Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door harryh »

Hoezo @Inges ? Ik noemde deze als vb https://www.amazon.com/PANASONIC-Megapi ... 011PKJI2Y/, die is $397.99. Die Lumix DC-TZ200 of TZ100 wel maar die werden pas na jouw post genoemd, kon jij niet weten.
En TS @Elendan heeft het over een goedkopere Android phone.

Laat iedereen dat lekker voor zichzelf bepalen zou ik denken ;), ik probeer alleen maar een vraag van iemand te beantwoorden.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door tomhster »

De Google Home Hub doet het hier prima, inderdaad alleen een kwestie van een stekkertje. En in tegenstelling tot de normale en de mini draait de software nog niet in het Nederlands, maar dat komt ter zijner tijd vanzelf.

Voor andere apparaten geloof ik trouwens niet dat het nu zo spectaculair veel goedkoper is in de VS met de huidige wisselkoers. Of je moet net tegen een aanbieding aanlopen.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door Almere vak V »

Inges schreef:
11 feb 2019, 13:13
Hou dat wel altijd in je achterhoofd als je een telefoon koopt die 100 euro goedkoper is in Oregon.
Verschil op een iPhone XR is op dit moment €200,-.
Elendan schreef:
11 feb 2019, 13:48
Mijn man stapt van de zomer over naar andere provider waarschijnlijk, dus dat overzichtje zal ik even uitprinten,voordat hij een telefoon koopt en dan twee maanden later een provider kiest waardoor de telefoon niet werkt
Meerdere iPhones hier uit Amerika. 1 op KPN, 2 op Tele2 en 1 op Vodafone. Allemaal geen enkel probleem. Providers proberen je bang te maken met allerlei broodje aap verhalen. Ik heb al jaren een iPhone uit Amerika en nog nooit ook maar 1 probleem mee gehad.

Ook al die jaren nog nooit aangehouden op Schiphol. Of Brussel of Dusseldorf...
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door harryh »

Dat geldt niet voor een goedkope Android phone @Almere vak V , die worden niet allemaal in een wereldwijde versie geleverd weet ik uit ervaring, geen broodje aap.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door tomhster »

Klopt, vooral in 4g-banden zit verschil.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door Almere vak V »

harryh schreef:
11 feb 2019, 20:09
Android phone
Daarom benoem ik ook specifiek de iPhone.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door Njit »

Almere vak V schreef:
11 feb 2019, 20:39
harryh schreef:
11 feb 2019, 20:09
Android phone
Daarom benoem ik ook specifiek de iPhone.
Alleen is de TS niet specifiek op zoek naar een iPhone..
Elendan schreef:
11 feb 2019, 11:53
Mijn man wil graag nieuwe telefoon, die van hem is al heel wat jaren oud en wordt daardoor ook heel erg traag. Zal geen apple worden, of de prijs moet echt véél lager liggen, maar een android.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door Almere vak V »

Of de prijs moet echt veel lager liggen gaf ze aan. Ik vind €200 verschil op een XR best flink lager...
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door harryh »

Ik zou het er nog steeds nooit aan uitgeven ;)
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door Almere vak V »

Tsja, ons hele huis hangt inmiddels van Apple aan elkaar. Heel eerlijk?? Ik had mijn eerste MacBook, al weer een tijd geleden, na 2 dagen ook het liefst uit het raam gemieterd omdat ik Windows was gewend. Als je het eenmaal doorhebt, en alles is gekoppeld en gesynchroniseerd. Al kreeg ik er geld bij, dan nog ging ik niet terug naar Windows computer of een Android toestel.

Ohja, vindt mijn vrouw vooral belangrijk. Het ding maakt echt magnifieke foto's!
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door Njit »

Almere vak V schreef:
13 feb 2019, 14:51
Ik had mijn eerste MacBook, al weer een tijd geleden, na 2 dagen ook het liefst uit het raam gemieterd omdat ik Windows was gewend.
Macbook's zijn mooie apparaten maar ik draai er toch het liefste gewoon Windows op :D
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door Almere vak V »

Njit schreef:
13 feb 2019, 14:57
Macbook's zijn mooie apparaten maar ik draai er toch het liefste gewoon Windows op
:shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
tomaat85
Amerikakenner
Berichten: 795
Lid geworden op: 06 feb 2011, 18:27
Contacteer:

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door tomaat85 »

Van camera's geen verstand dus kan niet meedoen met de voor en tegens maar wil toch wat posten mbt het invoeren. Van de +/- 15 USA reizen zijn we er bij de Douane 1 keer uitgepikt. Dat was ff slikken, we hadden n.l. de Iphone 6 gekocht (was in NL nog niet leverbaar) en moesten dus idd invoerrechten betalen. Omdat ik niet actief aangifte heb gedaan zou ik ook een boete krijgen. Gelukkig heb ik die uiteindelijk niet gekregen omdat ik vertelde dat er een simlock op de telefoon zat (was niet zo :o ) en dan wel behoorlijk de dupe zou zijn. Met invoerrechten erbij is de besparing wel behoorlijk gereduceerd (van ongeveer 100 naar 30 euro) . Mocht ik de boete gekregen hebben dan was ik duurder uit geweest. Jaren later toen ik mijn Arieli Sim in de Iphone 6 wilde gebruiken bleek er overigens wel degelijk een simlock op te zitten. De telefoon was oorspronkelijk van Sprint en elke Europesche Sim ging probleemloos maar dus niet een USA Sim anders dan die van Sprint.
Grote Amerika fan
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door Almere vak V »

tomaat85 schreef:
15 feb 2019, 07:55
we hadden n.l. de Iphone 6 gekocht
Ff voor mijn beleving. Nieuw als keurig in het doosje. Of nieuw als in je zak met een hoesje er omheen, Apple ID er op en dus je hele cloud ook??
Gebruikersavatar
tomaat85
Amerikakenner
Berichten: 795
Lid geworden op: 06 feb 2011, 18:27
Contacteer:

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door tomaat85 »

Sorry voor de wat vertraagde reactie.
Iphone was volledig operationeel en in mijn zak. Bij het naderen van de poort kreeg ik de vraag of we wat hadden aan te geven. Daar met nee op geantwoord. Of we even mee wilde lopen naar de onderzoeksruimte. De tweede vraag was heel gericht, hebben jullie geen electronica gekocht? Ik heb toen direct geantwoord dat ik een Iphone heb gekocht. Pokeren is niet mijn sterkste punt en een andere functionaris vroeg mijn vriendin al haar koffer op de tafel te leggen. Door te liegen over de electronica kon ik in mijn ogen alleen maar (meer) verliezen. Ze hebben de koffers volledig doorzocht maar met de franse slag. Mijn MacBook (oudje) niet eens bekeken en ook de in de US gekochte kleding en zonnebrillen kregen geen aandacht. Toen we weg liepen gaven ze elkaar een highfive, dat was de eerste Iphone van vandaag hoorde ik ze zeggen (die dus echt net uit was en in NL iig nog niet leverbaar). Ik ben er iig van geschrokken en zal zeker niet meer een Apple product meenemen als het "net nieuw" is want ook al kan je pokeren, wat hier nog niet te koop is kan je erg slecht uitleggen :wink:
Grote Amerika fan
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door Njit »

Als een model iPhone net nieuw op de markt is dan zullen ze er wel actiever op letten. Mensen die even een tripje naar New York boeken en 10 iPhones kopen om deze door te verkopen in Nederland. Gewoon pech gehad dus..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door roelb »

Tja.. Zolang je hem gewoon in je zak had gehouden en niets had gezegd had er vermoedelijk geen haan naar gekraaid. Maar dan moet er natuurlijk niet een factuur, doosje, handleiding en allerlei nieuwe accessoires in je koffer zitten. Het is ook allemaal klein grut, eigenlijk zouden we die vrijstelling wat op moeten trekken. Die is al jaren gelijk en nooit gecorrigeerd voor inflatie. Het idee van die vrijstelling zou juist moeten zijn dat reizigers aankopen in het buitenland voor eigen gebruik gewoon zo mee kunnen nemen, maar dat je excessen voorkomt. Als je bij iedereen die paar tientjes omzetbelasting moet gaan innen kost dat meer dan dat het oplevert. Waar vroeger die 440 euro (of 950 gulden) een fors bedrag was zit je er nu met een eenvoudig gebruiksobject zoals een telefoon al boven. Tijd voor de kamer om hier nog eens kritisch naar te kijken - of was dit europees geregeld?
Gebruikersavatar
tomaat85
Amerikakenner
Berichten: 795
Lid geworden op: 06 feb 2011, 18:27
Contacteer:

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door tomaat85 »

Als een model iPhone net nieuw op de markt is dan zullen ze er wel actiever op letten. Mensen die even een tripje naar New York boeken en 10 iPhones kopen om deze door te verkopen in Nederland. Gewoon pech gehad dus..
Dat er actief op gejaagd werd is mij in ieder geval wel duidelijk geworden en ik heb inderdaad pech gehad.
Tja.. Zolang je hem gewoon in je zak had gehouden en niets had gezegd had er vermoedelijk geen haan naar gekraaid.
Tja, zoals gezegd ik heb geen pokerface en die gok/bluf durfde ik op dat moment niet te nemen. We zullen het wel nooit weten en ach, het koste wat maar ik was wel een van de eerste met de Iphone 6 (zo lang is t al geleden :wink: ).
Grote Amerika fan
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door roelb »

Het bijzondere is dus dat de douane het je ook niet heel makkelijk maakt om het zakelijk goed te doen. Ik heb daar laatst eens naar gekeken. Ik moest op korte termijn zakelijk wat apparatuur hebben, en dat was het goedkoopst bij drie verschillende leveranciers in de US. Totale transportkosten naar Nederland: $1200 oid. Dus ik dacht: goh, als ik nou zelf op en neer vlieg kan ik ook direct een keer de hand schudden met de verkoper bij een van die leveranciers waar ik al jaren zaken mee doen en dan neem ik het zelf mee. Qua gewicht kwam dat uit, ik kon zelfs die twee andere leveranciers laten verschepen naar onze vaste leverancier (gratis) en de sales tax hadden we ook een oplossing voor.

Maar toen ging ik navragen hoe het zat met BTW betalen voor invoer die je op Schiphol doet, namens een onderneming, en dat kan dus niet. Maximale waarde voor een aangifte ter plaatse is 1000 euro aan goederenwaarde, dit ging over 10k aan apparatuur en dus iets van 2100 euro omzetbelasting. Ik heb het dus maar laten verzenden.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Elektronica kopen in US: waar op letten i.v.m. gebruik in NL?

Bericht door Almere vak V »

En het mooie is als je het de douane 100 keer vraagt dat je 100 keer een ander antwoord krijgt. Mijn vrouw helpt al jarenlang vrienden van ons die labradoodles fokken in Amerika om die hier onder te brengen bij hun baasjes. Je wil niet weten met wat voor verhalen dat die elke keer thuiskomt. En dan hebben we het niet over 1 verhaal. Maar echt tientallen verhalen. En dat varieert van het zeggen dat je helemaal geen honden mag importeren, tot dat je geen invoerkosten hoeft te betalen. En alles wat daar tussenzit.

Met als triest dieptepunt. Het was op een bepaald moment zo erg, dat de leidinggevende op Schiphol gebeld werd door een douane medewerker die het weer niet begreep, dat er werd gezegd als het die mevrouw is met Labradoodles uit Oregon luister dan maar naar haar. Zij weet hoe het moet...

Te genant voor woorden...

Maar laten we vooral heel interessant gaan lopen doen over een paar hondjes die uit Amerika komen met een stapel papierwerk waar je u tegen zegt. Je kunt beter 200 puppies in Bulgarije in een vrachtwagen mieteren en dan de grens over rijden. Geen haan die er naar kraait.

Hetzelfde geldt voor telefoons. Dan neem je een telefoon mee uit Amerika. Phoephoe... Ja, als je er tien in de doos in je koffer hebt zitten vraag je om moeilijkheden. Maar als we het gewoon over een telefoon hebben voor particulier gebruik. Dan denk ik echt ga boeven vangen...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer