Wereldreis starten in de VS

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
dromomania
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 nov 2018, 09:51

Wereldreis starten in de VS

Bericht door dromomania »

Mijn vriend en ik zullen begin mei voor onbepaalde tijd op wereldreis gaan, welke wij zullen starten in de VS. De tickets zijn inmiddels geboekt, onze reis zal starten in San Francisco. Wij hebben een aantal dingen inmiddels vastgelegd, maar er staan ook nog heel veel open.

Wat vaststaat:
- Vlucht (enkele reis) naar SF
- Hotelovernachting voor de eerste 3 nachten SF
- Autohuur voor twee maanden (ophalen SF – inleveren Seattle)

Wij willen in een rustig tempo het westen van de VS bekijken en hebben inmiddels een lijstje van steden/staten/np’s/sp’s die we willen bezoeken. De volgende staten staan op ons lijstje, waarbij we vanuit SF eerst zuidwaarts zullen gaan, om vervolgens uiteindelijk vanuit het noorwesten de grens over te gaan naar Canada.

CA – AZ – UT – OR – WA – ID – WY – MO (niet per se in exact deze volgorde)

We zullen voornamelijk gaan kamperen met een tent en nemen onze eigen lichtgewicht basis mee (tent, matjes en slaapzakken). De overige spullen zullen we ter plekke aanschaffen.

Zoals gezegd hebben we een auto gehuurd voor 2 maanden, we houden echter de optie open om dit te verlengen zodat we in een rustig reistempo het westen van de VS kunnen verkennen. We beschikken over een B2 visum, dus zouden desgewenst langer dan 90 dagen kunnen blijven.

Ik heb al heel veel mee zitten lezen hier, maar heb nog steeds vragen, dus hopelijk willen jullie meedenken!
  • Wij hebben dus een enkele reis geboekt. Ik weet dat dit bij het inchecken al lastig kan zijn, want soms is een ‘uitreisbewijs’ noodzakelijk. Ik zit erover te denken alvast treintickets van Seattle naar Vancouver te boeken. Als we dit schema aanhouden kunnen we ze gebruiken, zo niet dan hebben we in elk geval een uitreisbewijs zonder heel veel onnodige kosten te maken. Heeft iemand hier ervaring mee of andere ideeën over?
  • Ik maak me een beetje zorgen om immigrations; Ik verwacht dat wij met ons visum en slechts een enkele reis opvallen en de nodige vragen oproepen. Zullen geboekte treintickets hierbij helpen? En een eventuele bankverklaring om aan te tonen dat wij over voldoende financiële middelen beschikken? En zijn er andere dingen waar wij rekening mee dienen te houden of documenten die hierbij kunnen helpen?
  • Zijn er mensen die op een vergelijkbare manier gereisd hebben? Ervaringen en reisverslagen zijn zeer welkom!
  • Is het op de bonnefooi rondreizen en kamperen goed te doen? Is de kans op een plekje op de first-come-first-served campings in de NP’s reëel als je een beetje op tijd bent?
  • Ik zal mijn mobiele telefoonabonnement opzeggen en per land een simcard kopen, mijn vriend behoud zijn NL abonnement. Ik zie door de bomen het bos niet meer op het mobiele telefonie topic dus heeft iemand een simpele tip?
Verdere tips op welk vlak dan ook zijn welkom!

Bedankt!
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1631
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Wereldreis starten in de VS

Bericht door BonnyR »

oei kwa immigratie geen kennis. Wel weet ik dat er wereldtickets bestaan, maar begrijp dat jullie ter plekke alles willen regelen. Vraag me wel af of je dan niet veel duurder uitkomt. Dat zou ik ieder geval een goed bewijs zijn dat er meerdere tickets al geboekt zijn. Vond hier nog een voorbeeld:
https://www.kilroyworld.nl/reisinspirat ... gIQ7PD_BwE
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
dromomania
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 nov 2018, 09:51

Re: Wereldreis starten in de VS

Bericht door dromomania »

BonnyR schreef:
29 mar 2019, 12:15
Wel weet ik dat er wereldtickets bestaan, maar begrijp dat jullie ter plekke alles willen regelen
Ja daar hebben we ons ook in verdiept, maar past niet bij de manier waarop wij willen reizen. Wij willen graag flexibel zijn en niet ver van te voren bestemmingen of data moeten vastleggen ... Daarmee zullen we ongetwijfeld duurder uit zijn, maar daar hebben we voor gespaard en dat hebben we ervoor over :roll:
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1631
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Wereldreis starten in de VS

Bericht door BonnyR »

Nationale parken wordt denk ik ook in de top parken moeilijk, want de reserveringen beginnen 6 maanden van te voren en de verhalen over first come zijn ook niet zo hoopgevend in het hoogseizoen, maar doordat je flexbel bent kun je altijd op standby gaan staan zeg maar, proberen deals te maken met mensen die weggaan de volgende dag bijvoorbeeld en een tijd afspreken wanneer je hun plekje komt overnemen. Dat heb ik vaker gehoord.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42049
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Wereldreis starten in de VS

Bericht door Martin & Marianne »

Het is wat lastig om iets over campings te zeggen zonder te weten welke parken jullie willen bezoeken. Heb je voor jezelf al wel een wat meer uitgewerkte route? Ik zou proberen om wel een schema te maken, zodat je een idee hebt hoeveel tijd je overal hebt en wanneer je waar bent (in verband met open wegen, gesloten passen etc). Het zou jammer zijn om na twee maanden te ontdekken dat je te weinig tijd hebt voor het noordelijke deel of dat je ergens wel langer had kunnen blijven.

In het zuidwesten zullen vrijwel alle campings in de parken al volgeboekt zijn. Voor Zion heb je de mogelijkheid om South te reserveren twee weken voor aankomst. De fcfs mogelijkheden zijn beperkt. Kijk voor meer informatie daarover op de NPS-sites.

Marianne
Gast

Re: Wereldreis starten in de VS

Bericht door Gast »

Mooi vooruitzicht en succes met het plannen maken. Ben erg jaloers.
dromomania schreef:
29 mar 2019, 11:59
CA – AZ – UT – OR – WA – ID – WY – MO (niet per se in exact deze volgorde)
MO is Missouri, ik denk dat je MT (Montana) bedoelt?
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Wereldreis starten in de VS

Bericht door Marcopstal »

Je hebt een B2 visum. Hoe heb je dit behaald ? Ik bedoel hiermee wat is de uitleg die je daarvoor hebt gegeven? Indien je dit hebt aangevraagd met als doel de wereldreis dan zie ik alvast geen problemen. Mocht je met een ESTA voor de deur staan zonder concrete plannen is het een stuk moeilijker.

Wees gewoon eerlijk en oprecht. De financiële middelen zijn uiteraard belangrijk. Van zodra men immers denkt dat je ook wel eens aan het werk zou gaan, is het een rode vlag!
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9254
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Re: Wereldreis starten in de VS

Bericht door markro »

Martin & Marianne schreef:
29 mar 2019, 12:59
Heb je voor jezelf al wel een wat meer uitgewerkte route? Ik zou proberen om wel een schema te maken, zodat je een idee hebt hoeveel tijd je overal hebt en wanneer je waar bent (in verband met open wegen, gesloten passen etc). Het zou jammer zijn om na twee maanden te ontdekken dat je te weinig tijd hebt voor het noordelijke deel of dat je ergens wel langer had kunnen blijven.
Het is ook fijn om bij immigrations een routeplanning te kunnen overleggen, als er gevraagd wordt wat je wilt gaan doen/hoe je gaat reizen/waar je naar toe gaat na Amerika/de diverse reisdata. Als is het maar globaal, zodat je toch een handvat hebt.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
dromomania
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 nov 2018, 09:51

Re: Wereldreis starten in de VS

Bericht door dromomania »

Bedankt voor jullie reacties!
BonnyR schreef:
29 mar 2019, 12:39
maar doordat je flexbel bent kun je altijd op standby gaan staan zeg maar, proberen deals te maken met mensen die weggaan de volgende dag bijvoorbeeld en een tijd afspreken wanneer je hun plekje komt overnemen. Dat heb ik vaker gehoord.
Dat is een goede tip, bedankt!
Martin & Marianne schreef:
29 mar 2019, 12:59
Ik zou proberen om wel een schema te maken, zodat je een idee hebt hoeveel tijd je overal hebt en wanneer je waar bent (in verband met open wegen, gesloten passen etc). Het zou jammer zijn om na twee maanden te ontdekken dat je te weinig tijd hebt voor het noordelijke deel of dat je ergens wel langer had kunnen blijven.
We hebben wel een globaal schema, maar willen juist niet van te voren vastleggen hoe lang we op een bepaalde plek blijven. Als we het ergens fijn vinden en nog niet uitgekeken zijn willen we langer kunnen blijven hangen en als we een plek snel gezien hebben willen we verder kunnen. En ik heb me er ook al bij neergelegd dat we ook in twee maanden of langer niet alles kunnen zien/doen ... Maar het is goed om te weten dat we wellicht onze verwachtingen bij moesten stellen wat betreft de fcfs campings en de (dus beperkte) mogelijkheden hier, en anders genoegen zouden moeten nemen met andere campings wat verder buiten de np's. Ik neem aan dat er altijd wel ergens te kamperen is, maar dat we dan wellicht niet op de beste/mooiste plekjes zullen staan?
Gast schreef:
29 mar 2019, 15:47
Mooi vooruitzicht en succes met het plannen maken. Ben erg jaloers.
MO is Missouri, ik denk dat je MT (Montana) bedoelt?
Bedankt! Oja dat bedoel ik inderdaad :)
Marcopstal schreef:
29 mar 2019, 16:06
Je hebt een B2 visum. Hoe heb je dit behaald ? Ik bedoel hiermee wat is de uitleg die je daarvoor hebt gegeven? Indien je dit hebt aangevraagd met als doel de wereldreis dan zie ik alvast geen problemen. Wees gewoon eerlijk en oprecht. De financiële middelen zijn uiteraard belangrijk.
Wij hebben al ruime tijd geleden een visum aangevraagd. Wij hebben destijds een B2 visum verkregen door bij het interview aan te geven dat wij langere tijd door de VS en Canada willen reizen. Hierbij hebben we gebruik gemaakt van de bindingen die we op dat moment nog met NL hadden (baan, bedrijf, koopwoning). We hebben dus niet gelogen, maar hebben ook niet het exacte plan verteld. We beschikken over ruim voldoende financiële middelen om de reis te bekostigen, dus zullen zorgen dat we dit kunnen aantonen en dat werken absoluut niet aan de orde zal zijn.
markro schreef:
30 mar 2019, 08:04
Het is ook fijn om bij immigrations een routeplanning te kunnen overleggen, als er gevraagd wordt wat je wilt gaan doen/hoe je gaat reizen/waar je naar toe gaat na Amerika/de diverse reisdata. Als is het maar globaal, zodat je toch een handvat hebt.
We zullen ons reisplan de komende weken iets verder en concreter gaan uitwerken :thumbup: voor onszelf ook prettig en er blijft natuurlijk altijd ruimte om af te wijken.

Zijn er wellicht ervaringen met het vliegen naar de VS met slechts een enkele reis (als toerist)?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42049
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Wereldreis starten in de VS

Bericht door Martin & Marianne »

dromomania schreef:
30 mar 2019, 11:58
We hebben wel een globaal schema, maar willen juist niet van te voren vastleggen hoe lang we op een bepaalde plek blijven. Als we het ergens fijn vinden en nog niet uitgekeken zijn willen we langer kunnen blijven hangen en als we een plek snel gezien hebben willen we verder kunnen.
Ik zeg ook niet dat je iets vast moet leggen, maar een globaal schema geeft je een idee van wat er wel en niet mogelijk is. Je hebt nu behoorlijk wat staten genoemd; je zult zien dat het niet mee zal vallen om dat allemaal in twee maanden mee te nemen, zeker als je de tijd wilt nemen om ergens wat langer te blijven.
dromomania schreef:
30 mar 2019, 11:58
Ik neem aan dat er altijd wel ergens te kamperen is, maar dat we dan wellicht niet op de beste/mooiste plekjes zullen staan?
Dat hangt helemaal van je route af en van de parken die je bezoekt. Kijk eens naar stateparks op je route. Kamperen buiten state parks of national parks zal meestal betekenen dat je veel meer geld kwijt bent per nacht. Je zult dan wel meer voorzieningen hebben maar minder ruimte of mooie plekjes. Misschien heb je iets aan de verslagen van Bert en Saskia; die kamperen ook met een tent en leggen meestal niets vast. Je krijgt dan een beetje een idee van de mogelijkheden en onmogelijkheden. Zie http://bertensaskia.blogspot.com

Marianne
dromomania
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 nov 2018, 09:51

Re: Wereldreis starten in de VS

Bericht door dromomania »

Martin & Marianne schreef:
30 mar 2019, 15:44
je zult zien dat het niet mee zal vallen om dat allemaal in twee maanden mee te nemen, zeker als je de tijd wilt nemen om ergens wat langer te blijven.
Daar heb je ongetwijfeld gelijk in, daarom houden we ook de optie open om 3 of 4 maanden in de VS te verblijven. Het huidige plan is te starten in SF en dan via de kust zuidwaarts naar San Diego af te reizen. Vervolgens willen we het binnenland in om Joshua Tree, Grand Canyon, Monument Valley, Achers, Bryce en Zion aan te doen. Daarna willen we via Las Vegas naar Los Angeles en Death Valley, Sequioa en Yosemite aandoen. Grand Teton en Yellowstone staan ook op de planning, evenals Lassen Volcanic, Redwood, Crater Lake, Mount Rainier, Olympic en als het even kan Glacier. En uiteraard willen we Seattle en Portland bezoeken. Ik denk dat ik toch maar een topic open met het reisschema, om zo een beetje hulp te krijgen bij het uitstippelen van een logische route ...
Martin & Marianne schreef:
30 mar 2019, 15:44
Kijk eens naar stateparks op je route. Kamperen buiten state parks of national parks zal meestal betekenen dat je veel meer geld kwijt bent per nacht. Je zult dan wel meer voorzieningen hebben maar minder ruimte of mooie plekjes. Misschien heb je iets aan de verslagen van Bert en Saskia;
Bedankt voor deze tips, ik ben me inderdaad al druk aan het oriënteren op de kampeermogelijkheden in de state parks en leuk om de verslagen van Bert en Saskia te lezen!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer