USA-reis in 2020 -> Aanpak, keuzes

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
mikekiwi
Amerikafan
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 jan 2019, 07:49
Aantal x V.S. bezocht: 0

USA-reis in 2020 -> Aanpak, keuzes

Bericht door mikekiwi »

In zomer 2020 gaan wij voor het eerst een rondreisje door Amerika maken. Het enige dat we nu weten is dat het een trip van ca 3 weken gaat worden en dat we met zijn drieën zijn (2 volwassenen + 1 13-jarige). Hierna zal het nog wel even duren voordat we het land nog een keer zullen bezoeken, dus het is niet zo dat we het jaar daarna weer gaan om andere dingen te bezoeken.
We willen ook zeker niet "alles" zien in 3 weken, maar wel relaxed een goed beeld van verschillende delen van het land krijgen.

We hebben dus nog even om uit te zoeken wat we wel willen en gaan volgende week naar de Vakantiebeurs om daar zo veel mogelijk informatie te vergaren.

Ik dacht dat het wel handig was om hier navraag ter doen om te zien waar we allemaal op moeten letten, welke vragen we moeten stellen op de vakantiebeurs en of er nog meer keuzes zijn te maken.

Wat we willen maken is een onvergetelijke reis waarin we het “echte” Amerika hebben gezien; uiteraard heeft het land heel veel verschillende kanten, ik bedoel ermee dat we een beetje van de massatoerisme wiullen afwijken en iets van de gebaande paden willena afgaan. We hoeven niet alle toeristische trekpleisters te zien en in de rij te staan om een foto te maken (https://petapixel.com/2016/12/01/realit ... landmarks/). Dat vind ik echt zonde van de tijd.
Aan de andere kant zijn sommige locaties niet voor niets zo druk, er zitten juweeltjes tussen die zo mooi zijn dat je ze niet voorbij mag laten gaan…

Maar een klein onbekend, maar karakteristiek stadje gaat voor mij boven het schuivelen met de massa mee door de bekendere plaatsen.

Dit is wat we nu aan vragen/keuzes hebben liggen:
- Auto+Motel/Hotel of rondreis met Camper (voor- en nadelen afwegen)
- Welke staten/plaatsen/route
- Zelf regelen of vertrouwen op kennis/kunde reisorganisatie (levert dit standaard reizen op? Of geeft het minder kans op bloopers als gevolg van onervarenheid?)

Qua locatie zijn er wel een paar dingen waarvan we weten wat we niet willen, zoals Florida + pretparken en ook van LA worden we totaal niet warm. Een grotere stad is leuk, maar hoeft geen NY of San Francisco te zijn.
Er zijn zat (te veel) andere mogelijkheden die wel leuk en interessant zijn. Het gaat me hier niet zozeer om de leukste bezienswaardigheden te vernemen (ook geen bezwaar tegen), maar meer over de aanpak, mogelijkheden en dingen om rekening mee te houden in het voorbereidings- en boekingsproces.

Dank voor het meedenken!
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: USA-reis in 2020 -> Aanpak, keuzes

Bericht door Hockey »

Eerste antwoord is eigenlijk al direct een wedervraag, wat versta je onder het echte Amerika?
Je kan zelf alles boeken en regelen. Een reisbureau kan dat ook, maar zij hebben standaardpakketten, hiervan afwijken zal veel geld kosten. En verschillende delen van het land willen zien betekent vaak een dag verliezen vanwege de reistijd tussen die delen.
Gebruikersavatar
tomaat85
Amerikakenner
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 feb 2011, 18:27
Contacteer:

Re: USA-reis in 2020 -> Aanpak, keuzes

Bericht door tomaat85 »

Vooraf wil ik zeggen dat het mooie vooruitzichten zijn om een dergelijke reis te gaan vormgeven. Maar omdat jullie nu nog niet goed weten wat je wilt aan de ene kant geen gemakkelijke opgave (ik zou oprecht niet weten of er een "echt Amerika" bestaat :wink: ) maar aan de andere kant wel een leuke. Juist omdat er nog zoveel opties zijn en dus keuzes te maken, en er gelukkig nog even de tijd is om de reis vorm te geven, zullen er veel familie "vergaderingen" zijn waarin opties besproken worden en keuzes gemaakt.

Mijn 5ct mbt de reis.
Ga iig zelf boeken (je hebt tijd voldoende om je daar in te verdiepen)
Kies eerst een regio voor je vakantie en verdiep je daarin (verschillende delen van het land in 3 weken vindt ik iig erg ambitieus)
Kies dan voor een vervoersmiddel (auto vs camper), maar die keuze kan ook eerst, als een camperreis het meest bijdraagt aan het "echte Amerika gevoel"
Maar hoe dan ook, die keuzes maak je door het forum door te spitten over dus o.a.;
- De regio's en wat daar te zien is door....
- reisverslagen te lezen (saampies om te kunnen "overleggen")
- de voor en nadelen van een camper versus een auto

En natuurlijk de vakantiebeurs te bezoeken want dat is ook voorpret!
Heel veel plezier gewenst, met voorbereiden en uitvoeren
Grote Amerika fan
KW1984
Amerikakenner
Berichten: 1018
Lid geworden op: 20 jul 2010, 15:31
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: USA-reis in 2020 -> Aanpak, keuzes

Bericht door KW1984 »

mikekiwi schreef:...Hierna zal het nog wel even duren voordat we het land nog een keer zullen bezoeken, dus het is niet zo dat we het jaar daarna weer gaan om andere dingen te bezoeken.
Daar zou ik niet zo stellig in zijn :wink:. Dat idee hadden wij ook, en velen met ons. Maar na het eerste bezoek sloeg het bekende 'virus' ook bij ons toe en zijn we al regelmatig terug geweest...

Het 'echte amerika' is nogal een ruim begrip. Voor ons zijn dat juist de steden/parken die je van kind of aan al op TV ziet, in (strip)boeken leest, etc., en ja dus veelal ook de toeristische trekpleisters (vaak heeft dat een goede reden dat ergens veel toeristen komen). Daarnaast vinden we regio's waar je minder (buitenlandse) toeristen tegenkomt ook vrel charme hebben.

Indien je toeristenmassa's (voor zover daar sprake van is) wilt mijden kun je denk ik het beste naar de Midwest of de prairies (of Alaska?)...
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
mikekiwi
Amerikafan
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 jan 2019, 07:49
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: USA-reis in 2020 -> Aanpak, keuzes

Bericht door mikekiwi »

Hockey schreef:Eerste antwoord is eigenlijk al direct een wedervraag, wat versta je onder het echte Amerika?
Je kan zelf alles boeken en regelen. Een reisbureau kan dat ook, maar zij hebben standaardpakketten, hiervan afwijken zal veel geld kosten. En verschillende delen van het land willen zien betekent vaak een dag verliezen vanwege de reistijd tussen die delen.
Het echte Amerika is uiteraard niet in 1 woord te bevatten, maar wat ik vooral bedoel is dat we niet alleen in de file achter de rest van de toeristenmassa wil aanrijden en op elk neuw punt op de route weer dezelfde mensen tegen te komen. Ik wil meer zien dan alleen de toeristische punten, maar ook barretjes/wijken/stadjes/parken zien die minder toeristisch zijn, maar wel enorm mooi en anders dan wat we in Europa hebben.

Met verschillende delen bedoel ik niet noord-west en zuid oost, maar verschillende type staten.
tomaat85 schreef:Vooraf wil ik zeggen dat het mooie vooruitzichten zijn om een dergelijke reis te gaan vormgeven. Maar omdat jullie nu nog niet goed weten wat je wilt aan de ene kant geen gemakkelijke opgave (ik zou oprecht niet weten of er een "echt Amerika" bestaat :wink: ) maar aan de andere kant wel een leuke. Juist omdat er nog zoveel opties zijn en dus keuzes te maken, en er gelukkig nog even de tijd is om de reis vorm te geven, zullen er veel familie "vergaderingen" zijn waarin opties besproken worden en keuzes gemaakt.

Mijn 5ct mbt de reis.
Ga iig zelf boeken (je hebt tijd voldoende om je daar in te verdiepen)
Kies eerst een regio voor je vakantie en verdiep je daarin (verschillende delen van het land in 3 weken vindt ik iig erg ambitieus)
Kies dan voor een vervoersmiddel (auto vs camper), maar die keuze kan ook eerst, als een camperreis het meest bijdraagt aan het "echte Amerika gevoel"
Maar hoe dan ook, die keuzes maak je door het forum door te spitten over dus o.a.;
- De regio's en wat daar te zien is door....
- reisverslagen te lezen (saampies om te kunnen "overleggen")
- de voor en nadelen van een camper versus een auto

En natuurlijk de vakantiebeurs te bezoeken want dat is ook voorpret!
Heel veel plezier gewenst, met voorbereiden en uitvoeren
Dank voor je reactie! En uiteraard is de voorpret erg leuk, daar vermaak ik me zeker wel mee. Zelf boeken is an sich niet het probleem (ook gedaan met Scandinavie-trips), maar omdat het verder weg is, weet ik niet of we ergens de fout in gaan of dat we merken dat een organisatie wel de juiste plekjes op tijd heeft te weten bemachtigen. Maar uiteraard heb ik daar jullie hier ook voor om me te helpen :thumbup:
KW1984 schreef:
mikekiwi schreef:...Hierna zal het nog wel even duren voordat we het land nog een keer zullen bezoeken, dus het is niet zo dat we het jaar daarna weer gaan om andere dingen te bezoeken.
Daar zou ik niet zo stellig in zijn :wink:. Dat idee hadden wij ook, en velen met ons. Maar na het eerste bezoek sloeg het bekende 'virus' ook bij ons toe en zijn we al regelmatig terug geweest...

Het 'echte amerika' is nogal een ruim begrip. Voor ons zijn dat juist de steden/parken die je van kind of aan al op TV ziet, in (strip)boeken leest, etc., en ja dus veelal ook de toeristische trekpleisters (vaak heeft dat een goede reden dat ergens veel toeristen komen). Daarnaast vinden we regio's waar je minder (buitenlandse) toeristen tegenkomt ook vrel charme hebben.

Indien je toeristenmassa's (voor zover daar sprake van is) wilt mijden kun je denk ik het beste naar de Midwest of de prairies (of Alaska?)...
Het niet snel bezoeken is geen kwestie van willen, maar een kwestie van kunnen...Financieel gezien is dat lastig. We willen elke 5 jaar een grotere reis maken en na USA in 2020 staat in 2025 een trip naar het Verre Oosten op de planning. Ook mooi uiteraard.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: USA-reis in 2020 -> Aanpak, keuzes

Bericht door Vito »

Om te beginnen: wat heb je ervoor gebudgetteerd ?
Daarna kun je kijken hoe je de reis kunt invullen. Auto met hotels, auto met kamperen of camper.

Idd geef je het zelf al aan: het is niet voor niets zo druk op sommige plekken. Dat zijn nu eenmaal de mooiste bezienswaardigheden.

Het is niet gek om nu al een route uit te stippelen, sommige accommodaties in de nationale parken kun je al per 1 mei a.s vastleggen voor 2020.
AartVV
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 nov 2018, 20:42
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: USA-reis in 2020 -> Aanpak, keuzes

Bericht door AartVV »

Een half jaar geleden zouden wij dezelfde vraag gesteld kunnen hebben.....
Onze uitgangspunten zijn min of meer vergelijkbaar met die van jullie.
Ook in de zomer van 2020 naar Amerika. Voor ons samen ook de eerste keer. Ik ben er zelf een kleine 20 jaar geleden al een keer geweest. Toen Yosemite, SF, GC etc. De bekende route...
Per saldo mikken wij nu ook om om het jaar een grotere reis te maken. 2020 Amerika, twee jaar later Nieuw Zeeland, daarna Australië? Er staan nog diverse landen op de bucket list en wij zijn ook de jongste niet meer.....
Ook wij zijn overigens niet geïnteresseerd in grote steden, musea en mensenmassa’s en zoeken graag de natuur op en kleinere dorpjes om sfeer te proeven.

Onze aanpak en keuzes:
Lezen, lezen, lezen.... Ik ben me al een half jaar lang “leip aan het lezen”. Het is onvoorstelbaar hoeveel info er in en via dit forum te vinden is. Ik vind het lezen leuk, me goed in de materie verdiepen en goed doordachte keuzes maken is voor mij belangrijk omdat we ook niet bij regelmaat in Amerika te vinden zullen zijn alhoewel ik ook bang ben dat het virus toe zou kunnen gaan slaan......

Dus:
- Eerst gestart met een globaal beeld van wat we willen zien. Uiteindelijk van een longlist naar een shortlist gegaan. Wij gaan het Denver - Denver rondje maken, gecombineerd met kort familiebezoek in Laramie.
- Welke periode gaan we? Vroeg in de zomer of juist later? Er zijn veel voors en tegens. Lees het forum maar door. Wij hebben gekozen voor vertrek begin/medio juni. De natuur is nog “fris”. In ieder geval het voordeel van lange dagen zodat je ook vroeg kunt opstaan en de drukte voor kunt zijn. Idem ‘s avonds.
- Hoeveel dagen ga je? Ik heb de luxe dat ik een maand weg kan gaan. Je kunt dus wat meer rust inplannen.
- Welk vervoer/verblijf? Waar ben je happy mee, wat kun je betalen...Wij zijn tent/caravankampeerders en hoeven geen luxe hotels en iedere dag uit eten. Wij gaan met de tent en kunnen dus in de parken staan. We nemen wat spullen van thuis mee en de rest kopen we ter plekke. Voor sommige enkele overnachtingen mik ik wel op een motel. Weer eens even lekker douchen, accu’s opladen etc.
- Nu ik in hoofdlijnen weet waar we naartoe gaan, wanneer en wat de globale dagindeling wordt, ga ik de reis binnenkort in een Excel uitzetten en voorleggen aan de groep op dit forum. Ongetwijfeld komen er dan vanuit de goeroes een scala aan tips en suggesties waar ik nog niet aan gedacht heb. Ik mik erop dat ik tegen de zomer alles goed in beeld heb zodat ik dan ruim de tijd heb om vliegreis, auto en campings te boeken.
- Van ieder te bezoeken gebied/park heb ik overigens een bestandje gemaakt waarin ik alle interessante tips en links die ik tegenkom knip en plak. Dit jaar kan ik hierop teruggrijpen en steeds verder finetunen op basis van nieuwe info.
- Ik boek alles zelf. Kwestie van goed inlezen op dit forum en op tijd doen. Er zijn campings waar ik beslist wil staan. Een half jaar vantevoren boeken dus. Op het forum is uitzonderlijk veel te lezen over de sport van het boeken van de vliegreis en de huurauto. Komende maanden ga ik me hier verder in verdiepen.

Succes met de voorbereiding!
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: USA-reis in 2020 -> Aanpak, keuzes

Bericht door Almere vak V »

KW1984 schreef:
Daar zou ik niet zo stellig in zijn :wink:. Dat idee hadden wij ook, en velen met ons. Maar na het eerste bezoek sloeg het bekende 'virus' ook bij ons toe en zijn we al regelmatig terug geweest...
Mijn beste maatje riep 6 jaar geleden hetzelfde over Amerika. Ik wil er nog niet dood gevonden worden. Ik heb hem 1 keer meegenomen. Ik heb het daarna niet meer geteld. Maar volgens mij zit hij inmiddels richting de 15. Helemaal verslingert.

Ik zie je wat roepen over budget. Bedenk dat je het (echt waar...) net zo duur kunt maken als je zelf wilt. Afhankelijk van hoeveel energie je er in wilt steken. Ga naar het reisbureau en roep ik wil naar Amerika en zoek maar iets leuks voor me uit. Dan denk ik niet dat je het onder de €20.000 houdt.

Om een voorbeeld te geven. Wij gaan in de meivakantie twee weken een "rondje" doen. San Francisco-Portland-Seattle-Las Vegas-San Francisco. Tot op heden zijn we kwijt:
- 3 tickets Amsterdam-San Francisco in totaal €985
- Huurauto, full size SUV €649
- 3 hotelovernachtingen San Francisco €396
- 1 overnachting voor Las Vegas €108
- 4 overnachtingen Las Vegas €372

In totaal een kleine €2500. We overnachten 5 keer bij vrienden. Reken gemiddeld €100 per nacht voor een overnachting. Dan zit je niet downtown San Francisco. Maar heb je wel een normale goede kamer. Kan veel goedkoper, kan veel duurder. Je hoeft niet persee in een full size SUV te rijden. Kan ook een stuk minder. Betekent ook een stuk minder brandstofverbruik. Ik weet al dat dit rondje me globaal €400 aan brandstof gaat kosten. Tanken in Oregon en Washington is een stuk goedkoper dan in San Francisco. Een hotel in Las Vegas hoeft niet duur te zijn. Je moet jezelf alleen even goed inlezen. Links en rechts ergens (gratis...) lid van worden. Even in de gaten houden hoe het werkt en dan weet je wanneer je er wel en wanneer je er niet moet zijn.
Eten in Amerika hoeft niet duur te zijn. Zelf broodjes halen in een supermarkt kan. Een broodje bij de SubWay is ook prima. Ontbijt bij Denny's of Ihop is prima te doen. Er is niks mis met A@W, Five guys of In n Out burger. Maar ook bij Outback, Claimjumper of Famous Dave kan je met 3 prima eten voor onder de $50. Natuurlijk kan je naar de Red Lobster gaan, Gordon Ramsey zit overal, dus ook in Amerika. Natuurlijk moet je bij Top of the World gaan eten in Vegas. Maar dan weet je ook dat je betaald.

Je hebt nog bijna anderhalf jaar de tijd. Meer dan tijd genoeg om van alles uit te zoeken. Spit het forum hier uit en je vindt echt een ton aan informatie. Je bent niet de eerste die dit doet. Je bent niet de eerste die naar Amerika gaat. Mensen zijn zo vriendelijk om hier hun ervaringen te delen. Zowel de goede als de slechte. Leer ervan, kijk wat wel of niet bij je past. En ik weet zeker dat je terugkomt.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: USA-reis in 2020 -> Aanpak, keuzes

Bericht door tomhster »

Gek advies: Koop een goed boek. Lannoo's autoboek USA geeft bijvoorbeeld heel veel richting. Voor de uitwerking is dit forum zeer handig. Als ik zo lees wat je wilt zou het noordwesten een goede optie kunnen zijn. Nationale parken, leuke steden en veel verschillende soorten natuur op relatief korte afstand. In Oregon rij je van kust naar bos naar berg naar prairie in 200 kilometer. Verder is Yellowstone ook een plek waar je dingen ziet die uniek zijn.

Eigenlijk is maar een advies echt relevant: Doe het zelf. Je hebt een mooie vakantie voor een veel betere prijs. Kijk niet raar op als je voor dezelfde vakantie via het reisbureau bijna het dubbele kwijt bent. Het enige dat het je kost is tijd, ook wel voorpret genoemd.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: USA-reis in 2020 -> Aanpak, keuzes

Bericht door Tipsy_1 »

Reisverslagen lezen is het allerbeste wat jullie kunnendoen,dan leer je wat jullie leuk vinden.
Leuke streken die ik het “echte” ameika vind zijn Texas en het Mid West (bvb de streek rond Custer)
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: USA-reis in 2020 -> Aanpak, keuzes

Bericht door WeernaardeVS »

Gezien de leeftijd van jullie dochter denk ik dat jullie vastzitten aan een schoolvakantie. Dat houdt over het algemeen ook in dat sommige regio's sowieso druk(ker) zijn.

Zelf alles regelen is goed te doen. Naast het Lannoo autoboek (wat ik niet ken) zou ik zeggen kijk eens in de bieb. De Capitoolgidsen vind ik altijd leuk ter oriëntatie. De reisverslagen van forumleden ook. Finetunen doen wij via internet / LP's / Rough guides/ wandelgidsen/sites.

Afgelopen jaar zijn hebben wij een rondje SF - Seattle -SF gedaan. Op de heenweg via Yosemite en binnenland. Terug via de kust. Deze tocht voerde door 3 staten: California, Oregon en Washington. Elke staat was anders qua sfeer en qua omgeving/natuur.

De nationale parken die we bezochten waren over het algemeen drukker, maar omdat we vaak óf vroeg waren óf laat hebben we daar praktisch nooit last van gehad. De Skyline loop (oid) in Mount Rainier NP startten we voor 8 uur in de ochtend en liepen we zonder al te veel medewandelaars. Bij terugkomst werd het al heel wat drukker.
State Parks naar ons idee vaak rustiger en ook heel mooi. Forumlid Trails heeft daar ook mooie verslagen over geschreven.

Wij houden van rust, natuur en lange(re) wandelingen. Soms is het bij de parkeerplaats druk, maar kom je na een kwartier niemand meer tegen.
In San Francisco zijn we vanaf Fishermans Wharf langs de kust naar Sutro Baths gelopen. Op sommige punten is het druk (bij de Golden Gate Bridge bv), maar we zijn ook hele stukken niemand tegengekomen. De rustigere plekken zijn er wel, maar moet je soms iets meer moeite voor doen. En soms neem je de drukte voor lief.

Afgelopen jaar is het eerste keer geweest dat wij gekampeerd hebben in de VS, met tent. Het is ons heel goed bevallen, beter dan de hotels/cabins/apartementen die we in andere jaren geboekt hebben.

Succes!
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
mikekiwi
Amerikafan
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 jan 2019, 07:49
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: USA-reis in 2020 -> Aanpak, keuzes

Bericht door mikekiwi »

Vito schreef:Om te beginnen: wat heb je ervoor gebudgetteerd ?
Het spaarbudget voor die reis ligt nu op €7.500. Geen idee of dat reëel is, moet niet op, mag iets meer zijn. Gebaseerd op 3000 euro tickets, 1000 euro autohuur (Sunny Cars standard), 2000 euro overnachtingen,500 euro brandstof. Dan resteert 1000 euro voor entreeprijzen en voeding.
AartVV schreef:Een half jaar geleden zouden wij dezelfde vraag gesteld kunnen hebben.....
<knip>
Succes met de voorbereiding!
Dank voor je uitgebreide uitleg, ga ik lezen, herlezen en gebruiken!
Almere vak V schreef: Ik zie je wat roepen over budget. Bedenk dat je het (echt waar...) net zo duur kunt maken als je zelf wilt. Afhankelijk van hoeveel energie je er in wilt steken. Ga naar het reisbureau en roep ik wil naar Amerika en zoek maar iets leuks voor me uit. Dan denk ik niet dat je het onder de €20.000 houdt.

Om een voorbeeld te geven. Wij gaan in de meivakantie twee weken een "rondje" doen. San Francisco-Portland-Seattle-Las Vegas-San Francisco. Tot op heden zijn we kwijt:
- 3 tickets Amsterdam-San Francisco in totaal €985
- Huurauto, full size SUV €649
- 3 hotelovernachtingen San Francisco €396
- 1 overnachting voor Las Vegas €108
- 4 overnachtingen Las Vegas €372
Interessant, ik lees hier een prijs voor 3 tickets die ik per ticket heb gerekend
mikekiwi
Amerikafan
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 jan 2019, 07:49
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: USA-reis in 2020 -> Aanpak, keuzes

Bericht door mikekiwi »

tomhster schreef:Gek advies: Koop een goed boek. Lannoo's autoboek USA geeft bijvoorbeeld heel veel richting. Voor de uitwerking is dit forum zeer handig. Als ik zo lees wat je wilt zou het noordwesten een goede optie kunnen zijn. Nationale parken, leuke steden en veel verschillende soorten natuur op relatief korte afstand. In Oregon rij je van kust naar bos naar berg naar prairie in 200 kilometer. Verder is Yellowstone ook een plek waar je dingen ziet die uniek zijn.

Eigenlijk is maar een advies echt relevant: Doe het zelf. Je hebt een mooie vakantie voor een veel betere prijs. Kijk niet raar op als je voor dezelfde vakantie via het reisbureau bijna het dubbele kwijt bent. Het enige dat het je kost is tijd, ook wel voorpret genoemd.
Dank voor je advies, aan de boeken ligt het niet, heb gisteravond een leuk stapeltje gehaald om mee te beginnen. Lannoo ga ik nog eens naar kijken.
Afbeelding
mikekiwi
Amerikafan
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 jan 2019, 07:49
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: USA-reis in 2020 -> Aanpak, keuzes

Bericht door mikekiwi »

Tipsy_1 schreef:Reisverslagen lezen is het allerbeste wat jullie kunnendoen,dan leer je wat jullie leuk vinden.
Leuke streken die ik het “echte” ameika vind zijn Texas en het Mid West (bvb de streek rond Custer)
Yep, ga ik zeker doen en is ook erg leuk!
WeernaardeVS schreef:Gezien de leeftijd van jullie dochter denk ik dat jullie vastzitten aan een schoolvakantie. Dat houdt over het algemeen ook in dat sommige regio's sowieso druk(ker) zijn.

Zelf alles regelen is goed te doen. Naast het Lannoo autoboek (wat ik niet ken) zou ik zeggen kijk eens in de bieb. De Capitoolgidsen vind ik altijd leuk ter oriëntatie. De reisverslagen van forumleden ook. Finetunen doen wij via internet / LP's / Rough guides/ wandelgidsen/sites.

Afgelopen jaar zijn hebben wij een rondje SF - Seattle -SF gedaan. Op de heenweg via Yosemite en binnenland. Terug via de kust. Deze tocht voerde door 3 staten: California, Oregon en Washington. Elke staat was anders qua sfeer en qua omgeving/natuur.

De nationale parken die we bezochten waren over het algemeen drukker, maar omdat we vaak óf vroeg waren óf laat hebben we daar praktisch nooit last van gehad. De Skyline loop (oid) in Mount Rainier NP startten we voor 8 uur in de ochtend en liepen we zonder al te veel medewandelaars. Bij terugkomst werd het al heel wat drukker.
State Parks naar ons idee vaak rustiger en ook heel mooi. Forumlid Trails heeft daar ook mooie verslagen over geschreven.

Wij houden van rust, natuur en lange(re) wandelingen. Soms is het bij de parkeerplaats druk, maar kom je na een kwartier niemand meer tegen.
In San Francisco zijn we vanaf Fishermans Wharf langs de kust naar Sutro Baths gelopen. Op sommige punten is het druk (bij de Golden Gate Bridge bv), maar we zijn ook hele stukken niemand tegengekomen. De rustigere plekken zijn er wel, maar moet je soms iets meer moeite voor doen. En soms neem je de drukte voor lief.

Afgelopen jaar is het eerste keer geweest dat wij gekampeerd hebben in de VS, met tent. Het is ons heel goed bevallen, beter dan de hotels/cabins/apartementen die we in andere jaren geboekt hebben.

Succes!
Inderdaad zijn wij gebonden aan het NL-hoogseizoen. Dat houdt waarschijnlijk in dat het de laatste 2 weken van juli en de eerste week van augustus zullen zijn. Kan ik niets aan veranderen, dus dat moet dan maar. Dat houdt ongetwijfeld ook in dat dat de prijzigste periode zal zijn qua tickets e.d..
Capitoolgidsen zijn hier ook favoriet, ligt hier vanaf de bieb al thuis (zie eerdere plaatje). Dank voor je info, ik ga dat rondje ook eens bekijken. We zijn zelf ook wel van het wandelen, al is dat met dochterlief ietwat lastiger. Maar je weet nooit wat er in een jaar kan gebeuren :shock:
Kamperen gaat het denk ik niet worden, maar ik zal er toch eens naar kijken. Waarom beviel het jou beter dan de alternatieven? Kosten, locaties, of....
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: USA-reis in 2020 -> Aanpak, keuzes

Bericht door Almere vak V »

mikekiwi schreef:
Interessant, ik lees hier een prijs voor 3 tickets die ik per ticket heb gerekend
Wij vlogen vorig jaar zomervakantie voor €249 pp retour van uit Brussel naar Vancouver met een overstap in Frankfurt.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: USA-reis in 2020 -> Aanpak, keuzes

Bericht door Martin & Marianne »

Kijk voor de tickets eens in het speciale topic daarvoor in het vervoer-forum. De prijs die Almere vak Cnoemt lijkt me niet iets om van uit te gaan. Ik zou 600 euro al heel mooi vinden.

Wij zijn vanaf 2002 meerdere keren met onze dochters naar het westen geweest. Misschien heb je iets aan onze verslagen.

Kamperen is een ontzettend leuke en vooral goedkope manier om in de parken te overnachten. Zie daarvoor bijvoorbeeld ons 2017-verslag (Yosemite, Sequoia en Yellowstone).

Marianne
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: USA-reis in 2020 -> Aanpak, keuzes

Bericht door Almere vak V »

Martin & Marianne schreef:De prijs die Almere vak Cnoemt lijkt me niet iets om van uit te gaan. Ik zou 600 euro al heel mooi vinden.
Doe maar een V als je wil... :wink:

Ik zeg ook nergens dat je er vanuit moet gaan. Ik zeg alleen als je geduld hebt en er wat energie voor uittrekt je betere tickets gevonden kunt krijgen. Ik heb prive nog nooit meer dan €400 betaald voor tickets naar Vancouver, Seattle, San Francisco, Los Angeles of Las Vegas. Altijd vertrek uit Amsterdam, Brussel of Dusseldorf. Als ik zie wat mijn baas af en toe neerlegt voor mijn tickets dan denk ik wel is laat mij het zelf maar uitzoeken.

Ook aankomende meivakantie vliegen we uit Amsterdam naar San Francisco voor €275. Heb ik wel vanaf september al alles in de gaten gehouden.
mikekiwi
Amerikafan
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 jan 2019, 07:49
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: USA-reis in 2020 -> Aanpak, keuzes

Bericht door mikekiwi »

Het voordeel van dat we nog 1,5 jaar hebben voordat we gaan is dat ik deze zomer wat kan droogoefenen met uitzoeken; al ben ik nu wel iets later dan dat ik straks in nov/dec for het echie kan gaan boeken. Maar de principes blijven hetzelfde... :mrgreen:
Bekijk ons reisverslag van ons bezoek aan het zuidwesten in 2022:
>> Kiwi's on tour<<
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: USA-reis in 2020 -> Aanpak, keuzes

Bericht door WeernaardeVS »

We zijn zelf ook wel van het wandelen, al is dat met dochterlief ietwat lastiger. Maar je weet nooit wat er in een jaar kan gebeuren :shock:
Kamperen gaat het denk ik niet worden, maar ik zal er toch eens naar kijken. Waarom beviel het jou beter dan de alternatieven? Kosten, locaties, of....
Wij zijn van huis uit tentkampeerders, zowel in primitieve vorm (rugzaktrektochten) als luxere vorm (standplaats, grotere tent). De VS-reizen zaten wij tot nu toe altijd in hotels ed. In 2017 besloten wij om in 2018 in ieder geval naar SF en Yosemite te gaan. Datum grofweg geprikt en vanuit ons vakantieadres in de Dolomieten hebben we de lodge in Yosemite proberen te boeken. Die zat toen al direct vol, dus helaas geen betaalbare kamer. Diezelfde avond hebben we via booking.com alternatieve locaties buiten het park geboekt en later zelfs nog een tent in Yosemite.
Inmiddels kreeg ons rondje steeds meer vorm en ontdekten we ook hoe hoog de prijzen inmiddels waren. Niet altijd, maar in de parken is het toch vaak prijzig (en snel uitverkocht). De huurtent in Yosemite trok mij niet, dus het idee kwam om met een eigen tent te gaan. Dat idee verder uitgezocht en we kwamen toen tot de conclusie dat het stukken goedkoper is, je op de mooiste plekken staat en ons rondje een stuk makkelijker vorm te geven was. We hebben dus praktisch de hele vakantie gekampeerd, behalve bij de steden.

Nadeel: ook de campgrounds in de parken zitten relatief snel vol. Voor sommige moet je op het moment dat je mág boeken klaar zitten. Ons is het echter bij alle campgrounds die we wilden een plekje te bemachtigen.
Sommige campgrounds zijn primitiever dan anderen. Een douche was voor ons geen eis (vaak niet aanwezig in de NP's óf alleen op een centraal punt), stromend water en toilet wel. Bij voorkeur een "flush toilet". In Yosemite bijvoorbeeld hebben we in de rivier gezwommen ipv gedoucht. De meeste State Parks waar we stonden hadden een douche, alhoewel we daar toch niet altijd gebruik van hebben gemaakt.
Het grootste voordeel vonden wij de mooie, meestal rustige plekken in de natuur, lekker buiten zijn.


Onze dochter is inmiddels een paar jaar ouder dan de jouwe. Hoewel ze ook in NL vaak meewandelt, is het op vakantie eigenlijk nooit een probleem. Ze weet dat als ze wandelt ze de leukste, mooiste dingen ziet. Het stoppen met de auto bij een uitzichtpunt is bij haar een stuk minder favoriet. Misschien dat jouw dochter het ook leuk vindt om met een rangeractiviteit mee te doen. Wij hebben wel eens een wandeling gemaakt, gekayakt en een boottocht gemaakt met een ranger. Erg leuk en informatief.
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
mikekiwi
Amerikafan
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 jan 2019, 07:49
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: USA-reis in 2020 -> Aanpak, keuzes

Bericht door mikekiwi »

WeernaardeVS schreef: <Kampeerverhaal>
Duidelijk verhaal en ik snap je punt. We hebben het er nog eens over gehad en kiezen er toch voor om niet de tent te gaan gebruiken. Wel gaan we kijken of we her een der een cabin o.i.d. op een camping kunnen bemachtigen ter afwisseling van hotels/motels. Gaan we serieus naar kijken als de route verder is uitgekristalliseerd
WeernaardeVS schreef: Onze dochter is inmiddels een paar jaar ouder dan de jouwe. Hoewel ze ook in NL vaak meewandelt, is het op vakantie eigenlijk nooit een probleem. Ze weet dat als ze wandelt ze de leukste, mooiste dingen ziet. Het stoppen met de auto bij een uitzichtpunt is bij haar een stuk minder favoriet. Misschien dat jouw dochter het ook leuk vindt om met een rangeractiviteit mee te doen. Wij hebben wel eens een wandeling gemaakt, gekayakt en een boottocht gemaakt met een ranger. Erg leuk en informatief.
Onze dochter loopt ook wel graag mee, maar niet te lang. We doen veel aan geocaching en dat is leuk voor haar, dan heb je bij leuke multicaches (als het je iets zegt) weer iets te doen aan opdrachten/vragen. Die afwisseling is voor haar we leuk.
Rangeractiviteiten is zeker iets wat we willen gaan onderzoeken dat lijkt ons erg leuk en dat zal onze dochter ook echt leuk vinden. En als er nog ergens paarden te vinden zijn waar je op mag rijden is de vakantie al geslaagd... :D
Bekijk ons reisverslag van ons bezoek aan het zuidwesten in 2022:
>> Kiwi's on tour<<
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer