jij langer verzekerd bent?
Reisverslagen USA, Canada, Thailand en Italië https://marenger.wordpress.com/

analogkid
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door analogkid » 15 jun 2019, 11:58

Ik heb ook goede ervaringen met de reisverzekeraar.

Het ging in dit geval niet om diefstal of breuk, maar om gemaakte kosten in verband met het niet vertrekken van een vliegtuig. Het was noodweer in Philly waar wij een overstap hadden, dus het vliegtuig vanuit Orlando ging niet en wij misten onze aansluiting. Omdat slecht weer voor luchtvaartmaatschappijen overmacht is, was er bij hen niets te halen. De reisverzekeraar heeft echter keurig en snel nagenoeg alle (behalve 10% van de kosten voor eten en drinken) kosten voor overnachting, taxi, etc. vergoed. Zelfs de aanschaf van een nieuw shirt voor mijn dochter omdat hier op het vliegveld een glas cola overheen gegaan was en de aanschaf van een USB adapter. Keurig en snel opgelost.
NO USA 2010; NYC 2012; Oost Canada / US 2012, DC/NYC 2018 http://reisnoordoostusa.blogspot.com/
Florida 2014, 2015, 2016, 2018; http://reisflorida2016.blogspot.nl

sanook
Amerika-expert

Bericht door sanook » 15 jun 2019, 12:23

Ikzelf zou een camera die ik laat vallen, of een t-shirt waar cola over gemorst is, niet opgeven bij mijn verzekering. Maar misschien zou ik dat in het vervolg ook moeten doen zodat dat een beetje compenseert als je een keer een claim niet uitbetaald krijgt.

stegeman
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door stegeman » 15 jun 2019, 13:05

Wat je nog kunt proberen eventueel. Er is een overkoepelend orgaan kifid waar je een klacht kunt neerleggen met je hele verhaal. Kleine kans. Verzekeringen hebben hier een hekel aan. Maar helaas ook wij de ervaring dat een verzekering zich snel beroept op kleine lettertjes en die hebben ze altijd

sanook
Amerika-expert

Bericht door sanook » 15 jun 2019, 13:13

Nee dat gaat me allemaal te ver, het gaat niet om schokkende dingen of bedragen. Ik wil eigenlijk alleen maar aangeven dat een verzekering, met in acht neming van alle voorwaarden, in veel gevallen niet veel zin heeft.

Tantelotje
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Tantelotje » 15 jun 2019, 14:18

Dit is een onderwerp waar al vaker 'discussie' over geweest is op het forum. Toen meer vanuit de invalshoek hoe 'iedereen' het bagageprobleem oplost omdat je die in een SUV vrijwel nooit in een afgesloten ruimte kunt leggen.
En dat is nu net de voorwaarde die de verzekering hanteert.
Natuurlijk is het zuur maar het zijn geen kleine lettertjes, het is een van te voren bekende voorwaarde. Of je al vaker hebt geclaimd of niet heeft daar geen invloed op en zou dat naar mijn mening ook niet moeten hebben.

Zoals anderen al schreven hebben ook wij onlangs een heel positieve ervaring gehad met de reisverzekering. Wegens een ongeplande landing vanwege een medisch noodgeval misten we onze connectie op Dubai naar Phuket. Jammer want die vlucht gaat maar 1 x per dag. Uiteraard alles prima geregeld door Emirates. De transfer die ons van Phuket airport naar het hotel moest brengen moesten we opnieuw boeken en betalen, €78,-.
Bij terugkomst reisverzekering hiervoor gebeld. De dame aan de telefoon vroeg me hoeveel later we in Phuket waren. Op mijn antwoord 24 uur kregen we ook deze 'gemiste' vakantiedag vergoed, ondanks dat die naar ons gevoel gewoon verplaatst was van Thailand naar Dubai.
Als zij dit niet had gezegd, hadden wij hier nooit aan gedacht.
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2020: ZW Canada Iets in Europa

https://jurgenencharlotte.blogspot.com/

Trails
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Trails » 15 jun 2019, 15:09

Voor mij is de reisverzekering niet zo zeer van belang voor bagage maar meer voor evt. medische kosten, repatriëring, of erger.
Zul je zien dat als je geen verzekering voor je reis afsluit er juist dan iets ergs gebeurt.

Ik heb jaren de schade afhandeling gedaan bij een bank (voor o.a. de Europeesche) en ik kan bijna een boek schrijven over wat en hoe mensen een schade vergoed proberen te krijgen. En ja, ook ik moest me aan hun voorwaarden houden.
West USA: 1979, 1993, 2017, 2019
NYC: 1999, 2002, 2012, 2017
FL: 1986, 1992, 1997, 1998, 2008, 2010, 2012, 2014, 2016
Georgia: 2014, 2016
Arizona: 2017; CA-NV-UT-CO-AZ: 2017
Colorado, Wyoming & Utah: 2019

http://www.schoutenjanssen.nl

bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve » 15 jun 2019, 16:27

sanook schreef:
15 jun 2019, 13:13
Ik wil eigenlijk alleen maar aangeven dat een verzekering, met in acht neming van alle voorwaarden, in veel gevallen niet veel zin heeft.
A, Ai @sanook da's kort door de bocht...
De verzekering van jouw AMEX creditcard vind ik een top verzekering.
Dat ze bedragen kleiner dan 50 Eur. niet vergoeden rechtvaardigt jouw bovenstaande conclusie echt niet !
Bij dezelfde verzekering claimde ik woensdag 29 mei s' ochtends in een telefoongesprek , had s' middags voor 16.00 uur een bevestigende email en had maandag 3 juni het geclaimde bedrag op de bankrekening staan.
Vond ik een fijne verzekerings ervaring
the proof of the pudding is in the eating

Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Vito » 15 jun 2019, 16:39

Ook hier alleen maar positieve ervaringen met de reisverzekering.
Een kapot gevallen bril, tickets voor een gemist concert in de Royal Albert Hall gekocht ver boven de normale aanschafwaarde, een verloren nieuwe Garmin.
Allemaal zonder problemen vergoed als je de aanschafbonnen maar hebt.
Dus mogelijk ligt het ook aan je maatschappij.

hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie » 15 jun 2019, 17:06

Nou, ik vind de eis voor een hoedenplank of rolhoes ook wat apart. Dan ga je dus uit van Europese auto's, want de meeste Amerikaanse auto's zijn nu eenmaal SUV's die geen van beide hebben. Wel meestal getinte ramen, maar dat telt dan blijkbaar weer niet. En dan komt het er dus eigenlijk op neer dat diefstal uit de auto nooit wordt vergoed.
Terug in Texas!

sanook
Amerika-expert

Bericht door sanook » 15 jun 2019, 17:07

bedeve schreef:
15 jun 2019, 16:27
da's kort door de bocht
Dat is jouw mening en die respecteer ik, maar in mijn geval blijk ik er dus daadwerkelijk niets aan te hebben.
Overigens lijkt de aankoopverzekering van mijn ING Platinum Card op dit vlak wel iets beter te zijn, dwz die sluiten diefstal uit auto niet zonder meer uit en hebben ook geen minimumbedrag voor de aankoop (wel een eigen risico van 50 euro).
Vito schreef:
15 jun 2019, 16:39
Dus mogelijk ligt het ook aan je maatschappij.
Dat zou zo maar eens kunnen, dus dan kan het helemaal geen kwaad om eens rond te kijken naar iets anders.
hemmie schreef:
15 jun 2019, 17:06
En dan komt het er dus eigenlijk op neer dat diefstal uit de auto nooit wordt vergoed.
Daar lijkt het inderdaad op.

Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z » 15 jun 2019, 17:58

Ik snap je frustratie, maar feit is dat je simpelweg niet voldoet aan de voorwaarden die gesteld zijn aan uitbetalen van een claim. Verzekeringsbedrijven zitten er voor hun eigen winst, niet voor de klant. Als je een succesvolle claim wil neerleggen moet je serieus letter voor letter aan de voorwaarden voldoen, altijd. Zoiets als coulance omdat je al lang klant bent is meestal een utopie, hoewel dreigen met weglopen wel eens wil helpen bij kleinere bedragen.
Bij claimen dus nooit zeggen dat je spullen in het zicht lagen, nee, die lagen keurig onder de hoedenplank. Ook als die niet aanwezig is...... jammer genoeg dwingen ze je tot liegen.
Overigens is een reisverzekering in mijn ogen vooral belangrijk bij ziekte of ongeval, en eventuele heel erg dure apparatuur. Voor alle andere claims is het “niet geschoten altijd mis” het enige wat je kan doen.

stegeman
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door stegeman » 15 jun 2019, 19:03

Misschien via de autoverzekering? Weet alleen niet hoe gaat met huurauto....

knaapje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 30

Bericht door knaapje » 15 jun 2019, 21:19

Dat diefstal uit bijv. een SUV zonder afdekzeil niet vergoed wordt is op dit en het Floridaforum al diverse keren voorbij gekomen.
Diefstal van een Tomtom, die in de middenconsole zat werd bij mij gewoon vergoed.

Overigens ik heb helaas voor een gezinslid, die in acute gezondheidsproblemen in Spanje kwam een keer een "reddingsoperatie" meegemaakt en er werden binnen 24 uur 2 verplegers ingevlogen om hem te begeleiden. Niets dan lof.

BonnyR
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door BonnyR » 15 jun 2019, 23:05

Onze afgelopen Amerika reis is een camera lens van m'n broer uit een kastje gekukeld en kapot. Hij had een uitgebreide verzekering, dus ik ben benieuwd hoe het afloopt.Hij hoopt in ieder geval op reparatie, maar we moeten nog afwachten... Zelf ervaring met reisverzekering. Skireis, ik vlieg uit de bocht tijdens skiles, rol bijna ravijn in, maar gelukkig gaat alleen mijn ski naar beneden. Uitgebreide verklaring van mijn skileraar en van de skischool met bij behorende stempels... :lol: Helaas had ik geen aangifte gedaan bij de politie, dus tja dan ben je ook klaar.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen