Amerika veilig??

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Amerika veilig??

Bericht door roelb »

De Fl keys zijn grijs en Puerto Rico wordt door de legenda gemaskeerd ;-)
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 4001
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Amerika veilig??

Bericht door Loek »

Waarom wordt dit eigenlijk anders ervaren dan wanneer men dit in andere landen doet? Ik ben in Zuid Afrika bijvoorbeeld in de shanty villages rond Soweto geweest. Niemand die dat vreemd vond, evenals de buitenwijken van Lima, Peru. Bij het het verkennen van een land kan dit ook interessesant zijn. Je hoeft daarbij niet bewust het gevaar op te zoeken, maar als je dat zelf toch wilt doen is dat je eigen verantwoording. In Tanzania heb ik in de Tukuyu region overnacht, terwijl daar op dat moment Frelimo soldaten de boel onveilig maakten. Ik zou het nu misschien niet meer doen, maar ik ga niet anderen op dat gedrag veroordelen. Eigenlijk is toerisme altijd “aapje kijken”, want met mij is voor veel mensen “mensen kijken” een mooie hobby. En ja, mensen zijn ook apen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Amerika veilig??

Bericht door roelb »

Ik denk dat er wel een verschil is tussen jouw voorbeeld, een (georganiseerd) bezoek aan Soweto, en wat hier werd beschreven.

Met een bezoek aan Soweto zorg je voor inkomsten bij de lokale gemeenschap (de tour companies, de markt waar je gegarandeerd heen gaat, etc). Je rijdt er niet doorheen om jezelf te vermaken, maar krijgt met zo'n bezoek hopelijk wat besef over hoe het er daar nu echt aan toe gaat. Hopelijk ga je daar weg met meer begrip voor de situatie daar en nog beter, doe je daar ook na het bezoek iets mee om de mensen daar te helpen. Maar ook al doe je dat niet, met zo'n georganiseerde tour help je sowieso al, dat zijn allemaal lokale bedrijfjes.

Hier werd puur sensatiezoeken beschreven. Uitdagend rondrijden in foute wijken en jezelf vermaken met het leed van anderen. Sorry, maar dat is echt van een andere orde en kan ook wat mij betreft niet door de beugel, waar dan ook ter wereld.
Bluebonnet
Amerikafan
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 aug 2017, 13:57

Re: Amerika veilig??

Bericht door Bluebonnet »

Opmerking moderator

zoals hierboven vermeld worden berichten hierover verwijderd. Bij deze.
Whitestreet
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 22 mei 2017, 23:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Amerika veilig??

Bericht door Whitestreet »

Ik denk dat het zo veilig en onveilig kan zijn als je het zelf maakt. Blijf je op de gebaande paden is er niets aan de hand.
Zakkenrollers heb je overal, ook op de markt in Lutjebroek. Maar het is er per definitie niet veiliger of onveiliger als Europa denk ik.
Hier in Rotterdam kan je het ook bepaalde wijken in op de avond waar je echt niet wilt zijn met je "typische toeristenlook" en dikke DSLR camera om je nek.
2018 Florida / 2019 Westkust
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Amerika veilig??

Bericht door tomhster »

Er is overigens geen markt in Lutjebroek. Wel kermis, met een behoorlijk risico dat je dronken raakt en daardoor je portemonnee verliest. Tot zover de :offtopic: :wink:
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Amerika veilig??

Bericht door Galapogos »

Lutjebroek is een daadwerkelijk bestaand dorp? Weer wat geleerd vandaag. :lol:
Gebruikersavatar
JaapjeInAmerika
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 jan 2015, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Amerika veilig??

Bericht door JaapjeInAmerika »

Amerika is een superveilig land. De mensen zijn bovendien heel aardig en helpen je als dat nodig is. Lekker op vakantie gaan en genieten van al het moois.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Amerika veilig??

Bericht door tomhster »

Galapogos schreef:
02 jun 2019, 21:30
Lutjebroek is een daadwerkelijk bestaand dorp? Weer wat geleerd vandaag. :lol:
Ja, en niet te verwarren met Lutjewinkel. Scheelt zo'n 20 km.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Amerika veilig??

Bericht door Marcopstal »

JaapjeInAmerika schreef:
02 jun 2019, 21:43
Amerika is een superveilig land. De mensen zijn bovendien heel aardig en helpen je als dat nodig is. Lekker op vakantie gaan en genieten van al het moois.
Ik ga graag en regelmatig naar de VS en ik maak me niet direct zorgen. Maar stellen dat Amerika superveilig is lijkt me nu toch ook weer wat overdreven. De tegenstelling in de VS zijn op alle gebieden groot, dus ook tussen veilig en niet-veilig. In sommige wijken kom je als toerist gewoonweg best niet. Als locals tegen je zeggen "hier moet je na zonsondergang niet meer buiten komen" dan houd je je daar ook best aan.

Het topic ging uiteraard eerder om onveiligheid omwille van externe dreiging. Die lijkt me in de VS helemaal niet groter dan in Europa.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Neil mcauly
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 15 aug 2012, 10:37
Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Amerika veilig??

Bericht door Neil mcauly »

Na 18 reizen in de VS hebben we qua veiligheidsgevoel ook al het een en het ander tegengekomen:

Op kerstavond "begroet" in Miami door Robert, een potige kerel die ons kwam vertellen dat hij net uit de gevangenis was vrijgelaten en een kerstdiner in een opvang wou nuttigen maar geld voor transport nodig had. Na afgewogen te hebben wat we zouden doen (iets geven met risico op alles te worden afgenomen, weglopen of gewoon niets geven) toch wat kleingeld gegeven om hem proberen tevreden te stellen, bleek dat de paar dollar kleingeld die ik uit mijn broekzak kon toveren zonder mijn kredietkaarten en cash geld zichtbaar te tonen voldoende was om een happy Christmas gewenst te krijgen, dit was trouwens onze eerste naar de VS, was toen 20 jaar en nog nooit echt op reis geweest.

In een motel in LA de hele nacht wakker gehouden door prostituees die daar hun klanten kwamen afwerken, er moest een rode vlag afgegaan zijn toen we bij het inchecken door de motelmedewerkster begroet werden door traliewerk en een schuif zoals je ziet in de banken. De volgende dag de persoon achter de tralie aangesproken voor een refund van onze 2e nacht maar daar wou die niets van weten, dan maar zonder refund een ander hotel gezocht.

Toen we een locatie zochten om de skyline van Philly te zien de weg kwijt geraakt in Camden, tijdens het navigeren plots in het oog van enkele Camdenaars gekomen die ons volgden terwijl we door de verpauperde straten reden. Toen we plots een politiecruiser zagen en beslisten om die te volgen tot we zicht hadden op een grotere weg raakten we onze achtervolger plots kwijt.

Toen we na een avondbezoek aan The Empire building rond 1uur s'nachts terug naar ons hotel wandelden zagen we nabij Times Square politieagenten staan, toen we nader kwamen zagen we dat er voor hen iemand op de grond hevig lag te bloeden uit zijn mond en hoofd, Wat er precies gebeurd was weten we niet maar op dat uur, met voor Times Square te zijn weinig volk op straat iemand zo zien liggen bloeden voelde toch niet echt veilig op dat moment, in ons hoofd stond de politie te wachten op medische bijstand voor de persoon in kwestie...

We passeren op Miami Beach voor een winkel waar de politie juist iemand heeft gearresteerd, persoon zit op een soort bloembak. Onbedoeld kijk ik zijn richting uit waarop die recht schiet en onze richting probeert uit te lopen, roepend 'something, something rich white boy...' waarop de politieagent hem met enige hardheid terug op de bloembak duwt.

Moet er wel bijvertellen dat het veiligheidsgevoel in de grote steden in de VS, vooral buiten de toeristische centra toch minder is dan gelijkaardige steden in Canada, wat niet wil zeggen dat het in de VS onveilig is. In de VS zie je rapper de verdeeldheid en de daarbij horende territoriale afbakening. In Canada zie je toch meerdere culturen door elkaar wonen wat het risico dat je als blanke in een all black, latino, of ander getto terechtkomt toch minder is. Ook zie je in Canada minder politie op stedelijke toeristische plaatsen vergeleken met de VS.
A challenge in which a positive outcome is assured isn't a challenge at all.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Amerika veilig??

Bericht door RaphaelB »

Ik heb niet alles gelezen van dit topic, maar dit is dus wat ik ook constant ervaar als mijn omgeving hoort dat ik bezig ben om te emigreren naar de VS. Naar mijn mening is het prima te doen in de VS.

Maar mijn collega's, familie, kennissen en vrienden hebben veel vooroordelen wat niet waar zijn. Bijna allemaal zijn ze enorm negatief over de USA. Het wordt gezien als een soort gestoord 3e wereldland waar het extreem onveilig is, iedereen dik is, mensen dom zijn, waar geen werk is, geen sociaal vangnet, alleen maar zwervers, huizen gemaakt van hout. Kortom deze opmerkingen hoor ik steeds in mijn omgeving. Ben inmiddels tientallen keren overal in de VS geweest (met name aan de Westkust). En ik voel me daar altijd heel veilig en gelukkig. Over het algemeen zijn de mensen er ook veel vriendelijker en gastvrijer. En de customer service in de USA wordt ervaren als het beste ter wereld. Niet te vergelijken met de meeste azijn pissers die in bedrijven werken in Nederland.
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Amerika veilig??

Bericht door Marcopstal »

De VS is inderdaad prima te doen. Al is het wel een verschil als toerist dan als inwoner op een aantal vlakken. Het "beloofde land" zou ik het dus ook niet noemen.

In onze steden zijn ook best slechte wijken waar je beter uitblijft. Maar na 25 jaar reizen naar de VS ben ik wel de mening toegedaan dat je daar sneller dan hier in een slechte wijk kan terechtkomen. De contrasten zijn vaak zeer groot en je draait een hoek om en je komt van een goede in een slechte buurt.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer