Bij aanschaf Apple-apparaat in VS melden dat dit in Europa gebruikt gaat worden?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
noizz
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 feb 2013, 11:58
Aantal x V.S. bezocht: 0
Locatie: West-Vlaanderen

Bij aanschaf Apple-apparaat in VS melden dat dit in Europa gebruikt gaat worden?

Bericht door noizz »

Deze vraag zal hier ongetwijfeld nog wel eens gepasseerd zijn:
Ik heb al meerdere iPhone toestellen laten meebrengen uit de VS, dan moet men telkens melden dat dit een toestel voor gebruik in Europa betreft.
Mijn vraag is nu: wat met een iPad, het gewone WiFi model: is er een verschil met de toestellen die hier bij ons verkocht worden, of is dit gewoon krak hetzelfde?
Laatst gewijzigd door markro op 05 jan 2018, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel aangepast ter verduidelijking.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Apple

Bericht door Almere vak V »

Ten eerste zou ik niet weten waarom je voor je telefoon moet melden dat dit gebruik in Europa betreft. Heb dit nog nooit gemeld en alle toestellen functioneren gewoon in Europa. Net zoals ze dat doen in Amerika trouwens.

Hetzelfde geldt voor een een iPad en MacBook trouwens. Het enige is dat je even op zoek moet naar een andere stekker. Voor de verdere rest werkt alles precies hetzelfde.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Bij aanschaf Apple-apparaat in VS melden dat dit in Europa gebruikt gaat worden?

Bericht door Galapogos »

Dat is niet helemaal waar. Bij apparaten die gebruikmaken van een dataverbinding zijn er vaak verschillende versies, met ondersteuningen voor verschillende frequentiebanden. De ene iPhone 8 is dus de andere iPhone 8 niet. Ook binnen een land kunnen er verschillen zijn. Zo zijn er binnen de VS vaak verschillende versies van dezelfde telefoon, afhankelijk van bij welke provider je het toestel koopt.

Of er verschillende versies van een toestel zijn verschilt van model tot model. Daar een generiek antwoord op geven is dus niet mogelijk. Zie https://www.apple.com/iphone/LTE/ voor de ondersteunde LTE-frequentiebanden van de huidige iPhone-modellen.

Bovenstaande speelt alléén wanneer er een dataverbinding van toepassing is. Dus bij aanschaf van een Macbook of iPad (wifi only) speelt dit niet.
noizz
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 feb 2013, 11:58
Aantal x V.S. bezocht: 0
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Bij aanschaf Apple-apparaat in VS melden dat dit in Europa gebruikt gaat worden?

Bericht door noizz »

Het verhaal van de frequentiebanden klopt alvast,daarom moet je ook altijd melden dat het een toestel voor Europa betreft.
Mijn vraag ging vooral over de iPad en mijn vermoeden dat er geen verschil is zal dan ook waarschijnlijk kloppen.
Ik had namelijk graag een iPad pro aangeschaft.In de VS heeft deze wel een ferm prijsverschil tov België/Nederlánd.
Ik wacht dus tot deze zomer en koop dan ginder een toestel.Daar komt natuurlijk nog een tax bij,dat weet ik maar dan nog blijft men met een aanzienlijk prijsverschil zitten.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Bij aanschaf Apple-apparaat in VS melden dat dit in Europa gebruikt gaat worden?

Bericht door roelb »

Maakt Apple echt nog steeds verschillende modellen voor verschillende regio's? Ik dacht dat ze daar allang vanaf gestapt waren.
Gebruikersavatar
leonl
Amerikafan
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 sep 2012, 11:58
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Bij aanschaf Apple-apparaat in VS melden dat dit in Europa gebruikt gaat worden?

Bericht door leonl »

voor de iPhone X zijn volgens de specificaties op internet 3 modellen gemaakt;
model A1865; werkt met beide GSM en CDMA netwerken. Wordt in USA verkocht bij oa Verizon en Sprint Wireless en als simlockvrij toestel.
model A1901; is het europese model, een GSM versie. Is ook in USA verkrijgbaar bij AT&T en T-Mobile, en Asie.
model A1902; dit model is exclusief voor de Japanse markt.

Maar....... wat zijn de ervaringen van reizigers die in Amerika een iPhone kopen?
Koop je dan in een USA Apple Store per definitie een USA-toestel? Of kan ik bijv in Portland (0% tax) vragen naar een Europees model ?
Almere Vak V misschien een tip hiervoor?
2000: 3 weken West USA (Los Angeles)
2013: 16 dagen West USA (Los Angeles)
2014: 26 dagen West USA (Las Vegas)
2016: 17 dagen Florida (Miami)
2017: 16 dagen West USA (Los Angeles)
2018: 25 dagen Noord West USA/Canada (San Francisco)
noizz
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 feb 2013, 11:58
Aantal x V.S. bezocht: 0
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Bij aanschaf Apple-apparaat in VS melden dat dit in Europa gebruikt gaat worden?

Bericht door noizz »

Ik vraag (of laat vragen indien iemand iets meebrengt voor mij) altijd expliciet naar een model voor gebruik in Europa.
Nog nooit moeilijkheden ondervonden.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Bij aanschaf Apple-apparaat in VS melden dat dit in Europa gebruikt gaat worden?

Bericht door Marcopstal »

Het is al enkele jaren geleden dat ik er één kocht, maar twee dingen waren destijds belangrijk: de telefoon moest "unlocked" zijn en het AT en T model om in Europa te werken.

Voor een ipad met enkel WIFI zie ik niet waar er een verschil zou zijn. WIFI is WIFI.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
SanFran
Amerikakenner
Berichten: 1280
Lid geworden op: 22 aug 2015, 22:03
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Bij aanschaf Apple-apparaat in VS melden dat dit in Europa gebruikt gaat worden?

Bericht door SanFran »

Kopen jullie bij de Apple store zelf of ergens anders?
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Bij aanschaf Apple-apparaat in VS melden dat dit in Europa gebruikt gaat worden?

Bericht door Almere vak V »

leonl schreef:
Maar....... wat zijn de ervaringen van reizigers die in Amerika een iPhone kopen?
Koop je dan in een USA Apple Store per definitie een USA-toestel? Of kan ik bijv in Portland (0% tax) vragen naar een Europees model ?
Almere Vak V misschien een tip hiervoor?
Heb 5 iPhones gekocht de afgelopen jaren bij de Apple Store op Washington Square in Portland. Vorige week nog de X. Nog nooit gevraagd of gemeld dat ik m in Europa wilde gebruiken. En nog nooit ook maar 1 probleem gehad. Dat kan natuurlijk stom toeval zijn. Maar ik geloof niet in toeval.

Aan de amdere kant, vragen kan natuurlijk altijd.
Gebruikersavatar
leonl
Amerikafan
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 sep 2012, 11:58
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Bij aanschaf Apple-apparaat in VS melden dat dit in Europa gebruikt gaat worden?

Bericht door leonl »

Almere vak V schreef:
Heb 5 iPhones gekocht de afgelopen jaren bij de Apple Store op Washington Square in Portland. Vorige week nog de X. Nog nooit gevraagd of gemeld dat ik m in Europa wilde gebruiken. En nog nooit ook maar 1 probleem gehad. Dat kan natuurlijk stom toeval zijn. Maar ik geloof niet in toeval.

Aan de andere kant, vragen kan natuurlijk altijd.
Is er uberhaupt in de Apple Store dan wel een keuze tussen de modellen? Of wordt er zo maar eentje meegegeven?
2000: 3 weken West USA (Los Angeles)
2013: 16 dagen West USA (Los Angeles)
2014: 26 dagen West USA (Las Vegas)
2016: 17 dagen Florida (Miami)
2017: 16 dagen West USA (Los Angeles)
2018: 25 dagen Noord West USA/Canada (San Francisco)
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Bij aanschaf Apple-apparaat in VS melden dat dit in Europa gebruikt gaat worden?

Bericht door hemmie »

leonl schreef:voor de iPhone X zijn volgens de specificaties op internet 3 modellen gemaakt;
model A1865; werkt met beide GSM en CDMA netwerken. Wordt in USA verkocht bij oa Verizon en Sprint Wireless en als simlockvrij toestel.
model A1901; is het europese model, een GSM versie. Is ook in USA verkrijgbaar bij AT&T en T-Mobile, en Asie.
model A1902; dit model is exclusief voor de Japanse markt.
Ik weet er helemaal niets van, maar als ik dit lees worden er dus in de VS maar 2 modellen verkocht, die allebei in Europa werken, dus kan er toch nooit een probleem ontstaan?
Terug in Texas!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Bij aanschaf Apple-apparaat in VS melden dat dit in Europa gebruikt gaat worden?

Bericht door roelb »

leonl schreef:voor de iPhone X zijn volgens de specificaties op internet 3 modellen gemaakt;
model A1865; werkt met beide GSM en CDMA netwerken. Wordt in USA verkocht bij oa Verizon en Sprint Wireless en als simlockvrij toestel.
model A1901; is het europese model, een GSM versie. Is ook in USA verkrijgbaar bij AT&T en T-Mobile, en Asie.
model A1902; dit model is exclusief voor de Japanse markt.
Oke, aparte versie voor CDMA snap ik. Maar ik had begrepen dat er geen regionale GSM/UMTS/HSPA/LTE versies meer gemaakt werden. Of zijn ze daar dan toch weer naar terug gegaan?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Bij aanschaf Apple-apparaat in VS melden dat dit in Europa gebruikt gaat worden?

Bericht door Dutchess »

Het is wel zo dat als je iPhone kapot gaat, en je hem dmv de AppleCare garantie inwisselt, dat ze 'm alleen maar voor dat exacte model mogen inwisselen. Toen ik vorig jaar in NL op vakantie was en mijn iPhone aan diggelen viel, moest ik dus een paar dagen wachten tot de Apple Store het Amerikaanse model toegestuurd kreeg voordat ik het vervangende exemplaar kon ophalen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gast

Re: Bij aanschaf Apple-apparaat in VS melden dat dit in Europa gebruikt gaat worden?

Bericht door Gast »

@dutchess: heb je dan de CDMA versie? (Sprint/verizon)? De andere versie is namelijk gelijk aan de internationale versie.

Bv de iphone X. Deze is er in twee modellen, zowel in de USA en NL zijn dat dezelfde modellen, nl de A1901 (gsm/internationale versie) en de A1865 (CDMA versie).

De laatste zullen ze in NL niet/nauwelijks op voorraad hebben, en zal dus moeten worden geimporteerd.

Bij ipads (maar ook macbooks) zonder cellular heb je dit verschil niet, en kun je dus prima de US versie kopen en in NL gebruiken. Ik doe dit ook al jaren omdat ze in de US vele malen goedkoper zijn.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Bij aanschaf Apple-apparaat in VS melden dat dit in Europa gebruikt gaat worden?

Bericht door Almere vak V »

leonl schreef: Is er uberhaupt in de Apple Store dan wel een keuze tussen de modellen? Of wordt er zo maar eentje meegegeven?
Keus genoeg. In kleur, gb en uitvoering. Maar ik heb dus nog nooit meegemaakt dat men aangaf dat ik een ander model zou moeten hebben omdat ik m in Europa zou gebruiken. Nogmaals, heb er ook nooit naar gevraagd. Er is mij nog nooit op gewezen in een Apple store. Terwijl ze weten dat ik uit Nederland kom. Maar dus ook nog nooit problemen mee gehad.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Bij aanschaf Apple-apparaat in VS melden dat dit in Europa gebruikt gaat worden?

Bericht door Dutchess »

Terpies schreef:@dutchess: heb je dan de CDMA versie? (Sprint/verizon)? De andere versie is namelijk gelijk aan de internationale versie.
Nee, ik heb de A1633 versie (iPhone 6s voor AT&T). In Nederland wordt volgens mij de A1688 versie gevoerd? De A1688 is zowel in GSM als CDMA versies beschikbaar (bron). Als je in de USA bij de Apple Store een SIM-lock-vrije iPhone 6s koopt, is dat volgens deze bron de A1633.

Edit: Ik zie trouwens dat bij de nieuwere modellen iPhone (7 en nieuwer), de AT&T versie dezelfde is als de Nederlandse versie, dus dan zal je dat probleem niet meer hebben.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gast

Re: Bij aanschaf Apple-apparaat in VS melden dat dit in Europa gebruikt gaat worden?

Bericht door Gast »

Dutchess schreef:Nee, ik heb de A1633 versie (iPhone 6s voor AT&T).
Ah daarin zit dan dus gelijk de reden waarom je telefoon in NL niet omgewisseld kon worden voor de A1688 versie.
In de link die je postte staat het volgende:
A1688: The global phone has almost the same bands as the A1633, except that there is no LTE band 30 (2.3 GHz WCS spectrum deployed by AT&T).
Als je dus een A1688 zou hebben gekregen zou je dekking op AT&T onvolledig zijn door het ontbreken van die specifieke AT&T band voor de US.

Bij de nieuwe telefoons zit deze LTE band 30 wel standaard in het spectrum, vandaar dat er nu nog maar twee versies zijn: de versie met en zonder CDMA.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer