Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Laredo
Amerikakenner
Berichten: 582
Lid geworden op: 27 aug 2011, 19:30
Aantal x V.S. bezocht: 11

Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Laredo »

In april vliegen wij voor drie weken naar Florida. Helaas hebben onze beide kinderen een vorm van epilepsie. De oudste krijgt daar dagelijks medicijnen voor. Die medicijnen vallen niet onder de opiumwet en mogen met een doktersverklaring meegenomen worden naar Amerika. Nou heeft hij ook een noodmedicijn voor het geval hij een zware aanval krijgt. Dit is midazolam. Dit is volgens mij een opiaat en mag dus niet zomaar mee naar de VS. Onze jongste zoon heeft helaas ook een vorm van epilepsie een heeft begin deze maand ook als noodmedicijn midazolam gekregen, wel een lichtere variant. Ook voor hem willen we dit dus graag meenemen naar de VS. Ik begrijp dat dit niet zomaar kan en ik hervoor een doktersverklaring nodig heb en ook een brief van de Amerikaanse ambassade met apostille. Gelukkig heb ik nu nog voldoende tijd om dit te regelen maar ik vermoed dat het best een behoorlijke klus gaat worden.

Zijn er ervaringen met dit specifieke medicijn en reizen naar de VS? Ik ga de ambassade in Den Haag benaderen maar misschien een heel domme vraag doe ik dat in het Nederlands of Engels? De situatie uitleggen in het Engels vind ik best lastig, vooral omdat het om medische bewoordingen gaat en dat is in het Engels niet mijn sterkste kant...
2023FL - 2013FL - 2012CO/UT/AZ/NV/CA - 2011NV/NY/FL - 2010FL - 2009NY - 2004PA/MD/VA/NY/MA/ - 1996CA/NV/OR/CAN - 1995CA/NV/AZ
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Kletskous »

Ik lees mee! Hier exact hetzelfde verhaal.
Ook dagelijkse medicatie en noodmedicatie Midazulam. Dit valt inderdaad onder de Opiumwet.

Vorig jaar gingen wij op vliegvakantie binnen Europa. Ik heb toen een medische verklaring in het Engels door de behandelend arts laten opstellen.
Daarnaast moest ik via het CAK een formulier, Schengenverklaring, downloaden laten ondertekenen door de arts. En vervolgens bij het CAK indienen om het formulier te laten legaliseren.
Dus samen met die gelegaliseerde Schengen verklaring, Engelse medische verklaring en uitdraai medicatieoverzicht gingen wij op reis. Er heeft niemand naar gekraaid. Medicatie werd niet bekeken oid. Maar het gaf mij een gerust gevoel dat ik geregeld had wat moest.

Hoe dit voor Amerika zit, heb ik nog niet uitgevogeld.
Ik meen ooit es ergens te hebben gelezen dat hiervoor bovenstaande route via het CAK ook geldt maar daarnáást ook nog eens via de rechtbank moet.....dus idd iets met apostille.
Dus daar zijn we mooi klaar mee. En moet je inderdaad op tijd mee beginnen.

Dus ik lees graag met je mee. Heb jij een linkje van waar dat van die apostille staat toevallig?
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1627
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door BonnyR »

Mijn man heeft ook altijd een Engelse brief mee van de huisarts voor zijn medicatie. Voor Midazolam weet ik het niet. Op deze site zou je het antwoord kunnen vinden. ben al even aan het zoeken geweest maar nog niets gevonden.
https://www.fda.gov/default.htm

Deze site heeft ook een video met uitleg:
https://www.tsa.gov/travel/special-procedures
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Vito »

https://nl.usembassy.gov/visas/travel-t ... ravel-faq/

Ik houd altijd dit aan. Oftewel een brief van de huisarts in het Engels hoeveel medicijnen ik bij me heb en waarom.
Verder doe ik niets. Nog nooit bevraagd en altijd vlekkeloos door customs.
Gebruikersavatar
Laredo
Amerikakenner
Berichten: 582
Lid geworden op: 27 aug 2011, 19:30
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Laredo »

Grappig, ik heb uiteindelijk via Google Translate een bericht gestuurd aan de ambassade en kreeg daarop dit antwoord wat in lijn ligt met het antwoord van Vito. Nou ja ik duik er zelf nog wel even in en mochten er nog meer ervaringen gedeeld worden waardeer ik dat zeer. Ik zal zelf ook de US customs office in Orlando benaderen.

Dear Mr.

Unfortunately, there is no U.S. Customs office in the Netherlands. However, we have the following information on or website (question #1): https://nl.usembassy.gov/visas/travel-t ... ravel-faq/

For further questions, please contact the U.S. Customs office at the port of entry: https://www.cbp.gov/contact/ports


Kind regards

Public Affairs Section
U.S. Embassy The Hague
John Adams Park 1
2244 BZ Wassenaar
2023FL - 2013FL - 2012CO/UT/AZ/NV/CA - 2011NV/NY/FL - 2010FL - 2009NY - 2004PA/MD/VA/NY/MA/ - 1996CA/NV/OR/CAN - 1995CA/NV/AZ
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door roelb »

Zolang je geen enorme voorraden pillen meeneemt en ze gewoon verpakt zitten het originele doosje met de sticker van de apotheek hoef je je echt geen zorgen te maken bij reizen in de westerse wereld, behalve misschien als je naar bepaalde landen in het midden oosten vliegt (de emiraten staan er met name bekend om dat ze heel strict zijn op opiaten, zo'n beetje de enige groep medicijnen die daar strict gereguleerd zijn).

Ik heb zelf altijd een paar lang geleden op recept verkregen diazepam standaard in mijn reisspullen zitten, zonder doosje, zonder recept, voor het geval dat.. Nooit problemen mee gehad, ook niet in het midden oosten of china bijvoorbeeld, waar echt alles door de scanner gaat en elke batterij uitgebreid wordt geinspecteerd.
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Kletskous »

De pillen zijn niet het probleem. Kun je zat van meenemen.
De noodmedicatie is wat anders: dat is een neusspray waarmee je iemand in 10 minuten onder zeil hebt. Een vloeistof dus.
Mensen op hun sterfbed krijgen vaak een infuus met midazolam, zodat ze kunstmatig in slaap blijven.
Voor mensen met epilepsie wordt dit ook toegediend om de aanval te stoppen.
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door roelb »

Oke, maar ook dat moet toch geen issue zijn, mits verpakt in het doosje met sticker van apotheek en <100ml indien in carry-on.
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Kletskous »

Nee, ook dát is niet perse het probleem. Het is dus een vloeistof die onder de Opiumwet valt en waarvoor je dus een verklaring bij je móet hebben.
En het verschilt per land of een Engelse medische verklaring voldoet, of dat een aanvullende gelegaliseerde Schengenverklaring van het CAK nodig is, of dus zelfs nog een verklaring van Apostillelanden die dan ook nog eens langs een rechtbank moet.

https://www.hetcak.nl/regelingen/medici ... llestempel

En verder:

Stap 2 - Wat zijn de afspraken met het land?
Soms heeft uw document ook een Apostille nodig. Dit hangt ervan af of het land waar u uw document wil gebruiken meedoet aan het Apostilleverdrag.

Controleer of het land waar u uw document wilt gebruiken, meedoet aan het apostilleverdrag.

Het land staat op de lijst van Apostillelanden
Ga met uw document naar de rechtbank voor de laatste legalisatie. Via het overzicht van rechtbanken in Nederland vindt u er een dichtbij huis.
Vraag na bij de buitenlandse ambassade of het consulaat of uw document een vertaling nodig heeft en of deze vertaling ook een legalisatie of een Apostille nodig heeft.
>> Uw document is nu gelegaliseerd voor gebruik in het buitenland.

Volgens mij valt de Verenigde Staten onder het Apostilleverdrag.
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Vito »

Oxazepam en diazepam staan op dezelfde lijst met opiaten, Kletskous :wink:
Een verklaring van de huisarts is voldoende.

Het CAK gaat niet over regelgeving in de USA hoe graag ze dat ook zouden willen.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door babarage »

Wat het Cak zegt komt mi niet overeen met wat officiële sites van de USA zeggen. Die geven aan Engelse doktersverklaring en originele verpakking plus hoeveelheid in overeenstemming met reisduur. Kwa max volume vloeistof wordt overigens door oa TSa geaccepteerd dat die boven de norm uitgaat in geval van medicatie, uiteraard mits in originele verpakking en indien noodzakelijk.

Deze zomer met clonazepam naar de VS geweest. Deel zat gewoon in doos apotheek. Deel in mn verdeeldoos (anders raak ik de draad kwijt wat ik genomen heb). Geen haan naar gekraaid.

TSa over de vloeistof uitzondering:
https://www.tsa.gov/travel/special-procedures

Officieel moet je dus de meuk apart aanbieden. Wij hebben ook altijd een koeltasje met koelelementen en ampullen (<100 ml) mee. Haalden we braaf uit de tas maar deden ze nooit wat mee. Nu laten we het gewoon zitten. We horen het wel als ze het willen zien. 1 keer naar gevraagd. Cooler bag with medication was al goed genoeg om het ongeopend terug te kunnen stoppen.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
Laredo
Amerikakenner
Berichten: 582
Lid geworden op: 27 aug 2011, 19:30
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Laredo »

"Kwa max volume vloeistof wordt overigens door oa TSa geaccepteerd dat die boven de norm uitgaat in geval van medicatie"

Bedoel je hiermee dat we meer dan 100ml per fles mogen meenemen? In ons geval gaat het inderdaad bij bv de Levetiracetam om flessen van 300 ml. Ik zou eens bij de apotheek kunnen vragen of dat ook in kleinere flessen beschikbaar is maar heb dan best veel kleine flessen nodig vermoed ik want heb ongeveer 180 ml nodig voor onze reis en neem het liefst een "reservefles" mee voor het geval dat.
2023FL - 2013FL - 2012CO/UT/AZ/NV/CA - 2011NV/NY/FL - 2010FL - 2009NY - 2004PA/MD/VA/NY/MA/ - 1996CA/NV/OR/CAN - 1995CA/NV/AZ
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door roelb »

Dat gaat om carry-on. Je mag natuurlijk sowieso gewoon alles in je koffer stoppen, ongeacht de grootte.

Maar het punt dat ik, @vito en @babarage maken is dat de originele verpakking inclusief receptsticker van de apotheek echt voldoende zijn. Niemand zal ooit iets meer dan dat willen zien, behalve misschien als je met injectienaalden oid gaat reizen, dan wordt het natuurlijk opeens een interessant verhaal voor security.
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Kletskous »

Vito schreef:Oxazepam en diazepam staan op dezelfde lijst met opiaten, Kletskous :wink:
O sorry, niet gezien en ik dacht dat het vooral om de vloeistof vs pillen ging :oops:
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Kletskous »

Laredo schreef:"Kwa max volume vloeistof wordt overigens door oa TSa geaccepteerd dat die boven de norm uitgaat in geval van medicatie"

Bedoel je hiermee dat we meer dan 100ml per fles mogen meenemen? In ons geval gaat het inderdaad bij bv de Levetiracetam om flessen van 300 ml. Ik zou eens bij de apotheek kunnen vragen of dat ook in kleinere flessen beschikbaar is maar heb dan best veel kleine flessen nodig vermoed ik want heb ongeveer 180 ml nodig voor onze reis en neem het liefst een "reservefles" mee voor het geval dat.
Laredo, mijn kind krijgt ook Levetiracetam als dagelijks medicijn, maar dan in pil-vorm. Is dat geen optie voor je? Dat maakt het alweer iets makkelijker. Ik vind pillen (in een strip) wel fijn. Ik knip er een paar af en heb die altijd in mijn portemonnee zitten zodat als we ergens zijn, kind die niet kan vergeten. Een fles meesjouwen ergens heen is alweer wat onhandiger.
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door babarage »

roelb schreef:behalve misschien als je met injectienaalden oid gaat reizen, dan wordt het natuurlijk opeens een interessant verhaal voor security.
Ook hiervoor geldt dat met doktersverklaring je geen probleem hebt. Nou heb ik een epi-pen mee en dat is niet een injectienaald maar toch een naald ding en hebben we naald’koppen’ mee, die schroef je op een soort pen waar de injectie vloeistof in zit. Zitten keurig in een los zakje in de handbagage maar nog nooit door de scanner er uitgepikt. Maar ook als ze dr uitgepikt zouden worden is duidelijk waar het voor dient en ben ik niet bang dat het lastig uitleggen is.

Kern van de zaak blijft als het verhaal consistent is doktersverklaring + meegebrachte spullen + hoeveelheid en het ziet er netjes uit (ik bedoel dus geen super beduimeld doosje met onleesbare stickers maar beetje verse doos met leesbare stickers) dan ben je goed. Ze zijn wel wat gewend.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door meyem »

Bij mijn weten is midazolam geen opiaat (wat schijnbaar niet wil zeggen dat het niet onder de opiumwet valt). Zeer waarschijnlijk krijg je daar geen enkel probleem mee, maar als je je zorgen maakt, zou ik een artsenverklaring meenemen, dat moet niet moeilijk te regelen zijn, toch?
Tip: neem belangrijke medicatie mee in handbagage en niet in koffers die kwijt kunnen raken!
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Kletskous »

Op de website van het CAK wordt naar deze website verwezen. Daar staat midazolam bij.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001941/ ... #BijlageII

En uiteraard gaat het mee in de handbagage !
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
Gebruikersavatar
Laredo
Amerikakenner
Berichten: 582
Lid geworden op: 27 aug 2011, 19:30
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Laredo »

Bedankt voor de tips! Weer een stukje verder :thumbup:

> ik ga een doktersverklaring in het Engels regelen
> ik ga kijken of er ook pillen geschikt zijn voor ons zoontje ipv de vloeibare levetiracetam
> ik ga nog even goed kijken/lezen bij het CAK wat zij adviseren qua apostille - beter teveel geregeld dan te weinig
> ik zorg dat alle medicijnen in de originele verpakking zitten met een goede sticker van de apotheek

Volgens mij kom ik dan een heel eind!
2023FL - 2013FL - 2012CO/UT/AZ/NV/CA - 2011NV/NY/FL - 2010FL - 2009NY - 2004PA/MD/VA/NY/MA/ - 1996CA/NV/OR/CAN - 1995CA/NV/AZ
Carolien123
Amerikafan
Berichten: 164
Lid geworden op: 05 sep 2016, 13:17
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Medicijnen epilepsie - Midazolam - Ambassade - doktersverklaring

Bericht door Carolien123 »

Ik neem mijn medicatie die ook op het betreffende lijstje staat altijd mee met een brief in het Engels en in de originele verpakking zoals anderen hier ook al beschrijven. Dat is nooit een probleem geweest. En mocht het een probleem zijn, dan ga ik daar naar een arts en haal de betreffende medicatie, met de brief van mijn arts zal dat geen probleem opleveren verwacht ik.
2016 Florida
2017 South West
2017 Deep South
2018 Seattle
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer