Tot hoeveel feet mag je een camper rijden met rijbewijs B

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
UsaMarlous
Amerika-ontdekker
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 2

Tot hoeveel feet mag je een camper rijden met rijbewijs B

Bericht door UsaMarlous »

Hallo allemaal,

Ik heb de zoekfunctie geprobeerd te gebruiken, maar ik kreeg zo'n grote lijst dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Wij hebben in 2017 met onze 2 pubers een camper van 25 feet een leuke rondreis gedaan.
Toen zeiden we al dat als we het ooit nog een keer gaan doen, de camper groter moet zijn.

Ooit wordt de zomer van 2019.

We willen dus een camper van 30 feet huren. Volgens mij mag dat gewoon. Maar ik zag ook een soort 'bus' van 30-32 feet op staat.

Als ik google op nederlandse sites krijg ik alleen dat de camper niet zwaarder dan 3500 kg mag wegen, maar op de amerikaanse sites zijn ze niet zo scheutig met gewichten.

Wie kan ons helpen.

Hartelijk bedankt alvast. :-)
2002 Orlando
2012 New York City
2017 Rondje Zuid Westen
2018 New York City
2019 Rondje Zuid Westen
2021 New York City - Washington
_________________
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Tot hoeveel feet mag je een camper rijden met rijbewijs B

Bericht door chippie777 »

Een goed antwoord ga je niet vinden. Deze vraag is al zo vaak gesteld en niet alleen op dit forum. De meningen zijn verdeeld. Jouw Nederlandse rijbewijs is duidelijk een B rijbewijs mag tot 3500 kg.
Maar ja je bent in Canada/usa daar gelden andere regels. Een 31 ft camper weegt meer dan 3500 kg maar dat is voor Amerikanen geen probleem icm hun Amerikaanse rijbewijs.
Ik heb geen bron maar volgens mij is het daar geen probleem om met je Nederlandse rijbewijs zo’n grote/zware camper te besturen. Was dit wel een probleem dan hadden we daar al lang wat van gehoord in de diverse fora.
Er komen zeer veel touristen naar Canada / usa voor een camper vakantie, die inkomsten willen ze niet missen.
Maar goed, het is een persoonlijke mening dus doe er mee wat je wilt.
Onze vakantie in Canada met een 31ft camper was trouwens geweldig. Gewoon met B rijbewijs ondanks het gewicht van 6500 kg. :-)
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tot hoeveel feet mag je een camper rijden met rijbewijs B

Bericht door Pete.Z »

Het is heel simpel, met je Nederlandse rijbewijs B mag je niets zwaarder dan 3500 kg besturen, ook niet in Amerika. Dat het meestal goed gaat is een ander verhaal, maar het mag simpelweg niet.
Gebruikersavatar
Rob
Amerika-expert
Berichten: 14853
Lid geworden op: 06 feb 2004, 14:53
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Locatie: Biggekerke ZLD
Contacteer:

Re: Tot hoeveel feet mag je een camper rijden met rijbewijs B

Bericht door Rob »

Er zijn voor de Europeanen speciale afspraken gemaakt waardoor ze met een gewoon rijbewijs (B voor NL) in Amerika en Canada met alle campers mogen rijden, wij zin al met 36ft A-Class weg geweest en dat is geen enkel probleem.
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Tot hoeveel feet mag je een camper rijden met rijbewijs B

Bericht door knaapje »

…………..n dat is geen enkel probleem...………….

Ben je ook aangehouden of heb je een aanrijding gehad?
Zolang ze je niet controleren mag alles, maar er is officieel door politie aangegeven,dat je alleen met iets mag rijden waar je in je thuisland ook mee mag rijden.

Zie:
http://www.floridaforum.nl/showthread.p ... ijs+camper
Gebruikersavatar
Rob
Amerika-expert
Berichten: 14853
Lid geworden op: 06 feb 2004, 14:53
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Locatie: Biggekerke ZLD
Contacteer:

Re: Tot hoeveel feet mag je een camper rijden met rijbewijs B

Bericht door Rob »

Ja, ben al eens aan de kant gezet omdat er geen nummerplaat op de camper zat, kwam nieuw van de fabriek en had een niet zo goed zichtbare tijdelijke vergunning achter het raam zitten.
Alle papieren inclusief rijbewijs gecontroleerd en geen enkel probleem, was in Texas.
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Tot hoeveel feet mag je een camper rijden met rijbewijs B

Bericht door Bushmaster »

Deze discussie heb ik wel eens gevoerd met een "officer",
mijn huurauto was total loss gereden, dus mooi even de tijd om te babbelen met die agent.
het is wel complex hoe ze dat geregeld hebben.
In de basis gaat het er om dat je met een "US basic car license" de campers mag rijden met de volgende limieten:
- max. 25.000 lbs
- no airbrakes
- geen dubbele achteras

Omdat op Europese rijbewijzen een gewichtslimiet is aangeven van 3500kg, is in overleg met de verzekeraars van de RV's afgesproken dat zij zich niet aan vergoeding zullen onttrekken op basis van deze discrepantie.
Vanuit een legal oogpunt ziet de US het dan als volgt:
- je bent in staat om de camper te besturen, je heb immers hetzelfde type rijbewijs als een amerikaan
- je bent afdoende verzekerd
Op basis van bovenstaande is er een soort van gedoogconstructie ontstaan die voor alle partijen werkbaar is.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Tot hoeveel feet mag je een camper rijden met rijbewijs B

Bericht door roelb »

Sowieso is die 3500kg natuurlijk wel een dingetje voor de aankomende jaren. Ooit in de jaren 40 afgesproken in het Weense verdrag, maar toen waren er nog geen elektrische auto's. Ik zou me kunnen voorstellen dat die grens wellicht in de nabije toekomst ter discussie wordt gesteld, als fabrikanten ook bestelbusjes e.d. elektrisch willen gaan maken met een forse range en bijbehorend accupakket.
UsaMarlous
Amerika-ontdekker
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 aug 2016, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Tot hoeveel feet mag je een camper rijden met rijbewijs B

Bericht door UsaMarlous »

Hartelijke bedankt voor alle reacties en het andere linkje.

Ik ga er mijn hoofd nog een keer over breken, maar denk dat we toch de keuze maken een 30 feet camper te huren dit keer...
2002 Orlando
2012 New York City
2017 Rondje Zuid Westen
2018 New York City
2019 Rondje Zuid Westen
2021 New York City - Washington
_________________
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Tot hoeveel feet mag je een camper rijden met rijbewijs B

Bericht door jojostravelusa »

Er zijn in Amerika maar 2 soorten rijbewijzen: een gewone en een commerciële. Een commerciële is voor vrachtwagens. Je rijdt in een camper niet met een vrachtwagen, dus kun je elke camper huren die je wilt. De vraag is wel of je je in elke maat ook prettig voelt.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tot hoeveel feet mag je een camper rijden met rijbewijs B

Bericht door Pete.Z »

Bushmaster schreef:Deze discussie heb ik wel eens gevoerd met een "officer",
mijn huurauto was total loss gereden, dus mooi even de tijd om te babbelen met die agent.
het is wel complex hoe ze dat geregeld hebben.
In de basis gaat het er om dat je met een "US basic car license" de campers mag rijden met de volgende limieten:
- max. 25.000 lbs
- no airbrakes
- geen dubbele achteras

Omdat op Europese rijbewijzen een gewichtslimiet is aangeven van 3500kg, is in overleg met de verzekeraars van de RV's afgesproken dat zij zich niet aan vergoeding zullen onttrekken op basis van deze discrepantie.
Vanuit een legal oogpunt ziet de US het dan als volgt:
- je bent in staat om de camper te besturen, je heb immers hetzelfde type rijbewijs als een amerikaan
- je bent afdoende verzekerd
Op basis van bovenstaande is er een soort van gedoogconstructie ontstaan die voor alle partijen werkbaar is.

Totdat je iemand dood rijdt en er een dikke rechtszaak van komt, dan zijn die gedoogafspraken gewoon illegaal, vergeet dat niet. Ik wil echt niet zeuren, maar mensen moeten wel beseffen dat je wettelijk gezien uiteindelijk fout zit.
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Tot hoeveel feet mag je een camper rijden met rijbewijs B

Bericht door Bushmaster »

Totdat je iemand dood rijdt en er een dikke rechtszaak van komt, dan zijn die gedoogafspraken gewoon illegaal, vergeet dat niet. Ik wil echt niet zeuren, maar mensen moeten wel beseffen dat je wettelijk gezien uiteindelijk fout zit.
Zou er daadwerkelijk nog nooit iemand een flinke aanrijding met letsel hebben veroorzaakt met al die duizenden huurcampers?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Tot hoeveel feet mag je een camper rijden met rijbewijs B

Bericht door roelb »

Waarom zou dit "illegaal" zijn?

Het is de USA die regelt wat men qua buitenlandse rijbewijzen erkent en wat jij daar dan mee mag rijden, dat staat echt helemaal los van de regels die het uitgevende land hanteert. Als de USA regelt dat jij met een Europees rijbewijs B een 40 tons vrachtauto mag rijden dan is dat volledig legaal. Nu is het zo dat de USA in haar wetgeving (eigenlijk elke staat apart) heeft geregeld dat een toerist met EU rijbewijs B dezelfde rechten heeft als een houder van een eigen class-D license. En dan zijn de gewichtsgrenzen die Europa hanteert helemaal niet meer relevant.

Dat geldt ook andersom: een US class-D license wordt hier erkend, maar het is niet zo dat iemand met zo'n rijbewijs dan opeens in Europa een voertuig mag besturen >3500kg, ook al zou hij dat in de USA wel mogen. Hier wordt het rijbewijs gelijk gesteld aan een rijbewijs B, en dient de houder van dat rijbewijs zich gewoon aan onze voertuigcategorieen te houden.
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Tot hoeveel feet mag je een camper rijden met rijbewijs B

Bericht door knaapje »

……..Dat geldt ook andersom: een US class-D license wordt hier erkend, maar het is niet zo dat iemand met zo'n rijbewijs dan opeens in Europa een voertuig mag besturen >3500kg, ook al zou hij dat in de USA wel mogen. Hier wordt het rijbewijs gelijk gesteld aan een rijbewijs B, en dient de houder van dat rijbewijs zich gewoon aan onze voertuigcategorieen te houden...…………..


Dat zou dus inhouden dat iemand met een class-D licence dus geen camper waarvoor een C1 rijbewijs nodig is kan huren.
Het is geen commercieel voertuig en weegt meer dan 35oo kg.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Tot hoeveel feet mag je een camper rijden met rijbewijs B

Bericht door roelb »

Inderdaad, voorzover mij bekend is dat inderdaad niet mogelijk. Edit: zojuist nog even gevraagd aan een bevriende amerikaan die een keer een IDP heeft aangevraagd bij de AAA. Daarin is alleen B afgestempeld. Dat bevestigt dit verhaal.
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Tot hoeveel feet mag je een camper rijden met rijbewijs B

Bericht door knaapje »

Lijkt je al met al dan niet het door:

Captain Mark D. Welch
Chief of Public Affairs
Law Enforcement Services
Florida Highway Patrol
2900 Apalachee Parkway, MS 44
Tallahassee, FL, 32399-0500
Office: 850.617.2301
Fax: 850.617.5108


een officier van de high way patrol/chief of pubic affairs , die het heeft nagezocht en op schift heeft gesteld, het meest betrouwbaar?
Ik zou het niet graag uitproberen.

Link: http://www.floridaforum.nl/showthread.p ... ijs+camper
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Tot hoeveel feet mag je een camper rijden met rijbewijs B

Bericht door sanook »

knaapje schreef:chief of pubic affairs
hmmm...
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Tot hoeveel feet mag je een camper rijden met rijbewijs B

Bericht door Bushmaster »

dat item gaat over het besturen van een 15-persoons "van", niet over een RV.
een 16 jarige Amerikaan met een geldig US rijbewijs mag in Nederland ook niet rijden, terwijl hij/zij een rijbewijs bezit waarop staat dat dat wel mag.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tot hoeveel feet mag je een camper rijden met rijbewijs B

Bericht door Pete.Z »

Mensen, doe er mee wat je wilt, maar er is simpelweg wettelijk niets geregeld, en zoals hierboven wordt gezegd, een rijbewijs dat in Amerika geldig is, zoals van een 16 jarige, is dat hier soms ook niet, net als andersom dingen niet mogen.

Gedogen is iets anders dan wettelijk toegestaan, en een goeie advocaat wint de zaak als je een ongeluk veroorzaakt zonder geldig rijbewijs.

En nogmaals, het gaat altijd goed, en mij persoonlijk maakt het niks uit, maar HET MAG NIET, wat voor afspraken er ook gemaakt zijn met verhuurders en verzekeraars, en dat was de vraag, niet of het gedoogd wordt.
Visser
Amerikafan
Berichten: 172
Lid geworden op: 05 mei 2018, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Tot hoeveel feet mag je een camper rijden met rijbewijs B

Bericht door Visser »

Het gewone rijbewijs is niet tot 25.000 pound, maar 28.000 pound. Ook heb je hier meer dan twee soorten rij bewijs. Auto motor, bu en vrachtwagen. En een chauffeurs license.
.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer