Staking België 13 februari 2019 (bus, trein en vliegverkeer).

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Lilo
Amerika-expert
Berichten: 1749
Lid geworden op: 26 aug 2009, 17:02
Aantal x V.S. bezocht: 41

Staking België 13 februari 2019 (bus, trein en vliegverkeer).

Bericht door Lilo »

In heel belgie zal er een algemene staking zijn op 13 februari, met gevolgen voor bus, trein en vliegverkeer.

KLM wil voorlopig nog geen alternatieven voorzien voor onze vlucht die dag van BRU om 6u 15 naar schiphol, om van daar dan naar zuidafrika te vliegen. We mogen niet gewoon naar amsterdam gaan en daar dan opstappen.

Brussels airlines annuleerde al wel al hun vluchten om hun passagiers andere voorzieningen te doen treffen.

Is klm altijd zo laat met reageren op veranderende situaties?
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: staking belgie 13 februari

Bericht door boonens »

Corrigeer mij vooral als ik fout zit, maar ik meen dat pas sinds gisteren definitief bekend is geworden dat ook het OV en de luchtvaartsector aansluit bij de staking? En de staking is pas over twee weken. Wellicht logisch dat luchtvaartmaatschappijen uit andere landen iets langer nodig hebben om in te schatten hoe hen dit zal treffen en hierop te anticiperen.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Lilo
Amerika-expert
Berichten: 1749
Lid geworden op: 26 aug 2009, 17:02
Aantal x V.S. bezocht: 41

Re: Staking België 13 februari 2019 (bus, trein en vliegverkeer).

Bericht door Lilo »

dat kan boonens maar ervaring met staken in belgie leert dat elke gelegenheid om niet te werken wordt aangegrepen op zaventem, daarom ook vlucht naar verre bestemmingen liever vanop schiphol maar nu zit ik met eerste stukje in de soep natuurlijk.

waarom ik niet gewoon in schiphol kan gaan opstappen begrijp ik niet, mijn stoel op vlucht bru-ams is betaald, als ik nu meld dat die leegblijft geen enkel nadeel voor klm, zelfs al vliegen ze?
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4809
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Staking België 13 februari 2019 (bus, trein en vliegverkeer).

Bericht door michelly »

Je kunt toch altijd nog last minute op eigen gelegenheid naar Schiphol gaan? Wij hadden vorig jaar het geval dat we vanaf Antwerpen moesten vertrekken naar Schiphol met de Thalys. Een half uurtje voor vertrek kwamen we erachter dat de trein wegens technische problemen niet reed. We hebben toen met een aantal mensen een taxibusje gedeeld en waren toch nog op tijd voor onze vlucht naar Osaka. Het heeft wel heel wat inspanning gekost om die taxikosten vergoed te krijgen van KLM maar uiteindelijk is dat - inclusief excuses :lol: - toch gelukt.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Staking België 13 februari 2019 (bus, trein en vliegverkeer).

Bericht door boonens »

Lilo schreef:
02 feb 2019, 07:30
waarom ik niet gewoon in schiphol kan gaan opstappen begrijp ik niet, mijn stoel op vlucht bru-ams is betaald, als ik nu meld dat die leegblijft geen enkel nadeel voor klm, zelfs al vliegen ze?
Daar is op dit forum al vaak over gesproken en is nu eenmaal niet zo eenvoudig als gedacht. Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt van KLM.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Lilo
Amerika-expert
Berichten: 1749
Lid geworden op: 26 aug 2009, 17:02
Aantal x V.S. bezocht: 41

Re: Staking België 13 februari 2019 (bus, trein en vliegverkeer).

Bericht door Lilo »

lastminute naar schiphol als ook alle treinen staken zeer moeilijk, zal waarschijnlijk hotel boeken op schiphol en dag voordien al naar daar gaan, vlucht wordt toch gecancelled, alleen kwestie van wanneer ze het in zullen zien?
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Staking België 13 februari 2019 (bus, trein en vliegverkeer).

Bericht door Marcopstal »

Lilo schreef:
02 feb 2019, 07:30
waarom ik niet gewoon in schiphol kan gaan opstappen begrijp ik niet, mijn stoel op vlucht bru-ams is betaald, als ik nu meld dat die leegblijft geen enkel nadeel voor klm, zelfs al vliegen ze?
De prijs van Amsterdam naar de eindbestemming zal waarschijnlijk duurder zijn dan vanuit Brussel. Men maakt je een aantrekkelijke prijs vanuit Brussel om je te lokken als klant.

Wanneer men toestaat dat je het eerste deel niet vliegt dan zou eenieder dit kunnen beginnen doen en dat is natuurlijk de bedoeling niet.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Aurora
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2017, 16:44
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Almere

Re: Staking België 13 februari 2019 (bus, trein en vliegverkeer).

Bericht door Aurora »

Dit staat in de voorwaarden van KLM

3.4 Volgorde van gebruik Vluchtcoupon
(a) Het Tarief inclusief Belastingen dat wordt vastgesteld op basis van de op het Ticket vermelde bijzonderheden, vluchtdata en routes, komt overeen met een Plaats van Vertrek en een Plaats van Bestemming via elke Reisonderbreking die op het moment van aankoop van het Ticket was voorzien en maakt integraal deel uit van de Vervoersovereenkomst. Het op de datum van uitgifte van het Ticket toepasselijke Tarief geldt uitsluitend voor een Ticket dat volledig wordt gebruikt in de volgorde van afgifte van de Vluchtcoupons, voor de aangegeven reis en op de aangegeven data.
(b) Ieder gebruik van het Ticket door de Passagier dat niet in overeenstemming is met het bepaalde in artikel 3.4 a, (bijvoorbeeld als hij de eerste Coupon niet gebruikt of als de Coupons niet worden gebruikt in de volgorde waarin zij zijn uitgegeven) dat wordt geconstateerd op de dag van de vlucht, zal resulteren in de verplichting tot de betaling van een bijkomende vaste vergoeding op het vliegveld ten bedrage van: € 125 voor een korte vlucht binnen Europees Frankrijk en Corsica, € 250 voor een vlucht binnen Europa in Economy, € 500 voor een vlucht binnen Europa in Business Class, € 500 voor een intercontinentale vlucht in Economy of Premium Economy, € 1500 voor een intercontinentale vlucht in Business Class en € 3000 voor een intercontinentale vlucht in de Air France La Première (of het equivalent in de lokale valuta).
(c) Als de Passagier niet alle Vluchtcoupons gebruikt en de reis voortijdig onderbreekt, kan de Passagier een vast bedrag van Eur 275 op Schiphol Airport en op Charles de Gaulle (Parijs) in rekening worden gebracht voor het afhalen van Geregistreerde Bagage.
Reisverslagen 2017, 2018 & 2019 https://lovetocookhealthy.nl/reizen/
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Staking België 13 februari 2019 (bus, trein en vliegverkeer).

Bericht door mtl »

Ja dat is bekend. Maar hoe zit het als dat vliegtuig uit Brussel niet vertrekt vanwege de staking?
Aurora
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2017, 16:44
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Almere

Re: Staking België 13 februari 2019 (bus, trein en vliegverkeer).

Bericht door Aurora »

Als KLM geen alternatief biedt, dan zou ik contact opnemen met de reisverzekering en kijken of je de vlucht om kunt zetten naar een dag eerder of later en de kosten kunt verhalen. Ik heb in het verleden wel eens vluchten moeten omboeken door staking en het geld terug gekregen.
Reisverslagen 2017, 2018 & 2019 https://lovetocookhealthy.nl/reizen/
Lilo
Amerika-expert
Berichten: 1749
Lid geworden op: 26 aug 2009, 17:02
Aantal x V.S. bezocht: 41

Re: Staking België 13 februari 2019 (bus, trein en vliegverkeer).

Bericht door Lilo »

dank u aurora :thumbup:
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Pepito
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:14
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Staking België 13 februari 2019 (bus, trein en vliegverkeer).

Bericht door Pepito »

Ik ben nieuwsgierig hoe dit uiteindelijk afloopt, dus ik hoop dat nog laat weten?

Ik heb in de tijd van het Fyra debacle een soortgelijke situatie gehad. In principe vanaf Antwerpen met de Fyra tot Amsterdam en dan de transatlantische vlucht. Toen was al vrij ver van te voren, ongeveer een maand voor onze vlucht, duidelijk dat die Fyra's niet meer zouden rijden.

Ik heb toen, in het weekend KLM gebeld, en kreeg te horen dat ik me geen zorgen moest maken en dat we automatisch omgeboekt zouden worden naar de Thalys een avond van te voren, want ze kon zien dat er op dezelfde ochtend geen plek meer was. Ik had aangegeven dat ik dat met toen nog een baby niet erg handig vond en of we zelf naar Schiphol mochten reizen. En dat kon toen ook niet. Ik zou de nieuwe tickets voor de Thalys toegemaild krijgen. Punt.

Maar de volgende ochtend: geen nieuwe tickets, en in de weken daarna ook niet. Ondertussen had ik hier ergens gelezen dat ik beter tijdens kantooruren kon bellen om iets te regelen, en toen heb ik gewacht tot een dag of 3 voor de vlucht en tijdens kantooruren gebeld.

Men begreep dat de Fyra niet reed, dat er verder ook niets meer goed te regelen was en dat het voor iedereen het meest prettig was als we op eigen gelegenheid naar Schiphol zouden komen.

Dus mocht ik nog een keer in zo'n situatie zitten met als eigen voorkeursalternatief om op eigen gelegenheid te komen, dan zou ik nog even geduld proberen te hebben tot dat het goed duidelijk is dat er weinig andere mogelijkheden meer zijn.
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
Lilo
Amerika-expert
Berichten: 1749
Lid geworden op: 26 aug 2009, 17:02
Aantal x V.S. bezocht: 41

Re: Staking België 13 februari 2019 (bus, trein en vliegverkeer).

Bericht door Lilo »

gisteren en vandaag zelf naar klm gebeld, eindelijk toestemming gekregen om op te stappen in amsterdam, brussels airlines heeft alle vluchten op 13 feb afgelast en dat was voor klm dan eindelijk genoeg motivatie om iets wat al een maand logisch is nu toch toe te staan en aangepaste tix op te sturen met start in AMS. Ze hebben nog steeds niet officieel die vlucht op de 13e geannuleerd!

Gaan dus de 12 e naar schiphol en slapen daar om de 13e te vertrekken naar zuidafrika.

Als ik gewacht had op kml zelf was het wrschlijk de ochtend van vertrek zelf om 4u ontdekken dat vluchten niet opstegen?
Zij geloven dat staking nog kan afgewend worden terwijl elke reden om te staken in brussel aangegrepen wordt, stakingskampioen van Europa.

Nu hopen dat op schiphol alles normaal verloopt die dag.
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Aurora
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2017, 16:44
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Almere

Re: Staking België 13 februari 2019 (bus, trein en vliegverkeer).

Bericht door Aurora »

Fijn dat het zo opgelost is. Tip: neem contact op met je verzekering voor de extra kosten.
Reisverslagen 2017, 2018 & 2019 https://lovetocookhealthy.nl/reizen/
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Staking België 13 februari 2019 (bus, trein en vliegverkeer).

Bericht door roelb »

Lilo schreef:
08 feb 2019, 20:31
Als ik gewacht had op kml zelf was het wrschlijk de ochtend van vertrek zelf om 4u ontdekken dat vluchten niet opstegen?
Zij geloven dat staking nog kan afgewend worden terwijl elke reden om te staken in brussel aangegrepen wordt, stakingskampioen van Europa.
Tja, wellicht, maar dat is ook de normale gang van zaken. Pas als er zekerheid is dat een vlucht niet door gaat kun je sleutelen aan je ticket. Misschien dat er al eerder een travel waiver was gekomen voor BRU. Die is er al wel voor treinverkeer, maar nog niet voor vliegverkeer, dus men heeft blijkbaar op dit moment nog wel het idee dat er een kans is dat er gewoon gevlogen wordt:

https://www.klm.com/travel/nl_en/prepar ... /index.htm

Zodra duidelijk wordt dat er een grote kans is dat er ook niet gevlogen kan worden zal die travel waiver vast ook uitgebreid worden voor vluchten via BRU. Op dat moment had je automatisch een notificatie gehad en had je zonder problemen vrijwillig kunnen wijzigen. Zodra de vlucht echt geannuleerd zou worden krijg je direct een notificatie en kun je zelf een alternatief online kiezen, of even bellen. In dit geval ben je er eigenlijk gewoon te vroeg bij.
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Staking België 13 februari 2019 (bus, trein en vliegverkeer).

Bericht door Kletskous »

Geen enkel luchtverkeer mogelijk boven België:
https://www.ad.nl/buitenland/24-uur-lan ... ~ae430d12/

Sterkte voor degenen die ermee te maken zouden hebben!
Hoop dat het opgelost kan worden!
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer