Fraude met kredietkaart

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
headhunterke
Amerikakenner
Berichten: 1104
Lid geworden op: 16 jun 2009, 12:34
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Aalst, Belgium

Fraude met kredietkaart

Bericht door headhunterke »

Hallo allemaal

Ik zit voor het ogenblik in de US (NY) na een cruise.
Bij aankomst in NY kreeg ik melding van mijn bank (via de app) dat er mogelijke fraude aan de gang is met mijn kredietkaart.
Ik bekijk de hangende betalingen en blijkt dat er inderdaad voor een paar duizenden euro's dingen zijn gekocht waar ik geen weet van heb
Je kan je voorstellen dat dit immens veel stress meebrengt en ik wou even horen hoe het nu in z'n werk gaat.
Ik heb Cardstop gebeld en de kaart is geblokkeerd. Gelukkig is m'n hotel op voorhand betaald en kan ik de borg cash betalen (die kan ik afhalen met m'n bankkaart/pinpas)

Nu, ik maak me erg veel zorgen over het al dan niet terugkrijgen van dat geld. enkele duizenden euro is natuurlijk een pak geld.
Ik zat op de dagen dat er betalingen zijn gebeurd op zee, maar hoe bewijs je dat in godsnaam? Zou de boardingpass die ik nog heb van m'n cruise volstaan? Hopelijk komt het allemaal wel in orde, maar deze stress zet best een enorme domper op een voor de rest fantastische vakantie.
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Fraude met kredietkaart

Bericht door Dude »

Niet te snel panikeren in elk geval :wink:
Wij hebben het ook al aan de hand gehad, tijdens de vakantie en ook sinds we hier wonen. Wel geen duizenden maar 1x wel +500$.
Gewoon aangeven en het wordt allemaal voor je geregeld.
Dat de bank jouw zelf al een melding geeft dat er iets niet pluis is, is al voldoende bewijs.

De betalingen zijn ook meestal nog 'pending', en net daarom contacteren ze jouw, om na te vragen of jij het wel degelijk bent. Die betalingen zullen dan (normaal gezien) ook niet doorgevoerd worden.

Veel succes en geniet nog van je verblijf in NY
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Fraude met kredietkaart

Bericht door babarage »

Afgaande op hoe het werkt bij Nederlandse credit cards, geen paniek. Ze hebben zelf al gezien dat deze uitgaven niet pluis zijn. In mijn geval moest ik zo snel mogelijk telefonisch contact opnemen met de maatschappij (icscards in Nederland). Die checkte met mij wat door mij betaald was en wat niet en de rest werd zonder problemen teruggeboekt voor het überhaupt van mn bankrekening was afgeschreven. dit kost jou normaliter geen geld! Helaas komt dit vaker voor en het wordt gewoon opgelost. Enige is dat je nu die kaart deze vakantie niet kan gebruiken. No worries, lekker verder genieten.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Fraude met kredietkaart

Bericht door michelly »

Ik schrok me ook ooit een hoedje toen er ineens 2500 euro ten onrechte afgeboekt was. Alles is keurig terugbetaald!
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Fraude met kredietkaart

Bericht door Marcopstal »

Nog nooit enig probleem gehad, al altijd mijn geld teruggekregen. Meestal als ze frauduleuze verrichtingen zien blokkeren ze dit zelf al, zelfs als ze "denken" dat het frauduleus is en dat niet het geval blijkt te zijn.

Betrouwen op slechts 1 creditcard is natuurlijk niet slim.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7932
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Fraude met kredietkaart

Bericht door Pete.Z »

Niks aan de hand, betalen ze gewoon terug.
Het hele CC gebeuren is zo achterhaald, en zo lek qua beveiliging, dat de banken en CC uitgevers er voor kiezen dit soort dingen extreem soepel te behandelen. Ze weten hoe lek het systeem is, en vermijden liever slechte publiciteit.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Fraude met kredietkaart

Bericht door Coyote »

Marcopstal schreef:Betrouwen op slechts 1 creditcard is natuurlijk niet slim.
Tja, als je alleen reist heb je vaak geen andere keus. :roll:

En nee, ik neem geen CC van de ANWB erbij, één creditcard moet voldoende zijn (samen met 2 bankpassen van 2 verschillende banken). :P

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Fraude met kredietkaart

Bericht door sanook »

Wat bedoel je met 'Tja, als je alleen reist heb je vaak geen andere keus' ?

Voor 25 euro (of minder) loop je veel minder risico om zonder CC te komen tijdens een vakantie. Wil je daarvoor in de zenuwen/onzekerheid komen te zitten als blijkt dat er fraude met je CC gepleegd wordt en hij geblokkeerd wordt ? Prettige vakantie dan zou ik zeggen :wink:
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Fraude met kredietkaart

Bericht door Coyote »

Ik reis al 20 jaar met 1 creditcard naar Amerika. Nog nooit last van stress gehad... :lol:

Je kunt alles wel 'afdekken' maar dat is ook onmogelijk. Moet ik straks ook nog dubbele kamers boeken want er zou eens eentje overboekt kunnen zijn... :roll:

Gewoon goed uitkijken waar je de kaart gebruikt, nooit uit het zicht verliezen (afgeven bij tankstation of meegeven aan serveerster).

Tegenwoordig gaat bijna alles elektronisch zodat een afdruk (en dus je hele creditcardnummer zichtbaar zou zijn) niet meer nodig is. Zelfs in restaurants heb je soms al je eigen 'kassa' op de tafel staan. :D

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Fraude met kredietkaart

Bericht door Marcopstal »

Zelfs als ik alleen reis heb ik een mastercard, visa en american express bij. Dat is al heel vaak nuttig gebleken.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Fraude met kredietkaart

Bericht door sanook »

Ik denk dat Coyote dan ook nog nooit heeft meegemaakt dat zijn CC tijdens zijn vakantie geblokkeerd raakte, dan zou hij er wellicht anders over denken...
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Fraude met kredietkaart

Bericht door hemmie »

Coyote schreef: Tegenwoordig gaat bijna alles elektronisch zodat een afdruk (en dus je hele creditcardnummer zichtbaar zou zijn) niet meer nodig is. Zelfs in restaurants heb je soms al je eigen 'kassa' op de tafel staan. :D
Gelukkig is het jou nog nooit overkomen, maar zoals je hier op het forum en elders kunt nalezen blijkt het in de praktijk toch vaak voor te komen. En ja, de meesten letten ook echt wel op waar en hoe ze hun kaart gebruiken. Het is natuurlijk helemaal je eigen keuze, en de wereld vergaat inderdaad niet als je kaart geblokkeerd wordt, maar het is naief te denken dat de kans dat het je overkomt zo klein is dat je daar niet bij hoeft stil te staan. In mijn ogen is die 2e cc helemaal niet zo'n slecht advies.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Fraude met kredietkaart

Bericht door Coyote »

Ik zeg ook niet dat het een slecht advies is maar ik hoef niet meer dan 1 creditcard voor mijzelf. Reis je met 2 of meer dan zou ik natuurlijk ook zorgen dat we minstens 2 creditcards hebben.

En ja, het kan mij straks ook overkomen daar ben ik mij echt wel van bewust. :wink:

Echter, doen alsof je niet meer naar Amerika kunt met 1 creditcard is wat overdreven. 'Zenuwen/onzekerheid', stemmingmakerij noem ik dat... :roll:

Veel hangt ervan af hoe je met de creditcard omgaat.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Fraude met kredietkaart

Bericht door hemmie »

En dat laatste ben ik dus niet met je eens, het kan iedereen overkomen.
Terug in Texas!
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Fraude met kredietkaart

Bericht door Marcopstal »

Ik ook niet. Ik herinner me nog de eerste keer dat een betaling met mijn mastercard niet lukte. Gelukkig werkte de VISA wel. Achteraf na contact met de maatschappij bleek dat men net hier een update van de systemen had gedaan waardoor alles er even uitlag. Men doet dit hier dan wel om 3 uur 's nachts, maar als je met een tijdsverschil van 9 uur zit ben je de pineut. Dat had dus al totaal niets te zien met fraude.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Fraude met kredietkaart

Bericht door Coyote »

Ik zeg dan ook 'veel hangt ervan af hoe je met de creditcard omgaat'. Waarbij ik 'normaal' en voorzichtig gebruik niet uitsluit van fraude... :wink:

Ik denk dat je er versteld van zult staan hoeveel Amerika-gangers hun creditcard gewoon afgeven en er dus voor een bepaalde tijd geen zicht op hebben.

Lang, heel lang geleden (we spreken over 2001) ooit een creditcard van mijn broer op voorhand laten blokkeren omdat in een duister winkeltje in San Francisco de eigenaar ermee naar achteren liep toen mijn broer aan het shoppen was voor een fototoestel. Kaart teruggeëist en zonder aankoop de winkel direct verlaten en gelijk de creditcard laten blokkeren. :P

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
surinxd
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2016, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Fraude met kredietkaart

Bericht door surinxd »

Coyote schreef: Ik denk dat je er versteld van zult staan hoeveel Amerika-gangers hun creditcard gewoon afgeven en er dus voor een bepaalde tijd geen zicht op hebben.....

Roland
Op restaurants heb je vaak toch geen keuze om aan tafel te betalen met je kredietkaart en nemen ze je kaart mee.
Wat doe jij dan in deze situatie?
Laatst gewijzigd door PSVwally op 08 feb 2018, 04:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deel quote verwijderd, het is niet nodig compleet bovenstaande berichten te citeren
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Fraude met kredietkaart

Bericht door PSVwally »

Meelopen of contant betalen he
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Fraude met kredietkaart

Bericht door Coyote »

Precies, dat moet je niet willen. Dus dan contant betalen bijv. Nou betaal ik meestal 's avonds mijn eten contant en hebben ze bijv. bij Outback Steakhouse tegenwoordig op ieder tafeltje een beeldschermpje staan waar je spelletjes (duur) op kunt doen, (extra) eten kunt bestellen én kunt afrekenen mét je creditcard. :) Het ontbijt reken je vaak bij de kassa af dus dan ben je erbij en kun je gerust met de creditcard afrekenen.

Maar voor iedereen die bezorgd is omdat ik met 1 creditcard naar Amerika ga. :wink: Mocht ik ook het slachtoffer worden van fraude dan is het toch nog redelijk eenvoudig op te lossen voor de tijd dat ik nog in Amerika zit. Bij elke Wal Mart (en andere supermarkt) kun je prepaid creditcards kopen. Koop ik zo'n kaart en zet er $ 500 - $ 1000 contant op en ik kan even vooruit. :P

Oftewel, het probleem niet groter maken dan het is. Overal is wel een oplossing voor te vinden. :mrgreen:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Fraude met kredietkaart

Bericht door sanook »

Het voorkomen van dat gedoe met een prepaid kaart en er geld op gaan zetten (via pinnen à ca 250 per dag ?) is mij de kosten van een extra kaart waard !
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer