Maken we met z'n allen de NP kapot?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Maken we met z'n allen de NP kapot?

Bericht door LeenG »

Een ontnuchterend artikel in The Guardian....
https://www.theguardian.com/environment ... ?CMP=fb_gu

Wij hebben onze rondreis in 2009 gemaakt en toen was alles goed te doen (buiten hoogseizoen). Maar als ik dit lees, lijkt het mij geen fijne ervaring meer.
Tel daarbij de druk op de natuur... en je krijgt geen fijn beeld van de mensheid. Zou het toch niet beter zijn om het aantal bezoekers te beperken?
opvakantie
Amerikafan
Berichten: 217
Lid geworden op: 31 mei 2016, 12:08
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Maken we met z'n allen de NP kapot?

Bericht door opvakantie »

In '98 voor de eerste keer bij Horseshoe Bend geweest en dat was met een handjevol mensen. Ook bij de Grand Canyon south rim zo ongeveer alleen aan de rand gestaan. Daarna nog 5x bij de Grand Canyon geweest, altijd in september, en het wordt inderdaad steeds drukker. Steeds meer mensen die het ook geen ruk interesseert waar ze lopen, wat ze doen, totaal respectloos soms. Lui die van de boardwalk af gaan in Yellowstone om nog even wat dichterbij te kijken of iemand die met zijn ipad naar een bison loopt want dan is de foto toch net wat mooier.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1624
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Maken we met z'n allen de NP kapot?

Bericht door BonnyR »

Als ik mij goed herinner stonden wij alleen bij de HorseShoe bend. Jaren, jaren geleden...In het hoogseizoen.
Je kan je het niet meer voorstellen.

Ja... mensen, die deze prachtige natuur als eigendom claimen. Achter Grizzly's aanlopen met een peuter op je schouder. Mijn man heeft ooit een weg geblokkeerd met de auto, omdat zo duidelijk was dat de beer wilde oversteken, maar mensen bleven maar naast hem rijden.Mensen waren pissig, maar de beer super blij en ging als een speer naar de overkant.

Ook de rotzooi zelfs op campings wordt erger. Toen onze kinderen klein waren deden ze in ieder park mee aan een ranger programma. ik weet nog dat ze boos waren allemaal lege gasflessen te vinden.

Snap ook dat er overal hekken en afzettingen komen, omdat mensen overal doorheen banjeren. Ik maak graag de mooiste plaatjes , maar altijd met respect voor dier en natuur. Of kinderen die steentjes naar eekhoorns of wasbeertjes gooien. :evil: Dan wordt ik echt link...k'word al boos als ik het weer typ.. :wink:
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Maken we met z'n allen de NP kapot?

Bericht door roelb »

En daarom lekker de mooiste plekjes - de echte wilderness - zo onbereikbaar mogelijk houden! Al mag hole-in-the-rock road wel een keertje geschaafd worden..
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Maken we met z'n allen de NP kapot?

Bericht door boonens »

Voordat het hier een opsomming wordt van asociaal gedrag van 'anderen'...de titel van het bericht zegt het al: 'met z'n allen'. Het artikel geeft genoeg voorbeelden waarbij zelfs een keurige bezoeker die zich houdt aan het adagium 'Leave nothing behind but footprints' voor overlast zorgt. Zij maken ook deel uit van de file, gaan naar de WC, vullen de prullenbakken, verlangen een parkeerplaats en hebben encounters met wildlife.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Maken we met z'n allen de NP kapot?

Bericht door Pete.Z »

Werelwijd probleem. Toenemende welvaart in landen die ooit gesloten en arm waren, maar ook meer westerse toeristen reizen over de hele wereld. En ja, dat gaat niet zonder vervuiling,drukte en vernieling van natuur.
Ik kwam in 1984 voor de eerste keer in Vegas, toen kon je daar gewoon lopen en de straat oversteken, waar je nu schuifelt op loopbruggen. Horseshoe Bend, jaren 80 moest je zoeken waar het was en stond je daar alleen, nu een hekje...... :blink:
Grand Canyon, zelfde verhaal.

Wat dacht je van Amsterdam, Kinderdijk, Barcelona, Parijs?
Wij komen al heel lang op Ibiza, zelfde verhaal.
Fijn dat het zo goed met ons gaat. :cry:


(Overigens gelijk nuanceren, wij reizen eigenlijk alleen nog tussen oktober en April tegenwoordig, en dan heb je de meeste plekken nog heel redelijk voor jezelf, zeker als je de moeite neemt iets door te lopen/rijden om de gemiddelde toerist kwijt te raken die niet verder gaat dan de viewpoints)
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3998
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Maken we met z'n allen de NP kapot?

Bericht door Loek »

Het is over de hele wereld een probleem. Je moet tegenwoordig je timing goed plannen als je niet in menigtes terecht wilt komen bij de populaire plekken. Voorbeeldje, wij hebben net Petra in Jordanië bezocht. 's Ochtends om 6:00 uur meteen door de poort en dan kun je deze rustieke foto maken bij de Treasury:

Afbeelding

Toen we aan het eind van de dag teruggingen zag het er zo uit:

Afbeelding

Volgens de gids daar komt 90% slechts daar om een selfie te maken, en gaat dan weer terug. Zonde, want je hebt toch echt de hele dag nodig om de hele stad Petra te bekijken en in je op te nemen.
Gast

Re: Maken we met z'n allen de NP kapot?

Bericht door Gast »

Zullen we dit forum dan maar opdoeken? :|
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Maken we met z'n allen de NP kapot?

Bericht door PSVwally »

Loek. Petra staat er tegenwoordig ook om bekend dat je er geen foto meer kunt maken zonder dat er ‘iemand’ op je foto staat
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Maken we met z'n allen de NP kapot?

Bericht door LeenG »

eoms schreef:Zullen we dit forum dan maar opdoeken? :|
Iedereen hier houdt van reizen en iedereen heeft evenveel recht op een unieke ervaring. Maar ik denk dat iedereen het de voorbije jaren al zelf aangevoeld heeft: het wordt overal drukker en drukker, zowel in de VS als in Petra, Amsterdam, Ibiza en alle toeristische plekken. Dat stemt toch tot nadenken: onze ecologische voetafdruk, we maken de natuur die we willen zien kapot en we ergeren ons allemaal aan alle "andere" toeristen en in steden zoals Barcelona, Venetië, Rome etc zijn ze alle toeristen ook spuugzat.
Je voelt gewoon aan alles dat deze groei in het toerisme niet vol te houden is.
Maar hoe je dat oplost weet ik ook niet hoor
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Maken we met z'n allen de NP kapot?

Bericht door mtl »

Op het eerste gezicht zou ik zeggen: thuisblijven. Alleen gaat dat wel ten koste van de mensen die aan het toeristenverkeer verdienen.
mara25
Amerikafan
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 nov 2009, 21:14

Re: Maken we met z'n allen de NP kapot?

Bericht door mara25 »

Het zijn niet alleen de Nationale parken die we kapot maken, maar de hele planeet. :cry:
2010: Zuid West USA ( LA, Yoshua tree, GC, LV, Page, Bryce, Zion, DV, Yosemite, SF)
2011: Florida
2015: West USA (LV, Sequoia, Yosemite, DV, Zion, Bryce, Moab, MV, GC)
2017: West USA (RMNP, Estes, Yellowstone, GT, Zion, Moab)
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Maken we met z'n allen de NP kapot?

Bericht door LeenG »

mtl schreef:Op het eerste gezicht zou ik zeggen: thuisblijven. Alleen gaat dat wel ten koste van de mensen die aan het toeristenverkeer verdienen.
ik vrees dat het eerder de richting zal uitgaan van "gecontroleerd toerisme", bv maar een max. aantal bezoekers per dag in een NP, zoals het nu al met The Wave is, wat gaat leiden tot prijsstijging en het reisgebeuren een luxeproduct wordt.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer