Verzekeringen vs. wettelijk al geregeld

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
coffeedude
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Verzekeringen vs. wettelijk al geregeld

Bericht door coffeedude » 03 jan 2019, 14:35

Beste forummers,

Dit forum is al heel waardevol gebleken voor het voorbereiden van de reis en dergelijk, maar nu ik steeds verder vorder met boeken van alles zou ik graag een verificatie willen van wat ik heb gedaan. De eerste keer is ten slotte altijd spannend ;)

Ik zag gisteren een mooi prijsje voor de vluchten van AMS-EWR en retour MIA-DUS, 950 euro totaal voor 2 pers. inclusief bagage. Misschien kan het nog een stuk goedkoper maar ik was al lang blij dat ik iets had voor < 1000 euro. Lufthansa bood hier ook een annuleringsverzekering bij aan. Omdat ik dat niet doe voor de hele reis (tenslotte is het een samengestelde reis + hotels zijn tot 1 dag annuleerbaar) zoek ik alleen een verzekering voor de tickets.

De verzekering van Lufthansa is op zich oké maar eigen risico is 20%. Dat is toch best fors! De enige reden om de verzekering te nemen is immers het geld als er eventueel een reden tot annuleren is.

Vraag 1: Het lijkt me beter om deze verzekering weer te annuleren (haha, woordspeling) en eentje bij Allianz te doen, ongeveer even duur maar geen eigen risico als ik dat zo lees. Klopt mijn denkwijze?

Tweede vraag gaat over een reisverzekering. De eerste reden voor een reisverzekering zijn de medische kosten, en dat is vrijwel bij alle verzekeringen die ik zie (ING, Allianz, Unigarant) ongeveer even goed verzekerd, dus dan maakt de verzekeraar niet veel uit. De tweede reden is voor gestolen/vermiste/vertraagde bagage en eventueel vertraagde vluchten.

Hier gaat mijn vraag over. De luchtvaartmaatschappij is al wettelijk verplicht om jou het een en ander te vergoeden als je vlucht vertraagd is of je bagage vertraagd is/vermist. En dat is al bij een paar uur. De reisverzekeringen vergoeden soms pas als er meer dan 8 of zelfs 24 uur vertraging is.

Vraag 2: Vullen de vergoedingen elkaar aan of tellen ze bij elkaar op? M.a.w. krijg je sowieso de wettelijke vergoeding en vult de verzekering aan tot wat zij vergoeden of krijg je beide vergoedingen maximaal? Of is dat verzekeringsafhankelijk

Zo niet, dan is er wat dat betreft toch ook weinig nut om bagage e.d. voor vertraging te verzekeren?

Overige bagage (mobiele telefoons en dergelijk) is dan meer persoonlijke keus, is de premie het verlies waard...Qua dagwaarde bijna niet ;) Maar gaat mij dan meer om vertragingen en vermissingen.

Ik zou eventueel ook nog mijn gewone creditcard kunnen upgraden naar een Platinum, maar de vlucht is al geboekt dus dat heeft nu weinig nut. Dan zou ik het doen voor de Eigen Risico bescherming bij autohuur maar dat schijnt niet te gelden in de VS, dus daar mis ik ook al het nut.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer