1 jaar reizen Canada & USA & Mexico

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
MR.B
Amerikafan
Berichten: 243
Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:19
Aantal x V.S. bezocht: 9

1 jaar reizen Canada & USA & Mexico

Bericht door MR.B »

Allen,

Wij zijn aan het uitzoeken hoe je 1 jaar (of langer) kan reizen in Canada, Amerika en Mexico.
Klopt onze redenering ivm 'toeristen' visums?

Aankomst rechtstreeks in Canada zonder tussen vlucht in USA : visum 180 dagen geldig
Met de wagen USA binnen : visum 90 dagen geldig
Met de wagen Mexico binnen : visum 180 dagen geldig
terug met de wagen USA binnen : visum opnieuw 90 dagen geldig ??
en terug Canada binnen : visum opnieuw 180 dagen geldig ??

Iemand ervaring met zo'n langere trips?
Alvast bedankt,
MR.B
Onze weblog : http://usa2013belis.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: 1 jaar reizen Canada & USA & Mexico

Bericht door PSVwally »

Je aannames kloppen niet

Het is toegestaan om vanuit Canada of Mexico over land de VS binnen te komen of te verlaten zonder visum, en dat kan zonder ESTA-verklaring. Let wel: zonder visum mag je 90 dagen in Noord-Amerika (inclusief Canada, Mexico en de Caribische eilanden) blijven. Als je na verblijf in de V.S. doorreist naar Canada of Mexico en pas na 90 dagen (of meer) na je eerste binnenkomst in de V.S. terugkeert heb je alsnog een visum nodig. Maar mensen die vanuit Canada of Mexico naar de V.S. reizen mogen 90 dagen blijven vanaf de datum vanaf de eerste binnenkomst (in de VS).

Als je dus van Canada de USA binnengaat beginnen de 90 dagen te lopen en die eindigen pas als je buiten de bovengenoemde landen komt. Als je dus bwvs eerst 90 dagen Canada zou doen, dan 90 Amerika en dan 90 Mexico en je zou vanuit daar met een vlucht naar huis gaan met een tussenlanding binnen Amerika dan heb je al een probleem aan je broek met alleen die overstap.
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: 1 jaar reizen Canada & USA & Mexico

Bericht door jetusa »

Let wel: zonder visum mag je 90 dagen in Noord-Amerika (inclusief Canada, Mexico en de Caribische eilanden) blijven.
Voor zover mij bekend klopt deze stelling niet als je begint in Canada of Mexico, dan geldt eerst de voor die landen geldige maximale verblijfsduur.
Als je na Canada de US in gaat (over land of vliegen maakt niet uit, behalve dat je voor vliegen een ESTA nodig hebt), dan gaat de 90 dagen van de US in. Ga je binnen die 90 dagen de US even weer uit naar Canada (of Mexico), bv voor een dagtochtje of paar dagen omdat dat in je route beter uitkomt, dan blijft de 90-dagen teller van de US doorlopen. Als je dan na die paar dagen de US weer binnenkomt, krijg je dus niet opnieuw 90 dagen.

In geval van TS kloppen de 1e 3 punten (afgezien van de terminologie visum), daarna gaat helaas de vlag niet zo eenvoudig op als gehoopt.

Aankomst rechtstreeks in Canada zonder tussen vlucht in USA : visum 180 dagen geldig
klopt, je hebt hier echter geen visum voor nodig/krijgt geen visum, wel heb je een Eta nodig om naar Canada te vliegen en mag je na toelating maximaal 180 dagen blijven (zonder visum dus)
Met de wagen USA binnen : visum 90 dagen geldig
klopt, je hebt hiervoor echter geen visum nodig/krijgt geen visum, aan de grens vul je een I-94 formulier in en mag je na toelating maximaal 90 dagen blijven (zonder visum dus)
Met de wagen Mexico binnen : visum 180 dagen geldig
Ik ken de regels van de maximale verblijfsduur in Mexico niet, maar ik neem aan dat je dat hebt uitgezocht en dat je hier als toerist 180 dagen mag blijven zonder visum aan te hoeven vragen
terug met de wagen USA binnen : visum opnieuw 90 dagen geldig ??
helaas, daar trappen de Amerikanen niet zomaar meer in; naar Mexico of zelfs de Caribean gaan om daarna weer terug te komen en de teller weer opnieuw in te laten gaan, kan worden gezien als het maken van misbruik van het Visa Waiver Program. Die 90 dagen op een ESTA (als je vliegt) of een I-94 (per land) is een regeling onder het Visa Waiver Program, zoals de naam aangeeft het waiven (vrijstellen) van een visum, dus het niet nodig hebben van een visum. Dit programma is voor toeristenbezoek korter dan 90 dagen. Hoewel je niet even een weekje naar Mexico gaat en dan weer terug probeert te komen, kan je er niet zomaar op vertrouwen dat ze je opnieuw binnenlaten. Zeker niet als je al 90 dagen in het land geweest bent. En niet teruggewenst bent naar je thuisland. Ze zullen dan naar waarschijnlijkheid zeggen dat het VWP daar niet voor bedoeld is en je vooraf een toeristenvisum (B2) had moeten aanvragen. Of ze zullen bang zijn dat je oneigenlijk gebruik maakt van een toeristenverblijf en dat je op zoek gaat naar werk of intense hebt om te immigreren. Het vervelende is trouwens dat de US niet duidelijk is hoelang je het land uit geweest moet zijn om weer terug te komen, het is aan de officer te bepalen of je als toerist komt of andere bedoelingen zou kunnen hebben. Voor een week terugvliegen naar Nederland en dan terugkomen trappen ze waarschijnlijk ook niet in.
en terug Canada binnen: visum opnieuw 180 dagen geldig ??
de Canadezen zijn wat minder moeilijk dan de Amerikanen, en je bent dan al een aardige tijd Canada uit geweest, maar niet terug naar je eigen land. Ook hier is het aan de borderofficer om te geloven dat je als toerist binnenkomt en het land weer verlaat en dat je tussentijds niet komt werken of immigratieplannen hebt. Aangezien je al een tijd aan het reizen bent, kan dat bewijs dat je niet komt werken cq geen werk of immigratieplannen hebt weleens lastig worden. Je hebt immers (waarschijnlijk) geen baan meer in Nederland, binding heb je ook niet echt want je bent al meer dan een jaar op reis. Voorzover mij bekend kan je voor Canada geen visum aanvragen om langer dan 180 dagen te mogen verblijven. Wel kan je een aanvraag doen om je 180 dagen verblijf te verlengen, maar dat zou je dan moeten doen voordat je de 1e keer naar de US gaat.
https://www.canada.ca/en/immigration-re ... anada.html

Kortom, je kan al ruim een jaar reizen als je de 1e 3 stappen volgt. Wil je dan nog langer reizen dan zou ik lekker naar een andere continent vliegen om moeilijkheden te voorkomen (let op: niet met een stopover in Canada, US of Hawaii), want vergeet niet dat als je ooit toegang wordt geweigerd dat je dan in de toekomst niet meer met een Eta of Esta naar Canada of US kunt reizen.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: 1 jaar reizen Canada & USA & Mexico

Bericht door PSVwally »

Voor zover mij bekend klopt deze stelling niet als je begint in Canada of Mexico, dan geldt eerst de voor die landen geldige maximale verblijfsduur.
Volgens mij heb je gelijk...ik had het van site de visumdienst van de VS, maar ts komt natuurlijk vanuit Canada met de auto. Het verhaal blijft wel hetzelfde, vanaf dat hij de USA binnen is gekomen en daarna via Mexico terug naar de USA wil, kan hij met zn reisplannen problemen ondervinden.
MR.B
Amerikafan
Berichten: 243
Lid geworden op: 02 apr 2007, 15:19
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: 1 jaar reizen Canada & USA & Mexico

Bericht door MR.B »

Bedankt voor de feedback JetUsa en PSVWally.

Zijn er nog andere tips om een lang verblijf mogelijk te maken waaraan ik misschien niet denk?
Onze weblog : http://usa2013belis.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: 1 jaar reizen Canada & USA & Mexico

Bericht door Hans B »

Even het land uitvliegen, weekje Costa Rica bv en dan terugkomen.
Zelf geen ervaring maar ik weet dat er mensen zijn die het zo gelukt is.
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Vin.cent

Re: 1 jaar reizen Canada & USA & Mexico

Bericht door Vin.cent »

Haha ik zie het gesprek al voor me: 'mag ik u vragen waarom u de afgelopen paar keer een kort verblijf in een land in Zuid-Amerika heeft gedaan en dan weer terugkeert in the States?'.
Hoe snel zullen ze denken dat je een potentieel drugs gevalletje kan zijn?
Gebruikersavatar
avsboz
Amerikakenner
Berichten: 602
Lid geworden op: 23 nov 2011, 19:41
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: 1 jaar reizen Canada & USA & Mexico

Bericht door avsboz »

Kijk eens op Netflix naar de documentaire Expedition Happiness. Een duits stel dat met verbouwde schoolbus een mega trip noord en zuid Amerika doorkruisten. Vooral de stukjes over bordercrossings zijn interessant om te zien.
Grt,
Andries


2012-2014-2015-2016-2018 USA Blogs: http://avsboz.wordpress.com/
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: 1 jaar reizen Canada & USA & Mexico

Bericht door Marcopstal »

Denk er in eerste instantie aan dat mensen die 1 jaar of langer gaan reizen vaak al vragen doet oproepen als je je aanbiedt aan de immigratie. Zeker in de VS, maar mogelijks ook wel in Canada zelf.

Het is dus niet omdat je tot maximaal 180 of 90 dagen ergens mag blijven dat je ook zomaar een toelating krijgt voor dergelijke periode als je je aanbiedt aan de immigratiediensten. Men zal vragen stellen en wanneer er hiaten in het verhaal zijn of twijfel bestaat over bepaalde zaken begint het probleem. Financiering is één van de belangrijkste zaken, want hoe ga je aantonen dat je voldoende middelen hebt om je zo lang te onderhouden (zonder te werken). Van zodra men ook maar enigszins vreest dat je wel eens werk zou kunnen zoeken is het einde verhaal.

Voor de rest is het zoals reeds aangegeven niet zomaar mogelijk even het land uit te gaan en terug te keren voor een nieuwe periode.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: 1 jaar reizen Canada & USA & Mexico

Bericht door jetusa »

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het gelukt is, maar even een weekje naar de Caribean, Midden/Zuid-Amerika daar trappen ze tegenwoordig ook niet zomaar in.
Een vriendin van mij werd 20 jr geleden al geweigerd door zo’n trucje terwijl haar vriend zelfs een werk-en verblijfsvisum had en haar onderhield, maar zij geen visum had omdat ze niet getrouwd waren.Zij was dus toerist en het trucje ging een paar keer goed, maar ja toen was er een ambtenaar die het doorzag of in een slechte bui was. Ze kon linea recta op het eerste vliegtuig naar huis.
In diezelfde tijd versprak een andere vriendin van mij in dezelfde situatie zich bijna door op de vraag wat we kwamen doen (terug USA in met auto) te willen antwoorden dat ze er woonde, terwijl zij in feite als toerist verbleef. Ze werd gered door de ambtenaar zelf die vroeg wie is de tourist en wie de legal alien. Als ze een seconde eerder haar mond had opengedaan was ze de klos geweest.
In de afgelopen jaren zijn ze er niet makkelijker op geworden.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer