"Grote" camera mee of compact?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 784
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

"Grote" camera mee of compact?

Bericht door ClaireVHaut »

Tijdens mijn reizen neem ik 9 van de 10 x mijn grote camera mee (nu Sony RX10IV) en mijn compact gaat alleen mee als ik met mijn moeder een strandvakantie doe (lees, ik maak dan nauwelijks foto's).

Ik zit nu beetje in twijfel mbt New York. Ik heb een goede compact maar mijn Sony maakt mooiere foto's. Maar ja.. het gewicht.. En het zijn toch andere foto's dan mijn langere reizen zoals Borneo..

Wat nemen jullie mee?
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: "Grote" camera mee of compact

Bericht door Wanderlust »

Eerlijk gezegd neem ik mijn DSLR al een paar jaar niet meer mee. De prachtige foto's wegen voor mij niet op tegen het gewicht en de grootte etc. Doe het nu met mijn iPhone XS en nog geen spijt van gehad.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 784
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: "Grote" camera mee of compact

Bericht door ClaireVHaut »

mijn iPhone 6 maakt helaas geen echt mooie foto's . Deze wordt wel vervangen maar ik denk zelf dat het het nou net niet is voor mij. Ik twijfel qua iPhone nog tussen de Xr en de Xs . Beiden goed, maar camera technisch wint de Xs natuurlijk. Wacht ik tot september of ga ik nu over..kortom..nog meer twijfels ;-)

Ik neig nu naar de kleine mee te nemen. Deze vervang ik mogelijk nog door een TZ90 of 95 van Panasonic. Dan neem ik bij de grote , bijzondere , reizen gewoon mijn Sony mee en voor een city trip de kleine.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: "Grote" camera mee of compact

Bericht door boonens »

Ik begrijp niet geheel waarom je deze keuze wilt laten afhangen van wat andere mensen meenemen?

Je hebt geïnvesteerd in een bovengemiddelde en prijzige camera met een reden lijkt mij. Omdat je fotografie leuk vindt, omdat je foto's wilt maken voor een fotoboek/vergroot aan de muur wilt hebben/op je eigen website publiceert etc.. Indien dit het geval is, waarom zou je deze dan thuislaten bij een trip naar een van de boeiendste steden ter wereld?

Als je foto's maakt enkel om wat herinneringen vast te leggen, wanneer je weinig plezier beleeft aan het maken ervan of wanneer je interesse eigenlijk bij heel andere dingen ligt dan stadsfotografie, neem dan gewoon een compact camera mee of maak foto's met je telefoon.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: "Grote" camera mee of compact

Bericht door sanook »

Wanderlust schreef:
31 mar 2019, 19:08
Eerlijk gezegd neem ik mijn DSLR al een paar jaar niet meer mee. De prachtige foto's wegen voor mij niet op tegen het gewicht en de grootte etc. Doe het nu met mijn iPhone XS en nog geen spijt van gehad.
Uit nieuwsgierigheid: mis je dan je zoom niet ? Want hoe goed die camera's op smart phones tegenwoordig ook zijn, echte optische zoom zit er toch niet op.
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9255
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door markro »

De laatste Amerikareizen heb ik mijn spiegelreflex met verwisselbare objectieven thuisgelaten en een compactcamera meegenomen.
Dat is mij goed bevallen, zo had ik minder mee te sjouwen, en ook al is de kwaliteit van de foto's anders, voor mij toch zeker voldoende.

Hierbij de link naar een eerder topic met een fotografievraag: Wat nemen jullie mee aan fotografie/video spullen?
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 784
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: "Grote" camera mee of compact

Bericht door ClaireVHaut »

boonens schreef:
31 mar 2019, 19:25
Ik begrijp niet geheel waarom je deze keuze wilt laten afhangen van wat andere mensen meenemen?

Je hebt geïnvesteerd in een bovengemiddelde en prijzige camera met een reden lijkt mij. Omdat je fotografie leuk vindt, omdat je foto's wilt maken voor een fotoboek/vergroot aan de muur wilt hebben/op je eigen website publiceert etc.. Indien dit het geval is, waarom zou je deze dan thuislaten bij een trip naar een van de boeiendste steden ter wereld?

Als je foto's maakt enkel om wat herinneringen vast te leggen, wanneer je weinig plezier beleeft aan het maken ervan of wanneer je interesse eigenlijk bij heel andere dingen ligt dan stadsfotografie, neem dan gewoon een compact camera mee of maak foto's met je telefoon.
Tijdens mijn grote reizen maak ik ook de tijd voor foto's maken, maar een citytrip is voor mij heel anders. Idd.. stadsfotografie is minder mijn ding. Ik zal best de geijkte foto's maken in NY maar daar heb ik niet perse mijn Sony voor nodig. Ik heb mijn Sony vooral voor natuur foto's, dieren,,landschappen. Tijdens mijn grote reizen is dat ook de hoofdmoot van mijn foto's. Ik ga iig niet naar NY voor de foto's, ik ga voor de stad.

Daarom twijfel ik gewoon.. en vraag ik mij af wat andere mensen meenemen die ook graag foto's maken. Mijn smartphone zie ik niet als vervanger al zullen er vast goede zijn voor foto's. Mijn camera bepaalt de kwaliteit van mijn foto's niet ;-) , ik maak goede foto's (als hobby fotograaf), het gaat mij meer om het meeslepen in New York .

En ik weet dat er hier ook fotografen zijn op het forum, dus was ik gewoon benieuwd. At the end bepaal ik uiteraard zelf. Is een forum niet voor het discussiëren over o.a. dit soort zaken ? Net als " wat neem je mee in je camper" ?
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 784
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: "Grote" camera mee of compact

Bericht door ClaireVHaut »

sanook schreef:
31 mar 2019, 19:55
Wanderlust schreef:
31 mar 2019, 19:08
Eerlijk gezegd neem ik mijn DSLR al een paar jaar niet meer mee. De prachtige foto's wegen voor mij niet op tegen het gewicht en de grootte etc. Doe het nu met mijn iPhone XS en nog geen spijt van gehad.
Uit nieuwsgierigheid: mis je dan je zoom niet ? Want hoe goed die camera's op smart phones tegenwoordig ook zijn, echte optische zoom zit er toch niet op.
Er zijn wel websites vol met foto's gemaakt met smartphones die echt heel mooi zijn.Je zou dan niet zeggen dat het slechts smartphone foto's zijn, dus het kan blijkbaar prima.

Ik gebruik mijn smartphone voornamelijk voor Instagram kiekjes.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 784
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door ClaireVHaut »

markro schreef:
31 mar 2019, 22:32
De laatste Amerikareizen heb ik mijn spiegelreflex met verwisselbare objectieven thuisgelaten en een compactcamera meegenomen.
Dat is mij goed bevallen, zo had ik minder mee te sjouwen, en ook al is de kwaliteit van de foto's anders, voor mij toch zeker voldoende.

Hierbij de link naar een eerder topic met een fotografievraag: Wat nemen jullie mee aan fotografie/video spullen?
Met een goede compact doe je niet onder voor een spiegelreflex. Ik heb mijn mijn Nikon 1 hele mooie foto's gemaakt die net zo goed met mijnD5000 gemaakt hadden kunnen zijn. Er zit onder de compacts ook voldoende goede kwaliteit.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Njit »

Nikon 1 is een systeemcamera. Dat is wel iets anders dan een compactcamera. Een systeemcamera heeft een grotere sensor dan de meeste compactcamera's. Daardoor is hij lichtgevoeliger. Daarnaast heb je op de systeemcamera meestal betere lensen.

Beetje appels en peren vergelijken dus..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7767
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door mtl »

Lijkt me heel simpel. Als je echt goede en mooie foto's wil dan moet je die grote camera meenemen. Maakt het je niet uit hoe goed de foto's zijn dan neem je de eenvoudige camera mee.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 784
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door ClaireVHaut »

Njit schreef:
01 apr 2019, 11:07
Nikon 1 is een systeemcamera. Dat is wel iets anders dan een compactcamera. Een systeemcamera heeft een grotere sensor dan de meeste compactcamera's. Daardoor is hij lichtgevoeliger. Daarnaast heb je op de systeemcamera meestal betere lensen.

Beetje appels en peren vergelijken dus..
Mijn Nikon 1 kan idd met meerdere lenzen..true.. Het is technisch een systeemcamera maar gezien zijn beperkingen vind ik het een compact (en hij is ook verkocht omdat ik hem in heb geruild met mijn D5000 voor een Sony ;-) ). Hij maakte wel mooie foto's .. dat dan weer wel.. Maar was ook niet enorm goed bij slecht licht hoor. Dat viel best tegen. Was een leuk ding

Ik heb nu alleen nog maar mijn Sony en er komt (om meerdere redenen, oa een kind die ook graag foto's maakt) een compact bij, de TZ95 of TZ90 van Panasonic .
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 784
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door ClaireVHaut »

mtl schreef:
01 apr 2019, 11:25
Lijkt me heel simpel. Als je echt goede en mooie foto's wil dan moet je die grote camera meenemen. Maakt het je niet uit hoe goed de foto's zijn dan neem je de eenvoudige camera mee.

Met een simpele camera maak ik ook meer dan prima foto's hoor, dat ligt niet alleen maar toestel.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1634
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door BonnyR »

Haha, ik neem beide mee. De compact gewoon voor als je nog even een rondje loopt oid. :wink: Zo van....je weet nooit wat je tegenkomt.
En ik heb gemerkt, maar dat is persoonlijk natuurlijk :shifty: , dat ik met de 'grote'camera toch sneller mijn best doe om er iets moois van te maken en juist met de compact iets heb van zo dat staat er ook op.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Njit »

Is denk ik wel het verschil met door de lens kijken of op een schermpje..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: "Grote" camera mee of compact

Bericht door boonens »

ClaireVHaut schreef:
01 apr 2019, 10:37
Is een forum niet voor het discussiëren over o.a. dit soort zaken ?
Absoluut! En speciaal voor deze discussie bracht ik dus mijn mening in dat niet andere forumgebruikers, maar het doel van (en affiniteit met) fotografie zou moeten bepalen met welke tools je de stad in trekt :wink:

Gelet op je antwoorden uit latere berichten zou ik gewoon voor de compact gaan. Ik doe eigenlijk al jaren hetzelfde. Ik heb een prima camera voor mijn hobby (luchtvaartfotografie - een Canon EOS 5D Mk3 met EF 17-40L, 24-105L, 100-400L). Tijdens onze eerste reis nam ik de hele set mee en merkte ik dat de (amateur)fotograaf in mij ervoor zorgde dat ik erg gefocust was op fotografie. Het leverde prachtige plaatjes op, maar natuurlijk ook enige stress (dure apparatuur ligt soms onbeheerd in de auto, zware tas mee op hikes, behoud van je apparatuur in weer/wind/stof, vaak andere mensen in je beeld bij de grote sights, planning om bepaalde plaatsten aan te doen wanneer het licht goed is etc.). Voor het uiteindelijk doel van de foto's (beetje social media en misschien een fotoboek) en het uiteindelijke doel van de vakantie (genieten van wat je ziet, ontspanning) besloten dat ik prima af kan met een (wat geavanceerdere) compact en soms een action cam. Sterker nog, tijdens onze trip naar Costa Rica eerder dit jaar enkel mijn mobiel meegenomen en ik ben dik tevreden met de foto's.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 784
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door ClaireVHaut »

Precies.. NY heeft echt een ander doel qua fotografie. En het zou zelfs kunnen dat ik ze alle twee mee ga nemen..Ik heb natuurlijk verschillende " doelen" per dag. Een museum dag vraagt niet om mijn Sony, maar zou mijn compact weer prima zijn.Maar ga ik naar de Brooklyn Bridge dan weet ik zeker dat ik mijn Sony ga missen om nou net die foto te maken voor in mijn boek of in mijn foto lijst.. Ga ik fietsen, dan de compact, maar wandel ik door Central Park..de Sony.. Dus dat is ook nog optie. Handbagage biedt die ruimte iig. En de compact weegt nog steeds niet zo veel , ook niet samen met mijn Sony.Samen nog altijd lichter dan mijn spiegelreflex met al mijn lenzen.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 784
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door ClaireVHaut »

Njit schreef:
01 apr 2019, 12:02
Is denk ik wel het verschil met door de lens kijken of op een schermpje..
Absoluut. Ik vind het turen op een scherm niet handig , scherm staat bij mij dan ook meestal uit. Sony heeft ook nog eens een touchscreen, die is neus gevoelig ;-)
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Franciscus
Amerikakenner
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 jun 2017, 21:00
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Franciscus »

Speciaal voor de reizen dat ik niet wil sjouwen met een zware fototas heb ik een 18-270 zoomlens aangeschaft van Tamron. Die zit in een tas die comfortabel draagt. Ben ik heel tevreden over. Mooie middenweg, de voordelen van een spiegelreflex, kwalitatief nog steeds heel goede foto's en weinig gesjouw.
2017 juli/augustus: 6 weken Eclips-Roadtrip, grote ronde vanuit Portland
2014 april/mei: 3 weken ronde vanuit LA
2000 mei/juni: 4 weken Seattle - LA
1998 mei/juni: 3,5 week ronde vanuit Las Vegas
1997 mei: 2,5 week LA - SF en 1 week Miami / Florida Keys
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 979
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door stegeman »

Heb m’n canon 80d met 18-135 lens mee. Het is te doen, maar idd wel zwaar. Maar ook de mobiels zijn mee. Met beide maken we foto’s. Maar op sommige plekken wil ik gewoon erg graag een en ander uitproberen met de spiegelreflex. Omdat ik het leuk vind. Spelen met scherpte en snelheid is toch leuk om juist daar te doen. Vegas, GC, Antelope Canyon... daar toch echt wel graag de spiegelreflex
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer