Checklist voor trip naar Los Angeles zomervakantie 2018

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
SvenSZ
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2018, 16:28
Aantal x V.S. bezocht: 0

Checklist voor trip naar Los Angeles zomervakantie 2018

Bericht door SvenSZ »

Hallo allemaal, ik heb gezien dat er veel topics voor dit onderwerp zijn en ik heb er al een aantal doorgelezen, maar ik maak dit topic aan om wat persoonlijke assistentie te verkrijgen. Dit wordt namelijk mijn eerste reis naar Amerika, dus wil ik zeker zijn van mijn zaken door hieronder te vermelden wat ik allemaal al heb geregeld en uitgezocht, mensen kunnen het dan nog aanvullen in het geval ik nog iets ben vergeten.

Oke, dus ik ben Sven en ik ben van plan om van de zomervakantie naar LA te vliegen met Delta en hier 39 dagen te blijven (13 juli t/m 20 augutus). Ik wil kijken hoe de cultuur van So-Cal in elkaar steekt omdat deze mij heel erg interesseert. Ik heb hieronder een lijstje gemaakt met dingen die ik al heb geregeld en heb uitgezocht:
- ESTA
- Vliegticket retour met Delta
- Verblijf in een hostel in downtown
- Bankpas omgezet naar wereld zodat ik kan pinnen in California.
- Mijn mobiele telefoon is compatibel met een USA prepaid SIM
- Vervoer om in de stad te kunnen gaan en staan
- Doorlopende reisverzekering via de ING

Belangrijk op het vliegveld en in het vliegtuig:
- Persoonlijke items (koptelefoon, acculader, brood en natuurlijk mobiele telefoon)
- Bevestiging ESTA
- Adres van mijn verblijf kunnen aantonen
- Vliegticket voor de terugreis kunnen aantonen
- Natuurlijk de grotere 'checked baggage' naast mijn eigen 'carry-on baggage'
- Label met persoonlijke info (telefoonnummer en naam etc) aan ieder stuk bagage indien het kwijt raakt

Heeft iemand hier nog iets op aan te merken of ben ik klaar om te gaan? Ik hoor het graag.
phoonke
Amerikafan
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jan 2011, 23:29
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Checklist voor trip naar Los Angeles zomervakantie 2018

Bericht door phoonke »

Ik zie je spreken over bankpas maar een credit card is echt onmisbaar in de VS

Greets
Koen
2001:Florida
2011:Florida
2013:West Usa
2017:Florida
2018:NY
2019:Oost Canada en Oost USA
2022:Florida
SvenSZ
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2018, 16:28
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Checklist voor trip naar Los Angeles zomervakantie 2018

Bericht door SvenSZ »

Ik heb met de ING bank gebeld en die zeiden dat ik gewoon met Maestro kan pinnen en geld bij een ATM kan halen. Ik ben totaal niet bekend met credit cards en wil er niet eentje hoeven regelen als ik het niet nodig heb.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Checklist voor trip naar Los Angeles zomervakantie 2018

Bericht door roelb »

Een creditcard (of debit) is onontbeerlijk. Je bankpas kun je inderdaad gebruiken om contant geld uit een geldautomaat te halen, dat is juist. Vaak kun je er ook wel mee betalen, maar vaak ook niet. Vertrouw daar in ieder geval niet op.

Veel hotels en huurauto's kun je zonder creditcard vergeten.

Uit je verhaal vermoed ik dat je student bent? Ik zie hostel staan bijvoorbeeld. In dat geval kun je vaak gratis een creditcard bij je bank krijgen. Doe dat, je weet nooit waar het goed voor is. Wat je ook kunt doen als je echt geen creditcard wil hebben en geen behoefte hebt aan een huurauto of hotelkamer: vraag een gratis bankrekening bij N26 aan (duitse internetbank startup). Dan krijg je voor die rekening geen maestro kaart, maar gewoon een Mastercard debit. En die werkt in de US wel gegarandeerd in elke winkel. Maestro is van oudsher echt een europees betaalsysteem. Overigens wordt dat op steeds meer plekken vervangen door mastercard debit, ik vermoed dat de Nederlandse banken over een paar ook wel zullen volgen.

Verder hoef je geen bevestiging van je ESTA aanvraag mee te nemen. Je hoeft geen adres of vliegreis "aan te kunnen tonen". Jouw retourticket staat gewoon in het systeem, net als het feit dat je een goedgekeurde ESTA hebt. En eten hoef je echt niet mee te nemen hoor :-)
Gast

Re: Checklist voor trip naar Los Angeles zomervakantie 2018

Bericht door Gast »

ING heeft gewoon een studenten credit card, dus als je bankiert bij de ING kun je deze gewoon aanvragen:

https://www.ing.nl/particulier/betalen/ ... index.html
Gast

Re: Checklist voor trip naar Los Angeles zomervakantie 2018

Bericht door Gast »

Hoe ga je daar rond reizen? Heb je een auto gehuurd?
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Checklist voor trip naar Los Angeles zomervakantie 2018

Bericht door Division »

- Verblijf in een hostel in downtown
Waarom ga je in een hostel zitten in downtown LA? Downtown LA is leuk om even gezien te hebben, maar echt geen prettige plek om langdurig te blijven.

Ga je voor het eerst vliegen en naar de VS?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Checklist voor trip naar Los Angeles zomervakantie 2018

Bericht door Big Al »

Aanvulling op je lijstje:
  • Paspoort moet niet verlopen binnen ... maanden.
  • Verloopstekker (gammele Amerikaanse stekker naar eurostekker)
SvenSZ
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2018, 16:28
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Checklist voor trip naar Los Angeles zomervakantie 2018

Bericht door SvenSZ »

roelb schreef:Een creditcard (of debit) is onontbeerlijk. Je bankpas kun je inderdaad gebruiken om contant geld uit een geldautomaat te halen, dat is juist. Vaak kun je er ook wel mee betalen, maar vaak ook niet. Vertrouw daar in ieder geval niet op.

Veel hotels en huurauto's kun je zonder creditcard vergeten.

Uit je verhaal vermoed ik dat je student bent? Ik zie hostel staan bijvoorbeeld. In dat geval kun je vaak gratis een creditcard bij je bank krijgen. Doe dat, je weet nooit waar het goed voor is. Wat je ook kunt doen als je echt geen creditcard wil hebben en geen behoefte hebt aan een huurauto of hotelkamer: vraag een gratis bankrekening bij N26 aan (duitse internetbank startup). Dan krijg je voor die rekening geen maestro kaart, maar gewoon een Mastercard debit. En die werkt in de US wel gegarandeerd in elke winkel. Maestro is van oudsher echt een europees betaalsysteem. Overigens wordt dat op steeds meer plekken vervangen door mastercard debit, ik vermoed dat de Nederlandse banken over een paar ook wel zullen volgen.

Verder hoef je geen bevestiging van je ESTA aanvraag mee te nemen. Je hoeft geen adres of vliegreis "aan te kunnen tonen". Jouw retourticket staat gewoon in het systeem, net als het feit dat je een goedgekeurde ESTA hebt. En eten hoef je echt niet mee te nemen hoor :-)
Ik heb me verdiept in een creditcard omdat nou toch wel een aantal mensen zeggen dat het gunstig zou zijn als ik er een bij de hand zou hebben in het geval dat en heb besloten er eentje aan te schaffen. Ik was er een beetje skeptisch over omdat het een soort 'lening' is die je aan het begin van de volgende maand terug moet betalen. Maar dit moet geen probleem zijn als ik gewoon let op mijn uitgaven en zeker weet dat ik het weer terug kan betalen. Een debit card is weer iets anders had ik gelezen en ik geloof dat een debit card praktisch is wat ik nu ook heb, dus een normale ING betaalpas. Maar ik weet dit niet zeker.

Ik ben inderdaad student, huurauto zal bij mij waarschijnlijk niet aan de orde zijn omdat ik mijn praktijkexamen de maand voordat ik op vakantie wil heb, dus het is niet gegarandeerd dat ik mijn rijbewijs heb met de tijd dat ik op vakantie ga. Dus ben ik van plan om gebruik te maken van bussen, treinen, trams, metro's, Uber, Lyft en dergelijke. Ik heb dit uitgezocht en er zijn genoeg alternatieven om me in en buiten de stad te verplaatsen.

Maar goed, een ING Maestro kaart is toch praktisch een debit card? Ben niet heel erg bekend met dat soort dingen op dat gebied.
SvenSZ
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2018, 16:28
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Checklist voor trip naar Los Angeles zomervakantie 2018

Bericht door SvenSZ »

Division schreef:
- Verblijf in een hostel in downtown
Waarom ga je in een hostel zitten in downtown LA? Downtown LA is leuk om even gezien te hebben, maar echt geen prettige plek om langdurig te blijven.

Ga je voor het eerst vliegen en naar de VS?
Downtown vanwege de autocultuur voornamelijk. Ik heb al eerder gevlogen naar London met familie. Ik zou niet weten waar ik anders naartoe zou willen vliegen omdat niks me zo aanspreekt als de USA.
SvenSZ
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2018, 16:28
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Checklist voor trip naar Los Angeles zomervakantie 2018

Bericht door SvenSZ »

Big Al schreef:Aanvulling op je lijstje:
  • Paspoort moet niet verlopen binnen ... maanden.
  • Verloopstekker (gammele Amerikaanse stekker naar eurostekker)
Paspoort verloopt in 2021 pas :thumbup:

Het enige wat ik qua stekker zou gebruiken zou zijn om mijn telefoon of acculader op te laden, en dit gaat met een USB kabeltje. Deze kan ik ook in een oplader kopstuk pluggen die in Amerika te koop zijn voor een paar dollar. Dus ik koop daar ter plekke een oplader kopstuk.
Gast

Re: Checklist voor trip naar Los Angeles zomervakantie 2018

Bericht door Gast »

SvenSZ schreef:Een debit card is weer iets anders had ik gelezen en ik geloof dat een debit card praktisch is wat ik nu ook heb, dus een normale ING betaalpas. Maar ik weet dit niet zeker.

Maar goed, een ING Maestro kaart is toch praktisch een debit card? Ben niet heel erg bekend met dat soort dingen op dat gebied.
Even globaal het verschil tussen debit en credit card (niet allesomvattend, maar wel in grote lijnen):

Een ING maestro kaart is een debit card (net als de gewone pinpassen van andere banken). Met een debit card kun je dus geld pinnen en betalen mits je saldo toereikend is (of als je een bepaald bedrag rood mag staan, tot aan dat bedrag).
Een betaling met een debit card wordt vrijwel direct afgeschreven.

Een credit card geeft je ruimte om een bepaald bedrag als credit (krediet) te gebruiken. Dit bedrag is je limiet, voor een studenten CC bij ING is dit €1000. Je moet dit uitstaande bedrag maandelijks laten incasseren op je bankrekening (sommige CC verstrekkers bieden de mogelijkheid om gespreid te betalen tegen woekerrente, dus niet aan te raden).

Een paar voordelen van een CC: Je aankopen zijn met een CC verzekerd tot minimaal 180 dagen na aankoop tegen verlies, diefstal en schade (wel met een klein eigen risico) wat het een goede betaal methode maakt voor duurzame goederen zoals bv een iPad of fotocamera. Ook heb je met een CC meestal additionele verzekeringen en privileges als je met een CC je vliegticket betaalt (zoals bijvoorbeeld vluchtvertragingen, bagage etc).

Bovendien kan er door het bedrijf waar je iets met een CC afrekent achteraf eventuele kosten verhaald worden. Dit is de reden waarom bv auto verhuurders en hotels veelal alleen betalingen met CC accepteren: ze kunnen dan verkeersboetes, schade en overtreding van regels doorbelasten zonder veel kosten te hoeven maken om je tot betaling te dwingen en/of te moeten achterhalen.

Ook kan er bv door een autoverhuurbedrijf borg worden gereserveerd voor een huurauto, daarom is een CC vaak onmisbaar of zelfs verplicht als je een auto huurt.

Je kunt ook op een CC een positief saldo opbouwen voor je vakantie door alvast wat saldo op je CC te storten, zodat je niet voor verrassingen komt te staan als je bestedingslimiet bereikt is. Verstandig is om in ieder geval tijdens je vakantie af en toe een betaling te doen vanaf je gewone ING rekening om het limietbedrag zoveel mogelijk vrij besteedbaar te houden.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Checklist voor trip naar Los Angeles zomervakantie 2018

Bericht door Big Al »

Dat zal wellicht voldoende zijn. Echter, niet alle luchthavens hier hebben USB-contactpunten en adapters zijn er nogal duur...
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Checklist voor trip naar Los Angeles zomervakantie 2018

Bericht door PSVwally »

Division schreef:
- Verblijf in een hostel in downtown
Waarom ga je in een hostel zitten in downtown LA? Downtown LA is leuk om even gezien te hebben, maar echt geen prettige plek om langdurig te blijven.
Wat ik lees ga je alleen naar LA. Zie LA niets als 1 grote stad, maar als een volgebouwde provincie waar diverse steden min of meer aan elkaar zijn gebouwd. Er is genoeg te beleven om je lang te vermaken, maar ik zou het advies van hierboven ter harte nemen en een aantal locaties uitzoeken als je daar bent. Niet alle plekken zijn prettig om te verblijven en zeker delen van downtown zijn ‘s avonds no go areas. Waar zit je hostel?

Van Laguna in het zuiden tot min of meer Santa Barbara in het oosten, de valley en bergen in het noorden en eigenlijk tot Palm Springs in het westen. Je gaat je zeker vermaken. Maar maak een lijst met things to do en doe het vooral rustig aan en geniet ervan. Je hoeft niet zoals velen in 1,2 of 3 dagen heel de stad te bekijken en je kan dus echt de mooie plekjes tot je nemen.
SvenSZ
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2018, 16:28
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Checklist voor trip naar Los Angeles zomervakantie 2018

Bericht door SvenSZ »

Terpies schreef:
SvenSZ schreef:Een debit card is weer iets anders had ik gelezen en ik geloof dat een debit card praktisch is wat ik nu ook heb, dus een normale ING betaalpas. Maar ik weet dit niet zeker.

Maar goed, een ING Maestro kaart is toch praktisch een debit card? Ben niet heel erg bekend met dat soort dingen op dat gebied.
Even globaal het verschil tussen debit en credit card (niet allesomvattend, maar wel in grote lijnen):

Een ING maestro kaart is een debit card (net als de gewone pinpassen van andere banken). Met een debit card kun je dus geld pinnen en betalen mits je saldo toereikend is (of als je een bepaald bedrag rood mag staan, tot aan dat bedrag).
Een betaling met een debit card wordt vrijwel direct afgeschreven.
Juist, mijn bankpas is dus gewoon een debit card. Thanks.

Terpies schreef: Verstandig is om in ieder geval tijdens je vakantie af en toe een betaling te doen vanaf je gewone ING rekening om het limietbedrag zoveel mogelijk vrij besteedbaar te houden.
Dat idee had ik eigenlijk al, om die creditcard zo weinig mogelijk te gebruiken en alle betalingen die ik uitvoer met mijn bankpas betaal wanneer ik zeker weet dat ze de Master Card methode aanbieden.
SvenSZ
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mar 2018, 16:28
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Checklist voor trip naar Los Angeles zomervakantie 2018

Bericht door SvenSZ »

PSVwally schreef:
Division schreef:
Waarom ga je in een hostel zitten in downtown LA? Downtown LA is leuk om even gezien te hebben, maar echt geen prettige plek om langdurig te blijven.
Wat ik lees ga je alleen naar LA. Zie LA niets als 1 grote stad, maar als een volgebouwde provincie waar diverse steden min of meer aan elkaar zijn gebouwd. Er is genoeg te beleven om je lang te vermaken, maar ik zou het advies van hierboven ter harte nemen en een aantal locaties uitzoeken als je daar bent. Niet alle plekken zijn prettig om te verblijven en zeker delen van downtown zijn ‘s avonds no go areas. Waar zit je hostel?

Van Laguna in het zuiden tot min of meer Santa Barbara in het oosten, de valley en bergen in het noorden en eigenlijk tot Palm Springs in het westen. Je gaat je zeker vermaken. Maar maak een lijst met things to do en doe het vooral rustig aan en geniet ervan. Je hoeft niet zoals velen in 1,2 of 3 dagen heel de stad te bekijken en je kan dus echt de mooie plekjes tot je nemen.
Ik ga inderdaad alleen naar LA. Niemand kon/wilde mee en daarnaast vind ik het ook lekker om er zelf op uit te gaan. Natuurlijk ben ik ervan op de hoogte dat LA niet een stad is zoals wij ze kennen in Nederland en het zal daarom ook een hele nieuwe ervaring zijn. Ik zal dan ook zeker niet naar plekken gaan waarvan ik denk dat ik er beter niet kan komen. Mijn hostel heet de Anderson Estates op de Rochester Circle, vlakbij Jefferson Park. Er zijn mensen die er ieder jaar heen gaan en na de recensies en ervaringen te hebben gelezen maak ik eruit op dat mensen het ervaren als een fijne plek met een goede sfeer. Inderdaad, heb ik ook gezien op internet dat er oneindig veel te doen is. Zo zou ik bijvoorbeeld vanaf Union Station de trein willen nemen naar Barstow en daar het Route 66 museum willen bekijken. Ik heb een hele lijst al met restaurants, bezienswaardigheden, autoshows en andere dingen die ik wil bezichtigen dus ik zal zeker niks tekort komen tijdens mijn stay in LA.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Checklist voor trip naar Los Angeles zomervakantie 2018

Bericht door roelb »

Ja, je bankpas is een "debit card". Maar een die in het buitenland werkt volgens het maestro betalingssysteem. En dat is primair een europees systeem dat afgebouwd wordt en steeds minder ondersteund wordt op betaalautomaten in het buitenland.

Het mastercard debit systeem wordt wereldwijd beter geaccepteerd en is ook in europa het toekomstige systeem. Daarbij staat op je pas niet het iban nummer van je rekening, maar een kaartnummer dat lijkt op een creditcard nummer (16 cijfers en vervaldatum). Betaal je daarmee dan gaat het gewoon direct van he bankrekening af.

Nederlandse banken doen nog niet mee, maar bv N26 in Duitsland wel. Grappige is ook dat je net die gratis rekening ook direct een duitse IBAN hebt. Handig voor cashback promoties oid in Duitsland.

Maar met een creditcard ben je er inderdaad ook.

Overigens is creditcard de verkeerde term. Een kaart waarbij je maandelijks het volledige openstaande saldo betaalt heet eigenlijk een "charge card". De meeste kaarten in Nederland zijn van dat type.
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: Checklist voor trip naar Los Angeles zomervakantie 2018

Bericht door jetusa »

Over het al dan niet gevraagd kunnen worden naar retour ticket is onlangs nog het eea geschreven. Het kan geen kwaad het uitgeprint bij je te hebben, voor het geval dat.

Als je je brood meeneemt (of iets anders te eten, zijn geen snoep of chips) zorg dan dat het op is voordat je het vliegtuig uitgaat; dit geldt zeker ook en vooral voor fruit. Je mag nl geen fruit, vlees(waren), groente, melkproducten etc meenemen.
Schrik niet als op de luchthaven een snuffelhond langs komt (en stopt); betreft vaker voedselhonden dan drugshonden. Ik moest ook al eens m’n (hele oude) rugzak omkeren omdat er fruit in zou zitten, hetgeen niet geval was, maar de lucht hing er blijkbaar nog in.
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Checklist voor trip naar Los Angeles zomervakantie 2018

Bericht door Division »

SvenSZ schreef:Downtown vanwege de autocultuur voornamelijk. Ik heb al eerder gevlogen naar London met familie. Ik zou niet weten waar ik anders naartoe zou willen vliegen omdat niks me zo aanspreekt als de USA.
Mag ik je dan als mede-autoliefhebber een advies geven? Er zijn echt betere plekken in LA als het gaat om autocultuur. Je zit met je hostel ook niet in Downtown, maar midden in een woonwijk waar je een kilometer moet lopen naar de dichtstbijzijnde metrohalte. Jefferson Park zou ik ook helemaal niet willen zitten gezien de criminaliteit. In Santa Monica (veel betere omgeving) zit een prima Hostelling International. OV is okee: veel bussen en een metrolijn naar andere delen van de stad.

Blijf je 39 dagen op 1 plek?

Wat wil je op autogebied allemaal gaan doen? Ga je een auto huren? Cars & Coffee in Irvine zou je een auto voor nodig moeten hebben, net als Supercar Sunday in Woodland Hills. Met het OV ben je 1u16 minimaal rondweg naar Sunset Drive voor Sunset GT. Voor een event in Orange County ben je met het OV drie uur onderweg, enkele reis.
Afbeelding
Gast

Re: Checklist voor trip naar Los Angeles zomervakantie 2018

Bericht door Gast »

Voor auto’s kun je misschien beter naar Detroit gaan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer