Hoe doen jullie dat met waardevolle spullen tijdens een rondreis?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe doen jullie dat met waardevolle spullen tijdens een rondreis?

Bericht door Galapogos »

Ook wij hadden afgelopen voorjaar onze paspoorten nodig om binnen te kunnen bij een brouwerij in Utah. Rijbewijzen volstonden niet. Moet wel zeggen dat dat de eerste keer is geweest dat we daadwerkelijk ons paspoort ergens voor nodig hadden tijdens drie reizen naar de VS.
Gast

Re: Hoe doen jullie dat met waardevolle spullen tijdens een rondreis?

Bericht door Gast »

roelb schreef:Dat is helemaal niet waar. Je hoeft in het buitenland helemaal niet overal je paspoort bij je te hebben. Wellicht dat er landen zijn die dat eisen, maar ik ken ze niet. En zeker in de USA is dat niet vereist. Sterker nog, er is in de US zelfs helemaal geen verplichting om legitimatie, in welke vorm dan ook, bij je te hebben. In Europa ben je dat wel, maar ook daar hoef je alleen een reisdocument bij je te hebben _op het moment_ dat je een landgrens passeert.
Complete nonsens. Als je bv een checkpoint krijgt van border patrol (met name in het zuidwesten van de US redelijk vaak voorkomend) geldt een Nederlands rijbewijs absoluut niet als identificatie. Als ze een niet-Amerikaans rijbewijs zien willen ze je ID zien, in dit geval toch echt je paspoort. Diverse keren de verhalen aangehoord over toeristen die paspoort gewoon in het hotel hadden achtergelaten en zich proberen te identificeren met in de ogen van US Law Enforcement nietszeggende kaartjes zoals een rijbewijs, en dientengevolge dus wel in de problemen kwamen.

Een US id is een geldige legitimatie in de US. Een roze plastic kaartje wat wij hebben als rijbewijs is dat in de US absoluut niet.

Overigens, als je in de EU een landsgrens overschrijdt moet je ook je paspoort bij je hebben, dus als jij zegt geen landen te kennen die een paspoort eisen is dat echt onzin.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ntificeren

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... buitenland

Quote van de site van de Rijksoverheid:
Rijbewijs geldt in buitenland niet als identiteitsbewijs
Het rijbewijs is in het buitenland geen officieel identiteitsbewijs
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Hoe doen jullie dat met waardevolle spullen tijdens een rondreis?

Bericht door roelb »

Een Europees rijbewijs is in geheel Europa een geldig legitimatiebewijs. Zoals ik duidelijk aangaf (je quote het zelfs), zodra je een landsgrens passeert heb je op dat moment een reisdocument nodig. Daarna niet meer.

In de US geldt geen legitimatieplicht. Voor niemand.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Hoe doen jullie dat met waardevolle spullen tijdens een rondreis?

Bericht door Dutchess »

roelb schreef:In de US geldt geen legitimatieplicht. Voor niemand.
Dat is wat simplistisch gesteld. Je moet in de VS voor sommige doeleinden wel je leeftijd kunnen bewijzen - via een officieel identiteitsbewijs. En dan voldoet een Europees rijbewijs niet overal. Voor bepaalde medicijnen heb je ook legitimatie nodig, zelfs iets eenvoudigs zoals pseudoephedrine (Sudafed) waar je verder niet eens een recept voor nodig hebt.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gast

Re: Hoe doen jullie dat met waardevolle spullen tijdens een rondreis?

Bericht door Gast »

roelb schreef:Een Europees rijbewijs is in geheel Europa een geldig legitimatiebewijs. Zoals ik duidelijk aangaf (je quote het zelfs), zodra je een landsgrens passeert heb je op dat moment een reisdocument nodig. Daarna niet meer.

In de US geldt geen legitimatieplicht. Voor niemand.
Je conclusie is zo krom als een hoepel. Ik geef met links duidelijk aan dat een rijbewijs in de EU geen legitimatie bewijs is als je buiten het land bent. Toch blijf je volhouden dat het wel zo is. Zelfs voor een Nederlander in Nederland is in bepaalde gevallen een rijbewijs geen geldig identiteitsbewijs.

Wat je wel wilt zeggen is me een raadsel.

Feit is dat je je als Nederlander in het buitenland (dus ook in de US) niet kunt legitimeren met een rijbewijs (misschien wel bij een hotel maar zeker niet bij bv politie, immigrations of border patrol).

Dat er in de US geen identificatie plicht geldt is je reinste kolder.

Elke US Citizen moet een id bij zich hebben om zich in elke situatie te kunnen legitimeren, als in iemands identiteit te kunnen bewijzen, voor zowel leeftijd als identiteit middels foto. Hiervoor zijn in de US verschillende mogelijkheden, zoals drivers license (staat gebonden, kan gebruikt worden om te legitimeren om bv toegang te krijgen tot bepaalde faciliteiten en om bv alcohol of sigaretten te kopen), social security number id cards (nationaal, voor government en ook verschillende non-government instanties, maar bewijzen geen identiteit, alleen een koppeling tussen achternaam en ssn), birth certificates en paspoorten.
Voor militairen is het verplicht om een military id bij zich te hebben en indien gewenst te kunnen tonen.

Wat jij waarschijnlijk bedoelt is dit:
Although most American adults carry their drivers' licenses at all times when they are outside their homes, there is no legal requirement that they must carry their licenses when not operating a vehicle. However, the U.S. Supreme Court has ruled that states are permitted to require people to truthfully state their name when a police officer asks them; about half of the states have enacted some variant of stop and identify statutes requiring compliance with such police inquiries.
Dit kan dus alleen met een drivers license of id card (in het geval men geen drivers license heeft).
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Hoe doen jullie dat met waardevolle spullen tijdens een rondreis?

Bericht door Mrvanilla »

we dwalen weer wat af van het onderwerp. Indien gewenst kan deze discussie elders op het forum worden voortgezet. In dit topic zullen volgende berichten in deze discussie worden verwijderd. Dank!
Groetjes,
Daniel
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Hoe doen jullie dat met waardevolle spullen tijdens een rondreis?

Bericht door roelb »

Toch wat jammer, want volgens mij is de discussie hartstikke on-topic. Er kwam namelijk een vraag van @noname4 over paspoorten meenemen tijdens een (in dit geval vrij natte) hike.

Daarop worden door @Terpies stellingen geponeerd die simpelweg niet waar zijn, namelijk dat je verplicht zou zijn een paspoort (of andere legitimatie) altijd bij je te dragen. Dat is gewoon niet waar, en het raakt wel degelijk de kern van dit topic: namelijk wat verstandig is om bij je te hebben en wat je achterlaat in auto of hotel, als je gaat winkelen, tijdens een hike, in een stad, etc.

Die onjuiste informatie is nu het laatste woord in de discussie. Dat kan mensen beinvloeden die wellicht op basis daarvan denken dat ze 24 uur per dag een paspoort bij zich moeten dragen, met het risico dat ze het kwijtraken.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe doen jullie dat met waardevolle spullen tijdens een rondreis?

Bericht door Harry »

Ik denk dat jouw informatie in dit geval zeker onjuist is Roelb, en dit is inderdaad on-topic!

Vorig haar reden we van Las Cruces naar White Sands NM, ik heb normaal gesproken altijd mijn paspoort bij me, maar nu lag het paspoort nog in het hotel en had ik alleen mijn rijbewijs bij me. We komen al meer dan 20 jaar in de VS en dan wordt je wat makkelijker met dit soort dingen.
Vlak voor het NM zit een border patrol checkpoint, ik had hem nog nooit bemand gezien, naar deze keer wel. De beambte was zeker not amused (en dat is heel mild uitgedrukt) dat ik geen paspoort kon laten zien en we moesten de auto op de parkeerplaats neerzetten en mochten niet verder rijden. Onderwijl dreigde hij dat we wel eens een heel groot probleem konden hebben en ons lang zou laten staan.
Na ongeveer een half uur kwam er een veel vriendelijkere beambte naar de auto en vroeg waar ik het land binnen gekomen was en of het op een ESTA was, en nam mijn rijbewijs mee.
Hij ging weer naar binnen en na een tijdje kwam hij weer naar de auto en mochten we doorrijden, nu dus nooit meer zonder paspoort op pad in de VS.

En je kunt hoog springen of laag springen Roelb, jouw informatie is onjuist en kan mensen in de problemen brengen!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Hoe doen jullie dat met waardevolle spullen tijdens een rondreis?

Bericht door roelb »

Dit is meer een geval waarbij ICE haar boekje te buiten gaat. Er is geen legitimatieverplichting in de USA. Het is geen misdrijf of overtreding om zonder geen legitimatie bij je te dragen, zoals dat (helaas) in Europa wel het geval is. Als bestuurder van een motorvoertuig moet je natuurlijk wel een rijbewijs bij je dragen.

Voor buitenlanders staat in de amerikaanse wet alleen de volgende verplichting die Amerikanen zelf niet hebben:

"e) Every alien, eighteen years of age and over, shall at all times carry with him and have in his personal possession any certificate of alien registration or alien registration receipt card issued to him pursuant to subsection (d)"

Dat zou vroeger betekenen dat je het I94(W) formuliertje als volwassene dus altijd zou moeten kunnen tonen. Maar er wordt helemaal geen I94 meer aan je verstrekt bij de grens, die is alleen nog digitaal. Dus die kun je niet bij je dragen. Deze (antieke) wet is echter nooit aangepast. Een ICE agent kan die status gewoon elektronisch controleren. En dat hebben ze in jouw geval ook gedaan. Overigens mag ICE alleen in de grensstaten dit soort controles houden. Deze vraag ging over Utah, waar dit niet eens van toepassing is.

Langs de Mexicaanse grens is het in het huidige politieke klimaat zeker niet onverstandig om je paspoort wel bij je te houden, dat kan zeker tijd schelen. Maar je overtreed niet de wet als je het niet bij je hebt.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Hoe doen jullie dat met waardevolle spullen tijdens een rondreis?

Bericht door Mrvanilla »

fair enough. Let er wel op dat het niet weer een oneindige welles nietes discussie wordt. Thanks.
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe doen jullie dat met waardevolle spullen tijdens een rondreis?

Bericht door Harry »

Ja Roelb, je kunt formeel gezien dan wel gelijk hebben, als er een intimiderende border patrol beambte naast je auto staat, die jou op dat moment volledig in zijn macht heeft, ga je hem niet vertellen dat hij zijn boekje te buiten gaat. :D
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Hoe doen jullie dat met waardevolle spullen tijdens een rondreis?

Bericht door Dutchess »

roelb schreef:Er is geen legitimatieverplichting in de USA. Het is geen misdrijf of overtreding om zonder geen legitimatie bij je te dragen, zoals dat (helaas) in Europa wel het geval is.
Ik snap wat je bedoelt, Roel, en wat betreft de wet heb je gelijk. Maar is wel een verschil tussen "het is geen misdrijf of overtreding om geen legitimatie bij je te dragen" en "het is niet nodig legitimatie bij je te dragen" en ik denk dat we daar over struikelen in deze discussie. Het laatste is een praktische overweging - je bent natuurlijk nooit verplicht om b.v. een brouwerij binnen te gaan, maar mocht je dat willen doen, dan is het (in staten zoals Utah) wel verplicht om legitimatie te laten zien. "Altijd" bij je hebben is inderdaad niet nodig, dat ben ik met je eens. Maar afhankelijk van je activiteiten ben je wel vaker verplicht je legitimatie te laten zien dan alleen bij de grensovergang.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gast

Re: Hoe doen jullie dat met waardevolle spullen tijdens een rondreis?

Bericht door Gast »

@dutchess: jij hebt het nu toch over een Amerikaans ingezetene met een id/drivers license? En niet over een Nederlandse toerist?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Hoe doen jullie dat met waardevolle spullen tijdens een rondreis?

Bericht door Dutchess »

Een NL toerist moet een paspoort laten zien (ipv een rijbewijs) om alcohol te kopen in Utah. Voor een Amerikaanse ingezetene volstaat hiervoor een ID/rijbewijs. Maar zowel de toerist als de ingezetene mogen in dat geval om legitimatie gevraagd worden (al worden oudjes zoals ik daar vaak niet meer om gevraagd).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Hoe doen jullie dat met waardevolle spullen tijdens een rondreis?

Bericht door Vito »

Is dat nieuw, Dutchess? Want ik heb nog nooit een ID moeten laten zien in Utah.
Gast

Re: Hoe doen jullie dat met waardevolle spullen tijdens een rondreis?

Bericht door Gast »

Volgens mij is dat de beruchte vraag ‘does customer appear to be over 40?’ die ook bv bij Walmart op de kassa display staat als je alcohol koopt.

Als de caissière inschat dat je onder de 40 bent moet je je legitimeren. Als wij met onze kinderen eten in een restaurant en zij bestellen een biertje of cocktail moeten ze zich ook legitimeren, ook al zijn ze boven de 21.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Hoe doen jullie dat met waardevolle spullen tijdens een rondreis?

Bericht door Dutchess »

Precies, Terpies. Het wordt niet altijd gevraagd, maar wel als er twijfel bestaat over je leeftijd. Onze NL kennis die hier studeert (20er) kan vaak geen alcohol bestellen in een bar/restaurant omdat ze niet met haar paspoort op zak wil lopen. Zie ook de reactie van Galapogos die een brouwerij bezocht. Wij waren laatst in een bar in SLC die pas nog een boete had gehad van de Utah DABC (omdat ze kennelijk minderjarigen alcohol hadden geserveerd) en daar werd letterlijk iedereen om legitimatie gevraagd, zelfs mijn man en ik (met onze grijze haren)!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Hoe doen jullie dat met waardevolle spullen tijdens een rondreis?

Bericht door Vito »

Oeps, dat is geen compliment voor mij :lol:
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Hoe doen jullie dat met waardevolle spullen tijdens een rondreis?

Bericht door roelb »

In al dat soort situaties (restaurants en winkels voor alcohol, National park entry met je annual pass, inchecken bij hotels, etc) voldoet je NL of BE rijbewijs ook prima, nog nooit een issue mee gehad. Maar @noname4 ging de Narrows in, geen slijterij ;-). En het lijkt me erg onverstandig om dan paspoorten te gaan meeslepen, of je moet een 100% waterdichte verpakking er voor hebben.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Hoe doen jullie dat met waardevolle spullen tijdens een rondreis?

Bericht door Dutchess »

Hartstikke fijn voor jou Roel, dat je daar nooit een issue mee gehad hebt, je zal de enige niet zijn. Maar zoals het liedje gaat, "ik stond erbij en ik keek ernaar" toen onze kennis er wel een probleem mee had (en kennelijk voor de zoveelste keer al). Ze hebben trouwens wel geprobeerd die wet in Utah te veranderen dit jaar, maar dat is er nog niet doorgekomen.

Mijn reactie was natuurlijk niet over de Narrows, maar over je stelling dat je, eenmaal in de VS aangekomen, je paspoort "nergens voor nodig hebt."

Verder laat ik het hierbij hoor, ik heb er genoeg over gezegd.


Vito schreef:Oeps, dat is geen compliment voor mij :lol:
Hahaha, niks mis mee toch, over de 40 zijn! :lol:
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer