Haalbaar ?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Springsteen
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 aug 2018, 15:12
Aantal x V.S. bezocht: 3

Haalbaar ?

Bericht door Springsteen »

Ik ben er misschien wat vroeg bij maar volgende jaar gaan we 3 weken naar Amerika. Mijn zoon wordt 18 en zijn droom is al lang om Amerika en vooral Yellowstone NP te bezoeken. We gaan de laatste week augustus en de eerste 2 weken van september. Eigenlijk is het mijn bedoeling om volgende reis te maken ;

week 1 : Rit van LA naar San Francisco waarbij we beide steden bezoeken alsook genieten van de prachtige rit naar SF ( heb ik al eens gedaan op huwelijksreis lang geleden en heeft toen een grote indruk om me nagelaten )
DAN VLUCHT VAN SF naar DENVER ( want rijden lijkt me te ver )

week 2 : Yellowstone ( en omstreken )
MET DE AUTO via Salt Lake City naar .....

week 3 : UTAH-Nevada - Grand Canyon

Bedoeling is om alles zelf uit te stippelen en niet teveel hotels op voorhand te boeken, kwestie om wat vrijheid te hebben. De laatste weken begin ik echter te twijfelen over mijn vakantie. Is dit wel realistisch en haalbaar ? Neem ik niet teveel hooi op de vork ?

Zijn er hier mensen die al iets soortgelijks gedaan hebben ? Hebben jullie suggesties en/of bemerkingen ? Alvast bedankt voor de feedback.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Haalbaar ?

Bericht door Almere vak V »

Zou ff in het ZuidWest topic kijken als ik jou was. Daar zijn talloze voorbeelden te vinden van mensen die deze reis al is een keer gemaakt hebben. In 2 weken, 3 weken, 4 weken of 5 weken. Met de auto, met het vliegtuig, met de bus of zelfs met het openbaar vervoer. Op de fiets in Nevada in augustus lijkt me een dingetje... :wink: :blink:
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Haalbaar ?

Bericht door PSVwally »

Ik vraag me wel af, waarom naar Denver vliegen en dan via salt lake city naar Yellowstone...
vlieg dan naar slc zou ik zeggen, zeker als je die 3e week eraan wilt plakken lijkt het me handiger om het even per dag uit te zetten.
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Haalbaar ?

Bericht door ingrid14 »

Misschien vliegen op Jackson Hole, bezoek Grand Teton en Yellowstone en dan via SLC richting zuiden.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42056
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Haalbaar ?

Bericht door Martin & Marianne »

Springsteen schreef: Bedoeling is om alles zelf uit te stippelen en niet teveel hotels op voorhand te boeken, kwestie om wat vrijheid te hebben.
Het lijkt me toch heel verstandig om de meeste overnachtingen te boeken. Zeker in Yellowstone. Maar ook op veel andere plaatsen (langs de kust, Utah, etc). Vaak kun je tot 24 uur gratis annuleren, dus wijzigingen zijn altijd mogelijk, maar om last minute nog te gaan zoeken betekent ter plekke veel stress en minder gunstig gelegen of dure accommodatie.

Qua haalbaarheid: schrijf je plannen voor de laatste week eens uit.
En wat bedoel je met de omgeving van Yellowstone?
Misschien kun je wat ideeën halen uit onze reisverslagen.

Marianne
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1793
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Haalbaar ?

Bericht door Felicitas »

Of zonder binnenlandse vlucht? Beginnen in San Francisco en eindigen in Denver bijvoorbeeld? Dan hoef je maar een keer een auto te huren. Bijvoorbeeld (even snel uit de losse pols): San Francisco, Los Angeles, Las Vegas, Grand Canyon, Bryce, Zion, Yellowstone, Grand Teton, Rocky Mountain NP, Denver.
Gebruikersavatar
US-fanboy
Amerikakenner
Berichten: 1465
Lid geworden op: 14 mar 2010, 17:35
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Haalbaar ?

Bericht door US-fanboy »

Je geeft behalve het reis-idee niet zo heel veel informatie waardoor antwoord geven eigenlijk niet mogelijk is.

Realistisch en haalbaar ?
Voor mij wel. Maar dat kan voor iemand anders met andere ervaringen en een andere instelling heel anders zijn.
Ik vind het niet erg om lang te rijden, maar er zijn mensen die niet langer dan een uur achter elkaar willen rijden.

Verder is van belang met hoeveel mensen je wilt gaan en wat je voor budget hebt.
Als je met 5 gaat dan is een hele dag in 1 auto zitten op het eind een verschrikking.
Maar 5 tickets om binnenlands te vliegen gaat dan weer veel kosten.

Maw... werk een reisplan uit waarin je van dag tot dag kijkt wat je wilt gaan doen.
Zooek op Google Maps uit wat de reistijden zijn van Stad A naar stad B.
Kijk of er tussen die steden iets zit wat je wilt zien en reken daar ook de tijd voor.
Bedenk dan voor jou en je reisgezelschap of je happy zult zijn met de reis.
Dan heb je voor jezelf een goed overzicht of je plan realistische en haalbaar is.

Dan kun je daarna altijd je route hier plaatsen (ff juiste reisforum erbij zoeken) en vragen om advies.

Wat betreft het boeken van hotels:
Marianne geeft goede redenen aan die voor haar redenen zijn om wel alvast te boeken.
Ikzelf heb meestal dat ik alleen een paar hotels boek (direct na aankomst en vlak voor vertrek) en de rest on-the-spot vind.
Voor drukke plekken (Grand Canyon en Yellowstone Park) kun je wel al beter nu beginnen met boeken als je een kamer in de parken zelf wilt.
En als je er slecht tegen kan dat zaken wel eens anders kunnen lopen dan gepland, dan ook.
En.. in het park is vaak duurder dan een uurtje buiten het park. Dan komt budget weer kijken.
Het is wel zo dat je bijna net zo makkelijk kunt annuleren als dat je boekt (mits geen superlaag tarief).
Alleen ff in je agenda zetten dan als er een deadline is dat je kosteloos kunt annuleren zodat je er vlak voor nog kunt kijken of het hotel aansluit bij je reisplan.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Haalbaar ?

Bericht door Big Al »

Wil je specifiek iets in Denver (of omgeving) bezoeken? Yellowstone is toch ook nog wel 9-10 uur rijden vanaf Denver en het gebied tussen SF en Yellowstone is ook prachtig.
Springsteen
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 aug 2018, 15:12
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Haalbaar ?

Bericht door Springsteen »

Alvast bedankt voor de reacties. We zijn trouwens met 3 personen ( vrouw en zoon van 18 ).
Ik ben idd bezig om mijn reisplan uit te schrijven en zal dit hier ook eens plaatsen.
Vliegen op Denver lijkt me idd ook geen strak plan om van daaruit Yellowstone te doen, daar ging ik even de mist in.

Een goeie opmerking wat betreft de lodges in de NP's, maar ik heb de bedoeling om buiten de NP's te logeren, qua kostprijs scheelt dat toch een pak, dus voorlopig heb ik toch in mijn gedachten om enkel de logies bij aankomst en net voor vertrek vast te leggen.

Ik verdiep me nog wat verder en gooi deze week al eens mijn planning voor week 1 op het forum, alvast bedankt voor de vele reacties en hulp !
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42056
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Haalbaar ?

Bericht door Martin & Marianne »

Springsteen schreef:maar ik heb de bedoeling om buiten de NP's te logeren, qua kostprijs scheelt dat toch een pak
Hoe kom je erbij dat het in de parken veel duurder is? Heb je al gekeken naar de prijzen in de parken? En daarbuiten? Kijk bijvoorbeeld eens naar West Yellowstone, voor eind augustus dit jaar; dan vind je niet veel, en zeker niets betaalbaars (het goedkoopste wat ik op bijvoorbeeld 28 augustus zie is een canvas tent voor 181 euro).
Als je tijdig gaat zoeken in het park kun je voor iets meer dan 100 dollar per nacht iets vinden. Betaalbaar en geen lange reistijden.
Voor de Grand Canyon ben je in Tusayan duurder uit dan bij bijvoorbeeld de Bright Angel Lodge- bij die laatste zit je aan de rim; mooier kan het niet. Wil je echt goedkoper overnachten dan moet je uitwijken naar Williams; dan zit je al op meer dan een uur rijden van het park.

Marianne
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Haalbaar ?

Bericht door PSVwally »

Hou er ook (een beetje) rekening mee dat er vanaf midden September sneeuw kan vallen in Yellowstone, de nachten kouder worden en er ook zaken gesloten worden. De kans is misscbien niet heel groot, maar het is er weldegelijk. Persoonlijk zou ik eerder richting Denver of SLC vliegen en eerst Yellowstone en Grand Teton aandoen alvorens de rest te gaan doen, dan eindig je wrs met een zekerheid aan mooi en warm weer.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Haalbaar ?

Bericht door roelb »

De meeste tips zijn al gegeven.

Houd er wel rekening mee dat one-way itineraries, zeker buiten CA en NV, vaak een duurdere autohuur betekenen. Een rondje is vaak het voordeligst. Ook tickets van en/of naar SLC of DEN zijn vaak duurder dan een retour SFO, LAS of LAX. Ook de kosten van autohuur verschillen per locatie, waarbij de locatie waar je de auto ophaalt de prijs bepaalt. Vaak is SLC duurder dan LAS of SFO.

Als het budget dus meespeelt kun je ook retour vliegen op LAS of SFO (of eventueel SLC als dat gunstig is qua prijs) en vanaf daar huren. Beide zijn een prima uitvalsbasis voor een rondje met San Francisco en Yellowstone erin. LAX kan op zich ook, maar als je LA verder niet wilt bezoeken is het zonde van je tijd om op en neer te rijden.

Maar omdat het zo ver weg is blijft het allemaal speculeren. Ga dit zo vanaf januari eens in de gaten houden. Als je gunstige tickets vind kijk dan eerst even naar de kosten van autohuur op die geplande route voordat je de tickets koopt. Maar handel wel snel als je iets ziet wat je bevalt. De volgende dag kan de prijs weer veel hoger zijn. Leg ook direct een auto vast, postpaid, zonder verplichtingen, bij de verhuurder zelf. Kom je later iets beters tegen dan kun je het altijd weer cancellen.

Voor Yellowstone: verblijf absoluut ergens in het park. Mijn favoriet: de Old Faithful Inn. De old-house rooms met shared bath zijn echt helemaal prima en erg betaalbaar. De charme van die lodge vind je nergens anders. Het park elke dag inrijden vanuit West Yellowstone kan echt heel veel tijd kosten.

Voor Grand Canyon: ook daar zijn, zoals Marianne aangaf, de cabins van de Bright Angel Lodge de perfecte plek. Veel beter wordt het niet, je zit direct aan de rim, ze zijn goed betaalbaar en kwalitatief prima. Iets luxer is de Thunderbird lodge en het El Tovar is het beste hotel, maar qua sfeer ook heel anders dan de cabins van de Bright Angel. Als je een langere hike de canyon in wilt maken zijn twee overnachtingen in het park zelf onmisbaar, met de dag daartussen als "hike" dag en de dagen van aankomst/vertrek voor de standaard uitzichtpunten. Ga je alleen bij de uitzichtpunten langs de rim kijken dan is 1 overnachting prima.

Voor de overige NP's in UT, CO en AZ is het verschil met accommodatie buiten het park wat minder groot of zijn er geen opties in het park.
Laatst gewijzigd door roelb op 07 aug 2018, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42056
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Haalbaar ?

Bericht door Martin & Marianne »

roelb schreef:Voor Yellowstone: verblijf absoluut ergens in het park. Mijn favoriet: de Bright Angel lodge.
Hier wordt de Old Faithful Inn bedoeld. :wink:

En dat is inderdaad een aanrader. Kijk eens in ons 2008- en 2017-verslag voor een overnachting daar. Weliswaar een shared bath maar die heb je vrijwel voor jezelf.
De Old Faithful Snowlodge is ook een mogelijkheid; de frontier cabins met eigen badkamer kosten iets van 140 dollar per nacht.
Of ene cabin in de Old Faithful Lodge.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 07 aug 2018, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Haalbaar ?

Bericht door roelb »

Oeps :-) Verbeterd. Die Frontier Cabins bij de lodge hebben trouwens double beds, dat is wel erg krap hoor.. In de Inn heb je gewoon queens.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Haalbaar ?

Bericht door PSVwally »

Houd er wel rekening mee dat one-way itineraries, zeker buiten CA en NV, vaak een duurdere autohuur betekenen
Kijk ook eens voor LAX-DEN OF SFO-DEN
Volgens mij heb je dan bij Alamo nogsteeds geen dropoffkosten van de autohuur vanwege de oneway rental
Springsteen
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 aug 2018, 15:12
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Haalbaar ?

Bericht door Springsteen »

De reden waarom ik eerst opteer voor het weekje CA ( laatste week augustus ) en pas de eerste week september Yellowstone zou aandoen is dat ik overal lees dat in juli en augustus ( bij wijze van spreken ) elke Amerikaan in Yellowstone zit en het er enorm druk is.

Wij zijn al een tijdje aan het sparen voor deze reis dus ik heb wel een leuk budget ter beschikking. Mijn gedacht was echt dat logeren in de parken duurder was, dit zal ik dus nog eens moeten herbekijken. Alvast bedankt voor de tips.

Van de dropoff-kosten had ik idd ook al gehoord en uiteraard ga ik proberen deze te vermijden door de juiste maatschappij te kiezen of effectief een "rondje" te rijden. Vliegen op LA of SF lijkt me ook beterkoop dan op Denver of SLC maar ook dit moet ik nog dichter bekijken. Als ik het goed heb kan je maar vluchten boeken 9 maand op voorhand.

Nogmaals bedankt voor de vele reacties !
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Haalbaar ?

Bericht door roelb »

Vanaf 330 dagen vooraf kun je bij alle airlines boeken. Er zijn er een paar die net iets vroeger zijn, maar als je de hele markt wilt vergelijken wacht je dus tot 330 dagen voor de datum dat je terug wilt vliegen.

Voer dan gewoon in Google flights (flights.google.com) in bij vertrekluchthaven: AMS,DUS,BRU (of alleen een of twee van deze, afhankelijk van waar je woont en van wil vertrekken) en bij destination: LAX,SFO,LAS,DEN,SLC (of een subset daarvan). En vergelijken maar..

Vergeet LAS niet. Dat is volgens mij voor dit rondje een van de betere locaties om te starten/eindigen, en het is vaak ook een gunstige locatie voor autohuur.
Springsteen
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 aug 2018, 15:12
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Haalbaar ?

Bericht door Springsteen »

Mijn reisschema is bijna klaar en dan plaats ik het hier maar ik zit nog met enkele vragen, hopelijk kunnen jullie me wat tips geven :

- Ik heb toch besloten de tocht van SF naar Grand Teton met de wagen te doen. Ik zou hier 3 dagen voor uittrekken. Hebben jullie tips welke route te volgen ? De streek is me niet echt bekend. Ik had gedacht aan volgende route :
dag 1 SF - yosemite - overnachting in park
dag 2 Yosemite - Wells rit van 7h
dag 3 Wells - Jackson rit van 6h

- ik zou graag een rodeo meemaken ( ik had gedacht aan Cody ) maar ik vind geen datums meer na 1 september, dus ik vermoed dat er dan geen rodeos meer in gericht worden, iemand ervaring hiermee ?

Opnieuw bedankt voor de feedback

Groeten

Christophe
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1916
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Haalbaar ?

Bericht door Frasi »

Ik ben vier jaar geleden naar een rodeo in Cody geweest. Even terug gezocht: dat was op 29 augustus en dat was de laatste week. Het lijkt er inderdaad dus op dat het rodeo seizoen eind augustus sluit.

Dit jaar lijkt de laatste op 1 september te zijn: https://www.codystampederodeo.com/events/
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer