Telefonie en mobiel internet in de VS, deel 2.

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS deel 2

Bericht door roelb »

Op veel plekken is geen 2G of 3G dekking (meer). Veel providers investeren alleen nog maar in 4G netwerken en AT&T is zelfs al begonnen om het 2G netwerk te ontmantelen zodat de frequenties hergebruikt kunnen worden voor LTE.

Dat betekent dus inderdaad dat je bij gebrek aan een 2G netwerk en geen dekking op HSPA of LTE niet kunt bellen of SMS'en, en ook geen internet verbinding hebt. Het is een misverstand om te denken dat HSPA/LTE (3G/4G) alleen maar om internet verkeer gaat, en telefoonverkeer altijd over de oude GSM/PCT frequenties en protocollen gaat. Dat is niet het geval.
nepuufd
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2017, 18:40
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS deel 2

Bericht door nepuufd »

Ik kan mijn Samsung toch nog aanleggen om Here Maps gps (offline) te gebruiken?
En wat met de wifi in de hotels of hotspots? Ook

Sorry voor mijn onwetendheid. Ben pas 3 maanden geleden overgestapt van een oude Nokia naar een smartphone. Eigenlijk grotendeels in functie voor onze reis (gps/camera/...). Maar blijkbaar dus geen goeie koop gedaan. :blink:
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS deel 2

Bericht door roelb »

Dat is geen probleem. Maar verwacht dus slechte mobiele dekking, en in ieder geval vrijwel geen 4G dekking. Geld uitgeven voor een SIM kaart met databundel lijkt me in dat toestel dan ook niet verstandig.

Je kunt altijd een tweede toestel meenemen dat je als hotspot instelt. Je kunt dan met al je andere apparaten onderweg via dat toestel van het internet gebruik maken. En met dat toestel gratis bellen binnen de US. Voordeel is dat je met je eigen toestel nog gewoon op je Nederlandse nummer bereikbaar bent (al kost het je dan wel iets meer geld als je een gesprek aanneemt, maar die kosten vallen tegenwoordig reuze mee, bij KPN EUR 0,50/minuut).
nepuufd
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2017, 18:40
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS deel 2

Bericht door nepuufd »

We zijn met 2 en mijn vriendin haar toestel is nog ouder.

Wat stel jij voor als beste/goedkoopste/handigste oplossing?
We doen de klassieke westcoast toer ( LA - GC - MV - Page - Zion - LV - DV - Yose - SF - Mon - LA) gedurende 3 weken. We hebben normaal in elk hotel wel wifi behalve Yosemite. Vermits onze zoon niet mee is, willen we toch een 4-tal keer skypen/Whatsappen. Maar ik wou ook zo'n simkaart met wat data om tussendoor ook te kunnen surfen (tripadvisor/soms gps/facebook/whatsapp) en dat gratis bellen naar buitenland is ook mooi meegenomen.

Een nieuwe aangepaste smartphone kopen is misschien enigste oplossing?
Jeanine_
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 feb 2017, 19:56
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS deel 2

Bericht door Jeanine_ »

Wij zijn op dit moment in Amerika. Bij AT & T hebben we een simkaart gekocht om via een telefoon een hotspot te creëren voor twee andere telefoons. Op basis van dit topic was ik van plan een pakket van $ 45 dollar te nemen. De mevrouw van AT & T verzekerde mij dat met het pakket van $ 60 ook een hotspot te maken is. Daar ter plekke geprobeerd en het werkt. Dan heb je dus onbeperkt bellen en internet.

Ik heb het topic niet meer bijgelezen dus misschien staat dit hier ook al vermeld? Het leek me in elk geval goed om hier even te delen. Of is er een addertje dat ik over het hoofd gezien heb?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS deel 2

Bericht door roelb »

Volgens alle documentatie van AT&T is dit niet toegestaan en zou men het actief blokkeren. En dat is geen loze kreet, dan doen ze ook.

Dus je hebt:

- een telefoon die het verkeer van andere devices zodanig maskeert dat AT&T het niet kan herkennen (TTL niet verlagen)
- een telefoon die geen autorisatie vraagt aan AT&T voordat de hotspot wordt geactiveerd. Alle iphones en Windows telefoons doen dat iig. Volgens mij de meest recente Android versies ook, behalve als je een third-party hotspot app gebruikt.

Overigens is het niet "onbeperkt", maar 22GB en de snelheid wordt geknepen tot 3Mbps.

van: https://www.att.com/shop/wireless/plans ... 10264.html
Unlimited Data. Data speed limited to max of 3Mbps. For content we can identify as video, speed will be limited to a max of 1.5Mbps at Standard Definition quality (about 480p). After 22GB of data usage, AT&T may slow speeds. See att.com/broadbandinfo for details. Mobile hotspot use is prohibited.
Het plan is overigens niet $60, maar $65 per maand. $60 is het alleen als je autopay opzet.

Weet je zeker dat je dit plan hebt? Wat staat er als je inlogt op http://att.com/mygophone ?
nepuufd
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2017, 18:40
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS deel 2

Bericht door nepuufd »

nepuufd schreef:We zijn met 2 en mijn vriendin haar toestel is nog ouder.

Wat stel jij voor als beste/goedkoopste/handigste oplossing?
We doen de klassieke westcoast toer ( LA - GC - MV - Page - Zion - LV - DV - Yose - SF - Mon - LA) gedurende 3 weken. We hebben normaal in elk hotel wel wifi behalve Yosemite. Vermits onze zoon niet mee is, willen we toch een 4-tal keer skypen/Whatsappen. Maar ik wou ook zo'n simkaart met wat data om tussendoor ook te kunnen surfen (tripadvisor/soms gps/facebook/whatsapp) en dat gratis bellen naar buitenland is ook mooi meegenomen.

Een nieuwe aangepaste smartphone kopen is misschien enigste oplossing?
Mijn vriendin haar smartphone is misschien wel eens aan verandering toe en we overwegen een nieuwe te kopen.
Welke frequenties moeten ondersteund worden om een degelijke dekking (G4) te hebben? Waarschijnlijk T-Mobile netwerk (Arieli). Ik heb die frequenties hier ergens zien staan maar vind het niet meer terug.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14282
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS deel 2

Bericht door Coyote »

Jeanine_ schreef:Bij AT & T hebben we een simkaart gekocht om via een telefoon een hotspot te creëren voor twee andere telefoons. Op basis van dit topic was ik van plan een pakket van $ 45 dollar te nemen. De mevrouw van AT & T verzekerde mij dat met het pakket van $ 60 ook een hotspot te maken is. Daar ter plekke geprobeerd en het werkt. Dan heb je dus onbeperkt bellen en internet.
Afgelopen mei ook een sim-kaart van AT&T gekocht en een refill pakket voor $ 45. (AT&T GoPhone). Deze sim-kaart in een in Nederland gekochte Mifi geplaatst. In eerste instantie werkte e.e.a. niet goed.

Bleek dat we minimaal een pakket voor $ 50 hadden moeten kopen. Kwam hier pas achter toen ik contact opnam met AT&T. De medewerker heeft mij toen $ 5 cadeau gegeven :D Toen werkte de hotspot perfect! :thumbup:

Achteraf hadden we gelijk een iets duurder plan moeten kopen. Daarmee hadden we veel meer GB's, eerste plan slechts enkele GB's. Maar goed, al doende leert men. Tweede pakket hebben we niet eens op kunnen maken.

Vrijwel overal goed bereik met de Mifi. Volgend jaar gaat ie weer mee naar Amerika. 8)

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
vinceG
Amerikakenner
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 apr 2013, 10:53
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: amsterdam

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS deel 2

Bericht door vinceG »

Bijzonder!

Beide verhalen staan haaks wat ik op de AT&T website kan vinden.
Afbeelding
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS deel 2

Bericht door roelb »

Vergeet niet dat dit de prijzen zijn als je autopay opzet (maandelijkse automatische betaling via credit card). Dat doe je als toerist niet, het risico dat je het vergeet uit te zetten en je een maand extra betaalt is levensgroot. Gewoon prepaid saldo storten en daaruit het plan betalen. Dat kost wel $5 meer maar je hebt verder geen problemen.

@Coyote: Het $5 extra verhaal begrijp ik niet. Je had een geactiveerd $45/montly plan? Dat zag je ook als je inlogde op att.com/mygophone?
Laatst gewijzigd door roelb op 07 sep 2017, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
vinceG
Amerikakenner
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 apr 2013, 10:53
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: amsterdam

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS deel 2

Bericht door vinceG »

Ja klopt bij addendum 1 op het plaatje staat dat het $ 45 is als je geen autopay doet.
nepuufd
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2017, 18:40
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS deel 2

Bericht door nepuufd »

Als ik een nieuwe smartphone koop, moet die dan voor T-Mobile (Arieli) alle 3 de LT frequenties ondersteunen (2,4,12) om degelijk te werken? Sommige phones ondersteunen veel frequenties maar dikwijls niet die specifieke 3 samen.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14282
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS deel 2

Bericht door Coyote »

roelb schreef:@Coyote: Het $5 extra verhaal begrijp ik niet. Je had een geactiveerd $45/montly plan? Dat zag je ook als je inlogde op att.com/mygophone?
Yep!

Ik had simkaart en een $ 45 Refill kaart gekocht.

Geïnstalleerd volgens de aanwijzingen (grappig je krijgt een cellphone number van de stad/streek waar we zaten) maar er werd geen data verzonden met de Mifi. Wel was er contact met AT&T netwerk.

Toch maar eens een belletje gedaan naar AT&T en volgens de medewerker moest er nog $ 5 bij. Die 'schonk' hij mij en toen werkte alles ineens wel.

Later ook een $ 65 Refill kaart gekocht en die werkte meteen.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Jeanine_
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 feb 2017, 19:56
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS deel 2

Bericht door Jeanine_ »

roelb schreef:Volgens alle documentatie van AT&T is dit niet toegestaan en zou men het actief blokkeren. En dat is geen loze kreet, dan doen ze ook.

Dus je hebt:

- een telefoon die het verkeer van andere devices zodanig maskeert dat AT&T het niet kan herkennen (TTL niet verlagen)
- een telefoon die geen autorisatie vraagt aan AT&T voordat de hotspot wordt geactiveerd. Alle iphones en Windows telefoons doen dat iig. Volgens mij de meest recente Android versies ook, behalve als je een third-party hotspot app gebruikt.

Overigens is het niet "onbeperkt", maar 22GB en de snelheid wordt geknepen tot 3Mbps.

van: https://www.att.com/shop/wireless/plans ... 10264.html
Unlimited Data. Data speed limited to max of 3Mbps. For content we can identify as video, speed will be limited to a max of 1.5Mbps at Standard Definition quality (about 480p). After 22GB of data usage, AT&T may slow speeds. See att.com/broadbandinfo for details. Mobile hotspot use is prohibited.
Het plan is overigens niet $60, maar $65 per maand. $60 is het alleen als je autopay opzet.

Weet je zeker dat je dit plan hebt? Wat staat er als je inlogt op http://att.com/mygophone ?
Klopt, het is het pakket van $65, we hebben geen autopay. Goed dat je de aandachtspunten benoemd, want dat is wellicht iets voor anderen om te checken als ze dit ook willen doen.

Wij gebruiken een Samsung Galaxy S5 als hotspot. We hebben allebei een Samsung Galaxy S7 om verbinding te maken. Geen idee of deze telefoons de eigenschappen bezitten die jij benoemd.

We hebben in de winkel uitgelegd wat we wilden. De mevrouw van AT & T noemde het pakket van $65 vervolgens ook als optie. Ik heb toen nog expliciet gevraagd of deze wel als hotspot gebruikt kon worden. Ze gaf aan dat dat geen probleem was. Zij heeft alles voor ons er in gedaan en wilde zelf zien of alles het deed voordat we de winkel verlieten.

Met de snelheid hebben we geen problemen, ik denk dat de dingen die wij doen ook niet om een heel hoge snelheid vragen. Op internet staat dat ze KUNNEN beperken bij 22 GB. Heb jij enig idee of wij ergens kunnen zien hoeveel we al gebruikt hebben? Via jouw link moet ik inloggen. Ik heb geen idee wat onze inlogcode is.
Jeanine_
Amerika-ontdekker
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 feb 2017, 19:56
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS deel 2

Bericht door Jeanine_ »

Screenshot_20170908-051020.jpg
Het was toch niet zo moeilijk :lol:

Edit: het verbruik is via deze link ook inzichtelijk. Tot nu toe in 3 dagen tijd nog geen GB verbruikt. En dat terwijl op een van de telefoons de automatische camera upload nog aan stond en foto's en filmpjes via Whatsapp nog automatisch werden gedownload. Met nog 21 dagen te gaan moet dat dus te doen zijn voor ons :thumbup:
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14282
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS deel 2

Bericht door Coyote »

Verbruik viel ons ook reuze mee (en wij hadden 2 telefoons, 2 iPads en een laptop op de Mifi).

Mijn vader had echter automatische updates nog aanstaan op de laptop waardoor die eerste 3 Gb van de $ 45 refill card wel erg snel ging... :lol:

De refill card daarna van $ 65 hebben wij lang niet 'leeg' kunnen maken.

Snap nu ook alweer waarom wij $ 5 'tekort' kwamen. Na het aanmaken van je account moet je een 'plan' kiezen en ik had gekozen voor $ 50 plan. Kon niet kiezen voor $ 45 en nog lager zou betekenen dat we dan geen data hadden. Vond ook wat vreemd maar dat was wat website aangaf. Dus toen ik die $ 45 'gestort' had in mijn plan was er dus nog een tekort.

Wij hadden gelijk een kaart van $ 65 moeten kiezen en het plan van $ 65, dan was het wel goed gegaan.

Kan nog steeds inloggen op mijn account bij AT&T, plan inmiddels verlopen. Benieuwd of mijn Cell Phone number volgend jaar nog geldig is. Hoef ik enkel refill kaart te kopen.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS deel 2

Bericht door roelb »

Aha, $50 plan. Je hebt data-only pakketten gekozen! Heette het pakket toevallig "Prepaid dataconnect 1GB"?

vwb de geldigheid: de vervaldatum vind je online op att.com/mygophone

Die vervaldatum is de datum waarop je resterende saldo verloopt. Zie boven in het plaatje van @Jeanine_, onder haar saldo ($0.00) staat "Expires on Dec 4, 2017". Daarna heb je nog 26 of 30 dagen (weet het niet meer zeker) voordat je SIM kaart definitief gedeactiveerd wordt. Als je voor die tijd saldo stort verleng je de geldigheidsduur.

Hoe meer je stort, hoe langer het geldig is. Stort je minder dan $20 dan is de geldigheidsduur 1 maand. Stort je $20 of meer maar minder dan $100 dan is de geldigheidsduur 3 maanden (of 90 dagen dacht ik). Stort je $100 of meer dan is de geldigheidsduur 1 kalenderjaar. Hierbij geldt dat de vervaldatum van het saldo alleen wordt gewijzigd als de nieuwe datum later is dan de huidige datum. Anders blijft de huidige datum gelden.

Als je je kaart dus actief wilt houden zul je een keer saldo moeten storten. Ik stort altijd $100 op mijn kaartje, verlengt het weer met 1 jaar. Maar dat gaat dus alleen op als je ten minste 2 keer per jaar het $45 plan oid activeert. Anders gooi je geld weg.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14282
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS deel 2

Bericht door Coyote »

Durf even niet meer te zeggen hoe het heette.

Ik heb denk ik nog paar dagen om het te vernieuwen, de mogelijkheid heb ik tenminste nog steeds (zie afbeelding).

Maar voor mij is het dan voordeliger volgend jaar een nieuwe simkaart te kopen aangezien de verwachting is dat ik volgend jaar 3 weken in Amerika ben (juni). Geen andere vakanties gepland.
ATT_Plan.jpg
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4809
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS deel 2

Bericht door michelly »

Ik weet dat het heel erg off topic is maar heeft er iemand weleens zo'n vergelijkbaar plan als van AT&T in Zuid Afrika gehad?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Telefonie en mobiel internet in de VS deel 2

Bericht door roelb »

@Coyote: ja. Want je moet minimaal $100 storten om het saldo 1 jaar geldig te houden. Stort je minder (maar wel meer dan $20) dan is het saldo slechts drie maanden geldig. En daarna vervalt het als je het niet gebruikt.

Als je $100 stort en het kaartje twee keer kunt gebruiken in het aankomende jaar dan is dat weer handiger, en je houdt hetzelfde nummer. Misschien iemand in je omgeving die ook naar de US gaat?

@Michelly: jazeker. Wat wil je weten?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer