Recente Wise (voorheen TransferWise) ervaringen voor betalingen US?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5023
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Recente Wise (voorheen TransferWise) ervaringen voor betalingen US?

Bericht door harryh »

Een tijd geleden kwamen hier goede verhalen voorbij over TransferWise.com voor betalingen aan de US vanuit NL/BE (geld overmaken per bank). Dat is veel goedkoper dan met creditcard of paypal zie ik. Nu wil ik dat gebruiken voor het betalen van de huur van een villa aan iemand waar ik al eerder van heb gehuurd en die ik kan vertrouwen.
Heeft iemand (recente) ervaringen met Transferwise? @MattRob jij misschien?

Opmerking moderator

Per 9 november 2021 de topictitel veranderd, de naam TransferWise is namelijk veranderd in Wise.
Gebruikersavatar
asv60
Amerika-expert
Berichten: 1865
Lid geworden op: 15 jul 2009, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 40
Locatie: Noord-Holland

Re: Recente Transferwise ervaringen voor betalingen US?

Bericht door asv60 »

Ik heb Transferwise gebruikt om de huur van onze villa afgelopen Oktober te betalen.
Vind het heel goed werken en idd goedkoper dan andere betaal methodes.

Je kunt tegenwoordig ook een Amerikaans rekeningnummer krijgen bij hun: https://transferwise.com/gb/borderless/
Al mijn blogs op: https://www.daneleens.blogspot.com
Als je mee wilt lezen stuur me dan een pb met je emailadres.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5023
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Recente Transferwise ervaringen voor betalingen US?

Bericht door harryh »

:thumbup:
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Recente Transferwise ervaringen voor betalingen US?

Bericht door MattRob »

Ja, transferwise werkt prima ! En inderdaad goedkoop. Volgens mij moet de ontvanger ook wel transferwise hebben, anders werkt het volgens mij niet. Ik gebruik het vooral met eigen rekening; als ik onze villahuur in euro's betaald krijg, en ik wil het geld naar onze Amerikaanse bankrekening hebben, dan is het op deze manier snel en goedkoop geregeld.
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5023
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Recente Transferwise ervaringen voor betalingen US?

Bericht door harryh »

Mooi! Vanmorgen maar betaald ;) De ontvanger hoeft geen Transferwise te hebben, je betaalt vanuit NL aan hun Amerikaanse bank account dmv je eigen Ideal in euros en je kunt precies aangeven hoeveel USD je wilt overmaken zonder verborgen kosten. Met Ideal was mijn overboeking al na 2 uur in USD bij de bank van de ontvanger - zie ik in de details nu - en ontvangt hij het al vandaag op zijn rekening.

Om over te maken naar de US deze gegevens vragen en het werkt:
  • Email
  • First & last name
  • Address, City, Postal code, State
  • Bank details:
    - Routing number
    - Account number
    - Account type (checking or savings)
Daarmee kun je bij huren van een huis die hoge VRBO fees vermijden en heb je bij annuleren - als toegestaan - geen kosten; want de fees van VRBO worden niet teruggestort bij annuleren.

Wat ik super vind en zeker ga doen is dat je bij hun gratis een rekening kunt openen in vreemde valuta bv USD zoals @asv60 al zei. De borg die ik terug moet ontvangen kan de verhuurder dan aan mijn Amerikaanse rekening overmaken wat aanzienlijk in de kosten scheelt tov Paypal, bank of creditcard. En je krijgt er kosteloos een Amerikaanse debitcard bij, dus ga ik daarmee betalen in de US - de koers daarvan is t.o.v. creditcard zo'n 2,5% gunstiger zag ik vandaag :)
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 2026
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Recente Transferwise ervaringen voor betalingen US?

Bericht door dejong89 »

In november heb ik gebruikt gemaakt van Transfwise voor een overboeking naar Alaska. Ik was een beetje huiverig maar na aanleiding van alle positieve verhalen toch overstag gegaan. Het duurde even maar na een paar weken kreeg ik een bevestiging van de accommodatie dat alles ik in orde was. Ik zou het zo weer doen :)
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5023
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Recente Transferwise ervaringen voor betalingen US?

Bericht door harryh »

Nice! Bij mij is het in een dag al bij de ontvanger trouwens, zag dat de keuze voor Ideal in mijn geval ontvangst binnen een dag gaf.
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Recente Transferwise ervaringen voor betalingen US?

Bericht door MattRob »

harryh schreef:
01 feb 2019, 10:19
De ontvanger hoeft geen Transferwise te hebben, je betaalt vanuit NL aan hun Amerikaanse bank account dmv je eigen Ideal in euros en je kunt precies aangeven hoeveel USD je wilt overmaken zonder verborgen kosten. Met Ideal was mijn overboeking al na 2 uur in USD bij de bank van de ontvanger - zie ik in de details nu - en ontvangt hij het al vandaag op zijn rekening.
Echt ideaal zeg !! En ja, dat scheelt veel kosten, zeker als je VRBO, of AirBnB (of anderen), eruit snijdt. Dat proberen wij ook altijd met onze villa verhuur.
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Gebruikersavatar
asv60
Amerika-expert
Berichten: 1865
Lid geworden op: 15 jul 2009, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 40
Locatie: Noord-Holland

Re: Recente Transferwise ervaringen voor betalingen US?

Bericht door asv60 »

harryh schreef:
01 feb 2019, 10:19

Wat ik super vind en zeker ga doen is dat je bij hun gratis een rekening kunt openen in vreemde valuta bv USD zoals @ asv60 al zei. De borg die ik terug moet ontvangen kan de verhuurder dan aan mijn Amerikaanse rekening overmaken wat aanzienlijk in de kosten scheelt tov Paypal, bank of creditcard. En je krijgt er kosteloos een Amerikaanse debitcard bij, dus ga ik daarmee betalen in de US - de koers daarvan is t.o.v. creditcard zo'n 2,5% gunstiger zag ik vandaag :)
Nadeel van het openen van zo'n borderless account vind ik dat ze een kopie van je legitimatiebewijs willen, waarbij je BSN niet onleesbaar mag zijn gemaakt.
De Autoriteit persoonsgegevens zegt er dit over: Kopie identiteitsbewijs

Banken en verzekeraars moeten volgens de wet de identiteit van hun klanten vaststellen. Zij mogen daarbij een kopie maken van het identiteitsbewijs van elke klant.

Let op: het is niet nodig dat hierop ook het BSN zichtbaar is. Ook met een afgeschermde kopie van een identiteitsbewijs kunnen banken en verzekeraars aantonen dat ze aan hun wettelijke plicht hebben voldaan."

Ik heb een hele email wisseling met Transferwise hierover gehad en ze willen persé het BSN nummer hebben.
Ook gebeld met Autoriteit persoonsgegevens, daar waren ze niet zeker of dit gevraagd mocht worden. Er moest nog intern navraag gedaan worden.
Terwijl dus op hun site staat dat het BSN niet zichtbaar hoeft te zijn.

Ik vind het persoonlijk vervelend om mijn BSN nummer af te geven aan Transferwise. Heb hierom de aanvraag stop gezet.
Ze hebben trouwens geen bankvergunning.
Al mijn blogs op: https://www.daneleens.blogspot.com
Als je mee wilt lezen stuur me dan een pb met je emailadres.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5023
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Recente Transferwise ervaringen voor betalingen US?

Bericht door harryh »

Da's een boeiende, ga ik op letten.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5023
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Recente Transferwise ervaringen voor betalingen US?

Bericht door harryh »

Update: Werkt brilliant, betaling van de huur was er inderdaad met 1 dag en tegen 0,35% kosten, gewoon de echte middenkoers en niet de veel lagere zoals cc en banken die hanteren.
Heb de borderless account aangemaakt, was direct klaar. Zowel een USD als een EUR account toegevoegd. Je krijgt inderdaad gewoon een Amerikaans rekening nummer etc met een adres in New York. De Euro rekening is een Duitse rekening.
Na het storten van $20 met Ideal, waarna het direct op m'n USD account stond, gelijk maar de kosteloze debit Mastercard aangevraagd en die is onderweg. En om te testen ook even een klein bedrag in Euro's van m'n gewone NL ABNAMRO bankrekening overgemaakt op m'n Transferwise EUR account, was er met 2 dagen, geen kosten :)
Gebruikersavatar
habbekuk
Amerikafan
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017, 08:45
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Recente Transferwise ervaringen voor betalingen US?

Bericht door habbekuk »

Ik lees ook even mee..

Dus bij het openen van een USA bordeless account en storten van € 20,- via Ideal
kun je met deze USA rekening makkelijk betalen naar een andere USA rekening
om bv. villa te betalen? Ook kan de borg weer simpel terug gestort worden?

Groet
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5023
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Recente Transferwise ervaringen voor betalingen US?

Bericht door harryh »

Je hebt geen borderless account nodig om huur over te maken, dat kan al direct. Je betaalt met Ideal het bedrag wat je in USD moet betalen met ca 0,35% opslag en dag later heeft je verhuurder het. Vraag wel even om de gegevens van je verhuurder, zie eerdere post van mij hieronder.
Borderless account is alleen nodig als je USD ontvangt vanuit de VS, bv je borg. Vorige keer met PayPal gedaan en dat kostte mij en de verhuurder een hoop extra, en 2x, ook bij het terugstorten van de borg weer.

Voor mij is de gratis debit card ook interessant, alle betalingen ter plaatse worden een stuk goedkoper dan met NL bank kaart of cc ;) Daarvoor heb je een borderless account nodig, daar moet je $20 op storten om de Mastercard te kunnen aanvragen. En die $20 ben je trouwens niet kwijt, is alleen voor controle.
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Recente Transferwise ervaringen voor betalingen US?

Bericht door MattRob »

Ideaal zeg !! Is wel veel veranderd in 2 jaar of zo :mrgreen: !
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Gebruikersavatar
habbekuk
Amerikafan
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017, 08:45
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Recente Transferwise ervaringen voor betalingen US?

Bericht door habbekuk »

@harryh ja die post vorige post heb ik gelezen.. Dan is het denk toch makkelijk
voor de borg want die krijg ik ook terug. Voor de betalingen daar gebruik ik Revolut
maar misschien is deze Debitcard ook makkelijk.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5023
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Recente Transferwise ervaringen voor betalingen US?

Bericht door harryh »

Top!
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14318
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Recente Transferwise ervaringen voor betalingen US?

Bericht door Coyote »

@harryh Interessante ontwikkeling. :thumbup:

Lijkt mij ook wel grappig om op die manier een Amerikaans rekeningnummer en Debitcard te hebben.

Vraag me wel af waar hun verdienmodel zit? Kleine lettertjes? Ook ben ik niet zo van kopie legitimatiebewijs rond te sturen.

Maar, aan de andere kant is het wel leuk dat het kan! :D

Zal er nog eens over nadenken. Benieuwd wanneer je je Debitcard ontvangt.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 654
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Recente Transferwise ervaringen voor betalingen US?

Bericht door Elendan »

Om alleen even terug te komen op het sturen van kopie paspoort. Voor de N26 pas (staat ergens anders een topic over) die ik van het weekend aan wilde vragen moet je ook een foto maken met je mobiel en doorzenden. Iemand daar ervaring mee? Heb het aanvragen halverwege maar even stil gezet.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5023
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Recente Transferwise ervaringen voor betalingen US?

Bericht door harryh »

@Coyote Roland, dat was bij mij geen probleem, gewoon volgens de NL regels datgene zwart gemaakt wat je niet hoeft te delen, net als je een kopie aan een hotel moet geven etc.

Hun verdienmodel is een boeiende, je betaalt alleen voor het daadwerkelijk betalen in USD, of USD met bv Ideal op je rekening zetten, en dan nog maar 0,35%. En hun koers is de echte middenkoers ;)
Wat zij doen las ik, is dat zij geen geld overmaken bv van Europa naar de VS zoals een bank dat doet. Als ik USD wil overboeken, koppelen ze dat aan Amerikanen die USD naar Europa willen overmaken zonder dat het geld heen en weer gaat. Vraag en aanbod koppelen zeg maar. En lage kosten dus.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5023
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Recente Transferwise ervaringen voor betalingen US?

Bericht door harryh »

@Elendan De NL overheid heeft een app die de velden zwart maakt die je niet hoeft te delen en waarmee je erop zet voor wie de kopie is.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer