Bijkomende kosten KLM/Delta.

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
RCRD
Amerikakenner
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 okt 2010, 21:33

Re: Bijkomende kosten KLM/Delta.

Bericht door RCRD »

Wij hebben op 7 november 2017 geboekt (Amsterdam - Vancouver / LA - Amsterdam) en vertrekken op 4 mei 2018.
Ik mag aannemen dat wij niet hoeven te betalen voor de koffers? Aangezien daar destijds nog niks bekend over was?
Lekker slim ook dit. De enige reden dat ik nog vloog met KLM/Delta etc was omdat ik dan een totaalprijs had.
Nu houdt niets me nog tegen om met bv Norwegian te vliegen. :roll:
08 FL
11 LA / LA
12 SF - LV
13 Denver - LV
14 NY - CND - NY
15 LA - LV
16 SF - LV
17 LV
18 VC - ST - LV - LA
18/19 LV - SD
19 LV
19/20 LV - PHO
20 FL FR
21 Cruise
22 LV
22 LV
22/23 LV
23 LV
23 Nevada / LV
24 Cruise Bahama's / LV
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Bijkomende kosten KLM/Delta.

Bericht door mtl »

Wat waren de voorwaarden destijds? Deze voorwaarden gelden.
RCRD
Amerikakenner
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 okt 2010, 21:33

Re: Bijkomende kosten KLM/Delta.

Bericht door RCRD »

Is erg vaag. Zo ver ik weet stond er gewoon 1 koffer van 23 kg gratis.
Als ik echter nu bij my trip kijk staat er 25 dollar per koffer. En als je na 7 december hebt geboekt wordt
het 50 euro per koffer per vlucht? :shock:
Ze zijn niet goed wijs. :mrgreen:
08 FL
11 LA / LA
12 SF - LV
13 Denver - LV
14 NY - CND - NY
15 LA - LV
16 SF - LV
17 LV
18 VC - ST - LV - LA
18/19 LV - SD
19 LV
19/20 LV - PHO
20 FL FR
21 Cruise
22 LV
22 LV
22/23 LV
23 LV
23 Nevada / LV
24 Cruise Bahama's / LV
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Bijkomende kosten KLM/Delta.

Bericht door mtl »

Als jij destijds geboekt hebt met als voorwaarde één koffer gratis dan dan jij die koffer ook daadwerkelijk gratis meenemen lijkt me. Ik denk niet dat KLM/Delta de nieuwe bagageregels met terugwerkende kracht kan laten ingaan.
Gast

Re: Bijkomende kosten KLM/Delta.

Bericht door Gast »

RCRD schreef:Zo ver ik weet stond er gewoon 1 koffer van 23 kg gratis.
‘Zo ver ik weet’...klinkt meer als ‘misschien heb ik niet goed gelezen’. Als het in je bevestiging staat hoef je de extra kosten niet te betalen, maar als je het niet zeker weet klinkt het als gevalletje extra betalen.
Mia91
Amerika-ontdekker
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 aug 2017, 11:11
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Bijkomende kosten KLM/Delta.

Bericht door Mia91 »

Wij hebben 25 oktober geboekt bij KLM/ Delta. Voor reizen in mei.
In onze bevestiging als ik inlog bij mijn reis staat gewoon 1koffer 23kg.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Bijkomende kosten KLM/Delta.

Bericht door mtl »

RCRD: Ik zou je voorwaarden erbij pakken en ze nog eens goed doorlezen. Mocht het dan nog niet duidelijk zijn dan zul je contact moeten opnemen met waar je dat ticket hebt geboekt. Dat is echt de enige manier om duidelijkheid te krijgen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Bijkomende kosten KLM/Delta.

Bericht door roelb »

RCRD schreef:Wij hebben op 7 november 2017 geboekt (Amsterdam - Vancouver / LA - Amsterdam) en vertrekken op 4 mei 2018.
Ik mag aannemen dat wij niet hoeven te betalen voor de koffers? Aangezien daar destijds nog niks bekend over was?
Lekker slim ook dit. De enige reden dat ik nog vloog met KLM/Delta etc was omdat ik dan een totaalprijs had.
Nu houdt niets me nog tegen om met bv Norwegian te vliegen. :roll:
Dat is niet helemaal juist.

Er is een nieuwe tariefklasse bij gekomen. Dat is "Basic economy" en dat boekt bij Delta in boekingsklasse "E".

Die fare class bestond in november nog helemaal niet voor intercontinentale vluchten en de fare class waarin je geboekt hebt zal dus iets anders zijn (X,V,L,U,etc). Daar zit op de route EU-USA of andersom gewoon 1 stuks ruimbagage inbegrepen en dat is ook niet gewijzigd. Dat zal ook niet wijzigen en je hoeft je nergens zorgen over te maken.

Als je nu een nieuw ticket koopt dan is dat ook nog steeds zo en zit er gewoon 1 stuks ruimbagage inbegrepen. Alleen als je bij het boeken zelf kiest voor het goedkopere, "Basic economy" (of "Light" bij KLM) tarief, dan inderdaad niet. Je hebt dan als Elite bijvoorbeeld ook geen upgrade voordelen en kunt bij DL pas stoelen selecteren als de check-in open gaat. Een "budget" tarief dus en daar krijg je dan ook korting voor. Zodat je zelf de afweging kunt maken of je voor het normale ("Main cabin" bij Delta of "Standard" bij KLM) tarief kiest, of voor het goedkopere budget tarief met die restricties. Het verschil is 30 tot 80 euro op een retourticket.
Ed-USA
Amerikafan
Berichten: 134
Lid geworden op: 10 jul 2017, 09:30
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Bijkomende kosten KLM/Delta.

Bericht door Ed-USA »

Dit is trouwens wel iets om in de gaten te houden als je via een tussenpersoon een ticket bij Delta of KLM boekt. Ik heb twee maanden geleden via Vliegtickets.nl 4 tickets geboekt en heb daarbij gekozen voor een aantal vluchten met Delta, niet wetende dat ik basic-economy boekte. Staat niet vermeld op de boekingssite of je bevestiging; alleen in wat kleine lettertjes bij de vluchtinfo staat dat ruimbagage niet inbegrepen is. Ben er na een paar dagen na boeken achtergekomen dat ik voor de ruimbagage dus nog USD 50 per koffer per vlucht moet bijbetalen en dat ik niet voor het inchecken al stoelen kan reserveren. Vliegtickets.nl geeft uiteaard niet thuis. Nu maar hopen dat we als gezin toch nog een beetje bij elkaar terechtkomen....
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Bijkomende kosten KLM/Delta.

Bericht door roelb »

Daarom dus altijd bij de airline boeken.

Maar Delta is wel erg duidelijk in de waarschuwing over restricties. Voordat je een basic economy fare boekt krijg je een hele duidelijke popup te zien met alle restricties en een grote rode knop of je zeker weet dat je met die restricties wilt boeken. Ik kan me niet voorstellen dat ze van hun travel agents niet ongeveer hetzelfde verwachten.

Is het ticket op 006 of 074 stock uitgegeven? (eerste drie cijfers ticketnummer).

Indien 006 (Delta) dan zou je nog een kunnen proberen of ze uit coulance wellicht tegen fare difference willen wijzigen naar main cabin, op basis van het feit dat niet duidelijk was dat je basic economy boekte. Wie weet, nee heb je, ja kun je krijgen. Wel naar Atlanta bellen, niet naar het Nederlandse nummer (dan kom je bij KLM uit, maakt het lastiger). Of je verhaal doen via een schriftelijke melding.

Fare difference is iig altijd minder dan koffers heen en terug apart betalen.
Laatst gewijzigd door roelb op 16 apr 2018, 09:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
miccie
Amerikafan
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jan 2012, 22:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Bijkomende kosten KLM/Delta.

Bericht door miccie »

Afgelopen oktober heb ik bij KLM zelf een ticket geboekt voor komende augustus. Op het mij toegestuurde ticket (pdf) staat heel duidelijk op aangegeven dat het inclusief een koffer van max. 23kg is (tevens max. 158cm).
1988 California | 1997 California | 2009 New York City | 2014 New York City & Washington DC | 2016 New York City | 2018 New York City
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: Bijkomende kosten KLM/Delta.

Bericht door jetusa »

Als je nu een nieuw ticket koopt dan is dat ook nog steeds zo en zit er gewoon 1 stuks ruimbagage inbegrepen. Alleen als je bij het boeken zelf kiest voor het goedkopere, "Basic economy" (of "Light" bij KLM) tarief, dan inderdaad niet.
Mi ligt het toch net even anders: KLM toont als eerste de prijzen van de “kale” tickets, dus het economy basic tarief. Je denkt dan aardig tarief gevonden te hebben, totdat je doorklikt en dan erachter komt dat het het kale tarief is. Wil je dan een koffer meenemen moet je op een volgend tarief klikken en komt er nog een bedag bij.

Dat is mi net even anders dan hoe jij, Roelb, het voorschotelt, in jouw bewoording, zoals ik die lees, krijg je tarief te zien met bagage maar kan je ook kiezen voor een goedkopere variant.


Van de lowcost airlines weet je inmiddels dat je bagage moet bijkopen. In je prijsvergelijking is het nog even wennen dat KLM zich ook verlaagt heeft tot die categorie. Alleen zijn ze vergeten de prijzen van hun basic ticket te verlagen!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Bijkomende kosten KLM/Delta.

Bericht door roelb »

De manier waarop KLM het aanbiedt is ook slecht. Sowieso is de boekingsengine van KLM erg slecht. Gewoon delta.com gebruiken.

En daar is het echt heel helder. Je zoekt of bewust naar Basic Economy, of naar Main Cabin (of wellicht naar Delta One) door in het zoekscherm de juiste klasse te selecteren:
2018-04-18.png
Kies je hier toch voor Basic Economy dan krijg je in het zoekresultaat duidelijk alle opties op een rij:
2018-04-18 (2).png
Kies je ook hier opnieuw voor Basic Economy dan krijg je een hele expliciete waarschuwing:
2018-04-18 (6).png
En kies je dan toch voor "Accept restrictions" dan krijg je op het definitieve bevestigingsscherm nogmaals de waarschuwing dat je boekt met restricties:
2018-04-18 (4).png
Veel duidelijker kan het niet toch?

Kies je bij het zoeken al voor "Main cabin" dan komen die hele Basic Economy tarieven nog niet eens meer langs.

Overigens bieden inmiddels alle US airlines "Basic economy" of iets dat daarop lijkt. Precies zoals dat al sinds een aantal jaar in Europa (helaas) normaal is geworden. Het enige nieuwe is dat dit tarief nu ook beschikbaar is op EU-US en US-EU vluchten. Geeft wat tijdelijke prijsinflatie en na een tijdje is het effect weg.
ONYX666
Amerikakenner
Berichten: 1296
Lid geworden op: 05 jan 2005, 10:26
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Bijkomende kosten KLM/Delta.

Bericht door ONYX666 »

als je bij delta boekt heb je toch geen recht op compensatie bij vertraging op de terugvlucht vanuit USA volgens EU normen?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Bijkomende kosten KLM/Delta.

Bericht door roelb »

Dat heeft niets te maken met de airline waar je boekt, met met de operating carrier de de vlucht uitvoert.
opvakantie
Amerikafan
Berichten: 217
Lid geworden op: 31 mei 2016, 12:08
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Bijkomende kosten KLM/Delta.

Bericht door opvakantie »

roelb schreef:
RCRD schreef: Als je nu een nieuw ticket koopt dan is dat ook nog steeds zo en zit er gewoon 1 stuks ruimbagage inbegrepen. Alleen als je bij het boeken zelf kiest voor het goedkopere, "Basic economy" (of "Light" bij KLM) tarief, dan inderdaad niet. Je hebt dan als Elite bijvoorbeeld ook geen upgrade voordelen en kunt bij DL pas stoelen selecteren als de check-in open gaat. Een "budget" tarief dus en daar krijg je dan ook korting voor. Zodat je zelf de afweging kunt maken of je voor het normale ("Main cabin" bij Delta of "Standard" bij KLM) tarief kiest, of voor het goedkopere budget tarief met die restricties. Het verschil is 30 tot 80 euro op een retourticket.
Dit klopt niet helemaal.
In januari na het boeken van onze tickets bij KLM (vliegen 08-2018) zagen we ook dat we geen ruimbagage hadden en die keuze voor het ticket hebben we ook niet gekregen. Daarna hebben we met KLM gebeld met customer support en die probeerde hetzelfde te boeken en kreeg de keuze ook niet.
Ook een collega kreeg het op dat moment niet voor elkaar dus waarschijnlijk (even) een foutje op de site. Jammer genoeg kon de KLM niks doen want de vlucht gaat via Delta. En annuleren en opnieuw boeken was een optie maar zou wat betreft prijs net zo duur worden omdat de prijs tussen boeken en bellen met de klantenservice weer gestegen was.
Het was mooi geweest als er over dit nieuwe tarief voor een bepaalde periode wat duidelijker gecommuniceerd werd op de verschillende sites.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Bijkomende kosten KLM/Delta.

Bericht door roelb »

Ik zou dit escaleren. Als je niet gewaarschuwd bent dan is dat een fout van KLM, niet van jezelf. En het gaat niet alleen om wat bagage, het gaat om essentiele elite voordelen (als je status hebt) en stoelselectie op DL vluchten.

Als je inlogt op delta.com en kijkt bij My Trip, zie je dan "E" als fare class?
Gebruikersavatar
Hansi1959
Amerikafan
Berichten: 288
Lid geworden op: 20 dec 2009, 22:14
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Stein (L)

Re: Bijkomende kosten KLM/Delta.

Bericht door Hansi1959 »

Even inhakend op "extra kosten bagage Delta".
Bij boeken rechtstreeks op de site van Delta is het inderdaad wel duidelijk wanneer je boekt voor de "basic economy" of "main cabin". Maar.... de prijsverschillen die ik nu tegenkom zijn wel extreem veel hoger dan in de voorbeelden in dit topic. Waar daar sprake was van 80 euro kom ik nu op extra 495 euro op een basic prijs van 382 euro...
Basic economy BRU - ATL voor 382 euro en main cabin voor 877 euro of wel een verschil van 495 euro voor "gratis" koffer en het vooraf kunnen vastleggen van zitplaatsen... (oh ja, ook nog voorrang tot de overhead bins, wow).
Da's toch niet meer normaal?
Ik vind het prima dat er een "kaal" tarief wordt aangeboden voor die reizigers die zonder ruimbagage reizen en dan is een opslag van 80 euro voor ruimbagage wat mij betreft prima maar een opslag die hoger is dan de originele basic economy prijs kan ik niet begrijpen.
Ik begrijp nu wel steeds beter de enorme "hand bagage" stukken die meegezeuld worden de cabine in. Die zijn vaak overduidelijk heel veel groter dan de toegestane afmetingen maar worden gewoon toegelaten door gate- en cabinepersoneel. En dan maar klooien met de ruimte in de overhead bins... einde van het liedje is dat er een redelijk deel van de handbagage alsnog het ruim in moet omdat de bins vol zijn...en dat gaat dan GRATIS.... Terwijl ik, brave Henkie, minstens 100 euro extra heb betaald voor mijn ruimbagage...
No guts, no glory!
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Bijkomende kosten KLM/Delta.

Bericht door Vito »

Hansi, kijk je niet naar het comfort tarief? Dat is rond die prijs. Main was van de week nog gewoon 80,- meer dan Basic. Comfort daarentegen bijna 2 x zoveel als Economy.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Bijkomende kosten KLM/Delta.

Bericht door roelb »

Ik zie ze ook voor BRU-ATL retour op veel data in september en oktober. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die basic economy fare een onbedoelde prijs is. Oftewel: een foutieve fare, dus: snel boeken, enjoy it while it lasts..
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer