Eerste keer

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Little Vixen
Amerika-ontdekker
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2017, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 2

Eerste keer

Bericht door Little Vixen »

Ik open maar even een algemeen topic omdat ik zowel naar Indiana als Kentucky ga en ze in aparte groepen vermeld staan. Indien verkeerd, sorry modjes. :silent:

Zoals gezegd: Ik ga naar Amerika! Voor het eerst. Alleen. En ook nog eens voor het eerst met het vliegtuig. Alleen. En ik pies een beetje in m'n broek. lol. Nog nooit verder geweest dan de Benelux en dan in m'n uppie naar het grote Amerika. Ik heb het forum voor een groot deel doorgenomen en ik denk dat ik alles wel op een rijtje heb, maar zouden jullie even mee willen kijken?

Ik ga drie weken in totaal. Ik heb een heenvlucht op zondag 11 hr van Amsterdam naar Chicago, en dan van Chicago naar Louisville met een overstap van 1:50hr.
Dan een retour van Louisville naar Newark om kwart voor 12, en vanuit Newark naar Amsterdam. Overstaptijd van 4 uur.
Ik heb begrepen dat ik op de heenvlucht alleen een lunch krijg. Nou vlieg ik vanaf 11 uur s'ochtens tot 12 uur mijn tijd s'avonds. Dan is een lunch echt niet genoeg om me op de been te houden. Volgens mij was het geen probleem om eigen broodjes en zo mee te nemen als je maar zorgt dat het op is als je aankomt, toch?

Voor de vlucht heb ik een A-4tje opgesteld met mijn algemene info, contactgegevens ouders, werkgever, AirBnB en mijn Amerikaanse vriend en zijn zoon. Dacht das wel makkelijk als ik uit de rij gepikt wordt.

Ik heb een grote reiskoffer met tsa slot, een kleine reiskoffer met los tsa slot en een laptoptas met los tsa slot. Laptop en telefoon volledig opladen voor de vlucht zodat hij gecontroleerd kan worden. Geen vloeistoffen mee in de koffers behoudens tandpasta en shampoo, maar die zitten in de grote koffer. Ik heb wat lekkere dingen mee zoals stroopwafels en zo. Geen vleeswaren. Ik twijfel nog aan (harde) kazen maar wil liever geen risico lopen aangezien dit mijn eerste keer is.

Ik heb een reisstekker gekocht zodat ik mijn foon en zo kan opladen. Ik ga een kortlopende extra reisbundel afsluiten want ik ben er maar 3 weken en ben van plan gewoon via wifi te internetten. Ik ga namelijk niet touren, ik verblijf op twee vaste adressen. Ik ben er nog niet helemaal zeker van of ik meteen kan bellen als ik land? Moet ik verder nog iets instellen op mijn telefoon of kan ik gewoon bellen? En stel dat ik er door de douane uitgepikt wordt (wordt een beetje zenuwachtig van programma's als border patrol) mag ik dan mijn vriend bellen dat het wat langer gaat duren?

Ik heb een creditcard aangevraagd bij mijn bank, zij werken met mastercard. Daar staat een standaard limiet op van 1500 en ik heb er zelf geld opgezet tot 500 euro (ga liever niet in de min, erg Hollands...). Daarnaast heb ik ongeveer 500 dollar aan cash geld op zak. In theorie zou ik mijn eigen bankpas moeten kunnen gebruiken en ik kan altijd via internetbankieren geld overmaken naar mijn creditcard.
De eerste week zit ik in een AirBnB in Owensboro. Mijn vriend komt me van het vliegveld halen en brengt me daar naartoe. Na de eerste week ga ik, als alles goed klikt met zijn kinderen, bij hem logeren. Ik hoef dus alleen voor de eerste week voor mezelf te zorgen. Maar hij gaat met me boodschappen doen voor die week en hij en zijn vader wonen dichtbij mocht ik iets nodig hebben. Het is dus echt het reizen waar ik een beetje de kriebels van krijg. Vind het zo spannend.

Verdere info:
Mijn ouders en mijn beste vrienden hebben de contactgegevens van mijn vriend en vice versa, mocht er iets zijn.

Vergeet ik iets belangrijks?

Edit: Niet vergeten: ESTA is een maand geleden geregeld. Moet ik die uitgeprint en bij de hand hebben? Ga ik sowiso wel doen, ik heb alles uitgeprint bij, van de vlucht boeking tot de reservering van het huisje.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Eerste keer

Bericht door Njit »

Oef! Je hebt een Amerikaanse vriend en daar ga je voor 3 weken heen? Dat kan vragen oproepen. Je zou niet de eerste zijn die na drie weken besluit langer te blijven. Wat heb je voor een banden met Nederland behalve dat je een retourticket hebt?

ps,

- je krijgt op je vlucht van Amsterdam naar Chicago gewoon een warme maaltijd en lunch/ontbijt. Op het 2e stuk krijg je denk ik alleen een snack.
- ESTA hoef je niet perse geprint mee te nemen maar kan zeker geen kwaad.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Little Vixen
Amerika-ontdekker
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2017, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Eerste keer

Bericht door Little Vixen »

Njit schreef:Oef! Je hebt een Amerikaanse vriend en daar ga je voor 3 weken heen? Dat kan vragen oproepen. Je zou niet de eerste zijn die na drie weken besluit langer te blijven. Wat heb je voor een banden met Nederland behalve dat je een retourticket hebt?
I know. Daar ben ik ook een beetje huiverig voor. Dat was ook de reden dat ik mijn werkgever bijgeschreven heb op mijn A-4tje. Ik heb een vaste baan en ben bezig met een vierjarige (deeltijd) opleiding voor het werk. Ik ben in het bezit van een (koop)huis. Mijn honden en paarden zijn gewoon thuis in Nederland. Reden genoeg om terug te keren.

Uiteraard is het ooit in de toekomst wel de bedoeling om te gaan samenwonen. Maar daarvoor moeten we elkaar eerst beter leren kennen. En dat gaat nou eenmaal moeilijk zonder vakantie over en weer.
Gebruikersavatar
ohjajoh?
Amerikafan
Berichten: 238
Lid geworden op: 17 mei 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Eerste keer

Bericht door ohjajoh? »

Ik zou helemaal niet melden dat je bij je vriend op bezoek gaat. Dat roept alleen maar meer vragen op.
Je hebt een bnb adres, dat kan je gewoon gebruiken als contact adres. Je kan hem wel als contactpersoon opgeven, als zijnde een vriend of kennis.
Verder zou ik ervoor zorgen dat je alles in eigen hand hebt. Dus stel het valt zwaar tegen, zorg er dan voor dat je er toch gewoon een leuke vakantie van kan maken. Kijk alvast of je ook voor week 2 en 3 iets van onderdak achter de hand hebt.
Zo deed ik het altijd :)
Voor de rest valt het allemaal best mee hoor, maak je niet te druk.
Little Vixen
Amerika-ontdekker
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2017, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Eerste keer

Bericht door Little Vixen »

ohjajoh? schreef:Ik zou helemaal niet melden dat je bij je vriend op bezoek gaat. Dat roept alleen maar meer vragen op.
Je hebt een bnb adres, dat kan je gewoon gebruiken als contact adres. Je kan hem wel als contactpersoon opgeven, als zijnde een vriend of kennis.
Verder zou ik ervoor zorgen dat je alles in eigen hand hebt. Dus stel het valt zwaar tegen, zorg er dan voor dat je er toch gewoon een leuke vakantie van kan maken. Kijk alvast of je ook voor week 2 en 3 iets van onderdak achter de hand hebt.
Zo deed ik het altijd :)
Voor de rest valt het allemaal best mee hoor, maak je niet te druk.
Tx. Ik kan de AirBnB gewoon bijboeken mocht het nodig zijn, daar heb ik genoeg voor achter de hand. Ook de tickets zijn zo geboekt dat ik makkelijk om kan boeken mocht ik perse naar huis willen. Ik ga er vanuit dat ik het niet nodig ga hebben.
Ik heb er aan zitten denken om hem niet op te geven als verblijfsadres maar vind dat ook weer een beetje moeilijk. Stel dat ze vragen gaan stellen, daar wil ik niet over liegen?
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Eerste keer

Bericht door winterpark »

Hoe ken je je vriend eigenlijk?

Enne.......
1500 max op je creditcard vind ik persoonlijk nogal weinig. Volgens mij is mijn limiet 3000 ofzo. Je weet maar nooit in wat voor situaties je terecht.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Eerste keer

Bericht door Njit »

Je hoeft alleen je eerste verblijfsadres op te geven. Er zijn zoveel mensen die hotels ter plaatse boeken gedurende de rest van de reis.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
elninjoo
Amerikakenner
Berichten: 1456
Lid geworden op: 29 mei 2009, 08:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Eerste keer

Bericht door elninjoo »

Ik vermeld altijd gewoon 'roadtrip' o.i.d. en eventueel het adres van de eerste nacht
Little Vixen
Amerika-ontdekker
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2017, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Eerste keer

Bericht door Little Vixen »

winterpark schreef:Hoe ken je je vriend eigenlijk?

Enne.......
1500 max op je creditcard vind ik persoonlijk nogal weinig. Volgens mij is mijn limiet 3000 ofzo. Je weet maar nooit in wat voor situaties je terecht.
Ik heb hem leren kennen via een vriendin van me. Wij zaten op het zelfde online platform en ze stelde ons aan elkaar voor met de mededeling: hier is je nieuwe speelkameraadje, lol. Het klikte meteen maar nooit gedacht dat het op meer zou uitlopen dan een leuke vriendschap.

Wat betreft de creditcard, 1500 is wat mijn bank mij gegeven heeft. Geen idee waarom ze voor 1500 hebben gekozen. Maar zoals ik al zei, ik kan vanuit mijn rekening bijboeken. Ik heb er nu 500 euro extra op staan wat een bestedingsbereik geeft van 2000 euro.
Njit schreef:Je hoeft alleen je eerste verblijfsadres op te geven. Er zijn zoveel mensen die hotels ter plaatse boeken gedurende de rest van de reis.
Oh top, dan doe ik dat gewoon. tx!
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Eerste keer

Bericht door Inges »

Little Vixen schreef: Ik heb er aan zitten denken om hem niet op te geven als verblijfsadres maar vind dat ook weer een beetje moeilijk. Stel dat ze vragen gaan stellen, daar wil ik niet over liegen?
Nee waarom zou je liegen? Dat zou ik nooit doen. Je liegt toch niet als je je BnB adres opgeeft? Ik zou ook niet aangeven dat je voor je vriend komt. Pas als ze daar specifiek naar vragen. Je komt toch voor vakantie? Dan lieg je niet. Ik ken ook mensen in de USA en kom veel bij hun over de vloer. Niemand heeft mij ooit gevraagd wat mijn relatie tot hun is.
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Eerste keer

Bericht door Almere vak V »

Heel botweg gezegd willen ze drie dingen van je weten:

- Wat kom je doen??
- Waar verblijf je??
- Wanneer ga je weer terug??

Je komt op vakantie. Geen woord aan gelogen. Je hebt een adres. Ze vragen nooit hoe lang je daar blijft en of je nog andere adressen hebt waar je verblijft. Dus ook daar is geen woord gelogen aan. En je hebt een retourticket. Dus ook daar is niks aan gelogen. En je blijft 3 weken. ook daar is niks geks aan.

Maak het niet onnodig interessant voor Immigration. Dan is er helemaal niks aan de hand.

In je koffer kan je trouwens vanalles meenemen. Mits je het maar aangeeft. Ook kaas kan je meenemen. Zorg wel dat die vacuum verpakt is. Dat scheelt weer eventuele vragen. Al moet ik zeggen dat ik nog nooit vragen heb gehad over de inhoud van mijn koffer. En die inhoud is soms redelijk bizar te noemen...
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Eerste keer

Bericht door Njit »

- Wat kom je doen?? Holiday
- Waar verblijf je?? AirBnB
- Wanneer ga je weer terug?? 3 weeks

en dus niet:

- Wat kom je doen?? Visiting my boyfriend to see if things work out with him and his kids
- Waar verblijf je?? Staying at my boyfriends place
- Wanneer ga je weer terug?? 3 weeks
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Little Vixen
Amerika-ontdekker
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2017, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Eerste keer

Bericht door Little Vixen »

Almere vak V schreef: En die inhoud is soms redelijk bizar te noemen...

Lol, ik wordt hier heel nieuwsgierig van. :twisted:


Voor de rest, bedankt jongens. :thumbup: Ik hou het dus lekker simpel.
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Eerste keer

Bericht door Inges »

Ik geef altijd aan dat ik eten in mijn koffer heb. Ze vragen ernaar, ik geef antwoord en nog nooit iemand die daar verder ooit naar gekeken heeft. Ik zorg uiteraard wel dat ik alleen zaken mee neem die mogen. Kaas is idd geen probleem als je het maar laat sealen.
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Eerste keer

Bericht door Almere vak V »

Little Vixen schreef:
Almere vak V schreef: En die inhoud is soms redelijk bizar te noemen...

Lol, ik wordt hier heel nieuwsgierig van. :twisted:


Voor de rest, bedankt jongens. :thumbup: Ik hou het dus lekker simpel.
Nou vooruit dan:
- pindasaus
- kaas, alle soorten die je kunt bedenken.
- haribo snoep
- jodenkoeken
- stroopwafels, het liefst met chocolade...
- nasikruiden
- bitterlemon
- bepaald soort schoenen van de Welkoop
- haardroger voor honden
- hondenriemen
- chocolade, in allerlei soorten
- zuurtjes
- satehmarinade
- sambal
- ketjap
- bepaald soort theeglazen
- alle Delfsblauwe shit die je maar kunt bedenken...

Zoiets??
Gebruikersavatar
elninjoo
Amerikakenner
Berichten: 1456
Lid geworden op: 29 mei 2009, 08:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Eerste keer

Bericht door elninjoo »

Inges schreef:Ik geef altijd aan dat ik eten in mijn koffer heb. Ze vragen ernaar, ik geef antwoord en nog nooit iemand die daar verder ooit naar gekeken heeft. Ik zorg uiteraard wel dat ik alleen zaken mee neem die mogen. Kaas is idd geen probleem als je het maar laat sealen.
En zo'n bolletje? Mag dat gewoon mee? Ik ga ook bij vrienden logeren en wil wat NL producten meebrengen w.o. kaas, stroopwafels e.d.
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Eerste keer

Bericht door Inges »

elninjoo schreef:
Inges schreef:Ik geef altijd aan dat ik eten in mijn koffer heb. Ze vragen ernaar, ik geef antwoord en nog nooit iemand die daar verder ooit naar gekeken heeft. Ik zorg uiteraard wel dat ik alleen zaken mee neem die mogen. Kaas is idd geen probleem als je het maar laat sealen.
En zo'n bolletje? Mag dat gewoon mee? Ik ga ook bij vrienden logeren en wil wat NL producten meebrengen w.o. kaas, stroopwafels e.d.
Ja dat mag maar ook die zou ik voor de zekerheid laten sealen. Als je zo'n kaasje op de markt koopt dan kunnen ze hem vaak vacuüm voor je verpakken.

Wij nemen mee (voor onze vrienden):

- koffie
- zaanse mosterd
- zaanse mayonaise
- kaas
- gevulde koeken
- pannenkoeken meel (liefst met kaneel)
- schenkstroop
- dropjes
- stroopwafels
- ketjap
- macaroni/nasi kruiden

Verder koop ik bij de Xenos altijd een stapeltje van die kleine Delfsblauwe klompjes (sleutelhangers). Die deel ik uit als ik daar ben. Aan de jongen die NL ouders had en ons ineens in het Nederlands bediende in het restaurant. Aan de aardige dame bij het hotel die voor mij veel telefoontjes pleegde om iets voor mij uit te zoeken. Aan ranger Michael Schijf in Yellowstone omdat zijn opa uit NL was geëmigreerd en hij nog steeds zijn naam droeg maar het niet uit kon spreken (wij wel ;-)). Aan de mevrouw van wie wij een hele zak brandhout kregen op de camping bij Glacier NP enz. Mensen zijn er altijd heel blij mee en het is leuk om te doen.
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Eerste keer

Bericht door Njit »

Gaan nu alleen wat :offtopic: :)
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Little Vixen
Amerika-ontdekker
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2017, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Eerste keer

Bericht door Little Vixen »

Njit schreef:Gaan nu alleen wat :offtopic: :)
Nee hoor. Dit valt gewoon inde catagorie "ben ik nog iets vergeten" :D

Sleutelhangers in de vorm van klompen had ik ook al aan gedacht. Ook leuk voor de kinderen.
Gebruikersavatar
elninjoo
Amerikakenner
Berichten: 1456
Lid geworden op: 29 mei 2009, 08:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Eerste keer

Bericht door elninjoo »

Zijn die klompjes bij elke willekeurige Xenos te vinden of alleen in toeristischere plaatsen? Niet dat ik vaak bij Xenos kom, maar tis me nog nooit opgevallen. Vind dat ook wel leuk om mee te nemen!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer