Hoeveel fooi

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Ionnie
Amerika-ontdekker
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 dec 2015, 13:37
Aantal x V.S. bezocht: 4

Hoeveel fooi

Bericht door Ionnie »

Hallo allemaal,

Al enige tijd ben ik fervent meelezer van AA. Komende zomer gaan we een maand naar de VS: eerst naar New York en dan naar het westen.
Ik weet dat het gebruikelijk, eigenlijk standaard, is om fooi te geven in de horeca. Maar in de tijd dat ik naar de VS ging, ging het om een gemiddelde van 10%. Nu lees ik over een normale fooi van 15-20%.
Ik heb twee airport-shuttles geboekt en bij beide (verschillende maatschappijen) werd bij de afrekening de keuze gegeven tussen 18% of 20% fooi voor de chauffeur. Ik vind dat nogal wat. Is het de bedoeling dat je bij alles een dergelijke fooi geeft? Dus niet alleen in restaurants, maar ook aan taxichauffeurs, shuttle-chauffeurs, bagage-boys in het hotel, als iemand voor je tankt, bij een foodcourt? Kan iemand mij uitleggen hoe je met betrekking tot fooien een 'goede' toerist kan zijn? Dus niet een krenterige hollander, maar ook geen sukkel die strooit met dollarbiljetten :blink: .
Nee, ik ben geen krenterige hollander maar gewoon iemand die zich realiseert dat je geld maar 1x uit kunt geven. Dus fooi? Jazeker! Alleen; wanneer en hoeveel is gebruikelijk? Ik hoor graag tips van de ervaren VS reiziger!
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Hoeveel fooi

Bericht door vana »

Er zijn een aantal topics hierover op het forum
Bijvoorbeeld deze en deze
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Vito »

Omdat die topics niet actueel meer zijn, hier mijn reactie. Ook wij hebben de laatste jaren gemerkt dat het fooi-percentage behoorlijk de lucht ingegaan is. Konden we in 2014 nog volstaan met 15 % nu is echt 18% het minimum in restaurants. Wij deden dus ook standaard 18% behalve bij excellente service zoals bij Outback, daar hielden we 20 % aan.
Voor airportshuttles zou ik het niet weten.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Bennogr »

Ik geef 15 tot 20 procent, afhankelijk van hoe goed de dienstverlening is.

Let wel op: op sommige zeer toeristische plekken (op en rond Times Square in New York bijvoorbeeld) hebben ze zoveel ervaring met nietfooigevende toeristen dat ze die fooi automatisch onderdeel van de rekening maken. Staat duidelijk op die rekening, maar niet iedereen bekijkt die goed, zodat sommige mensen twee keer fooi betalen. Niet een echt probleem dus, maar het kan wel oplopen!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Neil mcauly
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 15 aug 2012, 10:37
Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Neil mcauly »

Dit was idd. zo vorige week op Times square. We aten bij TGI Friday en toen de ober de afrekening bracht had hijzelf nog eens 22% bijgerekend bovenop onze total waarin reeds 18% gratuity gerekend was. Toen ik betaalde en hij merkte dat ik niet de totale som die hij had uitgerekend betaalde, maakte hij me hier attent op dat de service nog niet ingerekend was. We hadden wel 1uur moeten wachten op ons eten, toen ik dit aanhaalde snauwde de ober mij af dat dit niet zijn fout was en greep de afrekening uit mijn handen en ging weg. Let dus idd. op op heel toeristische locaties.
A challenge in which a positive outcome is assured isn't a challenge at all.
Gast

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Gast »

Ook elders altijd even naar je rekening kijken. Als je bijvoorbeeld met een groep bent, zit de gratuity er soms ook al bij.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Marcopstal »

15% betekent heden ten dage dat je inderdaad niet geheel tevreden bent.
18% is normaal
Ben je heel tevreden dan geef je meer.

Bij foodcourts wordt er doorgaans geen fooi gegeven.

Bij valet parking, bell boy e.d. geef je geen percentage maar een bedrag.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Hoeveel fooi

Bericht door ingrid14 »

Misschien heb je iets aan dit document of aan deze link: http://www.findalink.net/tippingetiquette.php

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Hoeveel fooi

Bericht door sanook »

Document en website allebei uit 2014, is dit nog courant ? De bedragen/percentages bedoel ik dan.

In een restaurant, be/verreken je dan de fooi direct bij het betalen of wacht je op het wisselgeld en laat je de fooi achter op tafel ?
Laatst gewijzigd door sanook op 16 apr 2017, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Marcopstal »

Dat kies je zelf.

Of je rekent bij en betaald alles met de kaart, of je rekent af en laat de tip cash achter op tafel.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
verocom
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 jun 2015, 18:00
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Hoeveel fooi

Bericht door verocom »

Wij vertrekken volgende week en hebben hier ook enkele vragen over.
Bij foodtrucks of als je een ijsje haalt moet je dan ook fooi geven?
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Marcopstal »

Uiteraard niet.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gast

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Gast »

Waarom niet?

Vaak staat er een tip jar bij een foodtruck of op andere plaatsen. Als je graag wilt tippen gooi je daar gewoon wat dollars in.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Marcopstal »

De gestelde vraag is "moet je dan een fooi geven". Uiteraard moet je dat niet. Dat wil niet zeggen dat het niet mag.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Hoeveel fooi

Bericht door sanook »

Van de website hierboven genoemd door ingrid14:

Tip Jars

They're showing up everywhere -- tip jars. Most people hate them. Where is it appropriate to leave a tip in a tip jar? We'll cover some of the basics.

Any fast-food restaurant - Nothing.
Buffet-lines or cafeterias - Nothing. If there is a person who comes around and keeps your tea glass full, tip him personally $1-2.
Car wash - $2-3 for a car; $3-5 for an SUV or large vehicle. If there is a tip jar, leave your tip there. It will be split among the workers. Otherwise, tip the person(s) who did the cleanup after the wash.
Donut, bagel or coffee shop - Nothing.
Laundry service - Nothing.
Sports arena concession stands - Nothing.
Starbucks - Nothing.
If you get the idea that tip jars are out of place at any food-service establishment that does not actually bring the food to your table and keep your drinks refilled, then you are correct.

Dus volgens deze website hoef je bij de foodtruck niet te tippen. Mag natuurlijk wel.
Laatst gewijzigd door Dude op 16 apr 2017, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: kleur tekst aangepast. Blauw is voorbehouden voor modmeldingen
Ionnie
Amerika-ontdekker
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 dec 2015, 13:37
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Ionnie »

Bedankt voor jullie reacties!
Mijn zoon vraagt heel bijdehand: wat gebeurt er als je geen fooi geeft? Ja, dat vraag ik me ook af. Fooi is nog steeds vrijwillig, toch? Fooi geven oke, maar als de service of het eten niet goed is, kun je dan gewoon veel minder geven,net zoals in Nederland ? Of bellen ze de lokale sheriff? :thumbdown:
In mijn beleving moet je fooi nog steeds verdienen....
SanFran
Amerikakenner
Berichten: 1280
Lid geworden op: 22 aug 2015, 22:03
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Hoeveel fooi

Bericht door SanFran »

Er gebeurt niks als je geen fooi geeft. Ze zijn dan niet blij, maar goed. Ze bellen de politie niet :lol:
2011: Zuidwesten
2012: Zuidwesten
2016: Zuidwesten
2017: Oost Canada en Amerika + New York
2018: Zuidwesten/Midwesten
2019: New York
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Hoeveel fooi

Bericht door sanook »

Ionnie schreef:In mijn beleving moet je fooi nog steeds verdienen....
Ik denk dat dat iets is wat wij, als niet-Amerikanen, niet begrijpen.... En ik vraag me af of die Amerikanen ons daarin kunnen begrijpen ? Denk het niet eerlijk gezegd. Dus zit er niks anders op dan toch maar die fooi te geven. Ook als dat, in onze ogen, niet verdiend is.
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Hoeveel fooi

Bericht door ingrid14 »

Misschien is deze nog nuttig : http://emilypost.com/advice/general-tipping-guide/

Bij 'over the counter' verkoop (ijsje, koffie, foodtruck, ...) MOET er geen tip gegeven worden, maar je MAG iets in de tip jar doen.

De service in restaurants is dus meestal niet in de prijs inbegrepen, hiervoor betaal je de tip.
Als de service niet goed is, kan je bv 10% geven, dan is dat een duidelijk signaal voor de waiter.
Als je niets geeft, kan het zijn dat je om uitleg gevraagd wordt.
Maar als door onderbezetting in bv de keuken het een uur duurt voordat jij je bestelling krijgt dan kan de waiter daar weinig aan doen. Beetje jammer om die dan te straffen door minder fooi te geven.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Dude »

Obers verdienen heel weinig basisloon. Hier in AZ ligt dat rond de 3 a 5$ per uur.
Je tipt eigenlijk op de service, dus in principe niet op het eten zelf. Als je daarover niet tevreden bent (bv de kookwijze van je steak) geef je dat aan en wordt dat meestal wel aangepast.
Niet tippen is bijzonder grof dus, zeker als je weet hoe weinig die mensen als basisloon verdienen. Wij tippen hier rond de 20%

Andere plekken om te tippen zijn bv de kapper, een nagelstudio, een handcarwash, ... maar dat zijn dingen die voor toeristen minder voorkomen.
In de Mc Donalds en dergelijke (foodcourts) wordt doorgaans niet getipt omdat deze mensen het minimumloon verdienen en ze geen echte service leveren. In AZ 10$ sinds dit jaar.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer