Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1914
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Bericht door Frasi »

@Elendan Ik reisde alleen dus had weinig reden om de hotspot (van smartphone naar tablet) te gebruiken. Maar het kon wel.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 649
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Bericht door Elendan »

@Frasi bedankt, dan schaf ik de kaart ook nu weer aan.
Ga ook even proberen of de oude ongebruikte kaart uit 2020 nog werkt, je weet maar nooit. Dan bewaar ik de nieuwe gewoon voor de volgende reis ;)
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1576
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Bericht door d_vdploeg »

Je kunt voor je tablet of laptop natuurlijk prima de wifi van je accommodatie gebruiken. Mits die redelijk goed is. Je zal niet overal netflix kunnen streamen misschien, maar goed. Zolang je op je tablet of laptop maar geen bankzaken of digid e.d. doet als je met de wifi verbonden bent van je accommodatie. Maar goed hier kun je je simkaart voor gebruiken in je telefoon.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gast

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Bericht door Gast »

Elendan schreef:
22 dec 2021, 12:14
@Frasi bedankt, dan schaf ik de kaart ook nu weer aan.
Ga ook even proberen of de oude ongebruikte kaart uit 2020 nog werkt, je weet maar nooit. Dan bewaar ik de nieuwe gewoon voor de volgende reis ;)
Als je in de US je kaartje koopt kun je beter deze kopen, die heeft wel 5GB hotspot data, als dat belangrijk voor je is.
https://www.walmart.com/ip/Straight-Tal ... /276458090
Deze is er ook voor $55 met Unlimited data en 15GB Hotspot data. Die hebben wij naar volle tevredenheid gebruikt afgelopen maand.
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 649
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Bericht door Elendan »

@d_vdploeg we gaan met de campert, dus geen wifi onderweg, tenminste nauwelijks. Geen behoefte aan netflix (jee dat hebben we thuis nog niet eens, zijn we de enigen? :wink: )

@Terpies heel belangrijk is het niet om veel te hotspotten, maar wel makkelijk als het kan. We willen bv onderweg apps gebruiken om overnachtingsplekken op te zoeken (we gaan op de bonnefooi) of reisverslag bij te werken. Dat laatste vind ik makkelijker op een laptop.
Helaas mijn surface moeten inleveren omdat ik van werkgever ben geswitcht, ik was zo blij met dat ding.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Bericht door Big Al »

Elendan schreef:
22 dec 2021, 14:25
we gaan met de campert, dus geen wifi onderweg, tenminste nauwelijks. Geen behoefte aan netflix (jee dat hebben we thuis nog niet eens, zijn we de enigen? )
Wees maar gerust; je bent niet de enige. Er zijn bovendien ook nog mensen die niet eens een TV hebben (waaronder wijzelf)...

Anecdote: Wij waren in '93 in Universal Studios (CA) toen we een man in de rij zagen die tijdens het wachten TV keek op een klein draagbaar toestel - nog met zo'n uitschuifbare antenne. Vonden we nogal opmerkelijk. Tegenwoordig is het bijna opmerkelijk als je iemand in een rij ziet staan die niet op z'n schermpje staat te staren...
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Bericht door Galapogos »

Nou is dat in een pretpark tegenwoordig niet per sé niet vreemd, met de mogelijkheden om timeslots voor attracties te registreren met een app enzo.:lol:

Enfin, als ik op vakantie ben stel ik zelf ook wel prijs op een zo offline mogelijk bestaan. Het liefst weinig uitzoekwerk voor de vakantie (dat doe ik van tevoren thuis wel) en het liefst weinig/geen contact met het thuisfront. Alle notificaties zet ik uit en ik ben niet bereikbaar op mijn normale telefoonnummer. Heerlijk rustig!

Neemt niet weg dat ik wel altijd een simkaartje neem. Soms is het handig om lokaal te kunnen bellen voor het een of ander, en soms is het ook handig om toch nog even snel wat vakantiedingen te regelen. Hotel annuleren/boeken, restaurant in de buurt zoeken, dat soort dingen. Of dus een timeslot voor een populaire attractie reserveren in Disneyland.
SCOMMT
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 aug 2020, 14:57

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Bericht door SCOMMT »

Terpies schreef:
20 dec 2021, 22:16
@SCOMMT Ik denk dat het toch aan (het gebrek aan) de compatibiliteit van je telefoon ligt. Heb je die gecheckt? De S9 is nou niet echt de meest moderne telefoon, de poco ken ik niet…misschien dat het daar aan heeft gelegen? Wellicht simlock?
overigens: elk Sim slot heeft zijn eigen IMEI, is dit misschien niet goed gegaan, aangezien het wel werkte in het slot waar je NL kaartje in zat?
https://support.straighttalk.com/expresshelp/3096984
Late reactie, excuus. Erg ziek geweest en inmiddels een dagje thuis. (zie Omikron reizen topic).
Het kaartje van de T-Mobile (in de driepack met Verizon en AT&T) werkte uiteindelijk in de S9, maar alleen in het simkaartslot waar haar NL T-Mobile kaartje ook in zat.

Hij werkte in geen enkel slot van mijn POCO X3, waar ik een Simonly van SIMYO in heb. Zeer bijzonder allemaal. Het lijkt wel of het IMEI nummer van het slot geregistreerd is bij de provider (wat volgens NL wet niet mag).
Momenteel CR-1 in progress. Eind 2023/begin 2024 emigreren richting NJ
scocz
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 jan 2022, 11:37
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Bericht door scocz »

Hoi allen,

Ik heb een reis geplanned staan in maart om naar LV te gaan. Ben echter op zoek naar een simkaartje met unlimited data (en hotspot), welke ik het liefste al thuis kan ontvangen. Iemand enig idee of goede ervaringen met een aanbieder?
SCOMMT
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 aug 2020, 14:57

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Bericht door SCOMMT »

Waarom lees je niet even het topic door of gebruik je de zoekfunctie?
Laatst gewijzigd door markro op 13 jan 2022, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Een direct bovenstaand bericht in zijn geheel quoten is niet nodig, quote verwijderd.
Momenteel CR-1 in progress. Eind 2023/begin 2024 emigreren richting NJ
Cobert
Amerikafan
Berichten: 157
Lid geworden op: 10 apr 2021, 14:40
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Bericht door Cobert »

Vandaag heb ik me in dit topic zitten te verdiepen in de mogelijkheden voor bellen/internetten in Amerika. (Inmiddels vierkante ogen :crazy: ) Want ik ben hierin echt een leek.
Meerdere forumgebruikers raden een kaartje van Arieli aan, Ik heb begrepen dat ik zo’n kaartje vanuit NL kan bestellen en 1 dag voor vertrek activeren

Twee opties spreken me wel aan:
A: mijn t-mobile simkaart omzetten in een E-sim en een prepaid USA kaartje (Arieli met hotspotfunctie, we hebben meerdere devices) er in stoppen.
B: mijn t-mobile simkaart eruit halen een een prepaid USA kaartje (ook Arieli) er in stoppen. Naar wat ik begrepen heb kan ik dan wel met mijn NL nr blijven what’s-appen

Nu weet ik niet zo wat de beste keuze is qua voor-en nadelen van optie A of B. Ik heb een iphone 13 pro, dus E-sim zou moeten kunnen.
Ik heb ook gekeken naar een Mifi, maar ik vraag me af of dat net zo goed werkt.
Wie kan hier iets over zeggen zodat ik de juiste keuze kan maken? Alvast bedankt
Coby

Camperreis Canada 2010 (British Columbia, Vancouver Island)
Camperreis USA: 2014, 2016, 2018, 2022, 2024
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Bericht door Coyote »

Optie B gebruik ik al een aantal jaren. Overigens wel met een simkaart + prepaid dataplan van AT&T dat ik terplekke in Amerika koop. Die is dan 30 dagen geldig. Afgelopen december kostte mij dat $ 45 (incl. simkaart). Ik had toen 5 Gb dataverbruik en dat was ruim voldoende voor mij. Ik gebruik 'm alleen maar om te navigeren en af en toe te whatsappen onderweg. Verder is het handig als je onderweg snel iets online wilt opzoeken.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gast

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Bericht door Gast »

Ik zou optie A kiezen. Dan blijf je in noodgevallen ook op je NL nummer bereikbaar. ESim werkt makkelijker en is minder storingsgevoelig. Bovendien hoef je nooit meer iets te verwijderen als je ergens een ander Sim kaartje voor nodig hebt, bv werk of tweede nummer tijdelijk in welk land dan ook.
Je kunt in je iPhone heel makkelijk aangeven vanaf welk kaartje je data wilt gebruiken.
Je whatsapp nummer hoef je niet te veranderen, die blijft gewoon op je NL nummer staan. Van je normale nummer boef je dan alleen je data en roaming uit te zetten en je gebruikt daar alleen je US Sim.

Ik heb al jaren Arieli gebruikt naar volle tevredenheid totdat mijn AT&T kaartje (van Arieli) bij aankomst in de US afgelopen November niet geactiveerd bleek te zijn. Walmart in gelopen en een prepaid kaart gekocht met unlimited data plus 15 Gb hotspot data voor $55. Dit is ook handig dat meerdere gezinsleden dan op jouw hotspot kunnen internetten.

Er zitten 3 simkaartjes in (AT&T, T-Mobile en Verizon), waarvan ik het AT&T kaartje gepakt heb vanwege de dekking in Florida en de zuidelijke Staten. Je activeert ter plekke via de Walmart WiFi (al dan niet met hulp van een Walmart medewerker) en je kunt gelijk bellen.

https://www.walmart.com/ip/Straight-Tal ... /736975692

Ondanks toezeggingen van Arieli dat ze een reimbursement zouden overmaken heb ik nog niets gekregen. Voor mij geen Arieli meer, dit US minstens net zo makkelijk.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1576
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Bericht door d_vdploeg »

@Cobert
Het hangt er ook vanaf of je bereikbaar moet blijven op je NL nummer. Is dit een privé nummer of een zakelijke telefoon? Bij dit laatste dan zou ik voor optie B gaan. Ik kies er bewust voor om zakelijk lekker even 3 weken compleet van de radar te zijn. Vrouwlief is met haar NL nummer telefonisch bereikbaar voor noodgevallen. Overigens kun je ook via whatsapp bellen en gebeld worden. Moet je wel internetverbinding hebben uiteraard.

De simkaart gebruiken wij vooral zoals @Coyote aangeeft voor navigeren, snel iets opzoeken, bankzaken en whatsapp. Streamen heeft vaak toch geen zin, (denk aan spotify of online radio luisteren) want niet overal in de VS is het bereik even goed. Vooral niet in en rondom de National Parks.

:offtopic: Spotify kun je overigens thuis vooraf muziek downloaden.

Nog een tip, overigens ook voor anderen: Bankzaken, ING/ABN/Rabo, credit card App e.d. nooit via de wifi verbinding van je hotel doen. Tenzij je een VPN verbinding gebruikt. Wij denken dat men via een niet beveiligd wifi netwerk van een hotel dat ze aan onze credit card gegevens gekomen zijn. Paar weken later waren er allemaal reserveringen gedaan op onze CC van online gokspelletjes e.d. Een mobiele internetverbinding is in dat opzicht veel veiliger en minder makkelijk op in te breken.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 19 jan 2022, 20:32, 2 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Bericht door Bushmaster »

Ik heb al jaren Arieli gebruikt naar volle tevredenheid totdat mijn AT&T kaartje (van Arieli) bij aankomst in de US afgelopen November niet geactiveerd bleek te zijn. Walmart in gelopen en een prepaid kaart gekocht met unlimited data plus 15 Gb hotspot data voor $55. Dit is ook handig dat meerdere gezinsleden dan op jouw hotspot kunnen internetten.
same here, ik heb de sim echter in een separate android gedaan, en daar de hotspot aangezet. Op een Iphone gaat de hotspot-funtie nogal snel in een time-out als ie niets te doen heeft, op een android kan je de hotspot " always on" zetten.

Ik kon ook kiezen uit 3 sims, T-mobile, AT&T en Verizon. Ik heb de T-mobile geactiveerd maar achteraf was AT&T beter geweest (Las Vegas en omstreken),
mijn Nederlandse Iphone (met KPN sim) schakelde in de US over naar het netwerk van AT&T en ik had daar vaker bereik dat op de sim van T-Mobile.
https://i5.wal.co/asr/e668d7a5-0f75-458 ... nWidth=612
Cobert
Amerikafan
Berichten: 157
Lid geworden op: 10 apr 2021, 14:40
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Bericht door Cobert »

Wat een fijne heldere reacties zover. Ik gebruik mijn telefoon privé. Het gebied wat wij gaan bezoeken is grofweg Las Vegas-Moab- Mesa Verde- Grand Canyon-Las Vegas. Het is idd bedoeld voor wat dingen opzoeken, verslag bijwerken, bankieren, dat soort dingen. En bellen bijv naar de camperverhuurder. Maar ook naar huis kunnen bellen (ik heb een hoogbejaarde moeder)
Coby

Camperreis Canada 2010 (British Columbia, Vancouver Island)
Camperreis USA: 2014, 2016, 2018, 2022, 2024
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Bericht door Galapogos »

Zelfs van mijn privésimkaart vind ik het een verademing die eens uit te kunnen zetten op vakantie. :lol: Ik kies er op vakantie vaak ook bewust voor om de messagingapps niet te gebruiken. Notificaties uit en app uit zicht (of verwijderd). Heerlijk om een keer níéts mee te krijgen. Ik gooi meestal ook de Nederlandse nieuwsapps van mijn telefoon. Als hier de pleuris uitbreekt zie ik dat thuis wel weer.

Mocht er echt een noodgeval zijn dan kan mijn naaste familie we altijd wel bereiken via mijn tijdelijke Amerikaanse nummer of via de telefoon van mijn partner.

Niet dat ik die telefoon of internet dan in zijn geheel niet gebruik. Dat doe ik dan weer regelmatig, maar vooral om vakantiegerelateerde informatie op te zoeken, de weersvoorspelling te bekijken, etc.
Cobert
Amerikafan
Berichten: 157
Lid geworden op: 10 apr 2021, 14:40
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Bericht door Cobert »

@d_vdploeg ,dat lijkt me schrikken, als je ziet dat je CC opeens misbruikt wordt. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook weleens heel snel op mijn bank-app heb gekeken via hotel-WiFi. Toch maar niet meer doen! Ik ga maar net als @Terpies na aankomst de Walmart opzoeken en ter plekke een kaartje aanschaffen. Bedankt voor de link Terpies!.
Coby

Camperreis Canada 2010 (British Columbia, Vancouver Island)
Camperreis USA: 2014, 2016, 2018, 2022, 2024
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Bericht door Galapogos »

De risico’s bij gebruik van de app van je bank vallen als het goed is nog wel mee. Er van uitgaande dat die app goed in elkaar zit. De grootste risico’s loop je als je via je browser of een minder goed beveiligde app betalingen doet door je creditcardnummer ergens in te vullen. Als zo’n webformulier niet of niet goed beveiligd is en je gebruikt een openbaar WiFi-netwerk (waar je de veiligheid niet van kunt beoordelen) dan is dat een risico. Ook loop je een risico op geraffineerde phishingacties op die manier. Misschien is de website die je bezoekt wel niet de website die je denkt dat het is.

Enfin, het beste is het natuurlijk om overal en altijd gebruik te maken van vertrouwde netwerken. Dat kan bijvoorbeeld je eigen WiFi-netwerk thuis zijn, het WiFi-netwerk van je werkgever, het mobiele netwerk van je provider, of een vertrouwde VPN-aanbieder.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1576
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Bericht door d_vdploeg »

Cobert schreef:
19 jan 2022, 21:35
Dat lijkt me schrikken, als je ziet dat je CC opeens misbruikt wordt. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook weleens heel snel op mijn bank-app heb gekeken via hotel-WiFi. Toch maar niet meer doen!
Dat is het ook, of het ook daadwerkelijk aan de wifi heeft gelegen bij de hotels, dat zullen we nooit weten, het is ook al een aantal jaar geleden. Sindsdien gebruiken wij voor bankzaken eigenlijk altijd een mobiele internetverbinding.

Maar denk bijvoorbeeld ook wifi verbindingen op treinstations of in restaurants. Of bij de Mac. Gewoon belangrijke zaken zoals bankzaken, digiD e.d. niet doen via wifi. Ja thuis uiteraard.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer