Neefje meenemen op reis. Wat heb ik aan papieren e.d. nodig?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Pepito
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:14
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Neefje meenemen op reis. Wat heb ik aan papieren e.d. nodig?

Bericht door Pepito »

jetusa schreef:Haha, ja dat Internationale rijbewijs weet op de een of andere manier de gemoederen altijd los te krijgen. Leuk te horen dat het iemand ooit toch tot nut is geweest!
Dat internationaal rijbewijs heeft bij mij in Peru toch voor veel gemoedsrust gezorgd. Nadat bij een controle een agent een keer aan de wandel en treuzel ging met mijn echte rijbewijs, dreiging van inhouding totdat boete voor overdag rijden zonder licht bij een bankkantoor betaald was. (waarschijnlijk omdat die vond dat zijn eerst aangeboden lunchvergoeding nog niet voldoende was) heb ik daarna alleen nog maar het internationale afgegeven bij controles. Nooit gevraagd naar het echte rijbewijs, en dat vodje hadden ze eventueel mogen houden.

Maar on topic, ik heb wel eens een vriendin met haar toen paar maand oude dochter naar Schiphol gebracht, en bleef toen met nog zicht op de paspoort controle (was voor de verbouwing) nog even kijken tot ze er door waren. Werd er toen door de Marechaussee bij geroepen om uit te leggen dat de vader van de baby ( het was dus niet mijn kind) geen probleem met de reis had. Toen ik haar uiteindelijk vroeg om vader’s brief in het Spaans (ze waren wel voorbereid op de terugreis om Peru weer uit te komen) te laten zien, mochten ze door. Marechaussee wilde de brief niet eens zien, alleen het noemen een beginnen met pakken was al voldoende. Ik vind het nog altijd een vreemde gang van zaken, maar zorg er nu wel voor dat als mijn vrouw en of ik alleen moeten reizen met onze dochter we voor zowel heen- als terugreis een brief meenemen.
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
UitHolland
Amerikafan
Berichten: 213
Lid geworden op: 30 aug 2014, 18:38
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: the Netherlands, Planet Earth, Earth-Moon System, Solar System, Milky Way Galaxy, Local Group, Virgo

Re: Neefje meenemen op reis. Wat heb ik aan papieren e.d. nodig?

Bericht door UitHolland »

Ja die brief is gewoon geen moeite even afdrukken invullen ondertekenen kopietje van legitimatie mee en klaar.
Als iedereen dat doet wordt het in mijn ogen normaler en dus lastiger voor onbevoegden een kind te ontvoeren naar buitenland.
Het maakt het de marechaussee bij grenscontrole gemakkelijker dus sneller en meer tijd om verkeerde bedoelingen in de gaten te houden.

Ik heb een gemeente ambtenaar gevraagd waarvoor die legalisatie zoal gebruikt wordt.
Met betrekking tot het buitenland werd meteen gedacht aan de garantstellingen voor immi- en emigranten bij visa aanvragen. Daar zou hier toch iemand bekend mee moeten zijn zou je denken. Vaag. Wellicht dat die een andere windrichting op gaan.

Een documentje tot garantstelling wordt hier opgesteld en in het bijzijn van een ambtenaar ondertekend. Dat is genoeg voor veel buitenlandse instellingen maar, officieel voor buitenlandse erkenning is er nog een legalisatie stapje verder en dat is via Ministerie van buitenlandse zaken in Den Haag. Gemeente Amsterdam heeft dit ook netjes op de website staan. https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/? ... 2E2E812%7D
Er werd verder aangegeven dat de inhoud van het document leesbaar moet zijn voor de gemeente ambtenaar.

Een dergelijk document voor reistoestemming was niet bekent of dat vaak gelegaliseerd werd, wat niet wilde zeggen dat het nooit gebeurt, eerder dat de ambtenaar de inhoud niet op die manier herkende. Het is gewoon de overtreffende trap, als het twijfel kan bestaan of de grensoverschrijding een probleem kan zijn kan de echtheid van de handtekening helpen. Zoals Max Kool aangaf kan er natuurlijk ook gebeld worden ter verificatie maar dat is natuurlijk ook te saboteren an zal aan de beoordeling liggen van de controleur.

Anyway, alvast fijne vakantie en ik hoop dat je het plan doorzet! De herinneringen zullen voor een ieder onvergetelijk zijn. En te bedenken dat het er anders misschien niet van komt... geweldig! :thumbup: :clap:
UitHolland
Amerikafan
Berichten: 213
Lid geworden op: 30 aug 2014, 18:38
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: the Netherlands, Planet Earth, Earth-Moon System, Solar System, Milky Way Galaxy, Local Group, Virgo

Re: Neefje meenemen op reis. Wat heb ik aan papieren e.d. nodig?

Bericht door UitHolland »

Big Al schreef: De legalisatie van een handtekening lijkt me nog het meest overeenkomen met het Amerikaanse "notary public", al doen die meer dan het legaliseren van handtekeningen (bijv. het afnemen van een eed over de juistheid van de inhoud van een document).
Dat denk ik ook!
Let wel dat de ambtenaar ook onder ede staat terwijl hij aangeeft dat hij erbij was en het document heeft gelezen. Als daar poep in staat zal hij niet meewerken aan legalisatie. Je kunt de actie niet afdwingen alleen omdat je betaald.
Als je je document ondertekend geef je toch ook aan dat je je bind aan de inhoud?
Als je het mij vraagt heeft de notaris een te groot commercieel belang en kan internationaal niet meer afdwingen dan een gemeente ambtenaar. Ministerie van Buitenlandse zaken daarin tegen wel.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer