Waarschuwing: creditcardfraude en gebrek aan hulp van de maatschappij.

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4965
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Waarschuwing: creditcardfraude en gebrek aan hulp van de maatschappij.

Bericht door hemmie »

johnvb schreef:Dit kan je wel voorkomen door simpelweg cash te betalen.
Blijkbaar vind je dit geen probleem, maar is het wel een probleem om cash te gaan betalen nadat je kaart was geblokkeerd.
Je hebt neem ik aan altijd nog 1 of meerdere pinpassen bij je, dus daar zou je je gewoon altijd mee moeten kunnen redden in de VS. Voor echt grote uitgaven kun je dan altijd nog bellen om tijdelijk te deblokkeren, maar een broodje o.i.d. kun je gewoon cash betalen of pinnen.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Waarschuwing: creditcardfraude en gebrek aan hulp van de maatschappij.

Bericht door kalaman »

Ik begrijp jouw goed bedoelde post en ik apprecieer dit dan ook.
Maar de enige goede raad die ik hieruit kan halen is dat je nooit of te nimmer met maar 1 cc op stap gaat, toch? Ikzelf heb er altijd 3 bij en ook ik heb al voorgehad dat mijn kaart "compromised" was, maar als je, zoals het hoort, meerdere kaarten bij je hebt, dan is er toch nooit een probleem?

Overigens net terug van 3 weken VS/Canada en het is nu de eerste keer in 21 VS-reizen dat we geen enkele keer hebben moeten swipen. Telkens konden we de chip gebruiken, zelfs nu ook al in heel wat tankstations (scheelt een gedoe met de zip-code).
Zal ook wel afhankelijk zijn van staat tot staat. Bvb in april in Utah en Arizona kenden ze nog steeds geen chipkaarten...
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7933
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Waarschuwing: creditcardfraude en gebrek aan hulp van de maatschappij.

Bericht door Pete.Z »

Ik zal paranoia zijn, maar ik heb drie credit cards bij me, waar ik ook in het buitenland zit. Twee voor gebruik, en één voor noodgevallen en b.v. de borg op de huurauto.
Cards kunnen ook kapot, naast fraude gevallen.

En ook ik zou graag weten welke maatschappij dit over gaat?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing: creditcardfraude en gebrek aan hulp van de maatschappij.

Bericht door roelb »

Wat mij tegen de borst stuit aan dit topic is de zin "gebrek aan hulp van de maatschappij" in de titel. Want dat is dus gewoon niet waar als je het verhaal leest. Volgens mij doet de kaartverstrekker hier precies wat ze moet doen en bied ook nog een noodoplossing voor een klant die in het buitenland zit en pas bij terugkomst zijn nieuwe kaart in ontvangst kan nemen. Prima service lijkt me.

Wat wil je dan? Dat er per overnight koerier een nieuwe kaart naar je toekomt? Als je dat soort service verwacht zul je ook een kaart moeten nemen die bij die eisen past. Alle waar naar zijn geld. Dus geen gratis Mastercard van je bank of ANWB Visa kaart, maar bijvoorbeeld een Amex, die die service wel expliciet bieden, wereldwijd.

Maar de meest eenvoudige oplossing is en blijft gewoon meer betaalmiddelen bij je hebben op vakantie, dan is het allemaal geen issue.

Ter illustratie: ik had vorig jaar ook 2 dagen voordat ik voor vier weken naar de US vloog opeens een SMS van ICS: mijn Visa geblokkeerd ivm fraude. Er waren door de dieven al tickets bij Easyjet mee gekocht en een doktersrekening in de US mee betaald. De oorzaak was hoogstwaarschijnlijk een betaling bij Aliexpress van een maand daarvoor, dat was de enige transactie in maanden waar de CVC2 was gebruikt. Er was niet genoeg tijd om nog een vervangende kaart aan te maken. Wel had ik een aantal hotels met die kaart gereserveerd. Gelukkig was de service van ICS perfect en heeft men ook toen een noodoplossing geimplementeerd. Maar het was verder helemaal geen issue, want het was niet de enige kaart. Ik had ook nog gewoon mijn Amex, als backup nog een prepaid Mastercard met een beetje saldo en we hebben van zowel de Amex als Visa ook de extra kaart op naam van mijn wederhelft, die ook nog eens een Mastercard bij de eigen betaalrekening heeft. Ik neem voor noodgevallen ook altijd nog mijn zakelijke mastercard mee in een hoekje van de koffer, you never know.

Voor bankpasjes geldt het ook. Ik ben lang geleden ooit een keer mijn ABN Amro pas kwijtgeraakt in een geldautomaat ergens in West Virginia. Eigen stommiteit, gewoon vergeten, het zit zo in het systeem dat je pasje er uit komt voordat het geld komt, niet andersom. Maar goed, ook dat kan gebeuren. Ook daar geen issue, altijd twee bankpasjes bij, en de wederhelft ook. Enige issue toendertijd was dat je bij ABN voor alle overboekingen bij ABN Amro die fysieke pas nog nodig had. Dus even geld overmaken op een andere rekening oid was er dan ook niet meer bij. Maar ook daar hadden we vooraf over nagedacht en het was dus geen issue, ook voldoende saldo op de andere rekening.
Gebruikersavatar
Roelarex
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 jul 2017, 18:39
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Waarschuwing: creditcardfraude en gebrek aan hulp van de maatschappij.

Bericht door Roelarex »

Als er fraude wordt geconstateerd, wordt dan dat ene pasje geblokkeerd, of de hele rekening? Wij hebben namelijk zo'n ANWB Visa rekening, maar wel allebei een eigen pas...
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing: creditcardfraude en gebrek aan hulp van de maatschappij.

Bericht door roelb »

De kaart, niet de account. Elke kaart heeft zijn eigen unieke naam/nummer/vervaldatum/cvc/cvc2 combinatie.
M.Arno
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2018, 13:58
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Waarschuwing: creditcardfraude en gebrek aan hulp van de maatschappij.

Bericht door M.Arno »

In december is mijn Card in een hotel geskimd. ICS heeft na 6 dagen, nadat ik bij het eerste hotel had ingecheckt, mijn card en account geblokkeerd.
Omdat ik in de USA niet dagelijks mijn whatsapp en mail berichten lees, je bent ten slotte op vakantie, kwam ik een dag na de melding van ICS erachter dat er iets niet goed zat.
Omdat je van alles leest over fishing mails en dergelijke ben ik erg alert op berichten van ICS. Om deuidelijkheid te krijgen heb ik allereerst via de pc mijn account opgeroepen. Helaas geen toegang. Nu pas begonnen bij mij de bellen te rinkelen. Ik heb direct met ICS contact gezocht. Na slechts enkele seconden kreeg ik al iemand aan de lijn.
Hij was blij dat ik zo snel reageerde. ICS had gemerkt dat er 3 dubieuze boekingen, bij één en het zelfde bedrijf en op dezelfde dag, ten last van mijn account waren geboekt. Uit voorzorg werd alles geblokkeerd. Het werd al snel duidelijk dat het om fraude ging.
Vervolgens hebben we overlegd hoe we de rest van de vakantie zouden kunnen blijven betalen. USA en Cred card zijn onafscheidelijk van elkaar verbonden. Gelukkig ga ik zelf niet met 1 card op zak op reis. Ik had gelukkig nog een andere kaart op zak. Daarnaast heeft mijn partner ook een eigen card.
Alleen was het saldo van mijn card niet hoog genoeg. Van ICS kreeg ik het advies om de stand van de card in de gaten te houden en eventueel de bestedingsruimte te verhogen door boekingen via Ideal. Ik heb uit voorzorg ook altijd mijn spullen bij om in te loggen bij de bank zodat ik grote bedragen kan overboeken. Mocht, zoals nu, de noodzaak dit verplichten.

Tijdens het gesprek met ICS hebben we even overlegd waar het fout zou kunnen zijn gegaan. Ik had mijn cred card slechts bij twee hotels en verder nergens gebruikt of getoond. Je hoeft niet geleerd te zijn om de conclusie te trekken dat het skimmen dus maar op 2 plaatsen heeft kunnen plaatsvinden. ICS bevestigde mijn bevindingen niet maar tijdens ons gesprek concludeerde ik dat het eerste hotel zwaar verdacht was.
Later kwam ik erachter, uit de gegevens van het boekingsoverzicht, dat de cred card gegevens op slechts 50 km afstand van het hotel zijn gebruikt.
In totaal was er meer dan Eur 1000 van mijn card afgeschreven. ICS heeft deze bedragen in enkele dagen netjes tegen geboekt. Zelfs een bedrag van usd 1.50 werd zonder pardon terug gecorrigeerd.

Ik ben van mening dat ICS, de overkoepelende organisatie achter ING, ABNAMRO, ANWB, en nog veel meer bekende nederlandse uitgevers van cred cards, alleen maar lof toe te zeggen is. Ze hebben zeer snel gehandeld en hebben op allerlei manieren (zoals SMS, Whatsapp, E-Mail en telefonisch) contact met mij gezocht. Daarnaast niks dan lof over het meedenken voor een oplossing van het probleem en het afhandelen van de fraude.

Vervolgens wil ik iedereen die met een cred card op vakantie gaat, en fraude vindt niet alleen in de USA plaats, adviseren om minimaal een tweede cred card mee te nemen. Voor slechts Eur 10 aan jaarlijkse kosten kun je veel problemen voorkomen. Advies is om één cred card met een klein saldo te gebruiken. Door een laag limiet kan de schade ook beperkt blijven. Deze kleine kaart kun je gebruiken voor tanken, winkels en parkeerautomaten.

Ondanks een zeer hoge alertheid kun je toch slachtoffer worden van criminelen die er niet voor terug deinzen om jouw vakantie te veranderen in een nachtmerrie.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing: creditcardfraude en gebrek aan hulp van de maatschappij.

Bericht door roelb »

Ik heb ook alleen maar goede ervaringen met ICS. Maar je hebt gelijk, een tweede kaart is absoluut een vereiste, waar je ter wereld ook heen reist. Jezelf afhankelijk maken van een enkel betaalmiddel is gewoon niet slim.

Een extra kaart hoeft overigens niets te kosten. Er zijn echt meer dan genoeg mogelijkheden om gratis een tweede credit card te krijgen, sterker nog, met alle welkomstaanbiedingen, met name van Amex, kun je er zelfs wat aan verdienen.

Beste gratis aanbieding op dit moment is een jaar gratis een Amex gold card: welkomstbonus van 22.000 punten (en dat is 88 euro waard) + 75 euro korting als je via Amex travel een hotel, ticket of huurauto boekt + 2 gratis loungebezoeken + reisverzekering + annuleringsverzekering. Enige vereist is dat je ergens gedurende de eerste drie maanden 500 euro met je kaart uitgeeft en de kaart via een referal van een bestaande kaarthouder aanvraagt (en daarvoor mag je natuurlijk altijd een PM sturen).
Gebruikersavatar
tosca
Amerika-expert
Berichten: 3212
Lid geworden op: 01 feb 2010, 16:30

Re: Waarschuwing: creditcardfraude en gebrek aan hulp van de maatschappij.

Bericht door tosca »

Nadeel van Amex vind ik wel dat je er in NL niet overal mee kunt betalen, ook op plaatsen waar je wel met een Mastercard of Visa terecht kunt. Ook in Thailand afgelopen weken liepen we hier meerdere keren tegenaan.

In de VS zul je dit probleem niet hebben met Amex.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing: creditcardfraude en gebrek aan hulp van de maatschappij.

Bericht door roelb »

De acceptatie van Mastercard en Visa is beter, maar het verschil wordt ook wel steeds kleiner. Voor wat betreft autohuur, hotels, brandstof e.d. zul je er niet veel last van hebben. Voor ons tripje naar Zuid Afrika dit jaar had ik welgeteld een kleiner hotel dat geen Amex accepteert.
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Waarschuwing: creditcardfraude en gebrek aan hulp van de maatschappij.

Bericht door knaapje »

Bericht verwijderd, foutief!
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Waarschuwing: creditcardfraude en gebrek aan hulp van de maatschappij.

Bericht door Marcopstal »

Bij mijn laatste bezoek had men in de restaurant de rekening met tip in plaats van afgerond op 130 dollar afgerond naar 150 dollar. Men had dus van mijn 3 een 5 gemaakt.

Bij de afrekening merkte ik dit op en heb ik klacht ingediend. Ik heb aangehaald dat een tip van meer dan 30% niet realistisch nog gebruikelijk was op een bedrag van net over de 100 dollar.

Bewijs had ik verder niet, doch ondanks dit heb ik ondertussen de 20 dollar netjes terugbetaald gekregen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing: creditcardfraude en gebrek aan hulp van de maatschappij.

Bericht door roelb »

Het is ook niet aan jou om te bewijzen, maar aan de incassant. Zij zullen dan toch echt met een bonnetje op de proppen moeten komen naar de kaartverstrekker. Goede reden ook om er voor te zorgen dat het door jou ingevulde bedrag niet kan worden "aangevuld". Dus ik zet altijd netjes een streepje ervoor en vul ook het totaal in.
Gast

Re: Waarschuwing: creditcardfraude en gebrek aan hulp van de maatschappij.

Bericht door Gast »

Wat Roel zegt doe ik ook altijd.

Bovendien: Als ik de tent niet vertrouw maak ik altijd met mijn telefoon een foto van de getekende bon voordat ik die teruggeef of achterlaat op tafel, dat helpt ook als je achteraf eventuele discssie krijgt met de CC maatschappij.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Waarschuwing: creditcardfraude en gebrek aan hulp van de maatschappij.

Bericht door SemJes »

Marcopstal schreef:Bij mijn laatste bezoek had men in de restaurant de rekening met tip in plaats van afgerond op 130 dollar afgerond naar 150 dollar. Men had dus van mijn 3 een 5 gemaakt.
Heel offtopic maar ik vraag me af of het met opzet was of dat het een oprechte fout was. Op werk wordt mijn 3 namelijk vaak aangezien voor een 5 terwijl ik echt niet kan begrijpen hoe ze dat zo fout kunnen zien! :D De 1 en 7 worden wel vaak anders geschreven door Amerikanen vs Europeanen.

Ze hadden alsnog moeten snappen dat $130 meer in de lijn der verwachting lag dan $150 natuurlijk, maar goed.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Waarschuwing: creditcardfraude en gebrek aan hulp van de maatschappij.

Bericht door Marcopstal »

Ik wil niet beweren dat het kwaadwillig was. Het kan ook gewoon een fout zijn, alhoewel de tip dan toch wel heel hoog zou zijn geweest.

Waar het mij om gaat is dat dit toch vrij snel gecorrigeerd is geworden. Ik heb al verschillende zaken meegemaakt, maar eigenlijk komt het altijd weer goed.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gast

Re: Waarschuwing: creditcardfraude en gebrek aan hulp van de maatschappij.

Bericht door Gast »

Ook ik heb AMEX. Ook ik had te maken met fraude (en niet de eerste keer). We waren in Florida afgelopen zomer en kreeg een SMS dat ik z.s.m. naar AMEX moest bellen ivm eventuele fraude. Meteen gebeld (en nee ik krijg geen vergoeding voor het bellen) en bleek dat ergens mijn gegevens overgenomen zijn en gebruikt op dat moment in Engeland. Gaf aan dat ik dit niet gedaan had, maar ondertussen al meer dan 300 pond met verschillende transacties afgeschreven. De bedragen betreffende de fraude heb ik nooit gezien bij de afrekening en kreeg meteen een nieuwe kaart naar vakantie adres opgestuurd. Een nadeel was wel het versturen was vanuit NL en duurde meerdere dagen voordat deze aankwam. Oude CC kaart kon ik verder niet gebruiken. Men bood wel aan dat ze de kaart nog even (enkele uren) open konden houden voor cash geld indien nodig. Omdat mijn vrouw ook een kaart van AMEX had (partner kaart) was dat niet nodig en geen probleem. Betere service kon denk ik niet dan eventueel de kaart versturen vanuit USA en dan was deze sneller aangekomen. Maar goed de kaart ontvangen op vakantie adres dus uiteindelijk alles weer in orde.

Zoals ik aangeef dit was niet de eerste keer. Ook in NL al 2 keer fraude gehad met de kaart maar kreeg na telefoontje binnen 2 dagen meteen een nieuwe. Nooit ook maar iets gezien van bedragen die ten onrechte waren afgeschreven gezien of eerst moeten betalen.

Ondanks dat je er in NL niet overal kan betalen (wordt steeds meer) kan ik zeker de kaart aanbevelen.
Gast

Re: Waarschuwing: creditcardfraude en gebrek aan hulp van de maatschappij.

Bericht door Gast »

Heb zojuist een bestelling gedaan met een ICS card op walmart.com, met een US shipping address en een NL visa card (kadootjes voor de kids).

Na het finalizen van de bestelling kreeg ik gelijk een tekst bericht (SMS) van ICS dat mijn CC was gebruikt voor een transactie in de US en dat ze de transactie hebben goedgekeurd. Als dit een onterechte transactie was moest ik gelijk bellen met het in het bericht vermelde telefoon nummer.

Ze zitten er dus wel bovenop tegenwoordig...
elkur
Amerikafan
Berichten: 192
Lid geworden op: 15 aug 2009, 18:30
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Sint Joris Weert

Re: Waarschuwing: creditcardfraude en gebrek aan hulp van de maatschappij.

Bericht door elkur »

Ik had laatst iets gelijkaardigs: op restaurant (in België) wil ik met mijn amex kaart betalen maar het toestelletje wilde de chip niet lezen. De dame van het restaurant heeft dan de kaart geswiped en dan ging de transactie wel door.(hoefde niet eigenlijk, ik had nog een andere kaart bij, maar ze deed het al voor ik iets kon zeggen).

We zaten in de auto op weg naar huis en ik kreeg al telefoon van Amex om te vragen of ik bij restaurant x had betaald. Een swipe transactie in België bleek erg verdacht maar het klopte deze keer dus wel.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Waarschuwing: creditcardfraude en gebrek aan hulp van de maatschappij.

Bericht door roelb »

jarjarbinks schreef:een nadeel was wel het versturen was vanuit NL en duurde meerdere dagen voordat deze aankwam.
Bij Platimum garandeert amex een vervangende kaart binnen 24 uur, overal ter wereld. Ik denk dat ze dan wel terugvallen op het lokale netwerk.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer