Stel je verliest je paspoort

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
RNA
Amerika-expert
Berichten: 2200
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:41
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zon, strand Zeeland
Contacteer:

Stel je verliest je paspoort

Bericht door RNA »

Uiteraard hoop ik dat dit mij nooit gaat overkomen, maar ik vroeg me wel eens af hoe dat nu in de praktijk gaat als je je paspoort verliest in het buitenland. Over een aantal weken zitten wij bijvoorbeeld in Hawaï, stel nu dat ik daar mijn paspoort verlies. Ik moet dan contact opnemen met het consulaat, maar die zit niet in Hawaï.
Dichtstbijzijnde zal San Fransisco zijn, echter.... daar kan ik niet naartoe vliegen zonder geldig document. Kan me ook niet voorstellen dat je daar de rest van je leven moet blijven zitten, dus er zal vast een oplossing zijn.

Iemand wel eens in de prakijk meegemaakt om het paspoort te verliezen? Hoe heb je dat toen opgelost?
Afbeelding WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan

Afbeelding
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Stel je verliest je paspoort

Bericht door hemmie »

Volgens mij heb ik wel eens gelezen dat ze je wel op een binnenlandse vlucht laten vliegen met een aangifte van verlies van de politie. dan zou je dus naar een consulaat/ambassade kunnen vliegen om daar alles te regelen. En iets zegt me dat ik ook wel eens heb gelezen dat ze je soms naar een ander Europees consulaat sturen en je daar dan een noodpaspoort krijgt. Maar zeker weten doe ik het allemaal niet, interessant punt. Misschien eens navragen bij buitenlandse zaken?
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2591
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Stel je verliest je paspoort

Bericht door Bushmaster »

Wij zijn ooit "bijna" het paspoort kwijt geraakt.
Bijna???? ja inbraak in hotelkamer maar paspoort werd gelukkig dag later gevonden.

Wij waren dus al best ver met de info "hoe nu verder".
Interpolis verwijst je door naar consulaat. Alleen daar hield de hulp (vwb Interpolis) ook op.
Enige info die we verder kregen was dat er een consulaat in Washington DC ??? zat (wij zaten in Las Vegas), openingstijden en de verder procedure moesten we zelf maar uitzoeken.
Consulaat heeft gewoon kantooruren dus maakt het e.e.a. niet gemakkelijk, online info is ook heel summier over de te volgen procedures en eventuele tijdspad.

Wat ik (we) wel geleerd hebben van bovenstaande:
- paspoort gaat in tasje om de nek overal mee naar toe sindsdien
- raak je onverhoopt je paspoort kwijt, gooi dan ook de paspoorten van de overige reisgenoten maar weg, aangezien alleen diegene die het paspoort kwijt is, de kosten van de "verlengde vakantie" vergoed krijgt van de reisverzekering.
Gebruikersavatar
Henriëtte
Amerika-expert
Berichten: 2555
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:17
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Re: Stel je verliest je paspoort

Bericht door Henriëtte »

Wij zijn onze paspoorten kwijtgeraakt in Las Vegas, lang geleden alweer (in 2001). Van daaruit hebben we toen telefonisch contact opgenomen met het consultaat, ze gaven ons aan dat we voor een noodpaspoort naar San Francisco moesten gaan.

't Was stom geluk dat San Francisco op dat moment nog in onze planning zat, ons hotel bevond zich op slechts een half uur rijden van het consulaat. We moesten wel een dag eerder dan gepland daarnaartoe, omdat we anders met het weekend in de knoei zouden zijn gekomen. Op donderdag hebben we in San Francisco pasfoto's laten maken, en zijn daarmee naar het consulaat gegaan. De noodpaspoorten zijn toen aangevraagd, die konden we vervolgens op vrijdagochtend ophalen.

Hoe we het op hadden moeten lossen als we niet toevallig in San Francisco hadden moeten zijn? Tja, geen idee..... we hebben ons dat toen inderdaad ook afgevraagd. Maar omdat het voor ons niet relevant was, hebben we er niet op doorgevraagd.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
SuperFieke
Amerikafan
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 jan 2016, 15:23
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Stel je verliest je paspoort

Bericht door SuperFieke »

Ik kan hier spijtig genoeg wel van meespreken. Twee weken geleden werden we bestolen in Las Vegas. Inbraak in onze huurwagen, ruit was ingeslagen en er was vanalles meegenomen, waaronder ook onze paspoorts.
Aangezien het Belgisch consulaat zich in Los Angeles bevindt, en wij in las Vegas waren, hebben we alles met FedEx moeten versturen naar ginder, en daar gingen dus een aantal dagen over. Onze terugvlucht was 2 dagen erna gepland en we hebben die bijgevolg niet kunnen halen. Bijgevolg een nieuwe vlucht moeten boeken, en drie dagen extra hotel in Las Vegas. Het is een dure grap geweest :cry: . En ik kan je verzekeren dat het heel veel miserie en geloop is om alles in orde te brengen.
Pascal
Amerikakenner
Berichten: 529
Lid geworden op: 17 dec 2003, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Vlaanderen

Re: Stel je verliest je paspoort

Bericht door Pascal »

@ SuperFieke

Wat moest je dan allemaal opsturen? En was dat de enige mogelijkheid muv zelf alles ter plaatse binnenbrengen? Bvb mail wordt niet aanvaard?
Komt de reisbijstand in niks tussen bij diefstal?
En last but not least, waar ergens in Las Vegas werd je bestolen?

https://diplomatie.belgium.be/nl/Dienst ... f_diefstal
Hier de info vanuit buitenlandse zaken maar idd éénmaal je in de situatie zit is die bijzonder summier
Gebruikersavatar
US-fanboy
Amerikakenner
Berichten: 1465
Lid geworden op: 14 mar 2010, 17:35
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Stel je verliest je paspoort

Bericht door US-fanboy »

@Superfieke;
Hadden jullie niet beter zelf naar Los Angeles kunnen rijden dan ?
In een paar uur ben je daar vanuit Las Vegas en dan hoef je niets per koerier te verzenden.

Wat betreft vliegen als je paspoort (of ID) is gestolen vond ik DIT
SuperFieke
Amerikafan
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 jan 2016, 15:23
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Stel je verliest je paspoort

Bericht door SuperFieke »

Het consulaat mailt een heleboel documenten door die je moet invullen. Ook moet je naar het politiebureau een aangifte van diefstal laten opmaken en bijvoegen. Dan moet je ergens pasfoto's laten trekken die aan de internationale eisen voor België voldoen (108 euro voor elk 2 pasfotootjes :roll: ), cash geld in een envelop :roll: toevoegen en een voorbetaalde envelop zodat zij daarin voorlopige paspoorts kunnen terugsturen. Via de elektronische weg is er (voorlopig) niets rechtsgeldig.
Zelf naar LA heen en weer rijden was in tijd niet meer haalbaar en hadden ze ons afgeraden. Ze zeiden dat het 7 uur rijden was, files inbegrepen want consulaat ligt in het centrum en het is er aanschuiven, en rekening houdend dat we er voor 15u30 moesten zijn want 16u is het daar gesloten, en ook in het weekend was het dan gesloten.
Dan was het ook nog rondbellen om te weten wanneer er nog ergens 4 plaatsen vrij waren op een vlucht, in een betaalbare klasse met schappelijke overstaptijden. Omdat wij met Air Canada geboekt hadden, was er een overstap in Vancouver waarvoor we een ETA nodig hadden die gekoppeld was aan onze paspoorts. Air Canada verzekerde ons aan de telefoon dat dit voor de terugvlucht niet meer nodig was. Maar toen we uiteindelijk wilden inchecken werden we niet doorgelaten zonder ETA. Ter plaatse hebben we daar dus met onze smartphones nog rap 4 ETA's moeten aanvragen. Het scheelde echt, serieus, geen 5 minuten of we hadden onze nieuwe vlucht daardoor ook gemist. Het consulaat had dan ook nog eens de geboortedatum van onze dochter verkeerd ingevuld waardoor we nog eens miserie hadden in Vancouver pfff...
Misschien krijgen we iets terug voor onze gestolen bagage maar Hetz al nooit genoeg zijn om alles te compenseren (mijn MacBook zat er ook in :cry: ), maar ik denk niets voor de papieren, de vluchten en het hotel.
En wat belangrijk is: we werden bestolen op de parking van het Outlet Center in Las Vegas!!! Op klaarlichte dag, onze auto stond recht voor de ingang, en we waren niet de enigste. Weze dus gewaarschuwd als je daarheen gaat!!
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Stel je verliest je paspoort

Bericht door Marcopstal »

Vegas - LA is normaal een 4,5 uur maar dat kan inderdaad net zo goed 7 uur enkele rit worden. Als het met Fed-Ex kon lijkt me dat dan inderdaad geen slechte keuze.

Of het de heenvlucht of terugvlucht is maakt inderdaad niet uit, een ETA heb je nodig voor Canada. Dat men je hierin fout adviseerde is eigenlijk onbegrijpelijk.
SuperFieke schreef:En wat belangrijk is: we werden bestolen op de parking van het Outlet Center in Las Vegas!!! Op klaarlichte dag, onze auto stond recht voor de ingang, en we waren niet de enigste. Weze dus gewaarschuwd als je daarheen gaat!!
Ik denk niet dat we iedereen nu hiervoor schrik moeten gaan aanjagen. ER zullen vele honderdduizenden naar toe gaan zonder bestolen te worden.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2591
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Stel je verliest je paspoort

Bericht door Bushmaster »

Sinds ons akkefietje heb ik paspoort om de nek in:
https://www.bagageonline.nl/samsonite-t ... iFEALw_wcB
Voor de rest, alles wat je bij je hebt kan "makkelijk" vervangen worden, maar paspoort is een tijdrovend bureaucratisch drama.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7761
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Stel je verliest je paspoort

Bericht door mtl »

Ik heb mijn paspoort ook altijd bij me, waar dan ook.
SuperFieke
Amerikafan
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 jan 2016, 15:23
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Stel je verliest je paspoort

Bericht door SuperFieke »

Tja, toen wij jaren geleden in Indonesië waren, werd mijn man zijn portefeuille door zakkenrollers uit zijn broekzak gestolen, op een plaatselijk marktje. Ongelooflijk, maar hij heeft daar niets van gevoeld. Onze Belgische pasports en rijbewijzen zaten erin, maar gelukkig hadden we toen onze internationale pasports niet bij ons. Op die manier kunnen ze dus ook gestolen worden.
Ik wil niemand schrik aanjagen, je moet eigenlijk gewoon pech hebben.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7761
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Stel je verliest je paspoort

Bericht door mtl »

Zeker, je paspoort verliezen kan ook als je het bij je hebt. Maar je kan er voor zorgen dat het risico zo klein mogelijk is. Zo moet je een paspoort nooit in je broekzak stoppen. Zo'n nektasje is wat dat betreft handig. Maar nogmaals: 100% zeker is het niet, maar je verkleint het risico wel.
Gebruikersavatar
pumi1000
Amerika-expert
Berichten: 1519
Lid geworden op: 25 nov 2009, 09:48
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Stel je verliest je paspoort

Bericht door pumi1000 »

pfff wat een verhaal Superfieke! En wat een stress daar ter plaatse. Ik ben wel heel benieuwd of je reisverzekering meer kosten gaat dekken.

Ik heb onze paspoorten ook altijd bij, in mijn tas (in een vak met rits), laat ze nooit in hotel of auto. Toch een interessant onderwerp dit, want als je pech hebt kan iedereen dit treffen.
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 - west usa
2013 - oost usa
2014 - noordwest usa
2015 - ronde NY
2016 - west usa
2017 - Florida
2018 - west usa
2019 - west usa
2022 - noordwest usa
2023 - oost + zuid usa
2024 - west usa
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Stel je verliest je paspoort

Bericht door knaapje »

Ik weet niet of het helpt als de nood aan de man is, maar ik vraag altijd mijn oude paspoort terug met gaten erin.

Vaak heb ik alleen dat met mijn rijbewijs bij me en het nieuwe verborgen in een afgesloten koffer in de kamer.
Laatst gewijzigd door knaapje op 20 aug 2018, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4373
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Stel je verliest je paspoort

Bericht door Ruud2004 »

hemmie schreef:Volgens mij heb ik wel eens gelezen dat ze je wel op een binnenlandse vlucht laten vliegen met een aangifte van verlies van de politie. dan zou je dus naar een consulaat/ambassade kunnen vliegen om daar alles te regelen. En iets zegt me dat ik ook wel eens heb gelezen dat ze je soms naar een ander Europees consulaat sturen en je daar dan een noodpaspoort krijgt. Maar zeker weten doe ik het allemaal niet, interessant punt. Misschien eens navragen bij buitenlandse zaken?

Lastig verhaal, maar ook een noodpaspoort is een "nationaal document". Afgifte alleen door vertegenwoordiging "eigen" land. Blijft wel zaak om je Nederlanderschap (zal bij de Belgen niet anders zijn) aannemelijk te maken, een scan of kopie van je (gestolen/verloren) residocument kan handig zijn.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
MichelH
Amerikakenner
Berichten: 1154
Lid geworden op: 23 jun 2008, 16:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Stel je verliest je paspoort

Bericht door MichelH »

pumi1000 schreef: Ik heb onze paspoorten ook altijd bij, in mijn tas (in een vak met rits), laat ze nooit in hotel of auto. Toch een interessant onderwerp dit, want als je pech hebt kan iedereen dit treffen.
En als je tas dan gestolen wordt?
Ik neem mijn paspoort nooit mee in mijn jas ofzo, maar laat hem meestal in mijn koffer zitten, die op de kamer staat, of als ik onderweg ben, in mijn handbagage.
In 2009 hebben ze mijn jack gestolen in een kroeg in San Francisco, daar zat helaas ook een compact camera in, maar gelukkig niet mijn paspoort.
Wat dat betreft is het ook gewoon een kwestie van geluk/pech.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Stel je verliest je paspoort

Bericht door roelb »

RNA schreef: Dichtstbijzijnde zal San Fransisco zijn, echter.... daar kan ik niet naartoe vliegen zonder geldig document. Kan me ook niet voorstellen dat je daar de rest van je leven moet blijven zitten, dus er zal vast een oplossing zijn.
Waarom zou je niet naar San Francisco kunnen vliegen? Voor een domestic vlucht heb je geen paspoort nodig. Sterker nog, je hebt helemaal geen legitimatie nodig. Alleen als je eindbestemming voor het gevlogen segment internationaal is zal je bij checkin/bag drop om een paspoort worden gevraagd.

Natuurlijk zal dat allemaal snel kostbaar worden, zeker als je daarna ook je retourvlucht naar Nederland moet aanpassen, maar goed, dat is ook waar een reisverzekering echt zijn nut bewijst.

Voor wat betreft de vraag waar je je paspoort laat: tja, er zijn altijd risico's. Als je het bij je draagt kun je het vergeten, kwijt raken, gerold worden, noem het maar op. Als je het in de auto of hotel laat kan het daar gestolen worden. Maar uteindelijk is de kans dat het gebeurt gewoon klein, en met goede voorzorgsmaatregelen kun je die nog veel kleiner maken.

Verplaats je ook altijd in een potentiele dief. Dat zijn gelegenheidsmensen. Die kiezen voor de makkelijkste prooi. Achteruit inparkeren helpt bijvoorbeeld al. Als de klep niet eenvoudig open kan pakken ze de volgende auto. Als je je bagage niet 100% kan verstoppen, zorg er dan voor dat je paspoorten niet in je bagage zitten, en ook niet in het dashboardkastje liggen. Zo'n dief grijpt de zaken die voor het grijpen liggen en gaat echt niet de hele auto doorzoeken. Leg bijvoorbeeld een tasje met de reisdocumenten onder de vloer in de kofferbak (bij veel SUV's heb je daar zo'n handig opbergvak). Of tussen de opgevouwen stoelen van de derde rij (mijn favoriete plek voor de laptop).
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Stel je verliest je paspoort

Bericht door PSVwally »

Paspoort ‘verstop’ ik altijd in de auto (vaak onder de vloermat vd bijrijder dat ik er evt wel snel bij kan). Of in kluisje op de hotelkamer.
Ik gebruik mijn rijbewijs altijd als legitimatie als ik in de VS ben.

Superfieke. Tegen de ‘echte’ zakkenroller heb je sowieso weinig kans. Die zijn zo gewiekst en snel. En wrs hebben ze je man al even in de gaten gehouden om te zien waar hij zijn portemonnaie had zitten.
Mijn zus en man zijn ooit op de copacabana in Brazilie overvallen door een bende. Die hadden ook een nektasje en een tasje op de huid. Gelukkig waren ze al aan het inpakken en had mn zwager al een shirt aan waardoor ze het ‘tasje’ met paspoorten op de huid niet gevonden hebben. De buit was nu omgerekend iets van €40 en wat tampons :lol:
Ruudzaan
Amerikafan
Berichten: 120
Lid geworden op: 13 aug 2018, 20:42
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Stel je verliest je paspoort

Bericht door Ruudzaan »

Wat ook kan helpen bij het doen van aangifte en ter vergemakkelijking bij het verkrijgen van een nieuw document, is zorgen dat je een kopie paspoort hebt.
Deze hoef je niet steeds bij je te dragen of zelfs uitgeprint in je bagage, maar gewoon als bijlage in een mail die je aan jezelf gestuurd hebt.
Zelfs bij het lokale politieburo in het kleinste dorp kun je dan inloggen en printen.

Wat ook kan helpen is een 2de paspoort dat je op een andere plek bewaard, of je dat je met FedEX door een familielid vanuit thuis laat opsturen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer