Aanvraag b2 visum

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Marije86
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 dec 2017, 22:08
Aantal x V.S. bezocht: 1

Aanvraag b2 visum

Bericht door Marije86 »

Hoi allen,

Ik wil graag volgend jaar 6 maanden in Alaska doorbrengen en hiervoor een B2 visum aanvragen. Ik heb hierover twee vragen:

1. Ik ben 2 jaar geleden naar Noorwegen verhuisd. Moet ik dit visum dan perse in Nederland aanvragen omdat ik een Nederlands paspoort heb? Of kan het wellicht ook bij een ambassade in Noorwegen?

2. Ik lees overal dat ik sterke banden met mijn thuisland moet kunnen aantonen, om te bewijzen dat ik de USA ook weer verlaat. Nou heb ik geen koopwoning of een gezin of een vast werk contract. Is het daarmee onmogelijk om die aanvraag erdoor te krijgen?

Ik ben echt van plan om in Noorwegen te blijven. Doe daar elk jaar seizoenswerk in zomer en winter op een paar vaste plekken en dit kan ik ook aantonen middels een brief van mijn verschillende werkgevers daar. Ook heb ik een hechte band met mijn familie in Nederland en vlieg ik geregeld Noorwegen/NL heen en weer om tijd met hun door te brengen. Helpt dit misschien?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten Marije
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Aanvraag b2 visum

Bericht door Dutchess »

Ik denk dat er een goede kans is dat je wordt afgewezen. Zo te lezen heb je helemaal geen aantoonbare banden met Nederland of Noorwegen. Seizoenswerk, veel heen en weer reizen, geen koopwoning. Waarom wil je per sé 6 maanden, ipv 90 dagen op ESTA?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Aanvraag b2 visum

Bericht door hemmie »

Je kunt hier op het forum best wat vinden over het aanvragen van een b2-visum, het gaat vaak goed, maar er is altijd het risico dat het afgekeurd wordt, en dan kun je dus ook niet meer op een esta gaan. Je moet dus goed de overweging maken of je dit risico wil lopen.
Ik kan me herinneren dat er een paar jaar geleden verschillende gevallen waren van mensen met Poolse nationaliteit die in Nederland woonden (en daar dus ook een visum aanvroegen) en dat werd afgekeurd. Waarschijnlijk doordat je al eens in een ander land bent gaan wonen, en ze denken dat er ook een grotere kans is dat je in de VS blijft hangen. Jouw verhaal is vergelijkbaar, en dan ook nog zonder vaste baan en verblijfplaats, ik denk dat je zeker wel het risico loopt op een afgekeurde visumaanvraag.
Overigens kun je het visum volgens mij gewoon in Noorwegen aan vragen, dat hoef je niet in NL te doen, mag gewoon in je woonland.
Terug in Texas!
Marije86
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 dec 2017, 22:08
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Aanvraag b2 visum

Bericht door Marije86 »

Bedankt voor jullie snelle reacties.
Nu ik mijn vraag zo teruglees begrijp ik dat het niet echt standvast overkomt.
In feite woon en werk ik op 1 plek in Noorwegen. Ik train sledehonden en woon en werk 24/7 met de honden, wonend in het huis van de eigenaar.
In het voorjaar en zomer doe ik wat boerderijwerk op schapenboerderijen maar ben ik ook nog steeds betrokken bij de sledehonden.
Zou het beter zijn om gewoon te zeggen dat ik op 1 plek woon en werk? Ik kan een contract en werkgevers intentieverklaring laten zien waarin staat dat ik daar na mijn reis weer aan de slag kan.
vinceG
Amerikakenner
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 apr 2013, 10:53
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: amsterdam

Re: Aanvraag b2 visum

Bericht door vinceG »

Mjah ik zou heel goed afwegen of je het risico wilt nemen.
Voor jou ziet het eruit alsof je heel erg aan Noorwegen gebonden bent, maar ziet dat er zo ook uit voor de immigratiedienst?
Zou best kunnen. Als ik zelf zo het verhaal lees dan zijn intentieverklaringen leuk, maar je bent niet iemand die al 5 jaar op hetzelfde adres werkt het gehele jaar. Je werkzaamheden zijn nogal flexibel. En je kan zaken verzwijgen, maar ik weet niet of dit in je voordeel werkt.
Gast

Re: Aanvraag b2 visum

Bericht door Gast »

Zelfs als je visum wordt goedgekeurd...wat ga je zes maanden doen in Alaska? Kun je aantonen dat je genoeg geld hebt om 6 maanden vakantie te kunnen houden?

Klopt het dat je juist naar Alaska wilt gaan om slede honden te trainen?? Je weet hopelijk dat je niet mag werken op een toeristen visum, zelfs geen vrijwilligerswerk...

Als ik je verhaal zo lees denk ik dat alle bellen afgaan als jij bij immigrations staat op US bodem....los van het feit of je visum goedgekeurd zou worden.... ik zou als ik jou was gewoon op ESTA reizen en zeker de hele 90 dagen niet vol maken om geen argwaan te wekken bij aankomst.

Succes!
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7753
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Aanvraag b2 visum

Bericht door mtl »

Je gaat niet voor de lol 6 maanden in Alaska zitten. Dus vragen komen er sowieso.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer